Sfânta Biserica Ortodoxă

joi, 18 martie 2021

18 martie: Primul zbor realizat de Traian Vuia

 
LECȚIA DE ISTORIE - 18 martie 

Primul zbor realizat de Traian Vuia

La 18 martie 1906 inventatorul român Traian Vuia, realizează pe un câmp din apropierea Parisului, primul zbor autopropulsat din lume, cu un aparat mai greu decât aerul. Născut în localitatea Surducul Mic din Banat în 1872, Traian Vuia a fost unul dintre pionierii aviaţiei mondiale realizând primul avion ce s-a ridicat de la sol prin mijloace proprii de propulsie. După efectuarea claselor elementare la şcoala din Făget, își va continua studiile la Liceul din Lugoj, iar în anul 1892 pleacă la Budapesta pentru a-şi continua studiile la Şcoala Politehnică şi la Facultatea de Drept, unde va obţine doctoratul în ştiinţe juridice. Însă din cauza dificultăţilor financiare nu va putea absolvi Şcoala Politehnică, chiar dacă marele său vis a fost să zboare, drept pentru care a început să efectueze calcule pentru planurile unei maşini de zbor. 

În anul 1902 pleacă în Franța și înaintează Academiei de Ştiinţe din Paris un memoriu despre aparatul pe care îl proiectase, dar proiectul său a fost respins de forul ştiinţific francez pe considerentul că aparatele de zbor mai grele decât aerul nu puteau să zboare. Totuși, inventatorul român nu se dă bătut și cu sprijinul familiei și al prietenilor ce vor contribui cu mici sume de bani, Traian Vuia va începe construcţia avionului „Vuia I” ce va fi gata la sfârşitul anului 1905, când va fi testat pentru prima dată, reușind să ruleze pe sol pe o distanţă destul de lungă. În ziua de 18 martie 1906 se va înregistra primul mare succes aviatic al lui Traian Vuia, el efectuând, după cum am mai spus, primul zbor din istoria omenirii cu un aparat mai greu decât aerul. Avionul lui Vuia era realizat dintr-un cadru de ţevi de oţel, cu aripi de pânză, având un motor ce funcţiona cu anhidridă carbonică pe post de combustibil. Acest prim zbor s-a efectuat pe câmpul de la Montesson din Franța, aparatul de zbor al lui Vuia pornind de pe loc, rulând circa 50 metri, apoi desprinzându-e de la sol va zbura circa 12 metri la o înălţime de 1 metru. Un vânt lateral foarte puternic a făcut ca aparatul să nu poată zbura mai mult, dar premiera era realizată: primul zbor mecanic din istoria omenirii fusese înfăptuit. 

Cu toate acestea, prioritatea primului zbor îi va fi atribuită în mod eronat francezului Santos-Dumont, care a obţinut această realizare abia în octombrie, acelaşi an 1906, la Paris. În anii ce au urmat Vuia a continuat să aprofundeze domeniul aeronauticii construind un nou avion numit „Vuia II” , prevăzut cu aripi pliabile şi un motor „Antoinette” de 25 CP ce a fost expus la primul Salon aeronautic de la Paris. Printre rezultatele cercetărilor efectuate de Vuia, unele confirmate mai târziu, se numără formula monoplană a avioanelor, formulă recunoscută ulterior ca fiind cea mai corespunzătoare din punct de vedre aerodinamic, realizarea primei aripi de avion cu incidenţă variabilă în zbor, aplicarea la aparatele sale de zbor a unei singure elice tractive, precum şi construirea în 1918 şi 1922 a două tipuri de elicoptere echipate cu cârme de direcţie şi stabilizator orizontal, cu care Vuia va efectua mai multe zboruri verticale. 

Cu toate acestea,Traian Vuia a rămas un om modest, iar cuvintele sale rostite atunci când se afla în culmea celebrităţii sale, spun totul: „Eu nu am căutat niciodată gloria, fiindcă ştiu că gloria pierde adesea pe om. Eu nu lucrez pentru gloria mea personală, ci lucrez pentru gloria geniului uman. Ce importanţă are cine a făcut aceste lucruri, important este că ele există”.

Lecția de istorie

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu