Sfânta Biserica Ortodoxă

vineri, 26 aprilie 2024

Av.Prof.Univ.Dr.Gheorghe Piperea - (IV) Îndrăzneala de a reglementa plafonarea chiriilor

(IV) Îndrăzneala de a reglementa plafonarea chiriilor

În fondul normativ românesc există și este încă în vigoare o reglementare care plafonează chiriile pentru locuință, pe motiv de protecție socială a persoanelor defavorizate sau, după caz, de stabilitate și fidelizare în muncă a unor salariați și funcționari publici, a militarilor, a polițiștilor și a magistraților.
Este vorba de OUG nr.40/1999 privind protecţia chiriaşilor şi stabilirea chiriei pentru spaţiile cu destinaţia de locuinţe.
În forma sa originară, acest act normativ prevedea și o prelungire obligatorie, cu 5 ani, a contractelor de închiriere de locuință.
Potrivit art. 26-31 din OUG nr. 40/1999, chiriile pentru locuințe sunt stabilite pornind de la un tarif de bază lunar, care nu poate depăși:
-pentru locuințele sociale, 10% din venitul net lunar pe familie;
-pentru locuințele din fondul locativ de stat sau cel deținut de unitățile administrativ-teritoriale, ocupate de persoane ale căror venituri nu depășesc salariul mediu pe economie, 15% din venitul lunar net pe familie; dacă aceste venituri sunt între salariul mediu pe economie și dublul acestuia, chiria nu poate fi mai mare de 25% din venitul lunat net pe familie.
În cazul întreprinderilor care pun la dispoziția salariaților locuințe de serviciu, locuințe de intervenție sau cămine, chiriile maximale se stabilesc potrivit contractului colectiv de muncă sau conform regulamentului de ordine interioară.
Se observă că reglementarea are în vedere doar imobilele cu destinație de locuință care aparțin domeniului public sau privat al statului ori al unităților administrativ-teritoriale și, respectiv, întreprinderilor, iar aceste case pot fi ocupate doar de funcționarii publici, de magistrați, de militari sau de polițiști ori de salariații anumitor întreprinderi.
Deși necesare într-un stat democratic și social și utile echilibrului economic, aceste plafonări ale chiriei nu sunt aplicabile în relatiile dintre simpli particulari sau în relatiile dintre comercianți și consumatori.
Plafonarea chiriilor pentru imobilele cu destinație de locuință este o modalitate obișnuita de protectie a tineretului studios si a familiilor tinere în marea majoritate a tărilor UE, dar este un subiect tabu în România.
Exceptând cazurile mai sus analizate, toate reglementarile anterioare Codului civil care conțineau modalitțăi de plafonare sau de revizuire a chiriilor în contractele încheiate între simpli particulari sau între comercianți, pe de o parte, și simpli particulari, pe de altă parte, au fost abrogate de Legea nr.71/2011 de punere în aplicare a Codului civil.
Riscul cel mai ridicat din perspectiva dreptului la locuire îl reprezintă acumularea excesivă de imobile cu destinația de locuință în mâinile unor agenți economici care vor abuza de puterea lor economică și vor majora excesiv chiriile, făcându-le prohibitive.
Din punct de vedere economic, excesul de apartamente goale din marile orașe, existent în condițiile penuriei de locuințe ale populației urbane, ar putea fi corectat prin închirierea acestora, la tarife plafonate, către primării sau instituții publice, cum ar fi Agenția Națională a Locuințelor (ANL), care ar putea, ulterior, să le sub-inchirieze studenților, familiilor tinere și persoanelor defavorizate, în condițiile OUG nr.40/1999, adică la tarife plafonate în funcție de venitul lunar.
De altfel, un nivel maximal de chirii ar putea crea și chiar dezvolta o piață a acestei afaceri, proprietarii – locatori urmân a avea o bună predictibilitate a costurilor și câștigurilor din asemenea activități și rente.
Din punctul de vedere al politicilor publice, chriile plafonate în funcție de nivelul burselor școlare sau universitare ar putea favoriza atât dezvoltarea orașelor universitare, cât și procesul de învățare. Studenții de azi, în lipsa unor locuri în cămine sau a unor chirii rezonabile, fie abandonează studiile, fie muncesc în timpul studiilor, cu efecte negative asupra pregătirii pentru exercițiul profesiei sau vocației pentru care fac facultatea.
Din punct de vedere social și psihologic, plafonarea chiriilor și prelungirea automată a unor contracte de închiriere, în condiții de rezonabilitate economică, ar putea fi o izbăvire și o salvare de la ruină pentru un mare număr de persoane.
Cu aceste motivații și ținând cont de necesitățile locative în creștere cu care se confruntă marile aglomerări urbane, precum și de creșterea constantă a prețurilor imobilelor cu destinație de locuință și de caracterul din ce în ce mai sufocant al condițiilor și al costurilor creditării, se impune un nou regim juridic al acestui tip de închiriere, pe modelul patentat în unele țări membre ale UE (cum ar fi Franța sau Germania), de plafonare a chiriei și de prelungire automată a unor contracte. Reglementarea ar urma să fie de nivel european, urmând a fi implementată în România în funcție de condițiile specifice de aici.

Av.Prof.Univ.Dr.Gheorghe Piperea - (III) Chiriașul unui comerciant este consumator, deci este subiect al protecției legislației în domeniu


Chiriașul unui comerciant este consumator, deci este subiect al protecției legislației în domeniu

Dacă închirierea de imobile este o activitate economică a proprietarului - locator, iar imobilul cu destinația de locuință este utilizat de chiriaș în scopuri personale sau familiale, chiriașul are calitatea de consumator, întrucât acţionează în scopuri care se află în afara meseriei, a domeniului de afaceri sau a profesiunii sale. În această calitate, chiriașul este beneficiar al legislației protecției consumatorilor, în special sub raportul dreptului la informare, al interdicției clauzelor abuzive și a practicilor înselătoare ale locatorilor-comercianți, precum și sub aspectul răspunderii pentru produsele sau serviciile cu defecte.
Din această perspectivă, atributul de titlu executoriu al contractului de închiriere de imobile cu destinația de locuințe este în contradicție cu jurisprundența CJUE relativă la clauzele abuzive* și la protecția locuinței familiale**.
În altă ordine de idei, Codul civil protejează chiriașul față de vânzările sau închirierile succesive ale imobilului, dar numai în măsura în care contractele sunt înregistrate în cartea funciară sau la fisc. În rest, contractul de închiriere încetează prin simplul transfer al dreptului de proprietate asupra imobilului cu destinație de locuință (și chiar prin simpla închiriere succesivă a acestuia). În practică, astfel de înregistrări nu se fac, pentru a permite „optimizarea fiscală” practicată de proprietarii-locatori.
Majorarile chiriei, impuse de proprietar, sunt dincolo de puterea de negociere a chiriașului. De regulă, astfel de contracte comerciale de închiriere sunt tipizate. Consimțământul chiriașului se obține ca și în orice alt caz de contract de adeziune, adică prin aderarea fără rezerve la oferta proprietarului – locator de a contracta, ofertă care nu conține mecanisme de protecție a chiriașului, ci mecanisme de indexare a chiriei, de consolidare in valuta, de adaptare la conjuncturile economice, legale sau fiscale etc., după „modelul” contractelor bancare.
*Este vorba, în special, de Cauza C – 415/11, Mohamed Aziz împotriva Caixa d’Estalvis de Catalunya, Tarragona i Manresa (Catalunyacaixa), în care s-a decis că legislația națională nu ar trebui să împiedice judecătorul intern să analizeze clauzele abuzive dintr-un contract pe motiv că acesta are caracter de titlu executoriu prin el însuși.
**În speța Kušionová (cauza C – 34/14, Monika Kušionová vs. SMART Capital a.s.) s-a decis că dreptul consumatorului la protecția locuinței familiale este prioritar față de dreptul de proprietate asupra creanței, garantat creditorului. Cu titlu de argument suplimentar, CJUE trimite la cateva spețe din jurisprudenta CtEDO, cum ar fi speța Bäck contra Finlandei (2004).

joi, 25 aprilie 2024

Av.Prof.Univ.Dr.Gheorghe Piperea - (II) Despre nevoia de locuire și echitate

 (II) Despre nevoia de locuire și echitate

Locuința personală sau familială reprezintă domiciliul sau reședința persoanei fizice, spațiul privat al acesteia și fundamentul echilibrului individual necesar participării active la viața socială și la creația de plus-valoare economică sau culturală.
Lipsa unei locuințe personale sau familiale semnifică la modul cel mai pregnant ruina personală, cel mai adesea ireversibilă.
Un astfel de final trebuie evitat, întrucât de aici rezultă o suită interminabilă de consecințe negative: pierderi pentru familia, comunitatea sau creditorii celui aruncat în stradă, costuri sociale cu șomajul, costuri sanitare cu bolile sau afecțiunile psihice atrase de ruina personală, golul lăsat în societate de un individ care, personal sau prin moștenitori, ar fi putut fi valoros pentru societate etc.
Acestea sunt motive cât se poate de intemeiate si de serioase pentru ca o legislație națională sau europeană să urmarească protecția chiriașului și a locuinței sale familiale, inclusiv prin plafonarea chiriilor, menținând, totuși, echilibrul contractual și sancțiunile aplicabile chiriașilor abuzivi.
💥Regulile din Codul civil român referitoare la închirierea de imobile cu destinație de locuință conțin un minim de protecție a chiriașilor, dar sunt insuficiente în raport de importanța socială a locuinței și destul de îndepărtate de cerințele echității care ar trebui sa regleze, dincolo de normele dreptului pozitiv, raporturile juridice dintre simpli particulari. 💥
☝👉💥Atrag atenția că echitatea nu este un concept depășit și nu este un marker progresist – globalist. 💥👈☝
Potrivit art. 1 alin.3 din Constituție, statul de drept se întemeiază, printre altele, pe dreptate și demnitatea omului, care sunt două dintre valorile fundamentale garantate de Constituție.
Codul civil din 2011 face referință la echitate atât în partea privind interpretarea și efectele legii (art.11 dispune că nu se poate deroga prin convenții de la normele care interesează ordinea publică și bunele moravuri, deci, și echitatea; art. 12 dispune că drepturile se exercită cu bună credință și conform cu bunele moravuri, adică și cu echitatea), cât și în partea privind teoria generală a obligațiilor (potrivit art. 1272, contractele obligă nu numai la ceea ce este expres stipulat, ci și la toate urmările pe care echitatea le dă contractului, după natura sa).
Ca și contractul de credit, contractul de închiriere a unei locuințe familiale este titlu executoriu pentru plata chiriei, cu condiția să fie înregistrat la organele fiscale sau, după caz, autentificat la notar (art. 1798 Cciv). Proprietarul imobilului închiriat poate trece la executarea silită a chiriasului direct în baza contractului, fără a mai fi nevoit să apeleze la instanța de judecată pentru a obține o hotărâre judecătorească de obligare la plata chiriei. Este adevărat că există o încuviințare prealabilă a executării silite a contractului de către o instanță specială, dar este vorba de procedură pur formalistă, care se derulează fără citarea părților, contrar regulilor statuate de instanțele europene în domeniul protecției consumatorului.
În principiu, evacuarea chiriașului se face în baza unei hotărâri judecătorești de drept comun.
Totuși, pentru evacuarea celui care ocupă abuziv imobilul, precum și pentru evacuarea celui care ocupa imobilul fără titlu, Codul de procedură civilă prevede o modalitate rapidă de evacuare, pe cale de ordonanță președințială (art. 1032 Cprciv).
Ocuparea abuzivă sau fără titlu poate fi făcută să pară a fi demonstrată, întrucât în cadrul procedurii ordonanței președințiale nu se verifică dreptul, ci aparența dreptului.
În imobilul închiriat pot locui, împreună cu chiriașul, membrii familiei sale. Pot locui împreună chiar și co-chiriașii care nu sunt o familie. De exemplu, cupluri necăsătorite sau elevi ori studenți care partajeaza un imobil cu mai multe încăperi, pentru a face chiria mai ușor suportabilă. În acest caz, așa cum rezultă din art. 1832 Cciv, persoanele care locuiesc împreună cu chiriașul sau co-chiriașii sunt ținuți solidar cu chiriașul, pe durata folosinței exercitate, pentru oricare dintre obligațiile izvorâte din contract, inclusiv plata chiriei. Mai mult chiar, încetarea, din orice cauză, a contractului de închiriere, precum și hotărârea judecătorească de evacuare a chiriașului sunt de drept opozabile și se execută împotriva tuturor persoanelor care locuiesc, cu titlu sau fără titlu, împreună cu chiriașul.
Este, în mod evident, un regim juridic contrar cerinței protectiei locuintei familiale. Din dispozițiile art. 323 alin.1 Cciv rezultă că, în cazul în care locuința este deținută în temeiul unui contract de închiriere, fiecare dintre soți are drepturi locative proprii, chiar dacă numai unul dintre ei are calitatea de titular al contractului de inchiriere sau contractul a fost încheiat înainte de căsătorie.
Regimul juridic mai sus enunțat este în contradicite și cu art. 258 alin.2 Cciv, conform căruia statul și societatea ocrotesc familia.
Este clar că nu poate fi beneficiar al protecției un chiriaș abuziv sau fără titlu valabil de ocupare a imobilului și indiferent de prejudiciile aduse locatorului, celorlalți chiriați sau vecinătății.
Dar nu toate cazurile de neplată a chiriei sunt generate de abuzul sau ilegalitatea comportamentului chiriașului și ale familiei sale. Cele mai frecvente cauze ale neplății chiriei ori a facturilor la utilități sunt economice și țin de presiunile altor creditori ori de insolvabilitatea cauzată de cresterea datoriilor și de reducerea sau pierderea veniturilor pe motiv de șomaj sau de boala. In orice caz, evacuarea care îi privește pe membri inocenți ai familiei chiriașului, inclusiv copiii, și pe co-chiriași , este deopotrivă ilogică și nedreaptă.

Av.Prof.Univ.Dr.Gheorghe Piperea - Protecția locuinței familiale luate cu chirie și plafonarea nivelului chiriei (I) Credi-rentierii

 Protecția locuinței familiale luate cu chirie și plafonarea nivelului chiriei

(I) Credi-rentierii
Statisticile oficiale și jurnalistic exploatate spun că peste 90% dintre imobilele cu destinație de locuință din România sunt în proprietatea cetățenilor români.
În realitate, dacă scădem „proprietățile” pe casele ipotecate, cifra este considerabil mai mică.
Între chiriașul care beneficiază de un contract de închiriere pe termen mediu sau lung și debitorul care și-a cumpărat ori a construit o casă pe credit nu există o diferență semnificativă. Deși este, teoretic, proprietar al casei, în realitate debitorul este un simplu chiriaș al băncii, întrucât ipoteca pe casă îl împiedică să o vândă liber, fără acordul sau presiunile creditorului și, în plus, casa poate fi oricând pusă în executare silită, banca putând chiar să preia casa în contul creanței (și, ulterior, pentru restul neacoperit al datoriei, să îl urmărească o viață întreagă pe debitor, prin popriri pe salariu sau alte forme de executare silită pe venituri sau bunuri).
Regulile referitoare creditele pentru locuințe sunt gândite, la cererea Băncii Mondiale, care a plătit în acest scop experții autori ai proiectului Codului civil (un cod adoptat de guvern în 2009 prin asumarea răspunderii în Parlament, deci fără dezbatere democratică).
Contractul de credit ipotecar este în el însuși titlu executoriu contra debitorului. Adjudecarea imobilului pus în executare silită (inclusiv prin preluarea imobilului în contul creanței) lasă debitorul în postura unui chiriaș care nu mai are titlu asupra locuinței pe care o ocupă, putând fi evacuat după aceleași reguli pe care Codul de procedura civila le fixează pentru ocupantul abuziv al unui imobil.
Un număr foarte mare de case intră anual în proprietatea băncilor, care le preiau în contul creanței, fără să șteargă datoriile reziduale ale debitorilor ex-proprietari (așa cum intenționează Legea dării în plată nr.77/2016, lege întotdeauna demonizată de bănci, demonizat fiind și autorul, adică subsemnatul...). Case cu destinație de locuință sunt, de asemenea, preluate la prețuri modice de fonduri de investiții ori de privilegiați ai informațiilor care, fiind mari deținători de lichidități sau privilegiați abonați la bănci pentru linii de credit destinate acestor achiziții, devin mari proprietari de imobile cu destinația de locuințe.
De curând, aceste locuințe au început să fie reintroduse în circuitul economic, dar nu ca imobile de vânzare (piața este deja supra – staurată cu peste 75 de mii de apartamente noi în ultimii 3 ani), ci ca imobile de închiriat.
Întrucât nevoia de locuințe nu s-a redus ci, dimpotrivă, a crescut, iar cumpărarea cu resurse financiare proprii sau cu credit a devenit modestă (de unde și stocul excedentar de apartamente goale), în mod natural se va crea o „piață” a închirierilor în scop de locuire și, consecutiv, o afacere corespunzătoare și o clasă de credi-rentieri, similară celei care făcea legea în politică și economie în România înainte de cel de-al doilea război mondial. Această clasă de privilegiați este similară și cu cea care se răspândește sălbatic azi în țări dezvoltate ale Uniunii Europene. Credi-rentierii sunt, deopotrivă, deținătorii lichidităților și controlorii economiei, întrucât sunt strâns legați de bănci, de giga-fondurile de investiții, de serviciile secrete și de establishment-ul politic.
În Germania, Franța, Marea Britanie, Spania, Italia, Olanda, Elveția etc. există vehicule de investiții ale giga-fondurilor BlackRock și Vanguard care dețin zeci sau chiar sute de mii de locuințe, pe care le dau cu chirie, iar nivelul acestor chirii este cel dictat de credi-rentieri, chiriașii neavând nicio putere de negociere, exact ca în relațiile cu băncile.
Este paradoxal, dar au fost organizate (fără succes) chiar și referendumuri pe tema limitării numărului de apartamente cu destinație de locuințe închiriabile pe care le poate deține o singură entitate. În anul 2022, în Berlin s-a derulat un astfel de referendum. Berlinezii erau întrebați dacă sunt sau nu de acord că o singură entitate să dețină mai mult de 30 de mii de apartamente ...
De aceea, este fundamental pentru anii care vin ca debitorul la bănci și chiriașul, deopotrivă, să fie protejați prin lege, jurisprudență și politici administrative de locuire. Dincolo de orice utopie climaterică sau urbanistică (așa cum este, de exemplu, conceptul de „oraș de 15 minute” sau cel de „oraș smart, digitalizat”), strategia de locuire în marile orașe și în suburbiile acestora trebuie să înceapă cu acest gen de legislație și practică judiciară de protecție. Este o chestiune concretă, palpabilă, care poate reliefa, după caz, empatia sau lipsa acesteia, empatie față de cel de lângă noi, mai puțin favorizat de destin. Măsurile legale care trebuie luate, inclusiv (sau mai ales) la nivel european, trebuie să se concentreze pe protecția locuinței familiale a chiriașului și pe plafonarea chiriilor plătibile pentru casele de locuit.
Notă: Uniunea Europeană, după o tatonare de mai mult de zece ani, a luat decizia de a emite o reglementare menită a limita, prin plafonare, dobânzile excesive la credit, ceea ce ar putea fi un bun model și pentru plafonarea chiriilor. Reglementarea încă nu este în vigoare, fiind adoptată doar în primă citire, în toamna lui 2023.
Paradoxal, România are încă din 1999 o reglementare cu privire la plafonarea chiriilor, dar aceasta este aplicabilă numai locuințelor sociale și locuințelor aflate în proprietatea instituțiilor sau a întreprinderilor publice.
De asemenea, pe rolul Parlamentului se află de mai mult de 6 ani un proiect de lege de plafonare a dobânzilor excesive (cămătărești), elaborată de mine, proiect care ar fi putut contribui la reducerea gradului de supra-îndatorare a debitorilor la bănci. Numai că în plan nu era o asemenea ușurare a poverii creditelor oamenilor de rând, ci crearea acelei piețe a credi-rentierilor.

miercuri, 24 aprilie 2024

Profesor.Univ.Dr.Silviu Gurlui - Praful din Sahara: un poluant complex.

 

Prin precipitare avem la sol depuneri de praf de culoare specifica, roșiatic. Acest praf poate fi mult mai nociv decât praful deja de pe străzi și mai nociv decât praful de origine, din Sahara. Pentru că particulele de nisip pot agata din aer, pe traiectoria miilor de km de deplasare prin atmosfera, alți poluanți sau aerosoli formați pot suferi alte transformări fizico-chimice.

Îndemn populația sa se protejeze sau să nu se expună direct prafului, pe cit posibil. Nu confundam praful din zona noastră cu acesta care călătorește pe așa distanta. Este mai nociv! În plus, acesta poate conține varietăți de resturi organice, prin descompunere/putrefacție, resturi de materiale rezultate în tot felul de teste făcute de oameni, particulele pot agata varietati de bacterii, etc, adaptate conditiilor specifice, extreme. Acest praf poate constitui de asemenea o sursa de hrana pentru culturile agricole sau pentru mediul acvatic.
✈ Praful saharian poate contine bacterii și ciuperci potențial periculoase. Ele prind astfel "o călătorie gratuită" spre Europa sau America! Dincolo de concentrațiile mari de praf care se însumează cu ceilalți poluanți din aer, praful din deșert constituie un vehicul pentru transportul global al unor microorganisme, inclusiv al unor agenții patogeni.🌎
■Diversitatea bacteriilor asociate cu evenimentele de praf poate juca un rol semnificativ în sănătatea oamenilor, plantelor și animalelor. Desi pare greu de crezut, solurile din deșert deși inospitaliere pentru a găzdui o comunitate microbiană diversă, microorganisme prezente pot rezista stresurilor fizice (UV, desicare, temperatură) ale transportului atmosferic. De asemenea microorganismele mobilizate în atmosferă împreună cu solurile deșertice sunt capabile să supraviețuiască transportului pe distanțe lungi la scară globală.
■Specii bacteriene cunoscute ca agenți patogeni umani includ Acinetobacter calcoaceticus (care produc infecții ale tractului respirator nosocomial), Corynebacterium aquaticum (care produc infecții ale tractului urinar), Gordonia terrae (care induc tulburari ale sistemului nervos, boli de piele), Acinetobacter calcoaceticusa (bacterie legată de boala vacii nebune), Staphylococcus xylosus, Brevundimonas (patogen oportunist global emergent în infecțiile nosocomiale), Brucella (asociată cu bruceloză) și Haemophilus (asociate cu gripa bacteriană)
Iar exemple sunt foarte multe:
1. OMS a raportat evenimente de furtună de praf în regiunea sub-sahariană ca fiind origini pentru aparițiile locale de meningită meningococică (Neisseria meningitidis), cauzând în jur de 50000 de decese în fiecare an; focarele apar frecvent în regiunea Sahel din Africa de Nord între (și în perioada) lunilor februarie și mai.
2. Insulele Virgine SUA: agentul patogen Pseudomonas aeruginosa, care poate provoca infecții fatale la pacienții cu arsuri, a fost izolat când a fost prezent praful din Africa.
3. California : o furtună severa de praf a cauzat o rată de incidență a coccidioidomicozei de 290 la 100.000. Coccidioidomicoza (plamini afectati si mai ales tractul respirator) se manifesta prin febra, transpiratii nocturne, tuse cu productie de sputa, inapetenta urmata de scadere ponderala. Ciuperca Coccidioides immitis este mai cunoscut agent patogen uman asociat cu furtunile de praf din deșert iar epidemiile pot apărea si in urma furtunilor de praf.
4. Insula Barbados : creștere de 17 ori a afectiunilor de astm (1973- 1996) corespunzătoare creșterii transportului de praf din Africa în regiune
5. Erdemli (Turcia): s-au identificate Kocuria rosea, Corynebacterium aquaticum (care producs infecții ale tractului urinar) și Massilia timonae au fost izolate tot în timpul evenimentelor de praf.
■Praful saharian-vector de împrăștiere a bacteriilor din Sahara! Praful saharian va fi in episoade mai intense in viitor. Eșantioanele de aer care conțin niveluri ridicate de microbi au fost mari in perioada când praful african pătrundea în acea regiune, indicând că microbii au fost transportați din Africa.
■Se cunoaste ca1 miliard de tone de praf din deșert se mișcă în atmosferă în fiecare an iar 80-120 de tone se deplasează spre Europa. Regiunile sursă primară, care includ regiunile Sahara și Sahel din Africa de Nord și regiunile Gobi și Takla Makan din Asia. Norii de praf din deșert pot servi nu numai ca sursă de nutriți pentru plantele terestre și producătorii primari din apele oceanice sărace în nutriți, dar pot servi și ca vehicul pentru transportul global al microorganismelor, inclusiv agenții patogeni.
■Unul dintre semnalele pe care eu le trag este o avertizare si o procedura sa cunoastem, sa informam populația din timp iar cercetătorii sa facă analize rapide, riguroase, cu fiecare val de praf, incit sa identificam repede potențialii agenți patogeni, sa luam masuri din timp pentru a proteja populația.
■Călătoria acestor nori de praf durează si câteva zile. Deci este timp de colectat fie din aer (folosind aeronave de cercetare/monitorizare, baloane ridicate de la sol cu instrumente de colectare/monitorizare praf, etc). Pentru ca respiram aerul cu tot ce e in el. Alergiile, infecțiile transmise nu pot fi neglijate, iar potențiale focare regionale pot apărea asociate cu aceste furtuni de praf, așa cum sunt descrise alăturat, in atâtea studii.

duminică, 21 aprilie 2024

Av.Prof.Univ.Dr.Gheorghe Piperea - Planul Național de Redresare și Reziliență este un plan de reorganizare și salvare de la faliment a fiecărui stat membru al UE în parte.

 

Planul Național de Redresare și Reziliență este un plan de reorganizare și salvare de la faliment a fiecărui stat membru al UE în parte.

Falimentul a fost cauzat de închiderea economiei și de arestarea la domiciliu a populației, care au determinat uriașe costuri bugetare, finanțate cu gigantice împrumuturi publice.
Politicile sanitare și economice din plandemie au fost impuse de birocrația UE, la presiunea OMS, la ordinele imperative ale celor care controlează OMS (China, Big Pharma, Big Tech) și în profitul bancherilor și al deținătorilor pieței de capital.
Nu uitați ce obișnuiește să spună Warren Buffet:
It is a war class and my class is winning.
(E un război de clasă, iar clasa mea câștigă).
Săracii Marx, Engels, Lenin și Stalin: ei se limitau la o “simplă” luptă de clasă, iar bietul Trotsky se mulțumea cu revoluția continuă. Spre deosebire, cei de azi au trecut la nivelul următor: ei sunt fani ai războiului sustenabil.
Nu m-aș mira ca, la anul, Ursula von der Leyen să primească premiul Nobel pentru pace.
Căci, se știe, războiul este pace.
Ce voiam să provoc?
O deducție logică…
Voila: @
Dacă niște instituții, cum ar fi Comisia Europeană și Banca Centrală Europeană, sau dacă niște entități quasi-non-guvernamentale, cum e OMS, și-au pervertit atribuțiile și au uzurpat puteri și competențe ale statelor naționale, cauzând falimentul ziselor state naționale, nu ar fi corect să deducem că aceste instituții și quasi-ONG-uri au ajuns în postura de ruine nocive care trebuie demolate pentru a pune altceva mai bun și mai onest în loc?
În procedurile de faliment comercial, când cauza falimentului este culpa sau frauda managerului, toate consecințele patrimoniale și penale ale falimentului trec pe capul managerului. El urmează să plătească datoriile falitului, chiar cu riscul propriului faliment și al propriei dispariții. De asemenea, el poate merge la pușcărie pentru bancrută frauduloasă și, în plus, poate fi exclus 10 ani din mediul de afaceri.
De vreme ce Comisia Europeană, BCE și OMS au fost managerii care cauzat falimentul statelor membre UE, iar statele au fost transformate în comercianți, la presiunea lor, nu ar fi logic ca aceste instituții și liderii lor de neclintit să suporte consecințele?
Nu de alta, dar datoriile de stat sunt datoriile noastre, ale copiilor, nepoților și strănepoților noștri, în vecii vecilor.
Acest cerc vicios al hiper-îndatorării poate fi întrerupt doar prin demolarea și reconstrucția acestor instituții.
(Bine, personal cred că OMS și BCE sunt inutile, iar Comisia Europeană ar trebui să aibă atribuții de funcționar și atât)
Dacă tot e goană după resurse, atunci e clar că economia și politica pe credit nu mai pot exista.

Av.Prof.Univ.Dr.Gheorghe Piperea - Pe Euronews România se face știre din potențiala candidatură a lui Mario Draghi la președinția Comisiei Europene.

 Pe Euronews România se face știre din potențiala candidatură a lui Mario Draghi la președinția Comisiei Europene.

Mario Draghi poate fi un concurent serios pentru Ursula von der Leyen.
Pentru noi, europenii de rând, această posibilitate ar fi de groază. Ar fi ca și când am cădea din lac în puț.
Mario Draghi este un bancher-politician-șef de multinațională care a forfecat funcția de director executiv al Băncii Mondiale, jobul de vice-președinte al Goldman Sachs, demnitatea de guvernator al Băncii Centrale a Italiei, funcția președinte al Băncii Centrale Europene și demnitatea de premier al Italiei în timpul plandemiei.
Precum vedeți, sar în ochi “profesia” de șef de bănci centrale și ștampila de executiv în banca globală de investiții Goldman Sachs (vinovată de falimentul Greciei din anii 2009 și 2011 și hiper-beneficiară a ajutoarelor de stat de după falimentul Lehman Brothers).
Poate ați uitat, dar Mario Draghi este cel care a aruncat bani din elicopter în perioada 2014-2019, când a practicat cu sârg “relaxarea cantitativă”, adică scăderea puterii de cumpărare a euro pentru a salva (din nou) băncile de la faliment.
Din cauza lui Draghi (și, ulterior, a lui Macron, campionul împrumuturilor publice din plandemie), euro are azi o putere de cumpărare cu 60% mai mică decât cea din 2014.
Tot Mario Draghi este cel care a forțat procedura de “rezoluție” bancară, care înseamnă salvarea de la faliment a băncilor cu banii din depozitele bancare ale oamenilor, ale fondurilor de pensii și ale întreprinderilor - se numește bail in, dacă ați uitat. A fost pusă în practică în cazul Bank of Cyprus și al Bankia. Sute de mii de pensionari au rămas fără economiile de-o viață. Miliarde de euro li s-au confiscat pentru a salva niște bănci - zombies.
Tot Mario Draghi, este autorul expresiei whatever it takes (preluată de Macron sub numele de quoi qu’il en coute).
Orice este necesar pentru a ne atinge scopurile ascunse, va fi făcut: iată deviza tehnopoliticianului de tipul lui Draghi și al lui Macron (care e și el bancher, apropos).
Cel mai grav dintre toate: Draghi este cel care a introdus cea mai severă serie de măsuri obligatorii în plandemie. În Italia, vakseenarea nu doar că a fost obligatorie. A fost de-a dreptul nazistă. A falimentat, a sărăcit, a băgat la psihiatrie. A împrumutat Italia - și, prin PNRR, UE, deci și România - cu sute de miliarde euro, pe termene care se întind până în 2080.
Ex-președintele Comisiei Europene, Manuel Barosso, a devenit președinte al boardului în Goldman Sachs imediat după expirarea mandatului. Culmea ridicolului este că acest tip a și luat … premiul Nobel pentru pace în 2012.
(chiar, cum ar fi ca, la anul, să ne trezim că Ursula von der Leyen devine CEO al Pfizer și ia premiul Nobel pentru … pace?)
Deși este avocat de profesie, actuala președintă a BCE, Christine Lagarde, este bancher de bănci centrale de o viață întreagă - și va mai fi încă 30-40 de ani de acum încolo. Bancherii centrali nu au obiceiul să moară repede, ei au viață lungă și mandate interminabile: Isărescu are 75 de ani și nu pleacă nicăieri de la BNR, iar Draghi are 77 de ani și, iată, se pregătește pentru un mandat de 5 ani ca președinte al CE. La finalul mandatului va fi avut 82 de ani și 3-4 organe vitale transplantate pentru a continua la Goldman Sachs în 20-30 de ani glorioșiz
Bancocrația de tip Draghi - Macron - Barosso - Lagarde - Isărescu este expresia cea mai evidentă a dictonului ex-premierului Marii Britaniei, Margaret Thatcher: there is no alternative.
Nu se poate fără bancocrați și, mai ales, fără gerontocrați. Asta e deviza banco-gerontocrației.
Warren Buffet, un multimiliardar nonagenar, a spus că banii înseamnă un război de clasă, iar clasa din care face el parte câștigă războiul.
It is a class war, and my class is winning - Warren Buffet dixit.
Sper că sesizați linia roșie bancară, tehnocratic - stabilă, gerontocrată, care leagă stăpânii banilor de lorzii războiului. De unde și conceptele de război sustenabil și de ierarhie a sărăciei, menținută prin “ordinea mondială liberală bazată pe reguli”.
Războiul este pace, ignoranța e putere, libertatea e sclavie.
Dacă vă doriți o lume care să nu mai fie la cheremul acestor moși acriți, stricați-le planurile. Anul acesta este crucial pentru umanitate. Puteți să îi trimiteți la groapa de gunoi a istoriei prin votul vostru. Nu prin boicot, prin vot.