Sfânta Biserica Ortodoxă

luni, 26 septembrie 2022

Sfântul Mucenic Calistrat și prietenii săi: Gimnasie și ceilalți 48 de Mucenici din Roma, care s-au săvârșit fiind tăiați cu sabia în timpul împăratului Dioclețian (apr. 288-304)

Troparul Sfinților Mucenici, glasul al 4-lea

Mucenicii Tăi, Doamne, întru nevoinţele lor, cununile nestricăciunii au dobândit de la Tine, Dumnezeul nostru. Că având tăria Ta, pe chinuitori au învins; zdrobit-au şi ale demonilor neputincioase îndrăzniri. Pentru rugăciunile lor, mântuieşte sufletele noastre, Hristoase Dumnezeule.

Condacul Sfinților Mucenici, glasul al 4-lea

Toată osteneala voastră, săvârşind astăzi Biserica, sfinţilor, vă laudă în taină pe voi, ca pe cei ce aţi pătimit pentru dânsa, Dumnezeieştilor mucenici, bunilor biruitori preaînţelepţi.

Pătimirea Sfîntului Mucenic Calistrat
şi a celor împreună cu dînsul
(
27 septembrie)

(Istorisire după Sf. Simeon Metafrast)

Văzînd zavistnicul vrăjmaş turma cea aleasă a lui Hristos din zi în zi înmulţindu-se, s-a sculat asupra ei cu mare mînie, vrînd ca pe toate oile cele cuvîntătoare să le răpească şi să le piardă. Avînd ca unelte la acest lucru pe cei mai împietriţi şi fără de omenie care s-ar putea numi mai bine fiare iar nu oameni: pe Diocleţian (284-305) şi Maximian (286-305), împăraţi păgîni ai Romei, pe aceştia i-a pornit ca pe nişte lupi răpitori asupra turmei lui Hristos şi printr-înşii cu răzbunare şi cu nemilostivire au împuţinat-o. Pentru că, atîta mînie le-a revărsat în inimă asupra creştinilor, încît lăsînd toa-te celelalte griji ale împărăţiei, şi-au îndreptat vederile lor spre aceasta cu toate puterile ca să piardă cu desăvîrşire pe toţi creştinii. Crezînd că acel gînd şi lucru al lor este cel mai cinstit şi mai de căpetenie decît toate celelalte lucrări mari ale împărăţiei şi decît cele slăvite biruinţi şi dănţuiri asupra vrăjmaşilor lor, pentru aceea şi chinuitorii, conglăsuind în răutate, au trimis pe la toate marginile împărăţiei lor, ca de pretutindeni să silească pe creştini la jertfe idoleşti, iar pe cei ce nu se vor supune să-i muncească, să-i ucidă, şi cu felurite morţi să-i piardă.

Aşa făcîndu-se acestea, mulţi din cei credincioşi şi osîrduitori iubitori de Hristos s-au împodobit cu cunună mucenicească, iar alţii de la Biserica luptătoare au trecut la cea triumfătoare, cîntînd cîn-tare de biruinţă asupra vrăjmaşilor. Între mulţi alţii, unul ca acesta s-a arătat viteazul ostaş al lui Hristos, Calistrat, care a mers pe ca-lea cea frumoasă a muceniciei, însă nu singur, ci cu mulţi alţii, şi călcînd pe vrăjmaşul, a stat înaintea biruitorului lumii Hristos, purtînd şi arătînd ranele cele ce le-au luat pentru Dînsul, şi luînd plata nevoinţei sale.

Locul naşterii Fericitului Calistrat, al acestui pătimitor al lui Hristos, era Cartagina din Africa, de unde l-au luat la slujba ostă-şească, aşezîndu-l în tabăra Voievodului Persentin, în care strălucea cu mărire numai el singur, ca o stea într-o noapte neluminată de lună, pentru că toţi ostaşii cei împreună cu el erau împîclaţi cu întunericul idoleştii nedumnezeiri şi numai el strălucea ca lumina sfintei credinţe, la care îl învăţase tatăl său care era creştin.

Tatăl lui învăţase de la moşul lui, cel cu numele Neocor, care în vremea patimilor celor de voie ale Domnului nostru Iisus Hristos se aflase în Ierusalim, pe vremea lui Ponţiu Pilat, slujind în oas-te şi, după ce văzuse toate minunile cele ce s-au făcut la moartea şi la învierea Domnului, a crezut în Dînsul. Şi botezîndu-se de către Apostoli, s-a întors la casa sa, ducînd mărgăritarul cel de mult preţ al credinţei celei în Hristos, prin care pe fiul său, adică pe tatăl lui Calistrat, şi pe toţi casnicii săi i-a îmbogăţit, spunîndu-le lor toate cele despre Iisus Hristos, pe care singur cu ochii săi le-a văzut, şi pe cele ce le-a auzit de la apostoli.

Aceeaşi duhovnicească şi nefurată bogăţie a credinţei moş-tenind şi Sfîntul Calistrat după moşul şi după tatăl său, îmbogăţea cu ea pe acei care putea, învăţîndu-i în taină cunoştinţa adevărului, şi întorcînd la Dumnezeu suflete omeneşti. Din pricina aceea se sminteau ostaşii cei ce erau împreună, şi îl pîndeau cu de-adinsul, ca să poată şti de dînsul dacă este creştin cu adevărat sau nu.

Deci, dar, fiind el cu voievodul taberii sale în Roma, s-a făcut cunoscută creştineasca lui dreaptă credinţă în acest fel: Avea obicei, Fericitul, ca în toate nopţile să se scoale la rugăciune şi să se roage din destul în taină. Şi odată cînd, după obiceiul său, sculîndu-se se ruga, a simţit nişte ostaşi care se odihneau aproape de el. Aceştia, auzindu-l pe el că cheamă adeseori numele lui Iisus Hristos, au cu-noscut bine că este cu adevărat creştin. Şi, căutînd vreme potrivită, au spus voievodului Persentin cele ce auziseră.

Iar voievodul chemînd îndată pe Calistrat, l-a întrebat zicînd: "Oare sînt adevărate Calistrate, cele spuse despre tine de tovarăşii tăi?" Iar el a răspuns: "Nu ştiu ce or fi spus despre mine, pentru că ştiu că nu le-am făcut niciun rău". Apoi Persentin a poruncit ostaşilor să-i zică lui pe faţă, iar ostaşii au zis voievodului: "Numai să-i porunceşti stăpîne să jertfească idolilor şi îndată vei afla cine este, care este gîndul lui şi ce credinţă are".

Deci, a poruncit voievodul lui Calistrat ca să aducă jertfă idolilor şi să se închine lor. Iar sfîntul Calistrat a răspuns: "Nu am învăţat ca să aduc jertfă la mulţi dumnezei, ci unuia Dumnezeu, Cel adevărat şi viu, care pe toate dintru nefiinţă le-a adus, şi pe om din pămînt l-a zidit. Iar pe dumnezeii cei cinstiţi de voi, pe care mîinile omeneşti i-au făcut, îi numesc nu dumnezei, ci idoli, pre-cum m-am învăţat din Sfînta Scriptură, care zice: "Toţi dumnezeii păgînilor sînt idoli, şi idolii păgînilor, argint şi aur, lucruri de mîini omeneşti".

Din aceeaşi Scriptură am învăţat a cunoaşte pe Dumnezeul cel ce petrece în ceruri şi Aceluia îi aduc jertfă de laudă şi "a da Celui prea Înalt făgăduinţele" (Psalm 49, 15). Deci, oare, pentru a-ceasta mă clevetesc aceştia pe mine, că cinstesc pe unul adevăratul Dumnezeu, iar nu pe dumnezei mincinoşi? S-ar fi căzut lor să mă clevetească, de m-ar fi ştiut că nu slujesc bine în rîndurile ostaşilor, sînt fricos, sau că fug de faţa vrăjmaşului. De ar fi fost aşa, apoi puteau să grăiască împotriva mea înaintea ta, voievodule, şi ţie ţi se cădea să asculţi nişte clevetiri ca acestea. Dar, în niciunul din aces-te cazuri neştiindu-mă vinovat, pentru ce asculţi pe clevetitori? Şi la judecată mă aduci pe mine, numai pentru această singură vină, că dogmele mele nu se aseamănă cu ale voastre?"

La aceste cuvinte voievodul a răspuns cu mînie, zicînd: "Nu este acum vreme de vorba cea mult ritoricească, ci vreme de munci grele şi pedepsiri cumplite, pe care degrab le vei lua, de nu te vei supune mie şi de nu vei jertfi idolilor, cărora şi împăratul însuşi se închină. Au doar nu mă ştii pe mine că sînt aspru, putînd şi mai înainte de munci a-i înfricoşa pe toţi numai cu căutătura şi cu gla-sul?" Iar sfîntul Calistrat a răspuns: "Mînia ta şi scrîşnirea dinţilor tăi măcar deşi aduc frică, însă este vremelnică, dar cu mult mai groaznică este frica şi scrîşnirea dinţilor cea veşnică, în care a cădea mă tem foarte şi numai singură pomenirea ei mă înfricoşează foarte". Iar voievodul, neputînd să-şi ţină mînia sa, a poruncit ca întinzînd pe sfîntul să-l bată. Şi bătîndu-l mult, nimic de nerăbdare n-a arătat şi grăia către Dumnezeu zicînd: "Juratu-m-am şi m-am hotărît să păzesc judecăţile dreptăţii Tale" (Psalm 118, 106). Şi ia-răşi: "Smeritu-m-am pînă în sfîrşit Doamne, viază-mă după cuvîntul tău şi nu mă lăsa ca să fiu de batjocură pierzătorului om, şi mă întăreşte, o, Doamne, a suferi aceste munci, dă putere smeritului şi neputinciosului meu trup şi fă duh mai bărbătesc întru mine". Iar văzînd chinuitorul sîngele lui curgînd din rane ca pîrîul, a poruncit să-l slăbească din munci şi i-a zis lui: "Acestea sînt începuturile răsplătirilor tale pentru neascultarea ta, Calistrate! Te sfătuiesc deci, bine să faci ceea ce ţi-am zis şi să scapi de cele mai mari munci care te aşteaptă căci mă jur pe zei că de nu te vei supune poruncii împăratului, apoi mîinile chinuitorilor vor zdrobi în bucăţi trupul tău, şi sîngele tău îl vor linge cîinii, iar carnea ta o vor mîn-ca leii; cu aşa amară moarte vei pieri".

Iar viteazul Calistrat a răspuns: "Nădăjduiesc în Dumnezeul cel tare, în Dumnezeul cel viu, că Acela mă va izbăvi din gurile leilor şi va scoate din mîna cîinilor sufletul meu, care numai singur, în toată oştimea aceasta, cunoaşte pe Dumnezeul cel adevărat spre care nădăjduiesc, ca nu numai sufletul meu, ci multe suflete de aici le va lua la Sine, dîndu-le lor cunoştinţa prea Sfîntului Său nume".

După aceste cuvinte, mîniindu-se mai mult voievodul, a po-runcit să aştearnă pe pămînt hîrburi ascuţite, şi întinzînd gol pe ele pe sfîntul Calistrat, să-l tîrască mult, adăugînd durere peste durere rănitului său trup. Iar după ce sfîntul le-a răbdat pe acelea, a po-runcit chinuitorului, ca punînd o pîlnie în gîtlejul lui, să toarne apă ca într-un burduf.

După ce s-a făcut şi aceasta, a zis chinuitorul: "De nu vei jert-fi idolilor, Calistrate, îndată te voi arunca în mare, căci mă tem ca să amăgeşti şi pe alţi ostaşi, dacă nu te voi pierde degrab". Răs-puns-a mucenicul: "O, prea nelegiuitule! Tu te îngrijeşti păzind turma cea care este înaintea diavolului, tatăl tău, ca să nu se împuţineze, iar eu nădăjduiesc spre Dumnezeu, că o voi cîştiga pe ea Hristosului meu şi o voi întări în adevărata credinţă şi în mijlocul cetăţii acesteia îi voi zidi Lui Biserică". Iar voievodul, aprin-zîndu-se de iuţime foarte tare, a zis: "Necuratule şi ticălosule, moartea este acum deasupra capului tău, iar tu Biserică mai gîn-deşti a zidi şi a-i aduce pe mulţi la Dumnezeul tău?!" Aceasta zi-cînd, îndată a poruncit să aducă un sac de piele, în care băgînd pe sfîntul mucenic, l-a aruncat în adîncul mării, iar el sta pe mal, vrînd să vadă înecarea lui.

Sacul acela în care era sfîntul Calistrat, ca Iona în pîntecele chitului, după dumnezeiasca voie s-a lovit prin repeziciunea apei de o piatră ascuţită, care se întîmplase a fi în mare, şi s-a spart. Iar pe sfîntul Calistrat, luîndu-l doi delfini pe spatele lor, îl purtau pe deasupra apei, pînă ce, scoţîndu-l, l-au lăsat la mal cu blîndeţe. Iar sfîntul cînta cu veselie: "Venit-am din adîncurile mării, şi nu m-a înecat viforul apei, nici nu m-am ostenit strigînd, cînd m-am rugat către Tine Doamne, că degrab ai auzit rugăciunea mea, şi din legăturile cele nedezlegate şi din adîncul cel mai de jos m-ai scos cu minune şi mai presus de nădejde ai rupt sacul meu, şi m-ai încins cu veselie" (Psalm 68, 3...).

Aşa cîntînd sfîntul cu glas de bucurie, se mira mulţimea ostaşilor, şi alergînd la dînsul, au căzut la picioarele lui, rugîndu-l ca să-i scoată şi pe ei din înşelăciunea cea idolească, şi să-i ducă la Hristos Dumnezeul său. Şi era numărul lor patruzeci şi nouă, care ziceau: "Iată, am cunoscut că Dumnezeul tău este Mare şi Ade-vărat, care din adîncul mării te-a izbăvit pe tine".

Iar fericitul mucenic a zis: "Domnul meu Iisus Hristos nu iz-goneşte pe cei ce vin la Dînsul, pentru că zice: "Veniţi la Mine toţi cei osteniţi şi împovăraţi şi Eu vă voi odihni pe voi" (Matei 11, 28). Acestea grăindu-le, şi-a întins spre cer mîinile sale, şi ridicîndu-şi ochii se ruga: "Doamne, Cela ce în ceruri locuieşti, şi spre cei smeriţi priveşti, caută spre turma ta aceasta mică şi păzeşte-o pe ea de tot răul, fereşte-o nevătămată de fiara aceasta văzută, de Persentin chinuitorul şi de nevăzutul diavol, căci tu Însuţi eşti slăvit în veci". Iar voievodul, văzînd ceea ce se făcuse, s-a mirat şi a zis: "Mă jur pe luminatul soare, că este plin omul acela de mari farmece, căci a ieşit şi din mare, şi precum a făgăduit, a amăgit pe ostaşii mei cu vrăjile lui".

Apoi către sfîntul a zis: "Eu voi strica farmecele tale degrab, Calistrate, şi vei şti atunci cine este Persentin, slujitorul marilor zei, şi cine este Cel Răstignit pe Care-L cinsteşti, şi spre Care în zadar nădăjduieşti". Apoi a şezut la judecată, şi a poruncit ca pe toţi os-taşii cei ce crezuseră să-i bată tare, sfărîmîndu-le incheieturile. Iar ei, bătuţi fiind, cum ar spune cu o singură gură toţi ziceau: "Doam-ne Iisuse Hristoase! Fii ajutător robilor Tăi, şi ne dă nouă pînă în sfîrşit răbdare, căci pentru Tine de voie pătimim, aşa am vrut. Şi să fie păzit de Tine şi învăţătorul nostru şi păstorul Calistrat, ca de la dînsul să ne învăţăm mai desăvîrşit a Te cunoaşte pe Tine Unul Dumnezeu, căci acum ca oile cele pierdute sîntem înaintea Ta, Doamne".

Iar după ce s-a alinat puţin mînia lui Persentin, a poruncit ca, încetînd de a-i mai bate pe ei, să-i ducă în temniţă pînă ce se va gîndi ce să facă cu dînşii. Căci îl cuprinsese nu puţină mîhnire, pentru că oastea de sub comanda lui se împuţinase cu cincizeci de ostaşi.

Aruncaţi fiind ei cu Sfîntul Calistrat în temniţă, au învăţat de la dînsul desăvîrşit cunoştinţa lui Dumnezeu. Pentru că sfîntul le spunea, începînd de la zidirea lumii, şi de călcarea de poruncă a omului cea din Rai, pînă la întruparea lui Hristos, şi pînă la pati-mile cele de voie şi la Înviere. Încă le-a spus lor de judecata vii-toare, despre suflet, despre viaţa ce va să fie, despre răsplătirea drepţilor, şi despre muncile păcătoşilor în iad. Şi toate tainele sfintei credinţe spunîndu-le lor, i-a întărit spre muceniceasca nevoinţă.

Iar a doua zi, voievodul a şezut în divan la judecată, încon-jurat de mulţime de oaste. Şi scoţînd din temniţă pe sfîntul Calis-trat cu cei împreună cu dînsul, a început a zice: "Spune-mi mie, Calistrate, tu şi cei ce sînt cu tine, oare veţi aduce jertfă zeilor, ca din chinurile grele să vă mîntuiţi? Sau mai stăruiţi încă la cea dintîi nesupunere a voastră?" Iar sfîntul Calistrat a zis: "Eu pentru mine răspund că nu mă voi depărta de Domnul meu pînă la moarte; iar aceştia singuri pentru dînşii să spună, întreabă-i pe ei, şi vei auzi ce-ţi vor zice ţie". Apoi voievodul a zis către dînşii: "Voi înşela-ţilor, ce ziceţi?" Iar ei au răspuns: "Sîntem creştini, mărturisim pe unul Dumnezeu care a zidit cerul şi pămîntul şi credem într-însul, şi într-Unul născut Fiul Lui, în Domnul nostru Iisus Hristos, şi în Sfîntul Duh, precum ne-a învăţat pe noi bunul nostru învăţător Calistrat". Acestea cu un glas zicîndu-le sfinţii, voievodul a poruncit să-i bată tare pe ei, pe rînd, pe cîte unul. Apoi, legîndu-le mîinile şi picioarele, a poruncit să-i arunce într-un iezer ce era acolo aproape, şi cînd era să-i arunce, se ruga sfîntul lui Dumnezeu, zi-cînd: "Doamne, Cela ce întru cei de sus locuieşti şi spre cei smeriţi priveşti, întoarce-Ţi ochii Tăi cei milostivi spre această mică turmă a Ta, şi binevoieşte ca într-acele ape să se spele ea cu scăldătoarea naşterii de a doua şi prin primirea de fii, odată cu venirea Sfîntului Tău Duh, toată spurcăciunea omului cel vechi spălînd-o, să fie părtaşi ai moştenirii celor ce din veac bine ţi-au plăcut Ţie!".

Deci, legaţi fiind ei şi aruncaţi în apă, îndată s-au dezlegat legăturile lor, şi stăteau în apă cu feţe luminoase, bucurîndu-se de botezul lor. Şi s-a văzut o cunună foarte frumoasă de sus pogo-rîndu-se, şi un glas s-a auzit zicînd: "Îndrăzneşte, Calistrate, cu turma ta, şi vino cu dînşii să te odihneşti în locaşurile veşnice". Şi odată cu glasul, s-a făcut cutremur mare de pămînt; iar aflîndu-se acolo aproape, un idol al oarecăruia spurcat zeu păgînesc a căzut de cutremur, şi ca praful s-a risipit. Acest lucru văzîndu-l alţi ostaşi, o sută treizeci şi cinci, şi din cer auzind glasul cel ce venise spre Calistrat, au crezut în Domnul nostru.

Însă nimic nu le-a zis lor voievodul, temîndu-se de gîlceavă şi de tulburarea cea din tabără, fără numai pe cei dintîi patruzeci şi nouă cu sfîntul Calistrat, a poruncit ca iar să-i arunce în temniţă, între care aflîndu-se Sfîntul Calistrat, a zis către dînşii: "Iată fra-ţilor, cu Darul lui Hristos v-aţi învrednicit sfîntului botez, pentru care se cuvine cu vrednicie a mulţumi lui Dumnezeu. Deci, să ne sculăm şi să ne rugăm Lui". Şi sculîndu-se toţi, şi înălţîndu-şi mîi-nile cu ochii spre cer, făceau rugăciune cu Calistrat, zicînd: "Doamne Dumnezeule, Cel ce voieşti ca toţi oamenii să se mîn-tuiască şi la cunoştinţa adevărului să vină, Cel ce ai scos această turmă a Ta din gurile leilor şi ai chemat-o la mîntuirea cea veşnică, învredniceşte-ne pe noi ca în sfînta credinţă să ne sfîrşim, prin care credem în Tine, Dumnezeul nostru, şi ne dă nouă ca la Tine să venim fără de prihană şi curaţi, să ne arătăm sfintei feţii Tale şi să ne închinăm Ţie, Celui binecuvîntat în veci".

Şi se rugau Sfîntul Calistrat şi toţi sfinţii mucenici cu stăru-inţă. Iar după ce s-a înnoptat, au intrat în temniţă, după porunca chinuitorului. Şi alţi ostaşi din tabără, cu săbiile scoase, i-au tăiat pe toţi în bucăţi. Aşa, Sfîntul Calistrat şi cei împreună cu dînsul mucenici s-au nevoit bine, suferind cu statornicie pînă la sînge pen-tru Domnul lor. Iar sfintele lor moaşte s-au adunat şi au fost îngro-pate cu cinste de acei o sută şi treizeci de ostaşi care au crezut în Hristos.Tot de către aceştia s-a zidit mai pe urmă şi Biserică deasupra sfintelor lor moaşte şi s-a împlinit cuvîntul cel mai înainte zis al sfîntului Calistrat, pe care către Persentin l-a grăit: "În mijlocul cetăţii acesteia voi zidi Biserică", care măcar deşi nu în viaţă, s-a zidit după muceniceasca lui moarte şi se proslăveşte într-însa numele Domnului Dumnezeu şi Mîntuitorului nostru Iisus Hristos, Căruia şi de la noi să-I fie slava, în vecii vecilor. Amin.

În această zi la Prolog s-a pus pomenirea sfinţilor Apostoli Marco, Aristarh şi Zina. Vezi despre dînşii în luna ianuarie, în 4 zi-le. În aceeaşi zi sfînta muceniţă Epiharia, care a pătimit pentru Hristos pe vremea împărăţiei lui Diocleţian.

Şi cuviosul Ignatie, egumenul eparhiei Capadociei care a plăcut lui Dumnezeu pe timpul împărăţiei lui Nikifor Foca (963-969) şi a lui Ioan Tzimiskos (969-976).

joi, 22 septembrie 2022

Părintele Mircea Cristian Pricop : Pentru că mi s-a cerut și mie un punct de vedere legat de cele întâmplate la București

Părintele Mircea Cristian Pricop : Pentru că mi s-a cerut și mie un punct de vedere legat de cele întâmplate la București

1. În mod premeditat, nu m-am precipitat cu privire la cazul "Alexa". Nu cunosc personajul și niciodată nu am interacționat cu el. Am preferat să observ, până acum, reacțiile tuturor. Și aici am văzut tot evantaiul de manifestări (de la frustrări și invidii personale față de respectivul până la negarea feroce a oricărei suspiciuni, oricât de întemeiate). M-au mâhnit unele exprimări de-a dreptul porcoase venite de la slujitori bisericești. Zeflemele la care râd numai ei, de obicei, și care nu își găsesc rostul în nici o circumstanță au fost folosite tocmai de comentatori clerici. Mulți laici, inclusiv atei, se feresc de astfel de glume primitive. În orice caz, au fost și câteva abordări (clericale și laice) mai cerebrale, minoritare în marea de veninuri aruncate "înspre și dinspre" zona V. A.
2. Instinctual, am o aversiune față de dulcegăriile introduse în viața bisericească. Le consider complet neserioase, chiar primejdioase (după cum se poate vedea din cazul acesta și din altele). Aș sfătui credincioșii să evite atât "mieunăturile" cât și "dictatura" așa-zișilor clerici "cu har" și să rămână în învățătura lui Hristos care îndeamnă la echilibru, la prudență, la soluții înțelepte.
3. Nu școala e de vină. V. A. nu a comis ceea ce se presupune că a comis din lipsă de educație teologică, nici din cauză că nu a beneficiat la școală de un curs de Spiritualitate adaptat viitorilor duhovnici (nu că nu ar fi necesar). Era bine școlit. Faptele sale nu au treabă cu nivelul cunoștințelor. Din cuvântările sale ne dăm seama că știa deosebirea morală dintre bine și rău în slujirea lui. Deci nu asta îi lipsea.
4. Nu modul sau frecvența spovedaniei ortodoxe l-a predispus la presupusa comitere a acelor nelegiuiri. Taina Mărturisirii își menține valoarea indiferent de unii sau alții care o distorsionează. Poporul nostru are un proverb inteligent: "Pentru un purice nu arunci cojocul pe foc".
5. Nu existența paternității duhovnicești în viața ortodoxă este de vină pentru ce se presupune că a făcut omul acesta și alți decăzuți din slujire (Corneliu, Pomohaci, etc) ci confundarea ei voită cu exercitarea unei puteri omenești (în rău și în bine).
6. Pentru căderea și ridicarea unui duhovnic, recomand cu căldură nuvela "Părintele Serghei" de Tolstoi. Veți găsi multe explicații valoroase acolo, precum și o "aproape imposibilă" cale de întoarcere a celui care a făcut atât de mult rău semenilor săi și implicit Bisericii lui Hristos.
7. „Păstorii trebuie să aibă o grijă neîncetată, ca, cu cât observă că se lățește și crește puterea lor, cu atât să o înfrâneze în inima lor” ( Sfântul Grigorie Dialogul, Cartea Regulei Pastorale).
8. În concepția creștină preotul este mai înalt decât orice împărat pământesc (Sf. Ioan Hrisostom) și de aceea slujirea lui (veșmintele preoțești sunt asemănătoare întru totul cu cele ale împăraților romani iar în timpul slujirii preotul și episcopul stau pe scutul cu acvilă ca și împărații romani) trebuie să fie susținută OBLIGATORIU de cele patru criterii imperiale: romanitas (calitatea de "roman" dar nu în sensul păgân ci în cel dat de Sf. Constantin cel Mare: "Romanus ac Christianus"/ Roman adică/prin urmare creștin), dignitas (demnitate, valoare bazată pe noblețe morală, politețe și merit), gravitas (termen care arată aici cuvântul încărcat de greutatea adevărului), virtus (puterea izvorâtă din entuziasm, curaj și din sacrificiu, după modelul Domnului: "Căci cuvântul Crucii, pentru cei ce pier, este nebunie; iar pentru noi, cei ce ne mântuim, este puterea lui Dumnezeu" 1Cor. 1, 18).
9. Se cere o primenire autentică a comportamentului clerului. Rugăciunea și predica se asociază NATURAL cu o viață morală ireproșabilă. Cui nu îi convine, ducă-se în drumul fericirii sale. Sunt asociații și fundații, cluburi și loje cu caracter mai libertin care l-ar primi cu plăcere. Nu are de ce să se mai plictisească în curtea noastră. Să ne lase în pace, așa "înapoiați" cum suntem și să meargă unde o pofti.
10. Turbulențele iscate în viața bisericească de recentele "dezvăluiri" nici nu trebuie să ne sperie, nici să ne smintească. Cu date adevărate sau nu, propaganda anticreștină și anticlericală e o realitate în care trăim de multă vreme. O cucoană (pusă pe tricouri de unii) zicea cu "inspirație": „Eu sunt de părere să dăm sarcină cuiva să găsească preoților sau ceva în legătură cu femei, sau alte chestiuni compromițătoare...” (Ana Pauker, Stenogramele ședințelor Biroului Politic și ale Secretariatului Comitetului Central al PMR, 1949, vol.II, Arhivele Naționale Române, București, 2003, pp.XIV, 550).
Mă rog, ar mai fi de zis destule, însă mă limitez la cele de mai sus, ca răspuns la întrebările primite.
Doamne ajută!

Conacul boierului Alexandru Apostoleanu - A fost semnat în anul 1917 armistițiul cu Puterile Centrale - I-a găzduit în câteva rânduri pe regele Ferdinand și pe regina Maria!!!

Conacul boierului Alexandru Apostoleanu
A fost semnat în anul 1917 armistițiul cu Puterile Centrale
I-a găzduit în câteva rânduri pe regele Ferdinand și pe regina Maria!!!

In Izvoru Berheciului, in dreapta drumului care duce spre Podu Turcului, se gaseste conacul boierului Alexandru Apostoleanu, mai bine zis, ruina fostei resedinte boieresti de pe fosta mosie Gloduri.
Dupa ce mosia Gloduri a ajuns in proprietatea Gospodariei Agricole de Stat (GAS) Traian, conacul a fost folosit ca sediu pentru birouri si a fost bine intretinut pana in 1989.
Dupa anul 1989 conacul lui Alexandru Apostoleanu a ajuns o ruina .
Alexandru Apostoleanu a fost nepot al boierului Gheorghe Apostoleanu și al Smarandei Apostoleanu, una dintre cele mai importante familii din Focșani, a căror casă i-a găzduit în câteva rânduri pe regele Ferdinand și pe regina Maria iar tot acolo a fost semnat în anul 1917 armistițiul cu Puterile Centrale .

Alături de părintele Mihail

 Poveste tristă, de suflet

Mi-a sunat telefonul acum câteva minute.
La capătul firului, un om cu voce blândă. Am aflat că este preot, într-un sat mic din județul Brașov.
Are 60 de suflete. Atât. Are grijă de câțiva bătrâni și efectiv...îi este greu.
Poate un suflet nobil să îl ajute cu un rând nou de straie?
Detalii despre Parohia în care slujește și poza părintelui, în privat!
Telefon mobil - 0768 901 642
Vă mulțumesc...iertați...noapte bună! 💗

miercuri, 21 septembrie 2022

Sfântul Ierarh Mucenic Teodosie de la Mănăstirea Brazi din Vrancea, care a fost martirizat de către tătari în anul 1694

Troparul Sfântului Ierarh Teodosie de la Mănăstirea Brazi, Mitropolitul Moldovei
Glasul 1

Prealăudaţilor mucenici...

Arătatu-te-ai, Sfinte Ierarhe Teodosie, sfeşnic pururea luminos şi mare apărător al Bisericii lui Hristos. Strălucit-ai prin slujire şi mucenicie, ca o jertfă preacurată aducându-te Stăpânului tuturor; slăvim pomenirea ta, rugând pe Dumnezeu să dăruiască sufletelor noastre pace şi mare milă.

Condacul Sfântului Ierarh Teodosie de la Mănăstirea Brazi, Mitropolitul Moldovei
Glasul 8

Apărătoare, Doamnă...

Glasul Cuvântului vieţii a răsunat în Biserica lui Hristos, căci păstorul ei s-a arătat bun chivernisitor al Tainelor lui Dumnezeu. Drept aceea, soborul arhiereilor şi cetele călugărilor cântă într-un glas: Bucură-te, Sfinte Ierarhe Teodosie, mucenice nebiruit al lui Hristos.

Și tot în această zi facem pomenirea Sfântului Ierarh Mucenic TEODOSIE de la Mănăstirea Brazi din Vrancea, care a fost martirizat de către tătari în anul 1694.

Sfântul Mucenic Teodosie s-a născut în prima jumătate a secolului al XVII-lea în aproprierea Mănăstirii Brazi din părinţi răzeşi urmaşi de la Sfântul Voievod Ştefan cel Mare. Părinţii săi l-au dus la slujbele care se oficiau aici. La vârsta de 18 ani el a intrat ca frate la această mănăstire, iar metania de călugăr a primit-o la Mănăstirea Bogdana (azi în judeţul Bacău).

Fiind un monah evlavios şi având şi o inteligenţă deosebită, cunoscând Sfânta Scriptura şi o parte din Scrierile Sfinţilor Părinţi, a fost ales Episcop în anul 1669 la Rădăuţi, unde mergea deseori la mormântul lui Ştefan cel Mare de la Mănăstirea Putna, unde ardea permanent o candelă.

În anul 1671 a fost trimis să păstorească Episcopia Romanului, unde a activat până în anul 1674, când pentru activitatea sa pastorală şi pentru înalta sa spiritualitate, a fost ales Mitropolitul Moldovei, unde scaunul era vacant prin plecarea lui Dosoftei în Polonia.

Cronicarul Ion Neculce scrie în Cronica Moldovei că domnul Moldovei era Dumitraşcu Cantacuzino, una dintre cele mai decăzute figuri din istoria noastră. El a adus pe tătari în Moldova pentru a sta cât mai mult pe tron, plătind un bir mare provenit nu numai din impozitele mari asupra moldovenilor, dar şi din banii mănăstirilor (de la Mănăstirea Rascău luând toţi galbenii).

„Mitropolitul Teodosie s-a dus la Domnitorul Dumitraşcu Cantacuzino zicând: „Ce sunt acestea Măria Ta, au semeni lui Antihrist?”. Şi domnul s-a mâniat şi l-a scos din scaun cu necinste”, scrie cronicarul Ion Neculce şi l-a închis la Mănăstirea Sfântul Sava din Iaşi.

Când s-a întors din Polonia Mitropolitul Dosoftei l-a scos din închisoare şi Mitropolitul Teodosie s-a retras la Mănăstirea Brazi, de care era legat sufleteşte de când a intrat ca frate la această mănăstire.

Cum a ajuns aici a ridicat o biserică frumoasă cu hramul Sfântului Gheorghe, introducând reguli cu slujbe monahale de zi şi de noapte. A avut grijă şi de Mănăstirea Bogdana, determinând pe logofătul Solomon Bârlădeanu de a ridica din temelie o nouă mănăstire.

A înzestrat aceste mănăstiri cu terenuri arabile, vii, pomi fructiferi, păduri şi mori de apă. În vremea aceea era vornic de Vrancea Cronicarul Miron Costin şi împreună au semnat multe documente ale vrâncenilor, urmaşi ai celor 7 feciori ai „babei Vrâncioaia”, cărora Sfântul Voievod Ştefan cel Mare le-a dat „ocine”, fiindcă „l-au slujit cu credinţă”.

În anul 1691 Mitropolitul Teodosie face o Diată în care scrie că a ridicat mai multe locaşuri pe care le ştie Dumnezeu şi lasă toate donaţiile pe care le-a primit de la credincioşi pentru mănăstiri, ucenicului său, Diaconul Laurenţiu, ca să mai facă două mănăstiri.

Cronicarul Ion Neculce scrie că în vremea aceea veneau tătarii ca lăcustele şi jefuiau pe moldoveni de tot avutul lor. Astfel, în anul 1694 o hoardă de tătari răzleţi au pătruns în Mănăstirea Brazi şi l-au chinuit cumplit pe Mitropolitul Teodosie ca să le dea odoarele şi banii şi pentru că el nu a voit să le dea, l-au ucis tăindu-i cinstitul său cap. Era după „Ziua Crucii”.

Monahii împreună cu credincioşii de prin satele vecine l-au înmormântat în Biserica Sfântul Gheorghe, care era ridicată de Mitropolitul Teodosie.

Din cauza cutremurelor din regiunea Vrancei, biserica ridicată de Mitropolitul Teodosie s-a ruinat.

Atunci Ieroschimonahul Dimitrie, stareţul Mănăstirii Brazi, a dezgropat, în anul 1842, osemintele Mitropolitului Teodosie şi le-au dus să fie reînhumate în Peştera de jos, ridicata de primii pustnici ai Mănăstirii Brazi, Teofilact şi Sava, unde era şi Paraclisul „Învierea lui Lazăr”, în care se oficia şi Sfânta Liturghie.

În timpul în care soborul de preoţi slujeau osemintele Sfântului Ierarh Teodosie, era acolo şi Cuviosul Antipa (de la Calapodeşti), pe care noi îl sărbătorim la 10 ianuarie şi el mărturiseşte: „M-am învrednicit a vedea aceste moaşte, eu le-am atins şi erau binemirositoare”.

Un egumen al Mănăstirii Brazi, Anton Dumbravă, care a fost şi ajutor de stareţ la Mănăstirea Neamţ, scria că în anul 1857 se găsea tivda (capul) Sfântului Mucenic Teodosie la mare cinste, scoasă din mormânt la Mănăstirea Brazi.

Stareţul de la Mănăstirea Brazi - Teodosie Filimon, care după anul 1959, când Mănăstirea Brazi a fost demolata de comunişti, a dat o declaraţie la Mănăstirea Cernica semnată de Preacuviosul stareţ şi cu ştampila Mănăstirii Cernica, în care scrie că „atât în timpul meu, cât şi înainte de mine, monahii şi credincioşii veneau de aprindeau lumânări şi se rugau pentru împlinirea cererii lor la mormântul Sfântului Ierarh Mucenic Teodosie de la Mănăstirea Brazi”.

Viaţa Sfinţitului Mucenic Teodosie, râvna lui pentru ridicarea de sfinte lăcaşuri, smerenia sa, dragostea pentru buna rânduială a obştilor monahale, grija părintească faţă de păstoriţii săi, răbdarea tuturor suferinţelor şi prigonirilor nedrepte la care a fost supus, precum şi lucrarea lui încununată de jertfă martirică, au făcut ca să fie întotdeauna cinstit cu evlavie de dreptmăritorii creştini.

Sfântul Teodosie de la Brazi a fost în mod solemn proclamat sfânt la data de 5 octombrie 2003. Pomenirea sa a fost stabilită pentru ziua de 22 septembrie/ 5 octombrie.

marți, 20 septembrie 2022

MĂ UIT LA CER..de Preot Sorin Croitoru

MĂ UIT LA CER..

de Preot Sorin Croitoru
Mă uit la cer cât e de mare
(Profit că soarele-i în nori)
Și mă cuprinde o mirare:
Pe Tatăl cerul nu-L cuprinde,
Iar noi suntem ai Săi feciori!
Mă umple de fiori ideea
Că Tatăl meu e Dumnezeu
Și mă întreb după aceea:
"Așa a vrut Dumnezeirea,
Dar.. merit cinstea asta eu?..
Că de L-aș fi cinstit ca Tată,
Nu I-aș fi încălcat porunci!
Și nu le-am încălcat o dată,
Ci fără număr e păcatul..
Ce fel de fiu sunt eu atunci?"..
Am înțeles o taină mare,
Căci am primit răspuns frumos
La sus-numita întrebare:
Avem un Tată bun în ceruri,
De când S-a întrupat Hristos.
Și întrucât Iisus ni-i frate,
Iar Tatăl Lui e Dumnezeu,
Chiar de avem sau nu păcate,
Ne-a înfiat al Său Părinte
Și Tată ne va fi mereu!
Amin

Av.Prof.Univ.Dr.Gheorghe Piperea - Din automatism sau oligo-rațiune, ne raportăm permanent la alții – ei sunt de vină, ei tre’ să ne recunoască meritele, valorile și neamul, ei tre’ să facă și să aplice


Din automatism sau oligo-rațiune, ne raportăm permanent la alții – ei sunt de vină, ei tre’ să ne recunoască meritele, valorile și neamul, ei tre’ să facă și să aplice

Alții, nu noi. Tind să cred că ni se trage din decenii de victimizare (geo)politică sau din secole de supunere mioritică („capul plecat, sabia nu-l taie”). Este, foarte probabil, sentimentul sau tipul de atitudine care ne-a îndepărtat cel mai mult de ideea de câștigător. Suntem mereu pe locul doi, și asta ne-a cam intrat în sânge. Nu vom reuși să fim câștigători dacă rămânem în paradigma supusului sau a celui care se crede superior, dar se rezumă la a arăta cu degetul către alții și a sta confortabil în fața televizorului sau a calculatorului, așteptând ca treaba să fie bună și la vară cald. Nu suntem de acord cu noile directive (geo)politice - dușul la comun și mai rar ca pe vremea primei regine Lizaveta a Albionului, lăcustele la micul dejun, oprirea programată a curentului electric, portofelul digital chinezificator – dar nu luăm atitudine contra lor și a emitenților lor, pentru că, vorba lui Ion Băieșu din Balanța, noi, aici, pe plaiurile mioritice, de bine – de rău, o ducem bine.

Argumentele favorabile supunerii sau complacerii în cotidianul ocheiuț/căldicel sunt multe, vizibile, insidioase ori induse propagandistic. Cu toate acestea, este posibilă schimbarea acestui parcurs istoric de victimizare. Mai mult chiar, este posibilă ieșirea din blocajul mental și emoțional al „necesității” de a alege între stăpâni. Libertatea nu e un simplu vis, auto-determinarea nu e o utopie.
Puterea de alege Liberarea, în loc de supunere, a fost mereu în mâinile noastre, numai că noi am refuzat să o folosim cu ... cap și suflet. Fericit va fi cel care nu datorează nimic (felix qui nihil debet), nici supunere, nici întunecare, nici înfrigurare.
Suntem mai mult decât niște simpli iobagi, iar în fața lui Dumnezeu și a destinului suntem egali cu Lizaveta a II-a.
Dincolo de interesul consumerist de a bifa concedii semestriale în țări exotice sau city – break – uri prin Europa, trăim (și îl ignorăm) cotidianul acestui tărâm, unde există loc sub soare pentru toată lumea. E timpul să îl sesizăm și să îl valorizăm. Plus că sunt atât de multe locuri, lucruri și oameni de descoperit la noi – străinii și expații ne-ar putea da multe amănunte despre binecuvântarea acestor meleaguri. Doar că trebuie un mic efort de ieșire din comoditate.
Sunt locuri, cum ar fi Singureni, situat în vecinătatea imediată a Parcului Național Comana, la doi pași de delta Neajlovului (a doua deltă a țării ...), care ar putea să se constituie într-o astfel de descoperire.
Este una dintre motivațiile pentru care am ales acel loc pentru a pune la punct un eveniment cultural intens, care începe poimâine – SingFest. Adică, prescurtarea de la Singureni, Festival ...
Este momentul să fim noi primii care investesc în propriile valori și tradiții. Primii care spun DA atunci când vine vorba de a-și cunoaște țara și specificul locuitorilor săi.
Sper să ne vedem la #Singfest - să realizăm împreună de ce este esențial ca tradiția să meargă mai departe, cu noi în calitate de promotori și ... consumatori de cooltură. Veniți cu soții, soțiile, bunicii, copiii, nepoții, vecinii (îndemnați-l să vină chiar și pe acel vecin pe care nu îl simpatizați prea tare).
Singfest este locul în care gustul traiului pe aceste meleaguri românești capătă sens.