Sfânta Biserica Ortodoxă

miercuri, 11 ianuarie 2023

Preot Vasile Antonie Tamaș - Căldură pentru 9 frați

Preot Vasile Antonie Tamaș - Căldură pentru 9 frați

La Biserica Bucuriei a venit astăzi acest îngeraș.  Sunt 9 frați.  Luăm o sobă bună pentru ei și mâncare? 
Cine dorește să îl ajute, să scrie pe privat parintelui Vasile! 
Sunt atât de nevinovați copiii...lacrimile lor să dezghețe inimile noastre!


Av.Prof.Univ.Dr.Gheorghe Piperea - După suspendarea aplicată fără temei și fără drept de apel de feisbuc contra mea, mi-este clar că în decursul următoarelor luni voi părăsi definitiv această rețea de așa-zisă socializare

 

După suspendarea aplicată fără temei și fără drept de apel de feisbuc contra mea, mi-este clar că în decursul următoarelor luni voi părăsi definitiv această rețea de așa-zisă socializare (în fapt, un instrument totalitar de cenzură, reeducare în stil bolșevic și de spălare a creierelor).

Nu o fac imediat pentru că am speranța - oarecum naivă, recunosc - că o parte dintre cei 158 de mii de „urmăritori” ai acestei pagini vor migra către ceilalți suporți informatici sau de social media unde o să continui să mă exprim, până la anihilarea mea digitală. Mă refer la twitter, la me we și la blogul meu personal (pe care îl puteți găsi accesând 👉piperea.ro👈). Este foarte probabil că voi realiza și un pod cast, găzduit pe o platformă liberă de cenzură și de propagandă totalitară.
Este evident că ultimii ani au fost elucubranți din perspectiva raționalității omului normal și a libertății de opinie și de conștiință. Din instrument al cunoașterii, internetul a fost transformat într-o armă de nimicire în masă a libertății, a gândirii critice și independente - nu mai e voie să ne îndoim și să avem dubii relative la „știința” oficială și nici să negăm informația oficială, unidirecțională, cu toate absurditățile și infracțiunile comise în numele acestui nou canonicat totalitar. Rețelele de socializare s-au transformat în instrumente de segregare cruntă între indivizi, grupuri și pături sociale și de distrugere a încrederii între oamenii. De altfel, rețelele de socializare sunt principalele vinovate pentru neîncrederea cvasi-totală în democrație și pentru disprețul față de drepturile individuale normale (unit cu o idolatrizare a „drepturilor” marginale, de psihiatrie). Așa-zisele standarde ale comunității, vagi, misterioase și aflate la îndemâna unor inițiați, ca pe vremurile Oracolului din Delphi, au pus în umbră și au neutralizat valorile perene, fundamentale ale umanității, începând cu familia, neamul, cultura, memoria afectivă și terminând cu libertatea, raționalitatea și proprietatea individuală.
Fiți siguri că, din cei 158 de mii de (teoretici) urmăritori ai acestei pagini, mai puțin de 3% vor accesa acest mesaj și chiar și mai puțini vor migra către alte rețele de socializare.
Motivația este dublă:
(i) omului normal nu îi plac schimbările, o rutină înlocuind deseori logica;
(ii) feisbuc a redus, încă din anul 2017, vizibilitatea și răspândirea naturală a unor postări sau pagini, mai întâi pe motiv că titularul a refuzat să achite „sponsorizarea”, adică să plătească pentru răspândirea mesajului (ceea ce contrazice promisiunea inițială a feisbuc că e gratuit ...), iar apoi prin shadowbanning, adică, prin punerea la coada cozilor listei de „noutăți” a postărilor/paginilor care sunt ștampilate ca negaționiste, conspiraționiste, anti-științifice, tradițional-religioase, insuficient de pro propaganda și pro ideologia stăpânilor zilei și, respectiv, prin spotlighting, aidcă prin evidențierea postărilor corecte politic, prin punerea în fruntea listei și prin bombardarea cu notificări a postărilor corespunzătoare (chiar dacă sunt violente, sunt pro-război, pro-moarte, pro-anihilare a dizidenților).
Adevărul este că această rețea de socializare nu mai este de multă vreme despre informare, socializare și opinie, ci despre ideologie, politică și propagandă totalitară. Tot ceea ce pormovează această rețea de socializare este menit a remodela omul normal, pentru a-l transforma într-un om de tinichea, fără inimă, într-un om de plastilină, fără coloană vertebrală și oase care să-l țină drept, în picioare, sau într-o păpușă emoțională, simplu de sforărit și ghidonat prin intermediul unor frici, angoase, stări de ură violentă și irațională sau de prostrație în fața magicienilor și fuhrerilor zilei.
Cu toate acestea, voi mai sta pe aici cât să îmi construiesc convingerea că voi lua cu mine 2-300 de persoane, pe alte rețele sau în alte medii informatice. Poate că, în acest fel, vom contribui împreună la înfrângerea și falimentarea acestui odios instrument totalitar.

marți, 10 ianuarie 2023

Av.Prof.Univ.Dr.Gheorghe Piperea - Suntem toți NPC, non playable characters

 

Suntem toți NPC, non playable characters

Funcționăm exact așa cum ne-a programat sistemul, jucând rolurile alocate de arhitectul sau de gestionarul acestuia, inclusiv în situația în care ni s-a dat impresia că avem libertatea de alegere. Ne iluzionăm deseori că ni s-a oferit generos acest. Numai că, de fapt, este doar o tușă a rolului care ni s-a alocat.

Nimeni nu vrea cu adevărat să se dărâme sistemul. Omului modern i s-a vândut scump iluzia că sistemul îl apără, că e o plasă de siguranță socială care îl va prinde în cădere și îl va salva. Nici vorbă de așa ceva. A se analiza politicile publice canadiene recente: în loc ca omul obișnuit să fie ajutat să ducă o viață decentă, i se finanțează o sinucidere “demnă”, fără dureri. Iar acesta este doar începutul, căci în anii 2020-2022 scara valorilor a fost răsturnată cu fundul în sus.
Dacă vei spune ce gândești sau vei face lucruri care perturbă conformarea voluntară și/sau supunerea față de sistem, toată lumea te va considera nebun. Cei din jurul tău vor lua distanță față de tine, căci sistemul îi constrânge să o facă. Prietenii, asociații, apropiații, cunoscuții, urmăritorii, îți vor cere să încetezi să critici sistemul, inclusiv din motive egoiste. Se va întâmpla asta chiar dacă ceea ce spui și faci acum este logic și argumentat, iar mai târziu se va dovedi a fi fost adevărul – adevărat, cel pe care nu îl mai pot nega nici măcar factcecării sau cenzorii sistemului. Chiar dacă, la un moment dat, având curajul să spui, să perturbi și să demolezi ceva ce toată lumea detesta (dar nimeni nu are curajul de a lua atitudine, ieșind din cutia de confort), ai fost aplaudat la scenă deschisă, vei fi blamat pentru că, atacând sistemul, ai pus atât de multă lume în situația de a nu primi la timp și integral beneficiile asigurate de sistem.
Societatea este burtificată, de aia poartă mască, de aia se înțeapă, de aia își auto-asumă cote ilogice de „sobrietate” energetică și de amprentă de carbon, de aia donează și sponsorizează războaie.
Iată aspectul cel mai deranjant al societății digitalizate, care a devenit un adevărat Pat al lui Procust – în acest pat al tâlharului de la poarta cetății, nimeni nu e suficient de scund ca să încapă, nimeni nu e suficient de lung ca să-i acopere întreaga lungime, motiv pentru care vei fi în mod violent alungit sau redus la dimensiunile „potrivite”.
Iar după ce ai fost alungat peste zidurile cetății, extra muros, e greu de revenit, poate chiar imposibil.
După ani de zile de experiențe totalitare, crize inventate, monștri ai războiului dezgropați, știință transformată în ideologie, e mai bine să tindem, ca pilitura de fier, către pacea intrinsecă, naturală, și către libertatea din afara cutiei de confort. Știu, acestea aduc cu sine și responsabilitatea, pe care cei mai mulți o vor diluată în mulțime (iar privilegiații o vor eliminată, pentru că sunt „prea mari” pentru a fi lăsați să faimenteze și să meargă la pușcărie). Dar iresponsabilitatea, dpdv juridic, e doar despre copii de sub 14 ani.
Așadar, să fim liberi și maturi - infantilii care au dus lumea noastră în colaps și au lăsat-o pe mâna monstrului Procust trebuie trimiși la reeducare. De mâine.

luni, 9 ianuarie 2023

Europa Press RO - Românii cu mai multe locuințe pot plăti chiar și 5 lei/kWh pentru ultimele două săptămâni din 2022


Românii cu mai multe locuințe pot plăti chiar și 5 lei/kWh pentru ultimele două săptămâni din 2022

Românii cu mai multe locuințe pot plăti chiar și 5 lei/kWh pentru proprietățile care nu sunt adrese de domiciliu, chiar dacă a fost eliminată declarația pe propria răspundere, avertizează AEI.
"Eliminarea declarației pentru locul de consum nu elimină aplicabilitatea plafonării prețului la energie electrică pentru un singur loc de consum pentru intervalul 16 decembrie 2022 – 31 decembrie 2022, creând un blocaj în procesul de facturare pentru luna decembrie 2022 și astfel din nou întârzierea facturilor, dar mai ales, aducând pentru unii consumatori facturi mai mari pentru această perioadă", precizează Dumitru Chisăliță, președintele Asociației Energia Inteligentă (AEI).
Conform declarațiilor oficialilor români din urmă cu câteva zile, "nici o lege nu se aplică retroactiv", aspect întărit de poziția Curții Constituționale care arată că este neconstituțională retroactivitatea oricărei legi.
Astfel, OUG 192/28 decembrie 2022 care a eliminat declarația pe proprie răspundere pentru cei care au mai multe locuri de consum intră în vigoare de la 1 ianuarie 2023 de când poate să și producă efecte – adică nu sunt necesare declarații pentru mai multe locuri de consum și plafonarea se aplică indiferent de numărul locurilor de consum.
Până la acel moment, spune specialistul, rămân în vigoare legile așa cum au fost scrise ele, respectiv în perioada 16 decembrie – 31 decembrie 2022, respectiv se aplică plafonarea prețului la un singur loc de consum, pentru celelalte locuri de consum clientul nu beneficază, conform legislației în vigoare pentru aceasta perioadă (Legea 357/2022), de preț plafonat.
Legea plafonării prețului la energie (Legea 357/2022) care produce efecte din 16 decembrie 2022, stabilește la art 1, alin 10 "În cazul clienţilor casnici, preţul final facturat prevăzut la alin. (1) lit. a) şi b) se aplică doar la locurile de consum de domiciliu/reşedinţă ale clienţilor finali.", respectiv clienții nu pot beneficia de preţ plafonat la energie electrică decât pentru un loc de consum. Acest articol a fost eliminat de noua OUG care se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2023, dar pentru perioada 16 – 31 decembrie 2022, Legea 357/2022 a produs efect și trebuie să fie aplicată, respectiv urmează să se acorde preț plafonat doar pentru un singur loc de consum, în această perioadă și să se aplice un alt preț la acest interval.
Aceeași lege la art 1, alin 1, lit a) din Legea 357/2022 spune că beneficiază de preț maxim plafonat de "0,68 lei/kWh, cu TVA inclus, pentru consumul realizat în perioada 1 septembrie 2022-31 decembrie 2022 de către clienţii casnici al căror consum mediu lunar realizat la locul de consum în anul 2021 este cuprins între 0 şi 100 kWh inclusiv […]", respectiv luând în considerare că legea se aplică începând cu data de 16 decembrie 2022 (la 3 zile de la publicarea în Monitorul Oficial a Legii 357/2022 de pe data de 13 decembrie 2022), din acea dată beneficiază de preț plafonat doar cei care au un sigur loc de consum.
Având în vedere că OUG 192 de modificare a legii 357/2022, care suspendă această restricție de a acorda preț plafonat la un singur loc de consum se aplică doar din data de 1 ianuarie 2023, înseamnă că în perioada 16 – 31 decembrie 2022, toți consumatorii de energie electrică care au mai mult decât un loc de consum trebuie să achite un alt preț decât prețul plafonat la al doilea, al treilea etc., loc de consum și trebuie să se determine, pe lângă complexitatea stabilirii cantității consumate de fiecare client care se încadrează în această situație (perioada 1-15 decembrie 2022, perioada 16 – 31 decembrie 2022) și stabilirea prețului la care trebuie să achite energia consumată în perioada 16 decembrie – 31 decembrie 2022.

Avocat Elena Radu - Identitatea digitala incepe cu identificarea si crearea infrastructurii aferente

Identitatea digitala incepe cu identificarea si crearea infrastructurii aferente
Pe la finalul anului 2022 odata cu subiectul ”sa abrogam pensiile speciale” (praful in ochi care vi se arunca mereu ca sa vi se distraga atentia), Guvernul a mai dat o HG pe care nu a observat-o nimeni.
Prin HG 1606 din 28 decembrie 2022 (publicata in Monitorul Oficial pe 3 ian 2023) i-a mai dat o mică atributie Autoritatii pentru digitalizarea Romaniei (ADR) și anume să implementeze proiectul «Platformă software centralizată pentru identificare digitală - PSCID» cod MySMIS2014+: 130599.
Binențeles că s-a invocat ca temei de drept:
- OUG nr. 89/2022 privind înființarea, administrarea și dezvoltarea infrastructurilor și serviciilor informatice de tip cloud utilizate de autoritățile și instituțiile publice (AIA DESPRE CARE V-AM SPUS CA ESTE PIATRA DE TEMELIE A INFRASTRUCTURII PENTRU MONITORIZORE IN MASA SI CONTROLUL PRIN INTERMEDIUL PORTOFELULUI DIGITAL SI V-AM ZIS SA IESIM SA NE EXPRIMAM NEMULTUMIREA CU PRIVIRE LA APROBAREA EI, DAR V-A DURUT PE TOTI IN BASCA, NU A VRUT UNU): ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 89 din 27 iunie 2022 privind înființarea, administrarea și dezvoltarea infrastructurilor și serviciilor informatice de tip cloud utilizate de autoritățile și instituțiile publice
(Primele centru de date pentru cloudul guvernamental va spune ADR ul in proiectul tehnic din anuntul asta unde vor fi ”construite”: ”Locațiile celor 4 Centre de Date sunt municipiul București, localitatea Giroc din jud. Timiș, localitatea Cristian din jud. Brașov, municipiul Sibiu din jud. Sibiu.” Binenteles ca ele vor fi interconectate la reteaua europeana de supercalculatoare, ca doar nu le fac degeaba.
- Legea nr. 242/2022 privind schimbul de date între sisteme informatice și crearea Platformei naționale de interoperabilitate: LEGE nr. 242 din 20 iulie 2022 privind schimbul de date între sisteme informatice și crearea Platformei naționale de interoperabilitate
Pe site-ul ADR se menționează că se lucrează cu spor la acest proiect: Platforma Software Centralizată pentru Identificare Digitală - PSCID
Daca o sa va uitati atent in ce scrie la platforma asta: suntem ”inrolati” in platforma asta, iar daca va uitati la prezentarea ei: se vorbeste, printre altele de cartea de identitate electronica (dupa niste povesti cu furnizorii de identitate digitala).
Mai mult, prin desene aveti eID - card.
Cand va spuneam că în OUG nr. 97/2005 s-a bagat autentificarea cu cartea de identitate electronica si ca nu e degeaba, ci pentru identitatea digitala (portofelul digital) ziceati ca e conspiratie.
Amagiti-va in continuare cu conspiratia si nu faceti nicio opozitie.
Intre timp, vedeti ca ADR nu sta degeaba, pe langa e-guvernare implementat deja, mai are destule proiecte in implementare:
- Sistem Informatic pentru registrele de sănătate - RegIntermed - parca in legea nr. 95/2006 se prevedea ca accesul la dosarul electronic de sanatate aveai numai cu cardul de sanatate (tu si medicul tau si trebuia sa iti dai consimtamantul ca el sa vizualizeze dosarul tau), iar accesul altora parea ca e extrem de securizat, dar daca te uiti in obiectivele sistemului asta: s-a cam dus consimtamantul tau,
- Sistem Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă – SIIEASC: cu actele de stare civila emise electronic in sistemul asta te identifici in societate, in familie si in relatia cu statul, ca asa scrie in Legea nr. 119/1996 modificata
si mai sunt si alte sisteme. Stati linistiti ca le fac interoperabile si le vor interconecta pe toate la final.
Acum le fac asa ... pe bucatele si va povestesc ce bine e pentru voi cu fiecare in parte.
Cand vor termina de implementat infrastructura (adica sistemele astea), vor da o lege pentru binele nostru: ce atatea carduri/cipuri?
Ca sa salvam planeta (ca e penurie de cipuri) le vor pune pe toate-n intr-unul numit portofel digital/identitate digitala si gata monitorizarea in masa, control, impunere si conformare a celui mai mic detaliu din viata ta la cum îți impune ”statul”.
Intelegeti acum de ce va suparati degeaba cand va zic ca va duceti in balarii, pe subiecte care va distrag atentia, in loc sa va axati pe ceea ce conteaza cu adevarat azi in domeniul legiferarii pentru ca acum se lucreaza intens la toate legile care va vor ”modela” viata dupa cum va va impune statul?
Care este atitudinea voastra?
Sunteti indiferenti si acceptati. Nu faceti nimic sa va exprimati dezacordul pentru a nu se implementa asta.
(Cei cativa care ati facut cate ceva atât cât ați putut, nu mai sariti in sus ca arși, ca nu pentru voi scriu, ci pentru restul 19 milioane si ceva).
PS: daca nu stiti, vedeti ca are Ministerul Digitalizarii pagina pentru inteligenta artificiala in Romania AIROMÂNIA Comitetul Român Pentru Inteligență Artificială
Tot conspiratie, nu?

duminică, 8 ianuarie 2023

Anul acesta(2023) se împlinesc 26 de ani de la moartea mucenicească a episcopului Pavel de Ballester-Convolier (1927-1984)

☦️ Episcopul Pavel de Ballester-Convolier ☦️

Anul acesta se împlinesc 26 de ani de la moartea mucenicească a episcopului Pavel de Ballester-Convolier (1927-1984), cel care a demascat erezia catolică. El a fost ucis la sfârşitul Dumnezeieştii Liturghii slujită în capitala Mexicului în anul 1984, de un fanatic romano-catolic.

Întru pomenirea sa, readucem la lumină această mărturie, în care el ne explică cum şi de ce a trecut de la romano-catolicism la Ortodoxie, scris pe vremea când era încă ierodiacon. Iată mărturia episcopului:
“Întoarcerea mea la Ortodoxie a început într-o zi când făceam ordine în cataloagele din biblioteca mănăstirii de care aparţineam. Această mănăstire este a ordinului Franciscanilor şi se află în patria mea, Spania.
Pe când aranjam diferite documente vechi referitoare la Inchiziţie, mi-a căzut în mâini un manuscris cu adevărat şocant, ce data din anul 1647. În acest manuscris se spunea despre o decizie a inchiziţiei care anatematiza ca eretic pe orice creştin ce cuteza să creadă, să accepte şi să transmită altora faptul că Apostolul Pavel avea drept suport al propovăduirii sale autoritatea apostolică.
Era vorba de o descoperire de-a dreptul cutremurătoare, pe care mintea mea n-o putea cuprinde. M-am gandit pe moment, ca să-mi liniştesc sufletul, că poate este vorba de vreo greşeală de tipar sau de vreo plastografie – lucru de altminteri obişnuit în Biserica Apuseană din acea perioadă, căci despre ea era vorba în acel manuscris.
Dar tulburarea şi surprinderea mea a devenit şi mai mare când am cercetat şi am constatat că acea hotărâre a inchiziției la care făcea referire acel text a existat în realitate, era autentică!
Într-adevăr, deja în două cazuri anterioare, adică la 1327 şi respectiv la 1351, Papii Ioan al XXII-lea şi Clement al VI-lea condamnaseră succesiv şi anatematizaseră pe oricine ar fi îndrăznit să tăgăduiască că Apostolul Pavel, pe toată durata lucrării sale apostoleşti, ar fi fost subordonat în totalitate autorităţii monarhico-bisericeşti a primului Papă şi Împărat al Bisericii – adică Apostolului Petru.
Mai apoi, în 1907 şi 1920, Pius al XX-lea şi Benedict al XIV-lea au respectat aceleaşi anateme şi aceleaşi condamnări. În consecinţă, se exclude orice posibilitate de inadvertenţă sau plastografie.
Şi astfel am întâmpinat îndată probleme mari de conştiinţă! Personal mi-era cu neputinţă să accept că Apostolul Pavel îşi desfăşura lucrarea apostolică sub vreo oarecare comandă sau ordin al Apostolului Petru. Era limpede că este vorba de o minciună!
Independenţa lucrării sale apostolice printre neamuri, faţă de ceea ce caracteriza apostolia lui Petru între cei tăiaţi-imprejur, era pentru mine un fapt de nezdruncinat, propovăduit cu glas mare de către Sfânta Scriptură.
Lucrurile erau foarte clare pentru mine, de vreme ce lucrările exegetice ale Sfinţilor Părinţi cu privire la acest subiect, nu lasă loc nici celei mai mici îndoieli. „Pavel” – scrie Sfântul Ioan Gură de Aur – „propovăduieşte egalitatea lui cu ceilalţi Apostoli şi se poate compara nu doar cu ceilalţi apostoli, ci şi cu primul dintre ei, ca să dovedească că fiecare din ei are aceeaşi autoritate”.
Cu adevărat, toţi Sfinţii Părinţi acceptă într-un glas că „toţi ceilalţi Apostoli erau la fel cum era şi Petru, adică erau înzestraţi cu aceeași autoritate şi cinste”. Era cu neputinţă pentru oricine din ei să exercite vreo stăpanire mai presus de ceilalţi pe temeiul că titlul apostolic ce-l avea era „cea mai mare autoritate, vârful tuturor supremaţiilor”.
„Toţi erau păstori, în timp ce turma era doar una. Iar această turmă era păstorită de Apostoli cu împreună-înţelegerea unanimă a tuturor”. Chestiunea era deci foarte limpede. Şi, totuşi, învăţătura romano-catolică era în acest punct contrară evidenţei, contra realității.
Astfel, pentru prima oară în viaţa mea, am intrat într-o dilemă infricoşătoare. Ce să fi ales? Pe de-o parte se aflau Sfânta Evanghelie şi Sfânta Tradiţie, pe de altă parte învăţătura Bisericii mele. Potrivit teologiei catolice, este de neapărată trebuinţă pentru mântuire să credem că Biserica Catolică e o monarhie nepătată, al cărei conducător şi monarh este Papa.
Astfel, Conciliul Vatican I, expunând pe scurt toate condamnările anterioare, a declarat oficial: „Dacă cineva zice… că Petru (considerat a fi primul Papă) n-a fost rânduit de Hristos ca mai-mare al Apostolilor şi cap văzut al Bisericii… să fie anatema!” Ce grozăvie…
În această frământare sufletească, m-am îndreptat către confesorul meu şi i-am expus cu naivitate problema în cauză. Era unul din cei mai renumiţi preoţi ai mănăstirii noastre. M-a ascultat cu mâhnire, dându-şi seama că era vorba de o problemă dificilă.
După ce se gândi câteva clipe, căutând zadarnic o soluţie satisfăcătoare, mi-a spus în cele din urmă nişte lucruri pe care, mărturisesc, nu mă aşteptam să le aud din gura lui:
– Scriptura şi Sfinţii Părinţi ţi-au făcut rău, fiule! Pune-le pe ambele deoparte şi limitează-te să urmezi cu fidelitate învăţăturile infailibile ale Bisericii noastre Catolice, şi nu te mai lăsa pradă unor astfel de gânduri. Nu da prilej să ţi se zdruncine credinţa în Dumnezeu şi în Biserică de orice ar putea pricinui aşa ceva dintre făpturile lui Dumnezeu!
Acest răspuns, dat cu multă naturaleţe, a făcut ca nedumerirea mea să ia proporţii. Întotdeauna eram de acord că Cuvântul lui Dumnezeu este singurul lucru ce nu poate fi desfiinţat. Fără ca să mi se dea răgazul de a face vreo obiecţie, confesorul meu a adăugat:
– În schimb, am să-ţi dau un catalog cu operele a diverşi scriitori în care credinţa ta se va întări şi odihni, căci în ele vei afla învăţătura Bisericii noastre fără vreo pată sau zbarcitură.
Şi, întrebându-mă dacă aveam altceva care să prezinte „mai mult interes”, a pus capăt discuţiei noastre. Câteva zile mai târziu, confesorul meu plecă din mănăstire pentru a ţine nişte predici pe la diferite biserici de-ale Ordinului nostru. Mi-a lăsat lista cu scriitorii respectivi, recomandându-mi să-i citesc.
Şi m-a rugat să-i fac cunoscute progresele mele pe parcursul acestei lecturi, prin scrisori pe care i le-aş fi trimis. Deşi vorbele lui nu mă convinseră nicidecum, am adunat acele cărţi şi m-am pus pe citit cu toată imparţialitatea şi atenţia posibilă. Cele mai multe dintre cărţi erau texte teologice şi rezumate ale hotărarilor Papilor, precum şi ale „sinoadelor ecumenice” papiste.
M-am afundat în studiu cu o căutare sinceră, având ca singură călăuză Sfânta Scriptură, care era „făclie picioarelor mele şi lumină cărărilor mele”. Pe cât înaintam în citirea acelor cărţi, înţelegeam din ce în ce mai bine că până atunci nu ştiam prea multe despre natura Bisericii mele.
De abia fiind convertit la creştinism şi botezat imediat ce-mi terminasem studiile din învăţământul general, am urmat apoi cursuri de filosofie; în perioada în care se întamplau toate acestea, mă aflam de abia la începutul studiilor teologice. Era vorba de o ştiinţă cu desăvârşire nouă pentru mine.
Până atunci, creştinismul şi Biserica Romano-Catolică erau în viziunea mea un amalgam, ceva absolut nedefinit. În viaţa mea monahală mă preocupa doar aspectul lor suprafiresc; încă nu mi se dăduse prilejul să examinez mai în profunzime temeiurile şi perceptele fundamentului organic al Bisericii mele.
Aşadar, chiar în acel buchet de texte alese cu “înţelepciune” de confesorul meu, începuse să se descopere în adevăratul său chip acest organism monarhic-religios numit „Biserica Catolică”. Cred că o scurtă trecere în revistă a caracteristicilor ei este binevenită:
Întâi şi întâi, în romano-catolicism Biserica Creştină „nu este altceva decât o monarhie absolută”, al cărei singur conducător este Papa, acţionând în fiecare sector în calitatea lui de Papă. În această suveranitate papală „stă toată puterea şi tăria Bisericii”, care „altminteri nu va dăinui”. Însuşi creştinismul are ca suport total Papalitatea.
Încă ceva: Papalitatea este nici mai mult nici mai puţin decât „cel mai important element al Creştinismului; vârful şi esenţa lui”. Autoritatea suverană a Papei în calitate de comandant suprem şi cap văzut al Bisericii „Piatra cea din capul unghiului”; „Dascăl al lumii, fără de greşeală în materie de credinţă”; „Reprezentantul lui Dumnezeu pe pământ”; „Păstorul păstorilor” şi „Marele Arhiereu”, este dinamică şi puternică, însumând toate drepturile legislative şi doctrinare ale Bisericii.
Papa îşi extinde „dreptul divin” asupra tuturor şi îndeosebi asupra fiecărui om botezat din toată lumea. Această autoritate dictatorială poate fi deci exercitată oricând în mod direct asupra oricărui creştin, laic ori preot, şi asupra oricărei Biserici, de orice rit sau neam ar fi, dat fiind că Papa e super-episcopul fiecărei eparhii ecleziastice din lume.
Toţi cei ce refuză să-i recunoască această autoritate şi nu i se supun orbeşte sunt „schismatici”, „eretici”, „necinstitori de Dumnezeu” şi „sacrilegi”, iar sufletele lor sunt de pe acum sortite osândei veşnice, întrucât pentru a ne mântui e necesar să credem în dumnezeiasca instituţie papală şi să ne supunem ei şi reprezentanţilor ei.
Astfel, Papa întruchipează acel fantastic conducător despre care a prevestit Cicero când scria că toţi vor trebui să-l recunoască pentru a se mântui. Întotdeauna, conform învăţăturii catolice, „dat fiind că Papa are dreptul să intervină şi să judece deplinătatea problemelor spirituale ale tuturor creştinilor şi ale fiecăruia în parte, cu atât mai mult are dreptul să facă aceasta şi în problemele lor lumeşti.
Nu poate fi limitat doar la a judeca prin prisma pedepselor spirituale, privându-i de mântuirea veşnică pe cei ce nu i se supun, dar are de asemenea şi dreptul de a exercita stăpânire lumească asupra credincioşilor, pentru că Biserica are două săbii, simbol al puterii spirituale şi lumești.
Prima dintre ele e în mâna clerului, cealaltă în mâna împăraţilor şi a ostaşilor, care totuşi şi ei sunt în slujba clerului, supunându-se lui”. Papa susţine că este pe pământ vicarul Aceluia a Cărui „Împărăţie nu este din lumea aceasta”, a Aceluia Care n-a îngăduit Apostolilor să-i imite pe împăraţii pământului care „stăpânesc neamurile”, arogându-şi titulatura de împărat lumesc şi continuând, ca atare, tradiţia imperialistă a Romei.
În diferite epoci, Papa a ajuns stăpân peste domenii întinse şi a purtat războaie sângeroase împotriva altor regi creştini pentru a pune stăpânire pe alte întinderi de pământ sau, pur şi simplu, din sete de alte bogăţii şi stăpâniri. Papalitatea avea nenumăraţi sclavi și juca un rol vital şi de multe ori decisiv în istoria lumii.
Datoria principilor creştini este de a ceda în faţa „divinului şi dreptului împărat”, dându-i lui tronul acestei împărăţii politico-bisericeşti. Astăzi, împărăţia lumească a Papei este restrânsă la statul Vatican. E vorba de un stat independent, cu ataşaţi diplomatici la guvernele celor două emisfere, cu armată, armament, poliţie, închisori, monedă etc.
Şi ca o cunună şi un apogeu ale “atotputerniciei” Papei e faptul că el se bucură de un privilegiu teribil, unic în lume. Un privilegiu absurd, ieşit din comun, pe care nici idolatrii cei mai învederaţi nu şi-l puteau închipui. Este infailibil de drept divin, potrivit definiţiei dogmatice a Conciliului Vatican I din anul 1870.
De atunci încoace, acestuia omenirea îi e datoare să i se adreseze cu cuvintele adresate Domnului: „Tu ai cuvintele vieţii veşnice”. Ce nebunie! De aici încolo nu mai e nevoie de Duhul Sfânt ca să călăuzească Biserica „la tot adevărul”. Nu mai e nevoie de Sfânta Scriptură, nici de Sfânta Tradiţie, căci de acum este un dumnezeu pe pământ, având puterea de a cataloga ca netrebnice şi înşelătoare învăţăturile Dumnezeului Ceresc.
În virtutea acestei infailibilităţi, Papa este singurul dreptar al credinţei şi poate afirma şi susţine, chiar şi contrar învăţăturii Bisericii, noi dogme, pe care credincioşii sunt datori să le primească pentru a nu-şi pierde mântuirea.
„Depinde doar de voinţa şi dispoziţia lui ca un lucru pe care îl vrea (Papa) să fie considerat sfânt sau sfinţit în toată Biserica”, iar edictele lui epistolare trebuiesc luate în consideraţie şi crezute, cerând aceeaşi supunere ca nişte „epistole canonice”. Din moment ce Papa este infailibil, trebuie ascultat orbeşte.
Cardinalul Bellarmine, proclamat „sfânt” de către Biserica Catolică, zice următoarele într-un mod foarte firesc: „Dacă Papa într-o bună zi impune păcatul şi interzice virtutea, Biserica este datoare să creadă că păcatul este bun, iar virtutea este rea şi vătămătoare”.

sâmbătă, 7 ianuarie 2023

Arhimandrit Ilie Cleopa - Predică la Duminica după Botezul Domnului ( Despre propovăduirea cuvîntului lui Dumnezeu )

 
Predică la Duminica după Botezul Domnului

( Despre propovăduirea cuvîntului lui Dumnezeu )

De atunci a început Iisus a propovădui şi a zice: Pocăiţi-vă că s-a apropiat Împărăţia cerurilor (Matei 4, 17)

Iubiţi credincioşi,

Una din învăţăturile Sfintei Evanghelii din Duminica de azi spune: De atunci a început Iisus a propovădui şi a zice: Pocăiţi-vă, că s-a apropiat Împărăţia Cerurilor (Matei 4, 17). Acelaşi cuvînt l-a spus şi Sfîntul Ioan Botezătorul cînd a început să propovăduiască în pustiul Iordanului: Pocăiţi-vă, că s-a apropiat Împărăţia Cerurilor (Matei 3, 2). Acelaşi cuvînt au primit şi Sfinţii Apostoli, cînd au fost trimişi să propovăduiască Evanghelia, că le-a zis lor: Şi mergînd, propovăduiţi, zicînd: S-a apropiat Împărăţia Cerurilor (Matei 10, 7).

Dumnezeiasca Evanghelie de azi zice: De atunci a început Iisus a propovădui... (Matei 4, 17). Dar ce înseamnă "de atunci"? Adică de cînd a fost prins şi pus la închisoare Sfîntul şi marele Prooroc Ioan Botezătorul. Acest adevăr îl arată Sfînta Evanghelie de azi, zicînd: Şi Iisus, auzind că Ioan a fost pus în temniţă, a plecat în Galileea (Matei 4, 12). Dar oare Mîntuitorul a plecat de frică în Galileea? Nicidecum. Ci s-a dus în Galileea ca să înceapă a propovădui Evanghelia de acolo, după profeţia proorocului Isaia care zice: Pămîntul lui Zabulon şi pămîntul lui Neftali, spre mare, dincolo de Iordan, Galileea neamurilor. Poporul ce stătea în întuneric a văzut lumina mare. Şi celor ce şedeau în latura şi în umbra morţii lumină le-a strălucit (Isaia 9, 1; Matei 4, 15-16).

Iată, deci, care a fost pricina venirii Mîntuitorului în Galileea: predicarea Evangheliei şi luminarea celor ce zăceau în întuneric. Căci propovăduirea cuvîntului lui Dumnezeu în lume aduce adevărata lumină în inimile oamenilor credincioşi care nu numai că aud cuvîntul, ci îl şi împlinesc cu fapta, după cuvîntul Mîntuitorului, care zice: Fericiţi cei ce aud cuvîntul lui Dumnezeu şi îl păzesc pe dînsul (Luca 11, 28). Cuvîntul lui Dumnezeu aduce mare fericire celor ce îl ascultă şi îl pun în practică. Altfel, cuvîntul Evangheliei ne aduce osîndă în loc de mîntuire.

Dar, fraţii mei creştini, cine sînt datori să predice cuvîntul lui Dumnezeu în Biserica ortodoxă? Numai slujitorii Bisericii, adică episcopii, preoţii şi diaconii hirotoniţi canonic au puterea şi dreptul să predice Evanghelia lui Hristos. Mirenii, în cazuri speciale, pot deveni misionari, ca ajutori ai clericilor, numai cu binecuvîntarea ierarhilor respectivi. Aşadar, nimeni din clerici şi laici nu pot predica cuvîntul lui Dumnezeu dacă nu vor fi trimişi la această misiune cu aprobarea Bisericii. Marele Apostol Pavel adevereşte acest lucru, zicînd: Cum vor propovădui de nu vor fi trimişi (Romani 10, 15). Numai sectele rupte de Biserică au căzut cu totul în extrema opusă, dînd totală libertate laicilor să predice cuvîntul lui Dumnezeu fără a fi trimişi şi să explice Sfînta Scriptură după mintea lor. De aceea, astăzi, lumea s-a umplut de erezii şi secte căci toate acestea predică cuvîntul Sfintei Scripturi, nu după înţelesul cel adevărat explicat de Sfinţii Părinţi, ci după minţile lor rătăcite, stăpînite de mîndrie.

Nu putem tăgădui că au fost în Biserică şi misionari laici, în primele secole, care au predicat cuvîntul lui Dumnezeu şi care nu au fost nici preoţi, nici episcopi. Aşa au fost marii misionari şi apologeţi creştini, oameni învăţaţi care au apărat cauza creştinismului în faţa împăraţilor şi filosofilor păgîni, din secolele II-III, începînd cu Ţuadrat, pe care Eusebiu, istoricul bisericesc, îl numeşte "părintele apologeticei", între anii 125-126. Apoi a fost Aristide de Atena, între anii 125-130. Apoi Ariston de Pella, cel mai vechi apărător în scris al creştinismului contra iudeilor, pe la 134-135. Alţi apologeţi de mare renume au fost: Sfîntul Iustin Martirul şi Filosoful (anii 140-170); Taţian Asirianul, către anul 170; filosoful Hermia, care a trăit la mijlocul secolului al II-lea; Atenagora, filosoful creştin din Atena (170); Minucius Felix la începutul secolului al III-lea; Tertulian din Cartagina, între anii 160-240, şi alţii. Toţi aceşti mari apologeţi creştini şi misionari de mare seamă ai Bisericii lui Hristos au fost mireni, dar fiind foarte învăţaţi au contribuit mult la propovăduirea Evangheliei şi la apărarea dreptei credinţe apostolice.

Aşadar, fraţii mei, vedem că încă de la început Biserica lui Hristos a avut şi misionari laici care au predicat cuvîntul lui Dumnezeu înaintea împăraţilor şi a filosofilor şi au apărat creştinismul cu preţul vieţii lor, cum a fost Sfîntul Iustin Martirul şi Filosoful. Însă aceştia au fost foarte bine orientaţi în adevărul dreptei credinţe şi de aceea au adus mare folos Bisericii lui Hristos prin învăţăturile lor cele luminate şi pătrunse de lumina adevărului.

Care erau condiţiile principale ce se cereau misionarilor laici care apărau dreapta credinţă? Prima condiţie a misionarilor laici în Biserica dreptmăritoare era ca cel trimis să predice cuvîntul lui Dumnezeu să fie un creştin verificat, evlavios, cu viaţa curată şi să cunoască bine dogmele credinţei Ortodoxe, deoarece dogmele sînt orientate după Sfînta şi dumnezeiasca Scriptură şi după Sfînta Tradiţie a Bisericii lui Hristos.

Apoi, să cunoască bine Sfintele Canoane apostoleşti, ale celor şapte Sinoade Ecumenice şi cele ale Sfinţilor Părinţi, deoarece Sfintele Canoane sînt norme ce rînduiesc şi reglementează viaţa Bisericii ca organism special ce conduce pe credincioşi pe calea mîntuirii. Apoi, cei ce predicau cuvîntul lui Dumnezeu dintre creştinii mireni erau întotdeauna sub ascultarea Bisericii, fiind trimişi, controlaţi şi subordonaţi ierarhilor în eparhia cărora acţionau. Fără respectarea acestor condiţii principale şi obligatorii, misionarii laici care lucrau în afara Bisericii de multe ori contribuiau la crearea de secte şi eresuri, dezbinînd unitatea apostolică a Bisericii lui Hristos.

Datoria principală a propovăduirii Evangheliei lui Hristos cade însă în sarcina păstorilor Bisericii, adică a episcopilor şi a preoţilor. Mai puţin în sarcina diaconilor şi a călugărilor care ajută şi ei la propovăduirea cuvîntului, însă în chip secundar. Primul care a propovăduit Sfînta Evanghelie în lume a fost Însuşi Domnul nostru Iisus Hristos. Tocmai de aceea a venit pe pămînt şi se cheamă Cuvînt, căci a vestit tuturor oamenilor prin cuvînt Evanghelia mîntuirii, a întemeiat Biserica şi cele şapte Taine, şi şi-a dat viaţa pe Cruce ca să răscumpere lumea din robia morţii, a necredinţei şi a osîndei. Apoi, înălţîndu-Se la cer de-a dreapta Tatălui, a încredinţat datoria propovăduirii Cuvîntului lui Dumnezeu celor doisprezece Apostoli mari şi celor şaptezeci de apostoli, numiţi mici, cărora le-a poruncit, zicînd: Mergînd, învăţaţi toate neamurile, botezîndu-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfîntului Duh, învăţîndu-le să păzească toate cîte v-am poruncit vouă... (Matei 28, 19-20).

Apostolii sînt cei dintîi propovăduitori ai cuvîntului lui Dumnezeu în Legea Harului. Ei au hirotonit primii preoţi şi episcopi, pe care i-au rînduit peste tot să păstorească turma lui Hristos. Iar prin episcopi, harul s-a transmis prin rugăciune şi punerea mîinilor, pînă astăzi şi cît va fi lumea.

Iubiţi credincioşi,

În Biserica lui Hristos preoţii propovăduiesc cel mai mult cuvîntul lui Dumnezeu pentru că sînt toată viaţa în mijlocul credincioşilor. Ei sînt martorii vieţii noastre de la naştere şi pînă la moarte. Ei sînt părinţii duhovniceşti ai satelor şi parohiilor noastre. De felul cum preoţii de parohie îşi îndeplinesc misiunea lor apostolică, de felul cum stăpînesc sfintele slujbe, în frunte cu Sfînta Liturghie, şi de felul cum propovăduiesc cuvîntul Sfintei Evanghelii şi, mai ales, cum îşi duc viaţa în marea familie a credincioşilor noştri ortodocşi, depinde mîntuirea lor şi a păstoriţilor lor.

În marea lor misiune evanghelică, propovăduirea cuvîntului lui Dumnezeu are un rol foarte mare. Un preot bun trebuie să fie şi un predicator bun, ştiind că prin predică vie, caldă, plină de har şi lumină preotul poate transforma total parohia şi masa enoriaşilor săi. Dar pentru ca predica sa să poată ajunge la inima credincioşilor şi să aibă puterea Duhului Sfînt de a transforma sufletul şi a-l întoarce la pocăinţă, preotul trebuie să îndeplinească cîteva condiţii duhovniceşti absolut obligatorii.

Prima şi cea mai importantă condiţie care încununează activitatea pastorală a preotului este viaţa morală exemplară a lui şi a familiei sale. Fără o viaţă curată, model, a preotului, predica sa nu va reuşi să ajungă la inima credincioşilor, nici nu va putea cîştiga multe suflete pentru Împărăţia Cerurilor.

A doua condiţie obligatorie unui preot şi predicator bun este sfînta rugăciune. Preotul trebuie să fie un om de rugăciune, să iubească mai mult ca orice Biserica, sfintele slujbe, Sfînta Liturghie, cîntarea în comun a credincioşilor. Rugăciunea stăruitoare a preotului unită cu a credincioşilor săi, îi sporeşte credinţa şi dragostea pentru Dumnezeu şi oameni, îl face mai înţelept în gîndire şi predică, îi deschide inima pentru milostenie şi îi dă multă putere şi har în predică. Un preot care se roagă mult este un preot cu har în toate şi un bun predicator al cuvîntului lui Dumnezeu.

A treia condiţie principală a unui bun preot şi predicator este necesitatea cunoaşterii profunde a Sfintei Scripturi, a Sfinţilor Părinţi, a învăţăturii de credinţă ortodoxă şi a Canoanelor Bisericii. Un păstor bun trebuie să fie şi un teolog bun şi un apărător al dreptei credinţe în faţa prozelitismului sectar. Fără cunoaşterea dreptei credinţe, preotul nu poate fi predicator şi apologet.

Cine nu ştie că un preot bun transformă sufleteşte pe credincioşii săi, prin slujbe frumoase, prin catehizare stăruitoare şi prin predici bune şi pline de căldură duhovnicească? Cine nu ştie că predica bună umple bisericile şi mînăstirile de credincioşi, apără şi sporeşte dreapta credinţă, risipeşte prozelitismul sectar şi întoarce la pocăinţă multe suflete? Iar bisericile fără slujbe frumoase şi fără predici pline de duh şi putere se golesc de credincioşi şi nu pot vîna suflete pentru Hristos.

Sau cine nu ştie cît de mult ajută şi mînăstirile noastre prin slujbele lor atît de înălţătoare, prin predică şi prin duhovnicii lor, la întărirea credinţei ortodoxe şi la creşterea evlaviei în satele şi oraşele noastre? Pelerinajele locale pe la mînăstiri, în sărbători, în posturi şi mai ales la hramuri, sînt o dovadă destul de grăitoare. În felul acesta mînăstirile şi duhovnicii lor colaborează cu preoţii de la sate şi oraşe la propovăduirea cuvîntului lui Dumnezeu, la mărturisirea credinţei ortodoxe şi la mîntuirea bunilor noştri credincioşi.

Cu Duminica de astăzi se încheie marile praznice ale Naşterii şi Botezului Domnului. Am încheiat cu pace încă un an din viaţa noastră şi am început un nou an, pentru care mulţumim lui Dumnezeu de toate darurile Sale şi cerem să ne întărească cu har, cu milă şi binecuvîntare ca să trecem întreaga viaţă cu pocăinţă şi fapte bune pe calea mîntuirii.

Am vorbit azi despre datoria preotului de a propovădui cuvîntul lui Dumnezeu şi condiţiile principale care îl ajută să fie un preot vrednic şi un bun predicator.

Cunoaştem cîţi preoţi buni şi predicatori vestiţi sînt în parohiile noastre din Moldova, Transilvania şi din alte părţi ale ţării. Însă şi credincioşii sînt datori să-i ajute pe preoţi, să-i asculte, să se roage pentru ei şi să nu-i judece, că mare păcat fac credincioşii care gîndesc şi vorbesc de rău pe slujitorii lui Dumnezeu şi pe părinţii lor sufleteşti. Oare nu preoţii vă botează, vă cunună şi vă înmormîntează? Oare nu preoţii vă spovedesc şi vă unesc cu Hristos prin Sfînta Împărtăşanie? Oare nu săvîrşesc ei Sfînta Liturghie în fiecare Biserică şi se roagă lui Dumnezeu pentru pacea, sănătatea, iertarea şi mîntuirea sufletelor celor vii şi a celor adormiţi? Oare nu ei învaţă dreapta credinţă pe credincioşi?

Deci să nu-i judecăm, ci mai degrabă să-i ajutăm în misiunea preoţească şi să ne rugăm mult pentru ei. Este foarte bine şi necesar ca fiecare preot să aibă şi un mic grup de mireni credincioşi, cunoscători ai Sfintei Scripturi şi credinţei ortodoxe. Ei îl ajută mult pe preot în desfăşurarea activităţilor sale misionare, la combaterea şi îngrădirea prozelitismului sectar, la vizitarea şi ajutorarea credincioşilor bătrîni, orfani, bolnavi şi a celor slabi în credinţă; la înfrumuseţarea slujbelor şi înnoirea sfintelor noastre biserici.

Şi acum, fraţii mei, să ascultăm cuvîntul Domnului cît mai avem timp de pocăinţă. Iată Hristos Mîntuitorul nostru a început să predice Evanghelia în Galileea. Sfîntul Ioan Botezătorul propovăduieşte pocăinţa în pustiul Iordanului; Sfinţii toţi ne vorbesc de Dumnezeu în scrierile lor; preoţii, călugării şi ierarhii Bisericii ne învaţă calea mîntuirii şi apără ortodoxia din amvoanele bisericilor. Fiul lui Dumnezeu se jertfeşte zilnic pe Sfintele altare în timpul Sfintei Liturghii, iar Domnul ne cheamă acum la început de an la o viaţă nouă în Hristos, zicînd: Pocăiţi-vă că s-a apropiat Împărăţia Cerurilor! Deci să ne deşteptăm, să venim şi să ne pocăim, ca să trăim cu Hristos în veci. Amin.