Sfânta Biserica Ortodoxă

miercuri, 28 septembrie 2022

Avocat Elena Radu îl provoc pe Ministrul Predoiu (inițiator al proiectului de lege privind Statului judecătorilor și procurorilor) la o dezbatere 1-1 la emisiunea Ancăi Alexandrescu de la Realitatea Video

 

Il provoc pe Ministrul Predoiu (inițiator al proiectului de lege privind Statului judecătorilor și procurorilor) la o dezbatere 1-1 la emisiunea Ancăi Alexandrescu de la Realitatea, pe tema:

Nerespectarea deciziilor Curții Constituționale a României - exista sau nu sancțiune în proiectul pe care l-a inițiat și care e depus în Parlament?
Care este impactul, sub acest aspect, dacă proiectul de lege se adopta în forma care a propus-o si devine lege.
M-am saturat de cum este considerat prost tot poporul și cum i se vând gogosi.
Accepta sau nu Ministrul Predoiu o asemenea provocare?
Sau ii este teama ca o sa arate întregului popor cum ii vinde gogoși atât el cât și majoritatea parlamentarilor?

Dr.AlesandruDuțu - Adrian Pandea - Românii la Stalingrad

 Acum 80 de ani! Stalingrad `42!

August – noiembrie 1942. Intrarea în dispozitivul de luptă!
• Generalul Petre Dumitrescu: ,,Până în prezent, cu mijloacele ce la avem la îndemână şi cu ceea ce ni s-a adus, ne găsim în situaţia de a nu ne putea organiza pentru iarnă şi de a nu putea face faţă unui atac inamic mai important şi de durată mai lungă”.
🔶Fără a constitui principala cauză a viitoarei catastrofale înfrângeri, modul în care au fost introduse armatele 3 şi 4 române în dispozitivele de luptă din Cotul Donului, respectiv din Stepa Kalmucă, şi condiţiile în care au fost puse să acţioneze au avut rolul lor, mai ales în contextul în care Înaltul Comandament german nu a luat în calcul o eventuală contraofensivă sovietică în acele sectoare de front, precizând, iniţial, doar aliniamentul de intrare în ,,dispozitivul de iarnă”.
• În schimb, în Cotul Donului, Armata 3 a găsit capete de pod deţinute de sovietici la sud de Don, care au permis concentrarea a unor importante forţe şi executarea unor atacuri concentrice, la flancul drept şi în centrul dispozitivului de luptă al armatei. Insistenţele generalului Petre Dumitrescu pentru anihilarea lor nu au avut vreun rezultat, germanii acordând prioritate frontului de la Stalingrad.
• Armatele române au fost dispuse pe fronturi prea mari faţă de capacitatea lor combativă: 156 km la Armata 3 (10 divizii), 250 km la Armata 4 (7 divizii, insuficient dotate şi încadrate – între 30% şi 75% din necesar).
• Ca urmare, diviziile au intrat într-un dispozitiv liniar, pe un singur eșalon, pe fronturi mari (18 – 20 km la Armata 3 (până la 4,5 km pentru fiecare batalion), ceea ce corespundea unei misiuni de supraveghere, nu de rezistență fără gând de retragere, cum cereau germanii; la Armata 4 fronturile erau de: 100 km la Divizia 8 cavalerie, 20 km ­– Divizia 5 cavalerie (fără Regimentul 6 roșiori, aflat în rezervă), 30 km – Divizia 4 infanterie, 25 km – Divizia 1 infanterie, 20 km – Divizia 18 infanterie, 18 km – Divizia 2 infanterie și 20 km – Divizia 20 infanterie), care le depășeau posibilitățile de luptă, într-un dispozitiv cu adâncime operativă mică (8 – 9 km la un batalion), fără lucrări genistice dezvoltate.
• Lucrările defensive luate în primire de la trupele italiene şi germane erau aproape inexistente. Totul trebuia luat de la început, în condiţiile lipsei de material şi a terenului descoperit, deja îngheţat, lipsit de acoperiri (sate, păduri).
• La toate acestea s-a adăugat faptul că germanii nu au asigurat o logistică corespunzătoare, nerespectându-şi promisiunile pentru asigurarea condiţiilor normale de luptă. Ca urmare, Ion Antonescu a cerut (18 noiembrie 1942) colonelului Ion Gheorghe să semnaleze la Berlin că trupele române nu primiseră materialele promise pentru organizarea pozițiilor pentru ,,adăposturi, instalațiuni de iarnă și material lemnos pentru bordeie”, că ,,nu s-au putut forma depozite de hrană decât cu mici excepții și trupele primesc subzistențe de pe o zi pe alta”, că la cea mai mare parte din unități ,,continuă criza de furaje” (Corpul 6 armată avea nevoie de circa 75 vagoane zilnic pentru 45 000 de cai), că Armata 3 nu a primit în cursul lunii noiembrie decât un singur tren cu cărbuni, deși i s-a promis un tren la patru zile (cum primea și Armata 6 germană), că trupele române au primit numai 75 – 80% din echipamentul de iarnă (în timp de 100 de vagoane așteptau în țară de 20 de zile programarea pe traseele necesare) etc. În ceea ce priveşte combustibilul, Comandamentul german a pus la dispoziţie doar 20% din cantitățile de benzină necesare românilor.
🔶Intrarea în dispozitiv a armatelor 3 şi 4 a mai fost influenţată negativ şi de alţi factori:
• Schimbarea destinaţiei de acţiune a diviziilor nu a permis echiparea materială, normală, a itinerariilor de marş, iar lipsa materialelor pentru organizarea poziţiilor de luptă şi a adăposturilor, accentuată de sărăcia zonei, în special în Calmucia, au fost alte cauze care au provocat, încă de la început, mari probleme comandamentelor şi trupelor.
• Marşurile lungi (300 – 400 km), executate în ritm rapid, au făcut ca diviziile să nu dispună de hrană suficientă pentru oameni şi animale şi de suficiente cantonamente, căldurile toride, hrana puţină epuinzând trupele înainte de a intra în luptă.
• În Stepa Kalmucă, diviziile Armatei 4 au intrat în dispozitiv mai târziu deoarece nu erau încă disponibile (diviziile 5, 6 şi 9 cavalerie luptau în Kuban, iar Divizia 18 infanterie în Crimeea, iar Corpul 6 armată a sosit epuizat după luptele continui duse din februarie 1942).
🔶Pe întreaga perioadă a deplasării trupelor, Marele Cartier General român a făcut intervenţii (prin Misiunea Militară Germană şi direct la comandamentele germane) pentru îmbunătăţirea condiţiilor de deplasare, cât şi pentru crearea celor mai bune condiţii de intrare în dispozitiv, pentru:
• Reducerea capetelor de pod deţinute de sovietici la sud de Don (în special a celui de la Serafimovici), oferind participarea diviziilor române pe măsură ce acestea soseau în zonă. O.K.H.-ul a ignorat însă pericolul.
• Dispunerea diviziilor române pe fronturi care să corespundă capacităţii lor operative, făcând cunoscută disproporţia dintre fronturi şi forţe.
🔶Comandamentele române au semnalat de la început starea în care au fost găsite poziţiile de apărare germane şi italiene în Cotul Donului şi problemele cu care se confruntau.
• Generalul Petre Dumitrescu, comandantul Armatei 3, a atras atenţia că ,,până în prezent, cu mijloacele ce la avem la îndemână şi cu ceea ce ni s-a adus, ne găsim în situaţia de a nu ne putea organiza pentru iarnă şi de a nu putea face faţă unui atac inmaic mai important şi de durată mai lungă”.
• Generalul Ilie Şteflea, şeful Marelui Stat Major român, a constat că misiunile primite de diviziile Corpului 6 armată ,,întrec posibilităţile lor materiale şi morale”, că ,,trupele sunt extrem de obosite, majoritatea stau în prima linie, în gropi individuale de peste 60 de zile fără posibilitatea de a se spăla măcar parţial şi fără posibilitatea de a se ohihni, fiind toate în linia întâi în contact cu inamicul, înşirate ca nişte mărgele pe aţă”. A mai apreciat că se impunea scoaterea imediată a marilor unităţi din prima linie şi trecerea lor ,,într-o zonă de refacere unde primind batalioane de recruţi să-şi recompleteze efectivele şi materialul o dată cu refacerea fizică şi morală a trupelor”.
• Tot generalul Ilie Şteflea a informat (27 octombrie) pe mareşalul Ion Antonescu despre situaţia dificilă în care se afla Armata 3 în Cotul Donului: ,,Zonele favorabile pe care le ocupă inamicul (observatoare, zone de adunare acoperite, cîmp de tragere, comunicaţii) îi conferă acestuia posibilităţi de a acţiona în bune condiţiuni atât în atac cât şi în apărare, astfel că, până în present, armata a suferit în acest sector pierderi însemnate în oameni şi a consumat mari cantităţi de muniţii”. Pentru remedierea situaţiei a arătat că se impunea o acţiune ofensivă pentru respingerea trupelor sovietice dincolo de Don, dar că O.K.H.-ul nu a aprobat propunerea Armatei 3.
• Generalul Constantin Sănătescu a raportat şi el (28 octombrie) generalului Petre Dumitrescu situaţia dificilă în care se afla Corpul 4 armată, consemnând în Jurnal: ,,Inamicul ne-a produs pierderi mari, nu mai am capacitate de luptă. După toate greutăţile, începe să se împuţineze şi muniţia; de la Armată mi se răspunde că nu mai au în depozit nicio lovitură pentru brandt de 120 mm şi obuzierul de 100 mm, adică tocmai pentru armamentul principal”.
• Ion Antonescu, referindu-se la dispozitivul trupelor române de pe valea Țuțkan, a dispus (30 octombrie): ,,Să nu se facă nicio acțiune dacă nu sunt mijloace și nu este bine pregătită. Când nu se poate realiza acest deziderat este bine a se face rectificarea înapoi pentru a evita pierderile inerente unei situații dezavantajoase. Poziția dinapoi trebuie în prealabil bine și total pregătită și după aceea ocupată. Ea trebuie să se armonizeze la flancuri cu vecinii”. Peste puțin timp va cere să se execute ordinele Înaltului Comandament german, care asigura comanda supremă.
🔶Condiţiile în care au fost puse trupele române să primească lupta au fost, deci, de la început complexe şi dificile, influenţând rezultatul. Ele nu trebuie ignorate, mai ales atunci când acuzăm!
P.S. Postarea se referă numai la contextul epocii! Comentarii fără elogii sau denigrări!

Dr.AlesandruDuțu - Intre Wehrmacht si armata rosi

Acum 80 de ani! Stalingrad `42!

Exercitarea comenzii!
• Locotenent-colonel Nicolae Dragomir: ,,Mă iertați, dar tot ce spuneți am spus nemților. Ei știu una și bună: să murim pe poziție.Vă întrebăm, să murim sau să nu murim?

🔶Corecte şi principiale, în momentele normale de desfăşurare a operaţiilor militare, în special atunci când s-au înregistrat succese, relaţiile de comandament româno-germane s-au deteriorat când au intervenit înfrângerile, ajungându-se la acuzaţii reciproce, exprimate în scris până la cele mai înalte eşaloane.
• Aşa s-a întâmplat şi în cadrul bătăliei de la Stalingrad, când relaţiile au fost influenţate nu atât de integrarea marilor unităţi române în structurile militare ale Wehrmachtului, lucru normal, de altfel, dat fiind caracterul asimetric al alianţei, cât mai ales de centralizarea excesivă a actului de comandă de către comandamentele germane, fapt care a lipsit Marele Cartier General şi comandamentele române de armată de o imagine de ansamblu în plan strategic, a impus un mod de conducere a luptei care nu corespundea principiilor şi prevederilor doctrinei militare româneşti şi nici capacităţii combative a diviziilor române.
🔶Mai mult, comandanţii armatelor 3 şi 4 române nu au fost informaţi, iniţial, despre concepţia de ansamblu a Grupului de armate ,,B”, în compunerea căruia luptau, generalul Petre Dumitrescu relevând că înainte de declanşarea contraofensivei sovietice din 19 noiembrie 1942, nu primise ,,un ordin sau instrucţiune care să-i fixeze în mod explicit şi clar misiunea care-i revenea şi să arate ideile operative ale Grupului de armate, adică: eventuala manevră defensivă, adâncimea câmpului în care armata putea primi bătălia defensivă sau cel puţin poziţiile de organizat în adâncime şi zonele de interes deosebit pentru Grupul de armate”. ,,Conduita operativă a armatei – mai făcea cunoscut comandantul Armatei 3 – se putea deduce numai din diferitele directive şi instrucţiuni cu caracter general primite de la Înaltul Comandamet german”, din care rezulta că inamicul nu putea întreprinde în iarna 1942/1943 acţiuni cu caracter îndepărtat.
• Adică, exact invers decât avea să se întâmple. I se ceruse doar că în situaţia în care inamicul ar fi atacat în forţă, nu trebuia să cedeze ,,niciun pas din poziţiile ocupate”.
• ,,În acest context – se întreba generalul Petre Dumitrescu – ce mai rămânea atunci comandamentului de armată, de corp de armată şi de divizie?”.
• Şi tot el răspudea: ,,Lipsiţi de iniţiativa ce normal trebuia să le revină şi neputându-se sprijini pe clauzele unei Convenţii de cooperare, nu puteau să aibă decât o influenţă redusă în luarea hotărârii în vederea unei operaţii. În această situaţie, rolul lor se mărginea la un control cât mai des şi conştiincios, cu scopul ca trupele să reziste în cât mai bune condiţiuni hotărârilor luate de comandamentelor germane şi la grija permanentă de a asigura ostaşilor un trai cât mai bun, o asistenţă sanitară etc. şi să le susţină moralul. Cu alte cuvinte, Comandamentului nostru îi revenea sarcina ca prin mijloacele ce le avea la îndemână să mai atenueze efectele nefaste ale unei conduceri dictatoriale şi să rezolve cu mijloacele sale modeste, după concepţii străine de doctrina noastră, situaţiile – din care unele foarte grele – în care erau puse de comandametele germane”.
🔶La fel ca Cotul Donului şi bătălia din Stepa Kalmucă, unde comandamentul Armatei 4 române (subordonat Armatei 4 blindate) a primit comanda operativă asupra trupelor din subordine abia la 21 noiembrie 1942, după ce sovieticii declanşaseră contraofensiva, a relevat adevărul, pus în evidenţă de locotenent-colonelul Nicolae Dragomir, subşeful de stat major, că participarea armatelor în cadrul unui război de coaliţie a pus ,,problema armonizării punctelor de vedere şi a eforturilor în vederea scopului comun”, fapt care nu s-a produs întotdeauna în relaţiile de comandament româno-germane.
• Apreciind că misiunea primită de Armata 4 în Stepa Kalmucă a fost ,,în afara realităţilor momentului”, locotenet-colonelul Nicolae Dragomir considera că armata trebuia să primească ,,o misiunea generală în care să primeze scopurile, nu modalităţile”. Ofiţerul român mai aprecia că ,,ori de câte ori nu s-a respectat proporţionalitatea scopurilor la mijloace, verdictul faptelor a fost neiertător”. Se referea la misiunea de rezistenţă ,,pe loc” primită şi de Armata 4, în condiţiile în care aceasta a trebuit să lupte contra unei mase de tancuri de mare tonaj, într-un teren descoperit, fără lucrări defensive, fără armament anticar eficient şi fără sprijin de aviaţie. Ca urmare, lupta a devenit ,,disproporţionată faţă de mijloace”, fapt care l-a determinat pe generalul Constantin Constantinescu-Claps, comandantul armatei, să aprecieze că ceea ce s-a întâmplat în Stepa Kalmucă a fost ,,o fatalitate”.
• Insistenţa comandamentelor germane de a nu se ceda cu niciun preţ terenul a luat comandamentelor române orice posibilitate de manevrare a forţelor şi mijloacelor în adâncime, ceea ce a avut ca rezultat sacrificarea, de multe ori inutilă, a trupelor.
• În acest context, la întrebarea locotenent-colonelului Nicolae Dragomir, din 21 noiembrie 1942, ,,executăm întocmai şi cu orice preţ ordinul german?”, generalul Ilie Şteflea, şeful Marelui Cartier General român, aflat şi el în zona frontului, a răspuns: ,,Marele Stat Major nu comandă. Armata 4 a fost subordonată Armatei 4 blindate, de ordinele căreia ascultă. În situaţii critice nu poate lua hotărâri decât cine cunoaşte bine situaţia. Deci puteţi face acte de iniţiativă, luîndu-vă toată răspunderea. Aşa am face şi noi şi aşa trebuie să facă orice comandat cu răspundere”.
🔶Desfăşurarea bătăliei avea să consemneze şi acte de iniţiativă ale comandamentelor române, cu scopul de a apăra, cu mijlocele avute la dispoziţie, poziţiile de luptă încredinţate. În momentul în care înfrângerea a căpătat aspectul unui adevărat dezastru, situaţia nu mai putea fi remediată doar prin iniţiativa comandanţilor români, care aşteptau şi decizia conducerii supreme a ţării pentru ca ,,hotărârea noastră să nu antreneze grele consecinţe politice”, aşa cum atrăgea atenţia, la 7 decembrie 1942, locotenent-coloelul Nicolae Dragomir, colonelului Socrate Mardari, din Marele Cartier General.
• La recomandarea acestuia de a se arăta comandamentului german ,,situaţia exactă a trupelor şi imposibilitatea de a face faţă unor acţiuni masive cu care de luptă, neavând armament anticar”, subseful de stat Major al Armatei 4 a răspuns: ,,Mă iertați, dar tot ce spuneți am spus nemților. Ei știu una și bună: să murim pe poziție.Vă întrebăm, să murim sau să nu murim? Dacă nu ne puteți răspunde dumneavoastră, întrebați la București, căci mâine poate fi bătălia și poate să fie tot atât de dezastruos dacă prăpădim aici toată armata ca și dacă o retragem și intrăm în conflict acut cu aliații noștri. Așa se pune problema. Dacă o lăsați numai pe umerii noștri, noi vom hotărî cu răspundere înaintea țării și a lui Dumnezeu, dar nu mai puțin va rămâne clar că am fost lăsați singuri în fața acestei grele probleme militare și politice”.
• Deoarece comandamentul german a menţinut ordinele categorice de ,,a rezista pe loc”, Nicolae Dragomir a revenit, la 27 decembrie 1942: ,,Ne-aţi ordonat să executăm întocmai ordinele germane. În condiţiile de mai sus, ordinele germane ca trupele noastre să reziste pe loc înseamnă condamnarea lor. Am făcut tot ce am putut pentru a evita aceasta... Rugăm interveniţi hotărâtor şi imediat pentru întărire puternică contra tancurilor sau în caz contrariu pentru scoaterea trupelor noastre din misiunea actuală”.
🔶Adept al pricipiului de neamestec românesc în conducerea operaţiilor de către comandamentele germane, Ion Antonescu a luat, totuşi, atitudine ,,în contra nerespectării condiţiunilor” care au fost puse la angajarea forţelor române în luptă, referindu-se, la 21 octombrie 1942, printr-o scrisoare adresată generalului Arthur Hauffe, la angajarea în ,,condiţii nenormale” în luptă a unora dintre marile unităţi române, reamintind că ,,diviziile româneşti nu au nici încadrarea, nici numărul de batalioane al diviziilor germane şi, în consecinţă, nu pot opera pe fronturi prea largi”, atrăgânnd atenţia asupra faptului că trebuia ţinut seama şi de ,,aptitudinile soldatului român care este mai bun în ofensivă decât în apărare”.
• După dezastrul care a urmat a apreciat că dacă s-ar fi dat Armatei 3 posibilitatea de a conduce acţiunea ,,printr-o manevră elastică, o mare parte din forţele Armatei 3 şi din cele germane, care au intervenit pe pachete mici şi distanţate, a intervale mari de timp, ar fi fost astăzi salvate şi ar fi putut contribui la limitarea pătrunderii actuale ruseşti”.

P.S. Postarea se referă numai la contextul epocii! Comentarii fără elogii sau denigrări!

marți, 27 septembrie 2022

27 septembrie – 54 de ani de la trecerea la Domnul a unui jurnalist profetic, dr. Nicolae Căliman

27 septembrie – 54 de ani de la trecerea la Domnul a unui jurnalist profetic, dr. Nicolae Căliman

Avertismentul său referitor la agresiunea kominternistă împotriva corifeilor culturii române: „La urmă de tot va veni Mihail Eminescu."

Pe 30 septembrie 1944, Societatea Scriitorilor Români aderă la programul Partidului Comunist din România, filială a Kominternului (Internaţionala comunistă). Vrând să-şi dovedească ataşamentul faţă de comunism, organizaţia scriitorilor colaboraţionişti începe procesul de “epurare”. Primii scriitori eliminaţi sunt I. Al. Brătescu-Voineşti şi Sextil Puşcariu. De la Braşov vine o ripostă jurnalistică de forţă, prin doctorul Nicolae Căliman, editorialist pe teme politico-culturale al prestigioasei publicaţii românești “Gazeta Transilvaniei”. Articolul său, “Să-l epurăm pe Eminescu”, este o previziune de excepţie a modului de acţiune antiromânesc al Kominternului în România. Redăm mai jos editorialul lui Nicolae Căliman. (Florin Palas)
“Să-l epurăm pe Eminescu"
"Nu sunt scriitor, sunt numai un simplu privitor. Dar ştiu că lucrările lui Sextil Puşcariu au făcut mai mult pentru limba şi neamul românesc decât toate sforăielile pigmeilor de azi, iar frumuseţea limbii lui Brătescu-Voineşti nu va putea fi umbrită niciodată de bâlbâielile multor scriitori de azi.
Şi apoi, noi, privitori de rând, ne mai dăm cu părerea cam aşa. Rolul scriitorului nu poate fi să se coboare şi să se bălăcească la fel cu ceilalţi muritori de rând în mocirla pământească. Menirea lui este să se ridice mereu tot mai sus şi mai sus, până la cerul dumnezeirii, acolo unde adevărul şi dreptatea stau alături de Dumnezeu. Nu să se coboare el, ci să ridice el gloata, ca aceştia să cunoască frumuseţea adevărului şi dreptăţii.
Scriitor adevărat poate fi numai cel ce este complet liber, ca să-şi poată lua zborul către înălţimile cerului. Cel ce suportă lanţurile pământeşti şi acţionează la porunca lor, acela nu are dreptul să se creadă scriitor niciodată. Căci scriitorul trebuie să poarte făclia care luminează drumul neamului. Iar aceasta poate fi purtată numai în libertate, fără cătuşe la mâini şi căluş în gură.
Noi înţelegem si cerem cea mai severă epurare în viaţa noastră publică. Fără milă şi fără cruţare. Avem mult de epurat. O viaţă socială şi de stat coruptă. Trebuie stârpită din rădăcini o întreagă mentalitate bolnavă. O viaţă socială şi de stat trebuie creată.
Dar să nu epurăm după metode şi criterii inventate practicate de dictatori şi imitatorii lor. Nu cu lagăre şi epuraţii politice vom crea o nouă mentalitate în România. Ne-am săturat de astfel de metode dictatoriale. Vrem alte metode şi alte criterii. Scriitorii ar fi chemaţi să arate alte drumuri noi, mai bune, pentru o nouă viaţă şi să nu imite pe ale altora, care n-ar fi trebuit să existe niciodată şi ar fi trebuit părăsite fără nici o amânare.
Dar să dăm noi sfaturi scriitorilor. Ei, sigur, vor binele neamului românesc. Vor proceda după criteriile adoptate mai departe de epuraţie. În una, două sau mai multe şedinţe vor epura tot ceea ce vor să epureze.
Când se va termina cu scriitorii în viaţă, se vor gândi poate şi la cei morţi. Octavian Goga va trebui scos din rândurile scriitorilor, după criteriile domnilor scriitori. A fost el odată şi în contra morţilor. Dar la urmă s-a cam dat cu ei şi a fost un mare reacţionar şi un mare român. Şi azi să fii mare român este un păcat de neiertat. Trebuie epurat apoi Maiorescu şi alţii.
La urmă de tot va veni Mihail Eminescu. El, după criteriile adoptate, va fi scos fără nicio îndoială din rândurile scriitorilor. Întâi şi-ntâi pentru că limba lui nu se mai potriveşte cu scrisul de azi. Apoi a fost un conservator retrograd şi un român sută la sută. El a spus doar: “Cine-a îndrăgit străinii, mânca-i-ar inima câinii”. Aceasta nu i se poate ierta nici mort. Să i se trântească şi lui o ştampilă de “epurat”. Alţii se vor îngriji poate mai târziu să ardă ceea ce a scris el.
Aşa ne vom scăpa cu uşurinţă de tot balastul românesc pe care l-am putut aduna în necăjitul trecut al nostru şi apoi... vom trăi fericiţi... toţi o apă şi un pământ”.
Nicolae CĂLIMAN
Nicolae Căliman a fost membru de frunte al Partidului Naţional din Transilvania, din 1911, vicepreşedinte al acestui partid între 1935 şi 1944 şi preşedinte al Societăţii Astra-Despărţământul Braşov (1926-1945). La 1 aprilie 1945 a fost închis în lagărul de la Caracal şi eliberat în luna iunie a aceluiaşi an. În iulie 1947 este reţinut la Ministerul de Interne din Bucureşti, apoi este aruncat în închisorile Văcăreşti şi Piteşti. A fost pus în liberate în noiembrie 1947, arestat din nou în august 1952, deţinut la Canalul Dunărea-Marea Neagră (Poarta Albă). A fost eliberat la 27 aprilie 1953.
A fost preşedintele Societăţii Astra, despărţământul Braşov (1926-1945). În această perioadă au fost înfiinţate Biblioteca Astra (ulterior transformată în Biblioteca Judeţeană), Teatrul de Amatori, cu sală proprie, viitorul Teatru de Stat, actualul Teatru Dramatic, un Conservator, sub conducerea lui Tiberiu Brediceanu, ulterior Şcoala de Muzică, o tipografie, şcoli ţărăneşti pentru bărbaţi şi femei.
S-a căsătorit în 1926 cu Valeria Căliman (1901-1992), profesor, editorialist, fiica marelui ziarist şi patriot ardelean Valeriu Branişte, profesoară de limba şi literatura română la Liceul Principesa Elena, care a cunoscut de asemenea persecuţiile comuniste.
(Informaţiile biografice sunt furnizate domnului Octav Bjoza de fiica lui Nicolae Căliman, doamna Sânziana Căliman Migia, și au fost publicate în lucrarea “Victime și călăi”, apărută la Editura Transilvania Expres, Brașov, 2008)

Profesor.Univ.Dr.Silviu Gurlui - Un nou incident inflameaza Europa doua explozii in conducta de gaz Nord Stream 2


sursă poză

Am fost invitat la AlephNews. Ora tirzie dar am spus ce se poate spune la aceasta ora, dupa toate datele avute la dispozitie, din toate sursele adunate. Un nou incident inflameaza Europa. Doua explozii in conducta de gaz Nord Stream 2, aflata la 70-80 m sub apa, in vecinatatea unei insule Daneze. O conducta destul de ranforsara, 1.2 m in diametru si 4 cm grosime. Pornit ca un proiect foarte controversat economic si politic, care a avut costuri uriase (~14-15 miliarde Euro), o conducta de peste 1200 km care uneste Rusia de Germanua via UK.

Ieri seara, la ora 19, o echipa de seismologi Suedezi inregistra un seism de suprafata de 2.2 pe scara Richter. Avea sa fie insotita de doua pete laptoase, cu raze de citeva sute de metri. De asemenea, inspre Germania, presiunea avea sa scada de peste 10 ori in conducta. Si rusii semnaleaza o problema de distributie.
Suprafata laptoasa cioturata tradeaza metan in apa (amestec, scapari, dispersie). A fost reperata din avion, cu usurinta.
Aceste conducte se afla sub o presiune externa, produsa de apa, de circa 10 atmosfere. Temperatura, presiunea si alte caracteristici fizico-chimice ale apei face ca o parte din gazul metan sa se dizolve iar o mare parte sa fie eliberata catre suprafata. Metanul este insipid, inodor, incolor, mai usor decit aerul si urca la inaltime. Doar in concentratii de 5-15% poate fi explozibil. Nu s-a demonstrat pina acum ca este toxic pentru oameni decit prin actiunea exploziva.
Sigur, metanul este un gaz de sera, afecteaza clima, daca este acumulat in concentratii mari, pe perioade lungi de timp.
Dincolo de discutiile politice, orice directie de dezbatere publica cu impact major asupra conflictului pe marginea razboiului din Ucraina, orice trebuie tratat cu responsabilitate si echilibru pina se fac cercetari riguroase. Ce a provocat explozia, ce dovezi sunt, care a fost scenariul fizic, etc.
Eu ma abtin de la concluzii pripite. Este foarte posibil ca aceste exolozii sa fie provocate. Dimensiunea exploziei, volumul de gaz, potentiale efecte de clima pot fi estimate dupa ce satelitii ne vor da marimea sursei, debitul, cantitatea totala de gaz metan.

Sfântul Cuvios Hariton Mărturisitorul din Iconia, pustnic în Palestina și Sinai (+350)

Troparul Sfântului Cuvios Hariton Mărturisitorul, Glasul al 8-lea
Cu curgerile lacrimilor tale ai lucrat pustiul cel neroditor şi cu suspinurile cele dintru adânc ai făcut ostenelile tale însutit roditoare; şi te-ai făcut luminător lumii, strălucind cu minunile, Hariton, părintele nostru. Roagă-te lui Hristos Dumnezeu ca să mântuiască sufletele noastre.

Condacul Sfântului Cuvios Hariton Mărturisitorul, Glasul al 4-lea
Pe nevoitorul dreptei credinţe şi pe râvnitorul adevărului astăzi toţi credincioşii cu cântări şi cu laude să-l mărim: pe Sfântul Hariton păstorul şi dascălul şi luminătorul cel preacuvios al lumii. Căci se roagă Domnului pentru noi toţi.

Viaţa Cuviosului Părintelui nostru
Hariton Mărturisitorul
(† 350)
(28 septembrie)

Cuviosul Hariton era din eparhia Licaoniei, locuitor în cetatea Iconiei, creştin bine credincios şi ales întru bunătăţi. Acesta în vremea lui Aurelian, rău credinciosul împărat (270-275), s-a arătat Mărturisitor al numelui lui Iisus Hristos. Cînd a ieşit acea poruncă fără de Dumnezeu de la împăratul prin toate părţile ca să fie siliţi creştinii să jertfească idolilor, iar cei ce nu se vor supune poruncii să fie ucişi, atunci Hariton, în Iconia, la un lucru ca acesta strălucea cu bună credinţă, ca cel mai dintîi dintre creştini; şi a fost prins şi legat de guvernatorul ţării aceleia şi adus la judecata păgînilor, unde l-a întrebat pe el judecătorul, zicînd: "Pentru ce nu te închini zeilor celor cu nume mare, cărora împăratul şi toţi supuşii îşi smeresc capetele lor?" Răspuns-a Hariton: "Toţi idolii păgînilor sînt diavoli, care, oarecînd, pentru mîndria lor, au fost surpaţi din cer în iadul cel mai de jos, căci voiau să se asemene cu Dumnezeul cel prea înalt.

Iar acum de către oamenii cei fără de minte şi înşelaţi caută să-i cinstească precum pe dumnezei. Însă şi ei, şi cei ce li se închină lor, vor pieri curînd, şi ca şi fumul stingîndu-se se vor pierde, pentru aceea nu mă voi închina lor. Căci eu am pe ade-văratul Dumnezeu, Căruia îi slujesc şi mă închin, Care este ziditor tuturor, Mîntuitor al lumii Care trăieşte în veci".

Zis-a judecătorul: "Prin răspunsul tău cel dintîi aspru, te-ai făcut vrednic de moarte, căci ai îndrăznit a huli pe zeii cei fără de moarte şi a ne numi pe noi cei ce ne închinăm lor nebuni şi înşelaţi. Şi deci, s-ar cădea să ţi se taie capul cu sabia ca unui rău grăitor. Dar, de vreme ce zeii noştri sînt îndelung răbdători şi ne-grabnici spre izbîndirea necinstirii lor, pentru aceea şi eu te în-găduiesc pe tine, nu îndată pierzîndu-te, căci poate venindu-ţi cumva în simţire, te vei înţelepţi şi le vei aduce împreună cu noi jertfă acelora pe care acum îi huleşti, şi-ţi vei cere de la dînşii iertare pentru greşala ta cea cu atîta îndrăzneală. Iar ei, ca nişte ne-răutăcioşi, sînt gata a te primi, iertîndu-ţi necinstea ce le-ai adus". Răspuns-a Hariton: "De sînt dumnezei idolii voştri, apoi rău faci ighemoane suferindu-mi dosădirea cu care îi necinstesc, că fiecare este dator pentru cinstea Dumnezeului său să fie statornic, şi rîvna cea după dînsul să şi-o arate. Iar de nu sînt dumnezei, apoi în zadar porunceşti a se închina lor cineva. Însă să ştii cu de-adinsul, că nici un fel de chin nu mă va dezlipi de la Dumnezeul cel viu, şi la cinstea spurcaţilor idoli nu mă va pleca. Pentru că sînt ucenic al fericitei întîia muceniţă Tecla care, ca o făclie, în această cetate a noastră, în Iconia, a strălucit cu razele muceniciei, povăţuindu-se spre nevoinţă de sfîntul Apostol Pavel, învăţătorul cel mare, cu care eu acum zic: "Cine ne va despărţi pe noi de iubirea lui Hristos? Necazul sau strîmtorarea, sau prigoana, sau foametea, sau lipsa de îmbrăcăminte, sau primejdia, sau sabia?" (Romani 8, 35).

Iar guvernatorul a zis: "Dacă zeii noştri n-ar fi dumnezei, precum zici tu, apoi nu ne-ar da nouă bine, viaţă cu noroc, bogăţii, măriri şi sănătate". Răspuns-a Hariton: "Te înşeli, ighemoane, pă-rîndu-ţi-se că pe toate acestea le ai de la mincinoşii idoli, care şi singuri sînt săraci şi nimic nu au, fără numai pierzarea lor. Pentru că diavolii, nici la porci nu au vre-o putere fără voia lui Dumnezeu. Iar idolii cum pot să dea cuiva ceva, ei înşişi neavînd nimic? Căci nu-şi întind mîinile lor, nu merg cu picioarele, nu grăiesc cu limba, nu văd cu ochii, nici nu aud cu urechile, pentru că sînt fără de suflet. Şi de vrei să cunoşti adevărul, încredinţează-te cu lucrul şi vei vedea deşertăciunea lor. Apropie o lumînare aprinsă la gura idolului, şi-l pîrleşte pe el: au îl va durea? Ia securea şi taie-i lui picioarele; vezi: va striga? Să aduci un ciocan şi să-i sfărîmi coastele lui, şi vezi: va geme? Cu adevărat nimic nu vei auzi, căci nu are viaţă şi nici suflare! Acestea auzindu-le ighemonul, s-a pornit cu mînie şi ca un beat a răcnit de iuţime, nelăsînd pe sfîntul ca mai mult să întindă cuvîntul.

Şi îndată a poruncit celor ce stăteau de faţă să-l prindă pe el şi să-l dezbrace şi, întinzîndu-l la pămînt în chipul Crucii, să-l bată cu vine fără de cruţare. Iar sfîntul răbda cu vitejie, vrînd să moară pentru Hristos Domnul, decît să trăiască depărtîndu-se de la ziditorul său. Iar cînd bătea pe sfîntul prigonitorul, îl întreba: "Oare vei jertfi idolilor celor fără de moarte, Haritoane? Sau vrei să iei mai multe bătăi pe trupul tău?" Răspuns-a mucenicul: "De mi s-ar putea de o mie de ori a muri pentru Mîntuitorul meu, aceasta mai ales aş fi vrut, decît pînă la o vreme să trăiesc şi apoi să mă închin diavolilor. Şi atîta a bătut peste tot trupul pe sfîntul încît şi cele dinlăuntru ale lui se vedeau. Carnea de pe oasele lui cădea, iar sîngele ca un rîu se vărsa, şi se făcuse tot trupul numai o rană, apoi încetară a-l mai bate, văzînd că era de-abia viu, şi, părîndu-li-se că acum va muri degrab, l-au luat în spate şi l-au dus în temniţă, pentru că nu putea să păşească singur, nici să grăiască ceva, ci abia sufla, aşa de cumplit l-au bătut.

Şi punîndu-l în temniţă, au plecat. Iar Dumnezeu, văzînd răb-darea pătimitorului Său, l-a întărit şi l-a tămăduit degrab de ranele lui. Astfel că pe cel pe care păgînii nădăjduiau să-l vadă mort, pe acela l-a făcut viu şi sănătos, încît preamărea pe Domnul ca David: "Nu voi muri, ci voi fi viu şi voi povesti lucrurile Domnului" (Psalm 117, 17). Apoi îl scoaseră a doua oară la judecată, la care după ce a arătat mai mare îndrăzneală decît întîi, spre mai mare mînie a pornit pe prigonitorul care a poruncit ca să-i ardă trupul lui cu făclii şi atîta l-au ars încît tot trupul lui s-a fript ca nişte car-ne de mîncare.

Iar el se bucura, răbdînd nişte chinuri ca acestea pentru Hristos, Domnul său. Şi iar îl aruncară în aceeaşi temniţă.

În acea vreme, Aurelian Kesarul, de mînia lui Dumnezeu fiind pedepsit pentru vărsarea sîngelui creştin, a murit. Mergînd prin Bizantia şi Heracleea, mai întîi a fost înfricoşat cu un tunet mare din cer care i-a însemnat înainte grabnica lui moarte; apoi s-a lipsit rău de această viaţă în chinuri cumplite. După moartea lui a încetat prigonirea cea asupra creştinilor, dîndu-li-se libertate din legături şi din temniţă legaţilor lui Hristos. Pentru că cel ce a luat după moartea lui Aurelian împărăteştile sceptruri, învăţîndu-se cu pedeapsa celui ce mai înainte împărăţise, a trimis poruncă prin toate părţile stăpînirii sale ca toţi creştinii să fie slobozi. Se temea să nu pătimească şi el tot ca Aurelian, purtîndu-se rău cu creştinii. Şi a fost atunci mare bucurie între dreptcredincioşi. Se dădea drumul din obezi celor legaţi, cei izgoniţi în surghiunii se întorceau la locurile lor, episcopii ieşeau din pustie şi din peşteri, preoţi şi bi-necredincioşii, care de frica chinuitorilor se ascunseseră, sărutîndu-se acum unul pe altul, se veseleau pentru pacea Bisericii.

Atunci şi cuviosului Hariton mărturisitorul i s-a dat drumul din temniţă, lui, care vrea să moară pentru Hristos, decît să fie slo-bod lepădîndu-se de El. Dar, purtarea de grijă cea Dumnezeiască i-a lungit viaţa spre folosul multora, ca împreună cu ceata muce-nicilor celor de bună voie să stea înaintea lui Dumnezeu ca un păstor cu oile, precum şi ca tatăl cu fiii.

Din acea vreme sfîntul Hariton, ostaşul lui Hristos cel însem-nat prin rane, s-a lepădat de lume şi de toate cele din ea; şi luîndu-şi Crucea, a mers pe calea cea aspră, făcîndu-se de viu mort pentru lume, însă viu pentru Dumnezeu. Pentru că purtînd pe sine rănile Domnului Iisus, s-a schimbat cu totul într-însul şi cu Dînsul s-a răstignit; a cărui Dumnezeiască patimă, ca s-o aibă totdeauna înaintea ochilor, a mers la Ierusalim, unde Domnul nostru şi-a dat sufletul Său pe Cruce. Şi cînd mergea pe calea ce o luase, fiind aproape de Ierusalim, a căzut în mîinile tîlharilor, care neavînd ce să ia de la dînsul, l-au luat pe el, ducîndu-l în peştera lor, vrînd ca să-l dea la moarte amară. Nu l-au ucis, ci grăbindu-se, au alergat la drum, căutînd oameni din cei ce treceau pe acolo ca să-i jefuiască. Iar pe sfîntul Hariton l-au lăsat în peşteră zăcînd legat. Acesta, ca şi mai înainte fiind în lanţuri şi în munci, mulţumea lui Dumnezeu, fiind gata ca, din voia lui Dumnezeu, să primească orice moarte. Şi batjocorea pe diavolul zicînd: "Ştiu, diavole, că temîndu-te să te lupţi singur cu mine, ai adus tîlhari asupra mea şi vrînd să-mi împiedici scopul meu ai pus cursă în calea aceasta. Dar să ştii, blestemate, că nu tu asupra mea, ci eu asupra ta voi birui cu ajutorul Dumnezeului meu. Căci, deşi mă vor ucide tîlharii, tot am nădejdea la mila lui Dumnezeu că voi moşteni sfînta lui odihnă, iar tu vei moşteni gheena. Eu voi învia în viaţa veşnică, iar tu vei muri cu moartea cea veşnică şi vei fi mort în pierzarea cea fără de sfîrşit. Dar, puternic este Stăpînul meu, ca şi aici să mă păzească viu de mîinile tîlharilor, să mă izbăvească de moarte precum a izbăvit pe Isaac de junghiere, pe tinerii din cuptor, pe Daniil de lei şi pe sfînta Tecla de foc şi de fiare".

Acestea grăind sfîntul, iată a venit un şarpe, care, aflînd în peşteră vin într-un vas, a băut dintr-însul, şi îmbătîndu-se, a vărsat iar în vas vinul cu otrava din el şi a plecat. După care venind tîlharii, cuprinşi de sete, au băut fiecare din acel vas şi au fost ucişi de acea otravă de la şarpe. Şi căzînd toţi la pămînt, au murit. Astfel au primit pedeapsa cea vrednică şi sfîrşitul groaznic pentru faptele cele rele ale vieţii lor.

Iar Sfîntul Hariton, izbăvindu-se de junghierea lor, s-a dezlegat cu ajutorul lui Dumnezeu din legături şi a luat cu sine dintr-acea peşteră o mare mulţime de aur, pe care-l adunaseră tîlharii, jefuind de mulţi ani.

Această avuţie tîlhărească, sfîntul Hariton a întrebuinţat-o bine, căci a dat-o la săraci, biserici şi mănăstiri. Iar din ce i-a mai rămas, a zidit în locul acela un locaş, care se numea Fare, pre-făcînd peştera aceea tîlhărească într-o Biserică şi adunînd fraţi.

Apoi, ducîndu-se vestea despre dînsul în toată ţara aceea, mulţi veneau la dînsul pentru viaţa lui cea îmbunătăţită. Şi, că-lugărindu-se de dînsul, se linişteau în acel locaş, primind folos de la învăţătorul şi povăţuitorul lor, cuviosul Hariton, la a cărui sfîntă viaţă, ca la o făclie luminoasă, priveau şi se întăreau duhovniceşte, pentru că era desăvîrşit în bunătăţile şi nevoinţele călugăreşti, iubind postul şi înfrînarea ca pe o dulce hrană, avînd osteneala ca pe o odihnă şi sărăcia ca pe o bogăţie păzind-o. Era milostiv, iubitor de străini, îndurător, iubitor de fraţi, blînd, tăcut şi tuturor bine apropiat. Avea în gură cuvîntul dres cu sarea înţelepciunii, prin care totdeauna învăţa pe fraţi la calea cea mîntuitoare. A orînduit în mănăstire ca părinţii să mănînce o dată în zi şi aceasta seara, şi atunci să nu primească bucate şi băuturi, ci numai pîine şi apă şi acestea cu măsură, ca nu cumva, îngreunîndu-şi pîntecele cu prea mare saţiu şi multă băutură, să se facă nelesnicioşi şi greoi spre sculare la rugăciunea cea de la miezul nopţii.

Iar după rugăciune să se îndeletnicească la lucrul mîinilor, păzindu-se cu de-adinsul, ca nici un ceas să nu treacă în deşer-tăciune, ca nu cumva diavolul, aflînd fără lucru pe vreun călugăr, să-l vîneze pe el cu înlesnire în cursa păcatului. Pentru că, lene-virea şi deşertăciunea sînt începutul căderii în păcat. Apoi, a mai poruncit fraţilor ca să şadă prin chilii şi să se liniştească, neumblînd de colo pînă colo, căci adunîndu-se la vorbe deşarte, multe împie-dicări se fac din cuvintele seci, precum mărturiseşte Scriptura: "Vorbele cele rele strică obiceiurile cele bune". Ştiinţa curată să se păzească ca lumina ochiului, sărăcia să o iubească mai mult decît aurul şi argintul şi ascultarea s-o aibă ca pe o ajutătoare la cîşti-garea mîntuirii. Apoi smerenia, dragostea, răbdarea, nerăutatea, şi toate celelalte fapte bune călugăreşti, să le cîştige ca pe o vistierie de mult preţ şi numai întru dînsele să se îmbogăţească.

Învăţînd în felul acesta pe fraţi, şi rînduind bine locaşul, pre-cum se cădea, a poruncit să se adune toţi părinţii. Şi alegînd dintre dînşii pe cel care îl ştia că este mai presus decît toţi ceilalţi, cu fap-ta bună, pe acela l-a pus în locul său, păstorul lor. Iar el a vrut să se ducă în cel mai adînc pustiu, iubind liniştea şi depărtîndu-se de oameni. Şi pentru că avea darul de a tămădui neputinţele şi a alunga dracii, se aduna la dînsul de pretutindeni mare mulţime de oameni, aducîndu-şi acolo pe neputincioşii lor. Încă şi boierii vestiţi veneau pentru binecuvîntare, astfel că el nici aici nu putea să aibă desăvîrşită linişte călugărească. Mai în urmă, supărîndu-se de neodihnă, a gîndit să se ducă tot mai afund în pustie, depărtîndu-se şi fugind de slava omenească. Deci, rugîndu-l mult ca să nu-i lase pe ei, au plîns după dînsul ca sărmanii după tatăl lor, pentru că nu au reuşit cu niciun chip să-l oprească.

Însă, rugăciunea cea bineprimită către Dumnezeu a bunului părinte nu părăsea pe fiii săi. Căci cu rugăciunea lui toţi sporeau pe căile şi în poruncile Domnului şi ca nişte crini sădiţi în pustie înfloreau prin sfinţenie. Deci, după ce a sărutat pe fraţi şi i-a bine-cuvîntat încredinţîndu-i lui Dumnezeu, s-a dus în cele mai depăr-tate pustietăţi şi în prăpăstii nestrăbătute.

Apoi, mergînd cale ca de o zi, a aflat altă peşteră, care era în hotarele Ierihonului, şi sălăşluindu-se într-însa, vieţuia după voinţa lui Dumnezeu, preamărindu-L pe El ziua şi noaptea ca un înger. Hrana lui erau verdeţurile de ierburi care creşteau împrejurul locului aceluia, dar mai mult se hrănea cu cuvîntul lui Dumnezeu, prin rugăciunile cele neîncetate, şi prin lacrimile cele fierbinţi care ieşeau din dragostea inimii, cea către Dumnezeu, la care era cu totul dedat ca şi psalmistul, zicînd: "Făcutu-s-au lacrimile mele, mie, pîine ziua şi noaptea" (Psalm 41,3). Iar petrecînd el acolo cîtăva vreme, l-a descoperit pe el Dumnezeu la oameni ca pe o comoară în ţarină ascunsă; căci mulţi, mîhnindu-se de ducerea lui şi întristîndu-se pentru lipsirea bunului părinte şi sfătuindu-se, oarecare din fraţi s-a dus, căutînd prin pustie pe păstorul lor. Şi străbătînd mulţi munţi şi văi, au aflat pe cel ce căuta, aşa vrînd Dumnezeu, ca povăţuitorul cel iscusit şi bunul ocîrmuitor, nu numai pe el, dar şi pe alţii mulţi să-i povăţuiască şi să-i îndrepte la Împă-răţia Cerurilor. Dintr-acel ceas a fost ştiut locul singurătăţii lui şi au început a veni la dînsul călugării şi mirenii, dorind să vieţuiască cu dînsul, să-i vadă faţa lui cea cu chip de înger, şi să se sature de folositoarele lui vorbe. Şi în scurtă vreme turma cea de oi cuvîn-tătoare s-a adunat din ce în ce şi s-a făcut o altă mănăstire, după aceeaşi rînduială şi aşezare ca şi cea dintîi.

Şi creştea şi se înmulţea slava lui Dumnezeu în locurile cele pustii şi neumblate, mai mult decît în mijlocul cetăţilor celor cu multă lume, în care se află fărădelege şi vrajbă. Cu toate acestea Hariton n-a petrecut multă vreme în acest de pe urmă loc cu fiii săi, căci aşezînd toată rînduiala mănăstirească precum se cădea, iar s-a dus tot mai în pustiul cel adînc care se află de la părţile Tecuitului, ca la patrusprezece stadii sau mai mult, şi acolo, asemă-nîndu-se lui Ilie şi Mergătorului înainte, se depărta mereu şi fugind se sălăşluia în pustie, aşteptînd pe Dumnezeul Cel ce-l mîntuieşte pe el.

Şi trecea din loc în loc, prin văi, prin surpături, prin dealuri, prin crăpături, prin prăpăstiile pămîntului, cu totul pe sine încre-dinţîndu-se lui Dumnezeu. Iar osteneala lui cea din pustie cine o va spune? Fără numai unul Dumnezeu cel ce ştie cele ascunse. Acela îi ştia nevoinţele lui, spre ostenelile lui privea şi în locul acestora îi gătea lui cereştile răsplătiri.

Rătăcind el prin pustie multă vreme, a vrut Dumnezeu ca iar făclia care strălucea prin bunătăţi să vină la arătare de sub obrocul pustiului şi prin chipul vieţii sale să lumineze tuturor celor ce do-reau să meargă pe calea cea strîmtă, care duce la viaţa cea veşnică. Căci iar l-au aflat pe el oarecare din nevoitorii cei ce umblau prin pustie şi căzînd la picioarele lui, l-au rugat pe el ca să-i primească să petreacă cu dînsul şi să rîvnească cuvioaselor lui lucruri. Acestea întîmplîndu-se cuviosului, alţii s-au înştiinţat, şi au început a se aduna mai mulţi la dînsul, fugind de lumea cea deşartă. Iar el, iată, adunînd a treia turmă de oi ale lui Hristos şi învăţîndu-i călugăria a întemeiat a treia mănăstire, care mai pe urmă în lumea siriană se numea Suchia, iar greceşte se chema Lavra veche. Apoi s-a suit în vîrful muntelui ce era acolo şi s-a sălăşluit pe un deal foarte înalt, care avea în sine o peşteră mică, la care abia era cu putinţă a se sui pe o scară prea înaltă. Acolo numai singur sta, ca pe un scaun, depărtîndu-se de la pămînt, şi de cele cereşti apropiindu-se cu sălăşluirea. Şi de acolo, stînd ca un bun păstor la strană, privea spre ale sale mănăstiri cu rugăciune şi se ruga pentru mîntuirea fraţilor celor adunaţi prin purtarea de grijă şi ca o cîrmă în corabie stînd, ocîrmui înotarea atîtor suflete. Pentru că, de la toate mănăstirile cele de dînsul zidite alergau la el, trebuindu-le povăţuitor.

Şi a vieţuit la acel loc pînă la adînci bătrîneţe, în post, în rugăciuni şi în nevoinţele pe care a le spune nu este cu putinţă, pentru că din zi în zi osteneli peste osteneli adăugînd, se arăta în trup fără de trup. Deci locul acela era fără de apă, şi nu vrea părintele ca cineva din fraţi să se ostenească pentru el, aducîndu-i lui de departe apă, căci singur nu putea să-şi aducă din pricina grelei suiri la înălţimea dealului, şi pentru slăbirea trupului celui mult ostenit ce îmbătrînise.

De aceea, a făcut rugăciune către Dumnezeu cu de-adinsul, ca să scoată din piatră apă, ca lui Israel în pustie. Şi s-a făcut aşa. Pentru că Domnul face voia celor ce se tem de El, şi rugăciunea lor o ascultă, şi îndată din piatra cea uscată şi netăiată a ieşit izvor de apă cu puterea lui Dumnezeu.

Aşa de mult a putut rugăciunea îmbunătăţitului părinte la Dumnezeu.

Deci, a petrecut prea desăvîrşit în bunătăţi şi ajungînd ca un strugur copt la vreme, s-a apropiat de sfîrşitul său fericit, pentru care luînd înştiinţare de la Dumnezeu, a chemat în pustiul acela de la cele trei mănăstiri ale sale pe egumeni şi pe fraţi, care se în-mulţiseră ca stelele cerului prin rugăciunile şi mijlocirile lui. Şi le-a spus lor de ieşirea sa care era aproape: "Eu, zise, mă voi duce de la voi, precum porunceşte Domnul, pentru că a sosit vremea, pe care de demult cu dorire am aşteptat-o, ca dezlegîndu-mă din legăturile trupeşti, să merg şi să mă arăt feţii Dumnezeului meu. Iar voi, fiilor, să vă îngrijiţi de mîntuirea voastră, fiecare din voi scăpînd din cursele vrăjmaşului, să se învrednicească pentru a putea ieşi din trup la vremea sfîrşitului şi să intre la Domnul şi să cîştige mila Lui". Acestea auzindu-le, toţi au plîns, zicînd: "Ne laşi pe noi fiii tăi, părinte şi învăţătorul nostru, ne laşi pe noi, păstorule şi povăţuitorule, te stingi, luminătorul nostru şi povăţuitorul căii noastre!"

Iar el îi mîngîia pe ei, zicînd: "Domnul nostru Iisus Hristos a făgăduit ca să fie cu noi nedespărţit pînă la sfîrşitul veacului. Acela nu vă va lăsa pe voi, la Care, de voi afla îndrăznire, voi ruga bunătatea Lui ca să nu vă despartă pe voi unul de altul - ca pe oi de capre - la înfricoşata sa judecată, ci pe toţi să vă pună cu cei binecuvîntaţi ai săi de-a dreapta şi să ne adune pe noi într-o ogradă a Împărăţiei Sale".

Apoi îl întrebară pe el fraţii: "Ce porunceşti părinte să facem cu trupul tău? Unde să-l îngropăm pe el?" Iar el a zis: "Să daţi ţărîna ţărînei, unde veţi vrea. Căci al Domnului este pămîntul, şi plinirea Lui". Iar ei au zis: "Nu, părinte, trei mănăstiri ai zidit, şi trei turme ai adunat! Fiecare din ele ar dori să aibă la tine moaş-tele tale, pentru aceasta să nu fie între noi pricină, să rînduieşti acum unde să punem moaştele sale!" El, făcînd după dorinţa lor, a vrut a fi îngropat în mănăstirea sa cea dintîi, unde a fost prins de tîlhari şi cu minune, prin darul lui Dumnezeu, s-a izbăvit de dînşii.

Apoi, luîndu-l pe el tot soborul, l-au dus încă viu la locaşul acela, în care mult pentru cea desăvîrşită viaţă călugărească învă-ţînd pe fraţi, şi pace tuturor dîndu-le, s-a culcat pe pat şi şi-a dat în mîinile Domnului sfîntul său suflet, neavînd nici un fel de durere trupească.

Aşa s-a sfîrşit cuviosul părintele nostru Hariton, mucenicul lui Hristos, mărturisitorul şi bunul nevoitor. Şi s-au tînguit după dînsul toţi părinţii pustnici şi tot pustiul s-a umplut de glasul plîngerii după cel atît de mare părinte şi învăţător, care ca un soare strălucea lumea. Şi plîngînd mult deasupra lui, au îngropat sfintele lui moaşte cu cinste, slăvind pe Tatăl, pe Fiul şi pe Sfîntul Duh în veci. Amin.

În această zi pomenirea sfîntului prooroc Baruh. Şi sfinţii mucenici fraţi buni, Alexandru, Alfeu şi Zosima. Şi sfîntul mucenic Marcu păstorul şi sfinţii mucenici Nicon, Neon şi Kliodor, care în vremea lui Diocleţian împăratul (284-305), s-au chinuit pentru Hristos în Antiohia Pisidiei.

Vietile Sfintilor Septembrie

luni, 26 septembrie 2022

Sfântul Ierarh Martir Antim Ivireanul, mitropolitul Ţării Româneşti, înnecat de turci în râul Tungia, lângă Adrianopol, în anul 1716

Sfântul Antim Ivireanul, Ierarhul fără de mormânt, TVR

Și tot în această zi facem pomenirea Sfântului Ierarh Martir Antim Ivireanul, mitropolitul Ţării Româneşti, înnecat de turci în râul Tungia, lângă Adrianopol, în anul 1716.

Vistierie de daruri, ca un pom rasadit lânga izvoarele apelor, acest trimis al lui Dumnezeu pamântului românesc din îndepartata Ivirie (Georgia), nu a îngropat nici un talant din câti i-au fost daruiti de Dumnezeu si pe toti, ca o sluga buna si credincioasa, i-a înmultit.

Însemnându-l la botez cu numele Sfântului Apostol Andrei, parintii sai, Ioan si Maria, l-au crescut în evlavie si dreapta credinta. Ocrotit fiind de Bunul Dumnezeu în robia turceasca în care a cazut, tânarul Andrei îsi arata – de timpuriu – ascutimea mintii, deprinzând cu usurinta limbile greaca, turca, slava veche, araba, iar mai târziu si limba româna. Dupa marturiile vremii, se pare ca dupa ce a scapat din robia turceasca, a trait în preajma Patriarhiei de la Constantinopol unde a învatat arta sculpturii în lemn, pictura si broderia.

Catre anul 1690, evlaviosul voievod, Sfântul Martir Constantin Brâncoveanu îl aduce la Bucuresti unde, dupa ce învata mestesugul tiparului în tipografia domneasca, se muta la mânastirea Snagov unde întemeiaza o noua tipografie. A tiparit si a supravegheat cu neobosita râvna, în migaloasa îndeletnicire, scotând din tiparnitele pe care le-a îndrumat 63 de carti, din care 38 lucrate de el însusi, în dife-rite limbi: româna, greaca, araba, georgiana.

Pentru virtutile si viata sa curata, a fost ales mai întâi staret la mânastirea Snagov, apoi episcop la Râmnic si nu mult dupa aceea, mitropolit al Tarii Românesti. Cu ajutorul si harul lui Dumnezeu cel Atotputernic, cu blândete si necrutând nici o osteneala, si-a pastorit clerul, calugarii si credinciosii carora le-a ridicat noi sfinte lacasuri sau le-a preînnoit pe cele stricate de vreme. Marturie despre aceasta lucrare sta ctitoria sa, mânastirea Antim din Bucuresti, cu hramul Tuturor Sfintilor pe care, cu darurile pe care i le-a harazit Dumnezeu, a zidit-o, împodobind-o cu alese sculpturi si a înzestrat-o cu tipografie. O alta lucrare laudabila a Marelui Ierarh a fost înfiintarea de scoli pentru copiii celor saraci în care învatamântul era fara plata.

Smerit si convins fiind ca numai datorita Milostivului Dumnezeu a ajuns vas ales lucrarii dumnezeiesti, Sfântul Parinte Ierarh Antim priveghea cu osârdie si fara de lene, ziua si noaptea si în tot ceasul, pentru folosul si spasenia tuturor de obste, învatându-i si îndreptându-i pe toti cu frica lui Dumnezeu pe calea cea dreapta”. Podoaba a carturarilor si dulce graitor al întelepciunii dumnezeiesti în graiul românesc, Sfântul Ierarh Antim a adapat poporul însetat de credinta prin cuvântul sau de învatatura, lasând Bisericii noastre marele tezaur literar si teologic cuprins în Didahiile si predicile sale.

Nesocotindu-i-se toate câte cu harul lui Dumnezeu a izbândit, Sf. Ierarh Antim, pe nedrept a fost departat de toata lucrarea si ordinea arhiereasca si dezbracat de harul divin si scos din catalogul arhieresc”. Osândit a fost cu exilul si pus a fost sub paza necredinciosilor ostasi turci care, l-au chinuit foarte, pâna la moarte, prin taierea capului pe care apoi l-au aruncat în apele Tungiei, un afluent al râului Marita, în sudul Dunarii. Asa s-a savârsit de moarte muceniceasca Parintele si Mitropolitul Antim al Tarii Românesti, a carui pomenire ramâne înscrisa pentru vesnicie în cartea Bisericii si neamului românesc.

* * *

Mitropolitul Antim Ivireanul era de loc din Iviria. Parintii sai, Ioan si Maria, i-au pus din botez numele de Andrei. Ajungand din tinerete rob la turci, a stat multi ani in Constantinopol, invatind limbile greaca, araba si turca, precum si mestesugul sculpturii, al picturii si al broderiei. Prin anul 1690 este adus in Tara Romaneasca de Constantin Brincoveanu. Aici invata mestesugul tiparului de la episcopul Mitrofan, iar dupa un an se calugareste si a fort hirotonit preot. Intre anii 1696 -1701 este egumen al minastirii Snagov, tiparind 14 carti dintre care patru in limba romana, iar celelalte in limbile greaca, slavona si araba. Intre anii 1701 -1705 a condus din nou tipografia domneasca din Bucuresti, tiparind 15 carti, indeosebi carti de slujba. Intre anii 1705 -1708 a fost episcop la Rimnicu Vilcea, intemeind aici prima tipografie. Timp de trei ani a tiparit la Rimnic 10 carti, dintre care 7 in romaneste. Intre anii 1708 -1716 a fost mitropolit al Tarii Romanesti, intemeind noi tipografii si tiparind inca 19 carti, dintre care 12 carti in romaneste. In toamna anului 1716 a fost inchis, la porunca turcilor, caterisit si trimis in surghiun la Manastirea Sfanta Ecaterina din Muntele Sinai. Pe cale a fost martirizat de ostasi si aruncat in raul Tungia, langa Adrianopol.