Sfânta Biserica Ortodoxă

duminică, 28 august 2022

Sfântul Cuvios Moise Arapul, monah la Sketis în Egipt, etiopian de neam, care mai întâi a fost vătaf de tâlhari și care s-a sâvârșit fiind ucis de către barbari (+400)

 

Troparul Cuviosului Moise, glasul 1

Locuitor pustiului şi înger în trup şi de minuni făcător te-ai arătat, de Dumnezeu purtătorule Părintele nostru Moise, cu postul, cu privegherea şi cu rugăciunea cereştile daruri luând, vindeci pe cei bolnavi şi sufletele celor ce aleargă la tine cu credinţă. Mărire celui ce ţi-a dat ţie putere, mărire celui ce te-a încununat pe tine, mărire celui ce lucrează prin tine tuturor tămăduiri.

Condacul Cuviosului Moise, glasul al 8-lea
Cu dumnezeiască strălucire îmbogăţindu-te, întunericul patimilor l-ai stricat, preafericite, şi cu rugăciunile tale cele cu priveghere ai veştejit gândul trupului cel înalt, şi la cetatea de sus, cea prea-înaltă te-ai suit, părinte cuvioase, pe Hristos Dumnezeu roagă-l, să ne dăruiască nouă mare milă.

În această zi, facem pomenirea Sfântului Cuvios Moise Arapul, monah la Sketis în Egipt, etiopian de neam, care mai întâi a fost vătaf de tâlhari și care s-a sâvârșit fiind ucis de către barbari (+ 400)

 În părţile Egiptului era un tîlhar vestit, cu numele Moise, de neam etiopian şi negru la faţă; el mai înainte a fost rob la un stăpîn vestit, care, pentru obiceiul lui cel rău şi pentru multele feluri de ucideri, l-a gonit de la el; iar el, plecînd, s-a alăturat de tîlhari. Văzîndu-l ei că este tare cu trupul şi aspru la obicei, l-au pus mai mare peste ei înşişi. Aceasta se povesteşte despre dînsul, ca şi îndreptarea lui să fie arătată, adică ce fel de viaţă a avut şi în ce fel de pocăinţă şi plăcere de Dumnezeu a venit; căci şi greşelile sfinţilor ce au fost mai înainte nu se tăinuiesc, spre preamărirea milostivirii lui Dumnezeu, prin care se scot vrednici din nevrednici şi din păcătoşi se fac drepţi.

    Deci, Moise, făcînd tîlhării şi jafuri împreună cu tovarăşii săi, mult sînge a vărsat şi a săvîrşit multe fapte necurate şi ruşinoase, făcîndu-se vestit prin răutatea sa şi înfricoşat tuturor. Între alte fapte tîlhăreşti ale lui, se povesteşte şi aceasta: el avea gînd rău asupra unui cioban de oi, pentru că, mergînd el la o faptă rea, a fost împiedicat de cîinii lui. Înştiinţîndu-se de acel păstor că paşte oile de partea cealaltă a rîului Nil, a voit să-l ucidă; dar rîul era atunci revărsat. Deci, legîndu-şi hainele şi punîndu-le pe cap, şi-a luat sabia în dinţi şi s-a dus înotînd pe rîul cel mare. Văzîndu-l păstorul de departe cum înota prin rîu, şi-a lăsat oile şi s-a ascuns. Moise, înotînd cu repeziciune, a ajuns şi, negăsind pe păstor, a tăiat patru berbeci mai aleşi, pe care, legîndu-i cu o funie, a înotat iarăşi înapoi pe rîul Nilului, trăgînd berbecii după sine. Deci, jupuindu-i, a mîncat carnea cea bună, iar din piele a făcut foale pentru vin.

    Petrecînd Moise într-o viaţă rea ca aceasta multă vreme, şi-a venit în simţire după o întîmplare oarecare. Şi anume, Dumnezeu, milostivindu-Se spre dînsul, l-a chemat la pocăinţă, pentru că El nu voieşte moartea păcătoşilor, ci întoarcerea lor spre mîntuire. Deci, păcătosul s-a umilit cu inima şi, căindu-se de faptele sale cele rele, a lăsat tîlhăritul şi pe tovarăşii săi şi s-a dus în pustie la o mînăstire. El s-a dat în supunere la slujba egumenului şi a fraţilor; dar mai ales la slujba lui Dumnezeu şi vărsa multe lacrimi ziua şi noaptea, căindu-se de păcatele sale făcute mai înainte. Deci, petrecînd toate slujbele care i se porunceau cu osîrdie ostenindu-se, s-a făcut monah ales. După cîtăva vreme, luînd o chilie sihăstrească, vieţuia singur întru Domnul, curăţindu-şi prin pocăinţă greşelile făcute mai înainte.

    Petrecînd el în îndreptarea aceasta, au năvălit asupra lui în chilie patru tîlhari, neştiind că el este Moise. Fiind el singur, i-a biruit şi i-a legat şi, luîndu-i în spate ca pe nişte saci umpluţi cu paie, i-a dus în mînăstire la biserică, zicînd fraţilor: "Deoarece mie nu mi se cade a face strîmbătate nimănui, iar aceştia venind asupra mea, eu i-am prins; deci, ce porunciţi pentru ei?" Părinţii au poruncit să-i dezlege şi să-i lase liberi, zicînd: "Nouă nu ni se cade să ucidem pe nimeni". Cunoscînd tîlharii că este Moise, care mai înainte a fost vătaf de tîlhari, s-au mirat de această schimbare a vieţii lui, au preamărit pe Dumnezeu şi, umilindu-se singuri, au venit în frica lui Dumnezeu; deci, pocăindu-se, s-au făcut cu toţii monahi iscusiţi. Nu numai dînşii, dar şi alţi tîlhari, auzind de Moise, vătaful lor, că s-a pocăit şi s-a făcut monah, s-au lepădat şi ei de tîlhărit şi de toate obiceiurile cele rele şi s-au făcut monahi îmbunătăţiţi.

    Acest nevoitor petrecînd în ostenelile pocăinţei, de la început au năvălit asupra lui diavolii desfrînării prin gînduri necurate şi prin pofte ispititoare, trăgîndu-l la obiceiul cel dintîi al poftei destrăbălate, după cum singur a spus mai în urmă fraţilor, zicînd: "Atîta supărare am suferit de la războiul poftei trupeşti, încît puţin de n-am căzut din făgăduinţa monahicească".

    Mergînd în schit la părintele Isidor preotul, i-a spus toate războaiele cele trupeşti. Sfîntul Isidor a zis către dînsul: "Nu te tulbura, frate, că încă eşti între cei noi începători; şi pentru aceea diavolii mai aspru năvălesc asupra ta, căutînd în tine obiceiul cel mai dinainte. Pentru gonirea lor te povăţuiesc să primeşti postirea cea din toate zilele şi înfrînarea în mîncare, ca să nu-ţi saturi pîntecele. Că precum cîinele cel obişnuit a roade oasele lîngă măcelărie, nu se duce pînă nu se închide, şi după ce s-a închis, nefiind nimeni care să-i arunce ceva, se duce topindu-se de foame, asemenea şi diavolul desfrînării şade lîngă omul care se hrăneşte pînă la săturare. Iar dacă vei petrece în post şi în înfrînare, omo-rîndu-ţi mădularele cele trupeşti, închizîndu-ţi uşa mîncării prin postire şi nelăsînd să intre în stomac săturarea, care naşte pofta trupească, atunci diavolul, ca un cîine gonit de foame, supărîn-du-se, se va duce de la tine".

    Intrînd în chilie, Moise, robul lui Dumnezeu, şi închizîndu-se, a petrecut în postirea cea de toată ziua, mîncînd o bucăţică mică de pîine seara, după apusul soarelui şi ostenindu-se mult la lucrul mîinilor. El de 50 de ori se scula în fiecare zi la rugăciunea pe care o săvîrşea în genunchi. Deşi ostenea trupul său cu osteneli şi-l ascuţea în postiri, nu înceta într-însul pofta care porneşte spre păcat. Pentru aceea a mers iarăşi la părintele Isidor şi i-a zis: "Părinte, nu pot să stau în chilia mea, luptîndu-mă de patimile trupeşti". Iar fericitul Isidor, luîndu-l, l-a suit pe vîrful casei şi i-a zis: "Caută spre apus".

    Moise, căutînd, a văzut o mulţime de diavoli înfricoşaţi, gîlcevindu-se şi gătindu-se de război. Atunci iarăşi a grăit sfîntul: "Caută de priveşte spre răsărit". Privind, a văzut o mulţime de sfinţi îngeri, purtători de lumină, asemenea pregătiţi de război. Zis-a Sfîntul Isidor către Moise: "Cei dinspre apus ridică război asupra sfinţilor lui Dumnezeu, iar cei dinspre răsărit se trimit de Domnul spre ajutorul neputincioşilor celor buni. Însă vezi că mai mulţi sînt aceia ce ne ajută nouă, decît aceia ce se scoală asupra noastră". Moise, întărindu-se cu o vedenie ca aceasta şi cu cuvintele stareţului, s-a întors în chilia sa, şi iarăşi se îndeletnicea cu postire şi rugăciuni şi cu obişnuitele lui osteneli.

    Dar tot nu-l părăsea din război, ci mai ales, aprinzîndu-se din nălucirile cele din visuri, pătimea supărare de la vrăjmaş. Deci, sculîndu-se, a mers la un alt stareţ oarecare, sfînt şi foarte iscusit, şi i-a zis: "Părinte, ce să fac, că visele îmi întunecă mintea şi, aprinzîndu-mi trupul, îndulcindu-mi mintea şi nălucindu-mi prin vedenia visului, mă împing la păcat". Stareţul a zis: "De vreme ce mintea ta n-ai despărţit-o de acea dulce pătimire, care se face în năluciri, pentru aceea pătimeşti această urîtă supărare. Deci, să faci ceea ce-ţi voi zice ţie: să stai la priveghere şi încet să te obişnuieşti cu ea; să te rogi cu trezire şi te vei izbăvi de acel război".

    Moise, primind un sfat bun ca acesta de la sfîntul povăţuitor cel iscusit, s-a întors la chilie şi a început a se deprinde în privegherea cea de toată noaptea. De aceea stătea în mijlocul chiliei toată noaptea, neplecîndu-şi genunchii în rugăciune, ca să scape de biruirea cea din vis, ci se ruga stînd drept. El a petrecut şase ani într-o chinuire de sine ca aceasta, şi nici aşa nu putea să se izbăvească de supărarea trupului, care se luptă împotriva duhului - aşa voind Dumnezeu -, adică, fiind ispitit ca aurul în ulcea, să primească cea mai slăvită cunună a vieţii celei pătimitoare.

    După aceasta, nevoitorul cel viteaz a găsit altă rînduială de viaţă aspră: ieşind noaptea din chilia sa, înconjura chiliile cele sihăstreşti ale bătrînilor celor din pustie, şi, luînd vasele lor de apă, pe care le găsea deşarte, le aducea apă fără să ştie ei. Apa era departe de locurile acelea, căci unii bătrîni îşi aveau chiliile lor ca la două stadii departe de apă, iar alţii ca la trei, la patru şi mai mult. Şi cum unii nu puteau să-şi aducă apă singuri, fiind bătrîni, el umplea în fiecare noapte vasele lor cu apă. Astfel ostenindu-se el, şi diavolul nesuferind să-i vadă suferinţa lui, i-a făcut - cu voia dumnezeiască -, o răutate în acest fel: într-o noapte, acest fericit iubitor de osteneală, plecînd la un puţ, diavolul l-a lovit foarte tare peste şale cu un par mare, şi a rămas acolo zăcînd ca un mort. Făcîndu-se ziuă, monahii au mers la puţ pentru apă şi au găsit pe Moise zăcînd mai mult mort.

    Deci, ducîndu-se ei, au spus despre aceasta marelui Isidor, părintele schitului, iar acesta, mergînd cu fraţii, l-a luat şi l-a dus la biserică; deci, Moise, fiind slăbănogit, a bolit atîta vreme, încît abia după un an s-a întărit cu trupul. Părintele Isidor i-a zis: "Frate Moise, încetează de acum a te mai lupta cu diavolii mai presus de măsură; căci şi în această vitejie se cade a păzi măsura". Moise, nebiruitul ostaş al lui Hristos, a răspuns: "Nu voi înceta de la luptă pînă nu vor înceta de la mine nălucirile visurilor". Atunci Isidor i-a zis: "În numele Domnului nostru Iisus Hristos, iată, acum au încetat de la tine acele pătimaşe supărări, şi de aici înainte vei petrece în pace. Deci, apropie-te cu îndrăzneală şi împărtăşeşte-te cu dumnezeieştile Taine ale Trupului şi Sîngelui lui Hristos; însă să ştii aceasta, că pentru aceea a fost lăsat asupra ta un război trupesc greu ca acesta, ca să nu te lauzi în mintea ta că ai biruit patimile cu ale tale postiri şi nevoinţe şi ca să nu pieri, înălţîndu-te".

    Moise, auzind acestea şi împărtăşindu-se cu dumnezeieştile Taine, s-a dus la chilia sa. De aici înainte el a petrecut în pace de războaiele cele de mai înainte, luînd aminte de sine în liniştita viaţă pustnicească. După cîteva luni, fiind întrebat de-l mai supără patimile, el a răspuns: "De cînd a făcut rugăciunea pentru mine Părintele Isidor, slujitorul lui Hristos, de atunci nici un fel de supărare nu mai pătimesc". După nişte ispitiri ca acestea, fericitul Moise a cîştigat odihnă prin milostivirea lui Dumnezeu şi a vieţuit din acea vreme restul vieţii sale fără de patimă şi fără de supărare; iar asupra diavolilor a luat de la Dumnezeu putere mare, încît el îi defăima pe aceia ca pe nişte muşte. Deci, el s-a umplut de darul Sfîntului Duh şi s-a făcut cinstit între părinţi.

    Sfîntul ajungînd vestit pentru viaţa sa îmbunătăţită, a auzit despre dînsul stăpînitorul acestei laturi şi a mers la schit, vrînd să vadă pe părintele Moise. Despre sosirea acestuia i-a spus stareţului, dar cuviosul, sculîndu-se, a ieşit din chilie, vrînd să fugă şi să se ascundă într-o baltă cu trestie. Atunci l-au întîmpinat slujitorii care erau cu boierul şi l-au întrebat, zicînd: "Unde este chilia părintelui Moise?" Iar el a răspuns: "El este un bătrîn nebun şi foarte mincinos şi are viaţă necurată". Ei, auzind aceasta, s-au mirat şi au trecut alăturea. Cînd au mers la biserică, boierul a zis către clerici: "Eu, auzind de părintele Moise, am venit să mă binecuvintez de dînsul. Dar ne-a întîmpinat pe noi un monah mergînd în Egipt, şi, întrebîndu-l unde petrece părintele Moise, el a zis multe cuvinte de hulă contra lui, numindu-l nebun, mincinos şi că ar avea viaţă necurată". Clericii, auzind aceasta, s-au mîhnit şi au zis: "Ce fel era acel stareţ care v-a spus vouă cuvinte urîte împotriva sfîntului bărbat?" Ei au răspuns: "Un bătrîn înalt, negru la faţă şi îmbrăcat în haină proastă".

    Clericii au zis: "Acela este cu adevărat părintele Moise şi de vreme ce nu a voit să fie văzut de voi şi cinstit, de aceea a grăit acele vorbe pentru sine însuşi". Boierul, folosindu-se mult, s-a dus, mulţumind lui Dumnezeu. Astfel Cuviosul Moise fugea de slava şi cinstea omenească şi de vorbirea cu mirenii care veneau la dînsul, precum se scrie în Pateric despre iubirea lui de străini. Odată se dăduse poruncă tuturor părinţilor vieţuitori în pustie, zicîndu-le: "Să postiţi toată săptămîna aceasta şi să faceţi Paştile". Din întîmplare au venit nişte fraţi străini din Egipt la părintele Moise şi stareţul le-a dat să mănînce puţină fiertură. Vecinii lui, văzînd fumul, au spus clericilor: "Iată, Moise a nesocotit porunca, şi-şi face bucate!" Iar ei au zis: "Cînd va veni în sobor, atunci îl voi certa pe el". Însă toţi ştiau postirea lui Moise. Cînd a sosit sîmbăta, Moise a venit la biserică, la cîntarea cea sobornicească, şi i-au zis părinţii înaintea tuturor: "Părinte Moise, porunca cea omenească ai căl-cat-o, iar pe a lui Dumnezeu ai săvîrşit-o".

    Încă şi în viaţa Cuviosului Arsenie cel Mare, se povesteşte: "Un frate oarecare venind de departe în schit, voia să vadă pe Cuviosul Arsenie şi, fiind dus la dînsul, l-a văzut pe el; dar nu s-a învrednicit a auzi cuvintele aceluia, pentru că stareţul şedea şi privea în jos, fără să zică o vorbă. Apoi, ieşind de la dînsul, a rugat pe clericul care îl ducea, să-l ducă la părintele Moise, care din tîlhar s-a făcut călugăr. Clericul a dus pe acel frate străin la Moise, care i-a primit pe ei bucurîndu-se; apoi i-a odihnit, i-a ospătat şi i-a eliberat, arătîndu-le multă dragoste. Deci, clericul a zis către acel frate străin: "Iată, i-ai văzut pe amîndoi, pe părintele Arsenie şi pe părintele Moise. Care din ei ţi se pare că este mai bun?" Fratele cel străin a zis: "Cel ce ne-a primit pe noi cu dragoste, acela este mai bun!" Atunci un stareţ din cei plăcuţi lui Dumnezeu, auzind aceasta, s-a rugat lui Dumnezeu, zicînd: "Doamne, arată-mi mie lucrul acestor părinţi, căci unul fuge de oameni pentru numele Tău, iar celălalt îi primeşte pe toţi pentru numele Tău; drept aceea, care este mai desăvîrşit dintr-înşii?" Stareţul a văzut într-o vedenie două corăbii mari, înotînd pe un rîu mare; într-una era Cuviosul Arsenie şi duhul lui Dumnezeu îi îndrepta corabia cu multă linişte; iar în cealaltă era Cuviosul Moise şi îngerii lui Dumnezeu cu el, îi îndreptau corabia şi puneau faguri de miere în gura lui.

    Cuviosul Moise, petrecînd mulţi ani în nevoinţele pustniceşti, s-a învrednicit de rînduiala preoţească după o descoperire dumnezeiască. Deci, cînd l-a ridicat întîi la treapta preoţiei şi a fost îmbrăcat în stihar, episcopul a grăit către dînsul: "Acum părintele Moise este alb cu totul!" Moise a zis către episcop: "Stăpîne, oare cele din afară fac pe preot alb, sau cele dinăuntru?" Ca şi cum ar fi zis: "Oare îmbrăcămintea dinafară, care acoperă trupul, face vrednic pe om de preoţie, sau bunătăţile cele dinăuntru?" Episcopul, voind să-l ispitească dacă este cu adevărat rob al lui Hristos şi dacă are bunătăţi înăuntru, a zis clericilor: "Cînd va intra Moise în altar, să-l goniţi; apoi să vă duceţi după dînsul, să ascultaţi ce va grăi". Clericii au făcut aceasta şi l-au izgonit din altar, zicîndu-i: "Arapule, ieşi afară".

    El, ieşind şi stînd la loc deosebit, se ocăra pe el, zicînd: "Cîine, bine ţi-a făcut! Bine ţi-a făcut, trup negru! Dacă nu eşti vrednic, cum îndrăzneşti a intra în altar? Nu eşti om, şi pentru ce te duci la oameni, care sînt slujitorii lui Dumnezeu?" Clericii, auzind aceste cuvinte ale lui, au spus episcopului. Episcopul a poruncit să-l cheme iar în altar şi l-a hirotonit preot. După aceea, l-a întrebat, zicîndu-i: "Părinte, ce-ai gîndit cînd te-am izgonit şi cînd te-am chemat iar?" Moise a răspuns: "M-am asemănat cîine-lui care cînd este gonit, fuge, şi cînd este chemat se întoarce iar, alergînd degrabă". Episcopul a zis: "Cu adevărat un om ca acesta este vrednic de dumnezeiescul dar; pentru că celor smeriţi Dumnezeu le dă har".

    Acestui părinte i s-a făcut şi mai înainte o ispitire ca aceasta. Cînd era încă între noii începători, odată, fiind adunare de fraţi în schit, părinţii au vrut să-i ispitească smerenia lui şi l-au defăimat, zicînd: "Pentru ce arapul acesta umblă printre noi?" El, auzind aceasta, a tăcut. Fraţii, cînd erau să plece, l-au întrebat, zicîndu-i: "Părinte Moise, nu te-ai tulburat cînd te-au defăimat părinţii?" El le-a răspuns cu cuvintele psalmistului: M-am tulburat şi n-am grăit...

    După primirea rînduielii preoţeşti, Cuviosul Moise, petrecînd 15 ani şi împlinind de la naştere şaptezeci şi cinci de ani, a adunat şaptezeci şi cinci de ucenici şi s-a sfîrşit muceniceşte într-acest chip: într-una din zile, şezînd cu fraţii, a zis: "Sculaţi-vă şi fugiţi de aici, că astăzi barbarii vor veni în schit să taie pe monahi". Fraţii i-au zis: "Părinte, tu pentru ce nu fugi?" El a zis către dînşii: "Eu am atîţia ani şi aştept ziua aceasta ca să se împlinească cuvîntul Stăpînului meu Hristos, Care a zis: Cel ce ridică sabia, de sabie va muri! Fraţii au grăit: "Nici noi nu vom fugi, ci vom muri cu tine".

    El le-a zis: "Eu n-am nevoie de aceasta, însă fiecare să se păzească pe sine cum petrece". Fraţii, sculîndu-se, au fugit, rămînînd dintre ei lîngă dînsul numai şapte. După un ceas le-a zis: "Se apropie barbarii". Unul din cei şapte fraţi, temîndu-se, a fugit din chilie într-un loc oarecare. Barbarii, intrînd, au tăiat pe părintele şi pe cei şase fraţi care erau cu dînsul. Fratele care fugise, şezînd în locul lui unde se ascunsese, a văzut cerul deschis şi şapte cununi luminoase pogorîndu-se din cer. După ducerea barbarilor, întorcîndu-se el în chilie, a găsit pe părintele şi pe fraţi tăiaţi, iar trupurile lor zăcînd în sînge. După aceasta, venind şi ceilalţi fraţi, le-au îngropat trupurile plîngînd.

    Aşa a fost sfîrşitul Cuviosului părintelui nostru Moise arapul, care din tîlhar se făcuse monah şi care, prin adevărată pocăinţă, a plăcut desăvîrşit lui Dumnezeu. Lui nu numai Raiul, dar şi cerul i s-a deschis ca unui mucenic, şi s-a învrednicit de cununa slavei, cu ale cărui rugăciuni să ne povăţuiască şi pe noi la adevărata pocăinţă şi iubitorul de oameni Stăpînul Hristos, Dumnezeul nostru, să ne învrednicească Împărăţiei cereşti, Căruia împreună cu Tatăl şi cu Sfîntul Duh, se cuvine cinstea şi slava, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.

Vietile Sfintilor - August

sâmbătă, 27 august 2022

Profesor.Univ.Dr.Silviu Gurlui - Evident, daca se intimpla asta, povestea masurilor climatice si a urgentelor, cu reducerea carbonului din atmosfera, este de tipul lui Pacala, 2 incarca, 2 descarca

 

O noua stire ne arata ca in zona Portovaya, la nord-vest de Sankt Petersburg, rusii ar arde masiv gazele in exces, zilnic, peste 4 milioane de metri cubi, in valoare de aproximativ 10 milioane de euro. Zona este in vecinatatea Finlandei.

Ar fi din volumul destinat anterior Germaniei, transport oprit, din motivele actualului conflict din Ucraina. Aveti alaturat sursa articolului si detalii legate de studiu.
Ce vreau sa spun aici. Nu am inca date despre aceste potentiale arderi, insa, presupunind ca ar fi, am facut analize sa vedem daca ar fi influentat intr-un fel Romania (direct, prin poluare), in ultimele 5 zile. Raspunsul este NU. Asadar, nici fenomenul poluarii de ieri din Iasi si din alte zone din vecinatate, nu a fost influentat de potentialele arderi din zona mentionata.
Analizele arata ca, daca acolo ar fi arderi, norul de funingine ar ramine localizat intre paralelele 55 si 65 (nord), adica foarte departe de tara noastra.
Evident, daca se intimpla asta, povestea masurilor climatice si a urgentelor, cu reducerea carbonului din atmosfera, este de tipul lui Pacala, 2 incarca, 2 descarca.
Sigur, acest gaz se ardea oricum. Insa conteaza cum se ardea, unde, si cit de mare era eficienta cu recuperarea produsilor secundari, cu control eficienta ardere, etc.
Conflictul din Ucraina va aduce mari dezechilibre climatice. N-am inteles cine alearga dupa cine si pentru ce, daca suntem toti pe aceeasi corabile cu care ne scufundam, deopotriva. Mai avem un NOE sa ne salveze?

Av.Prof.Univ.Dr.Gheorghe Piperea - În atenția fanilor neaoși, oiropeni sau transatlantici ai „modelului” economico-social chinezesc, eficient, ordonat, care pune „drepturile” colectivului deasupra insignifiantei ființări de furnică/albină lucrătoare a omului normal

În atenția fanilor neaoși, oiropeni sau transatlantici ai „modelului” economico-social chinezesc, eficient, ordonat, care pune „drepturile” colectivului deasupra insignifiantei ființări de furnică/albină lucrătoare a omului normal:

China comunistă nu doar că a implementat cu succes ratingul de cetățean, care clasifică homo sapiens în cetățeni cu portofel digital, sub-cetățeni, paria, non-cetățeni, aruncați extra muros și non-oameni, în funcție de supunerea față de reguli și directive corecte politic.
China nu doar că a construit sute de orașe - fantomă în care urmează a fi încarcerați țăranii și minoritățile naționale, încă liberi și nesupuși.
China nu doar că îi obligă pe cei peste 50 de milioane de creștini pe care îi are să țină în case poze cu Xi sau Li sau Deng sau Mao, liderii partidului, în loc de icoane cu Iiisus sau cu sfinții creștini.
China a dispus ca, până în 2029, Biblia creștină să fie tradusă și adaptată corectitudinii politice agreate de partidul comunist. Va fi o biblie corespunzătoare ideologiei partidului unic, progresistă, inclusivă. Ziariștii americani care au rămas încă lucizi și raționali (vezi 💥👉China is reportedly rewriting the Bible. Here’s why that should terrify us all💥👈) au dat ca exemplu de traducere „corectă politic” a Bibliei, așa cum o știm noi, episodul din Noul Testament cu lapidarea femeii adulterine. Iisus nu mai spune „cel care se știe fără de păcat să arunce primul cu piatra”, ci ia o piatră în mână, o aruncă înspre femeie și spune „și eu sunt un păcătos” ... China va obliga orice preot să utilizeze la liturghii doar această versiune oficială a Bibliei, iar lumea creștină va fi obligată să își semnalizeze virtutea, eventual prin arderea bibliilor aflate deja în circulație.
Idioții utili și progresiștii convinși ai Occidentului (și, desigur, cei neaoși și indigeni) nu vor vedea nimic rău în asta. Dimpotrivă, vor aplauda. Ei oricum cred că Biblia este anacronică, rasistă, conservatoare, neștiințifică... Ei oricum au pus Biblia pe lista monumentelor culturale care trebuie anulate (cancel culture, gen). Că de-aia sunt woke (treziți)...
Dar ce zic ceilalți? Cei care dorm, ignoră, bagatelizează, tac? Probabil că nu prea multe ... În raport de reacțiile la postarea anterioară, unde se vorbește de un experiment social cinic, dar bine venit, care a testat prostia umană și woke-ismul californienilor, în majoritate favorabili interzicerii la vânzare a Bibliei pe Amazon (și, eventual, a arderii exemplarelor tipărite aflate în circulație sau în posesia oamenilor și a bisericilor), n-aș zice că pe ceilalți, adică pe restul trăitorilor acestor vremuri de nebunie și prostificare în masă, îi deranjează prea mult. N-aș zice că oamenii normali, oamenii care se declară credincioși (87% după sondajele de dinainte de plandemie) realizează ce (ni) se întâmplă.
Sau poate că sunt eu prea pesimist...
Doamne ajută - sper să mă înșel eu și să se trezească ei ...

vineri, 26 august 2022

Asociatia Parakletos - Zece lecții despre contracte iraționale și despre ne-contracte (V)

 
Zece lecții despre contracte iraționale și despre ne-contracte

(V)
Despre affective computing se vorbea, cu titlu de SF, încă din anul 1997, când o cercetătoare de la MIT, Rosalind Picard, a publicat o carte cu acest titlu. Picard a oservat atunci că, deși emoțiile obișnuite și vizibile au expresii cognitive și corespondențe în limbaj („I feel scared”), cele mai multe fie nu au astfel de corespondențe, fie sunt imperceptibile. Cu toate acestea, computerele (sau obiectele și dispozitivele „smart”, în prezent) pot nu numai să detecteze aceste emoții nenumite ori imperceptibile, dar pot și să le colecteze, să le stocheze și să le clasifice, creând modele de analiză (pattern) pe baza cărora vor putea fi recunoscute și focalizate oricând și la oricine.
Rosalind Picard și-a constituit propria companie, în 2017, pentru a valorifica aceste descoperiri pe care le făcuse în urmă cu 20 de ani. S-a numit … Affectiva. Afacerea s-a axat, initial, pe aplicații medicale inofensive și benefice (de exemplu, comunicarea cu copiii care au autism). Dar, în scurt timp, afacerea s-a extins la dotarea tuturor dispozitivelor „smart” cu … cipuri emoționale. Nefiind de acord cu această excrescență nenaturală a firmei sale, pe care a considerat-o periculoasă sub raportul liberului arbitru (fundamentul condiției umane), Picard a părăsit propria companie. Fosta sa doctorandă, care a fost co-fondatoare a companiei Affectiva, precum și finanțatorii, au decis, în schimb, să continue noua afacere, iar compania a fost redenumită – Emotion AI. De atunci, tehnologia „cipurilor emoționale” s-a extins exponențial și global*.
În anul 2015, compania Realyes a câștigat un grant de 3,5 milioane de euro de la Comisia Europeană pentru un proiect denumit SEWA (Automatic Sentiment Analysis in the Wild), destinat construcției unei tehnologii capabile să „citească” și să analizeze automat emoțiile persoanelor care văd sau percep un „conținut” (text, poză, video, desen animat, meme), pentru a măsura cu precizie gradul în care respectivele persoane au apreciat sau au dezaprobat conținutul. Imediat ce a luat cunoștință de acest proiect, directorul general al AOL Internațional s-a entuziasmat atât de tare încât a declarat că acest proiect este un adevărat Sfânt Graal pentru marketingul în domeniul video, un salt uriaș în domeniul aplicațiilor tehnologice. În 2016, Comisia Europeană a acordat Realyes, pentru proiectul SEWA, premiul Horisons 2020, motivând că această tehnologie va ajuta comercianții să își construiască reclame mai relevante și să își facă vânzările mai sigure… Comisia Europeană nu a observat, însă, faptul că această „mașină de învățat” deschide o cutie a Pandorei.
Lumea de azi este, la propriu, invadată de dispozitive de „affective computing” și covârșită de tehnologii de „emotion&sentiments analytics”.
În prezent, majoritatea lucrurilor „smart” pe care le cumpărăm pentru a ne face viața mai ușoară și traiul mai comod sunt dotate cu „cipuri emoționale”, care ne veghează și ne cartografiază chiar și când nu sunt în funcțiune.
Și ne includ în necontracte, fără voia și cunoștința noastră.
Ceea ce omul obișnuit nu poate percepe sau controla, adică micro-emoțiile și nano-gesturile care spun, practic, totul despre noi, pot acum mașina, lucrul sau dispozitivul „smart” – adică, să perceapă, să monitorizeze, să capteze, să înregistreze, să stocheze și să trimită toate aceste manifestări comportamentale nenumite sau imperceptibile oamenilor normali către colectori. Pentru aceste „mașini de învățat”, nu există poker face.
Ne putem imagina cum anume sunt utilizabile aceste tehnologii care detectează și utilizează stări afective, emoții, sentimente, gesturi automatice și mișcări imperceptibile pentru noi? Cum poate fi influențată o negociere, cum poate fi prezisă ori deviată o soluție judiciară, cum poate fi folosită o pauză hipnotică (momentul în care gândirea conștientă e blocată din cauza unui eveniment sau gest neașteptat) pentru a câștiga o dispută, cum poate fi evitată plata unei daune cauzate de un dezastru? Putem prevedea modul în care aceste tehnologii vor fi ajuns curând să afecteze cooperarea umană, viața de familie sau amoroasă, politica, ideologiile, credințele religioase, războaiele? Cum va arătă, sub impactul acestei tehnologii, limbajul – care oricum face trecerea de la scriere la pictograme? Cum va fi înlocuit limbajului obișnuit, compus din cuvinte, de limbajul non-verbal, inconștient?
Cu ajutorul acestei tehnologii de affective computing, care nu este pentru oameni, ci despre oameni, riscul și incertitudinea marilor comercianți pot fi neutralizate. Asigurătorii nu mai trebuie să își bată capul cu calcule actuariale și cu procese interminabile cu asigurații, băncile nu mai sunt nevoite să efectueze analize complexe de risc al viitorilor debitori, iar marii producători de medicamente și vakseenuri nu mai sunt obligați să efectueze teste clinice birocratice și costisitoare pentru noile lor produse. Internetul lucrurilor reduce totul la o analiză a bazelor de date sau la un click. Nu mai există decât riscul controlatului, adică, al „asiguratului”, al debitorului, al pacientului etc.
Dispozitivele „smart” ale mașinii tale sau ale telefonului tău sunt pre-setate pentru a comunica instantaneu nu numai cu service-ul autorizat, ci și cu societatea de asigurări și cu poliția rutieră care, toate, indiferent de starea reală în care te afli sau de o eventuală forță majoră, ar putea considera că șofezi periculos, că ai acumulat prea multe puncte de rating scăzut sau de amendă, că pari a fi obosit la volan, că pari a vorbi în dodii și, deci, ești cel mai probabil în stare de ebrietate sau „afumat”, și să lanseze automat comanda „stop”. Oprirea automată a mașinii ar putea interveni, de altfel, oricând (pare că) se încalcă regulile stabilite de asigurător, întrucât dealer-ul are o înțelegere cu asigurătorul în virtutea căreia ar urma să obțină niște bonusuri suplimentare sau niște economii aferente pre-setării mașinii cu aceste reguli – cumpăratorul neavând de ales (sau ignorând înțelegerea celor doi). Mașina, din aceste motive, se poate opri automat, chiar și dacă ești în plină furtună, în plin deșert, pe o trecere la nivel cu calea ferată, având pe bancheta din spate un copil bolnav sau un rănit grav. Asta pentru că mașina, telefonul sau alte dispozitive fixe ori portabile sunt „inteligente”
* O tehnologie similară și-a dezvoltat și compania Emoshape, începând din 2017

Asociatia Parakletos - Zece lecții despre contracte iraționale și despre ne-contracte (IV)

 Zece lecții despre contracte iraționale și despre ne-contracte

(IV)
Colectarea de date cu caracter personal se face prin intermediul rețelelor de socializare și al platformelor de tranzacționare.
În anul 2015, un studiu efectuat sub egida Carnegie Mellon University asupra unui număr de 23 de participanți, timp de 14 zile, a reliefat că locația fiecăruia dintre ei a fost asaltată, pe toate canalele, de mii accesări din partea advertiserilor, asigurătorilor, comercianților, companiilor de marketing, băncilor și a tuturor celorlalți interesați de colectarea datelor și exploatarea predicțiilor comportamentale ale țintelor, ceea ce trebuie multiplicat de sute de ori, întrucât aceste accesări s-au însoțit cu share-uri între colectori … Datele cu caracter personal se colectează nu numai în perioada prezenței pe aceste rețele sau platforme, ci și în perioade de pauză sau chiar după ce utilizatorul a părăsit „definitiv” rețeaua sau platforma.
În al treilea rând, majoritatea dispozitivelor și a lucrurilor „inteligente” care ne populează lumea și viața – în casă, la birou, în mașină, la facultate, în sălile de cinema, teatru, operă sau concerte, pe stadion, în avion, pe plajă, la munte – sunt dotate cu diverse sisteme de urmărire și captare, ba chiar cu „cipuri emoționale”, care emit permanent semnale despre noi, emoțiile noastre, comportamentul nostru, mișcările noastre*.
Colectorii de date cu caracter personal pot vedea acum, de exemplu, prin Internet of things, ceea ce pentru nimeni nu era vizibil și nici predictibil acum 20 de ani**.
Modificări infinitezimale ale mimicii feței, dilatări cvasi-imperceptibile ale pupilei, ezitări sau sperieturi de fracțiuni de secundă, o înroșire ușoară a feței, un tremurat ezitant al mâinilor sau al vocii etc., toate aceste detalii ale firii noastre, pe care nu le putem controla, sunt pentru noi invizibile, nedetectabile. Nu le putem depista, nu le putem ține sub controlul nostru conștient și rațional, întrucât sunt dincolo de capacitățile noastre normale de percepție și raționare. Sunt elementele de detaliu micronic care spun cele mai multe despre noi și, cu toate acestea, sunt în afară percepției și a controlului nostru conștient.
În schimb, aceste micro-emoții sau nano-gesturi sunt ușor vizibile, detectabile și gestionabile pentru mașinile sau lucrurile „smart”, special concepute pentru a le depista, stoca și transmite colectorilor de date cu caracter personal. Lucrurile și dispozitivele „inteligente” din preajma noastră ne monitorizează simplu, detaliat și eficient, emițând continuu semnale ce conțin date comportamentale despre noi. Din aceste semnale, Internet of things extrage, fără contract și chiar fără cunoștința noastră, cei ce ne aflăm în proximitatea lucrurilor și a dispozitivelor „smart”, emoții și manifestări comportamentale, pe care colectorii le folosesc pentru a le transforma în părți ale unor raporturi juridice. Acestea par a fi contractuale, mai ales pentru că se simulează contracte (denumite, de regulă, „terms and conditions”), dar nu sunt deloc așa, întrucât nu relevă un consimțământ real al „co-contractantului”, nici măcar sub forma aderării fără rezerve la oferta de a contracta.
De regulă, trimiterea la dispozitive sau cipuri de urmărire și control al comportamentului omului simplu stârnește ironii, care trimit în mod clișeic la „teoria conspirației”. Numai că, în cazul Internet of things, nu mai este vorba de teorie, ci de fapte (chiar premiate de instituții de prestigiu sau de elemente fundamentale din structura statului de drept), iar ignorarea acestor fapte ne face pe toți complici pasivi ai acestei conspirații.
* Noțiunea de cip emoțional nu are sensul că lucrurile sau dispozitivele „smart” ar fi dotate cu emoții (după modelul personajului Data, din Star Treck, care este un cyborg), ci sensul că aceste cipuri sunt destinate să detecteze emoții
** Din acest punct de vedere, sistemul totalitar chinezesc al ratingului de cetățean (creditul social), care evaluează viața, drepturile și libertatea cetățenilor în funcție de punctele de bună/rea purtare, și care utilizează camere de luat vederi pentru a putea efectua astfel de evaluări, pare a fi anacronic și greoi ca un tanc sovietic.

joi, 25 august 2022

Profesor.Univ.Dr.Silviu Gurlui - Clarificari legate de situatia de acolo, de la centrala Zaporije

Centrala nucleară Zaporije

Update 09.04.2024:Unul dintre senzorii de radiație nucleara de la sol de la centrala de la Zaporojie a repornit, a reînceput sa furnizeze date. Un lucru important, mai ales după bombardarea reactorului 6 când eram "în ceata". Totul e în limite normale. E clar însă că, prin încercarea bombardarii reactoarelor, asistăm la scenarii periculoase. Toată lumea condamna, toti striga, dar nimeni nu reușește sa facă nimic.

Update 08.04.2024:În noapte de sâmbătă spre duminica, la Zaporojie, in câteva locații printre care și rectorul 6  au fost lovite de fragmente de la dronele căzute. Nu sunt pagube majore, structura de rezistenta, de securitate, nu au suferit avarii decât minore. Experții AIEA au fost la fata locului și au inspectat zona. Cert e ca asemenea atacuri sunt de o gravitate extraordinara. Nici un senzor de radiație nu mai este activ în zona centralei nucleare. Nici un senzor. Singurele informații sunt transmise prin "viu grai" de AIEA prin inspecțiile făcute. 

"După ce au primit informații de la ZNPP despre atacurile cu drone, experții AIEA staționați la fața locului au mers în trei locații afectate. Ei au putut confirma impactul fizic al detonațiilor dronei, inclusiv asupra uneia dintre cele șase clădiri reactoare ale amplasamentului, unde echipamentele de supraveghere și comunicații par să fi fost vizate. În timp ce se aflau pe acoperișul reactorului, unitatea 6, trupele ruse au atacat ceea ce părea a fi o dronă care se apropia. Aceasta a fost urmată de o explozie în apropierea clădirii reactorului." - relatează AIEA

Update 13.08.2023:Agentia Internationala pentru  Energie Atomica AIEA arata ca au fost detectate scurgeri de apa la un generator de aburi de la reactorul 4 de la Zaporojie. Drept urmare, reactorul va trece din regimul de  oprire la cald la cel de oprire la rece pentru a se remedia problema. Nu exista scurgeri de substante periculoase sau cu eliberare de radiatii. 

De asemenea, regimul de racire al centralei este relativ stabil prin asigurarea unui volum de apa prin pompare suplimentara, nivelul apei din bazinul principal, scazind cu 1cm/zi. Au fost, de asemenea, evaluate "acoperisurile" a doua reactoare [3 si 4] si nu au fost identificate materiale explozibile, mine, grenade, etc. 

Mai sunt 4 reactoare de evaluat, dupa aprobarile necesare. In continuare, frecvent sunt inregistrate caderi ale retelei electrice de alimentare si se folosesc generatoarele proprii.

Prof. Silviu Gurlui, despre pericolul de la centrala nucleară de la Zaporojie

Update 06.07.2023:Nu stiu, dar centrala aia pare blestemata sa ajunga muribunda. Ieri, timp de 12 ore a fost lasata iarasa in "bezna". Adica, singura linie de 750 kV care e legata la centrala a fost intrerupta iar centrala a mers pe generatoare. Nici apa, nici curent. Astazi, la RealitateaTv s-a discutat un subiect legat de o potentiala bomba nucleara. Un scenariu ipotetic. Subiect pe care evit sa-l detaliez pentru ca, sper eu, ramine doar scenariu de film.

Insa, ce vad la Zaporojie, pare o poveste din seria filmelor "dupa un caz real"

Mai ramine sa auzim ca operatorii isi alimenteaza generatoarele cu motorina de la masinile personale, ca sa fie scenariul beton. Ca nu m-ar mira. Mai ramine sa auzim ca li s-au terminat rezervele de sirma sa mai lege cite un furtun, cite o pompa. 

AIEA trebuie sa intre acolo urgent cu camioane de echipamente, de mentenanta, pompe, rezerve de combustibil, cisterne, instalatii de constructii, etc. Sau sa spuna, dupa ce au vazut acolo, ca toate aceste rezerve de echipamente, combustibili, resursa umana, exista si sunt sub control foarte bun. Nu le lipseste nimic. Asa sper.

Update 13.06.2023Circulau astazi niste stiri ceva mai alarmiste despre functionarea centralei de la Zaporojie. Dezmint aceste informatii. Asteptam raportul AIEA care, probabil, ar putea veni, cel mai devreme pe seara. Nu ma astept la nimic grav in urmatoarea perioada. Insa, la un moment dat, se va apropia funia de par si, vrem sau nu, trebuie sa fie incropita o noua instalatie de aductiune, pompe zdravene care sa intepe Niprul, dupa ce va reveni la un curs de curgere stationar. Cam intr-o luna, cred eu, trebuie sa se rezolve situatia. Ma astept ca raportul comisiei sa mai descopere alte situatii dificile cu care se confrunta operatorii, insa apreciez ca nu sunt de natura critica.

Update 08.06.2023.Ora 21

■niv radiatiilor e in limitele fondului natural

■nu sunt incendii in zona centralei.

Nivelul apei in principalul lac cu apa folosita la racire scade cu aproximativ 1-1.5 metri/24 h. Pina acum s-a redus cu peste 3 metri. Probabil, in maxim 2 zile, rezerva de apa de aici va fi inutilizabila pentru ca scade nivelul sub limita tevilor de absorbtie. Mai exista o rezerva de apa a altui iaz care este izolat. O gura de oxigen. 

Probabil, una peste alta, vor fi rezerve pentru un interval de timp, clar, limitat, de ordinul saptaminilor, daca nu se aduc rezerve de apa aditionale. Asta inseamna forari suplimentare, sistem de pompaj suplimentar, direct din fluviu, dupa ce va ajunge la o curgere stationara,  pompe de mare capacitate care sa alimenteze acest lac izolat si, de izolat repede lacul principal si de pompat apa. Nu exista plan B. Nu vad alte solutii. Iar barajul nu se va rezolva curind deci trebuie o noua configurare serioasa de alimentare a centralei, nu una de avarie, ci una consolidata pentru multe luni de aici, incolo, cit va fi necesar pentru securitatea intregului areal.

Update 07.06.2023 , ZAPORIJE

1.Nivelul radiatiilor nu s-a modificat, in ultimele 24 de ore, e in limite normale. Adica fondul natural, ~150 nSv/h

2. Nu exista incendii semnalate in arealul centralei.

Dupa stabilizarea nivelului fluviului se vor putea identifica solutii practice/un santier dedicat de recuperare a apei sau de diminuare a pierderilor pe termen lung. Pentru ca nu vad ca intr-o perioada rezonabila de timp sa se refaca barajul si, implicit, rezervele de apa din lacurile si iazurile deschise care comunica cu Niprul si care alimenteaza varii instalatii din centrala. Deocamdata, cum era si firesc ca masura de backup, mai este un iaz INCHIS, in amonte, sursa aditionala de avarie. 

Problema majora ramine pe termen lung, cu conditia ca, in plus, alte incidente sa nu contribuie la distrugerea si acestui backup! Pentru ca cele 6 reactoare sunt inchise, pentru anumite instalatii ce au nevoie de racire, daca dracul e mai negru decit se stie, adica daca toate sursele de apa sunt epuizate, eventuale cisterne cu apa (nr consistent) ar putea fi inca o solutie de avarie.

UPDATE 20.11.2022 Nu comentez cine a bombardat zdravan, din nou, centrala de la Zaporojie, ieri si astazi. Eu refuz sa cred ca NU sunt mijloace tehnice de supraveghere insa nu se prezinta nimic decit acuzele reciproce ale rusilor si ucrainenilor. Se pare ca au fost 10-20 de rachete care au fost trase spre centrala. Sigur, cine face asa ceva, se gindeste mereu la sutele de milioanele de oameni ce ar putea fi afectati. Asa e?

Urmaresc senzorii, particulele, radioactivitatea, incendiile din acea zona. Chiar si dupa acest asalt, nu sunt pagube vizibile. Radioactivitatea, masurata cum e masurata, dar e in limite normale. Incendiile nu s-au propagat. Nici nu au reusit sa fie suprinse de sateliti.
AIEA a aratat de asemenea ca astfel de actiuni trebuie sa fie oprite urgent.
AIEA: „E inacceptabil. Vă jucați cu focul”.
Mai adaug eu, vedem ca nu exista suficienta maturitate si implicare a occidentului, estului, vestului, nordului si sudului, mai multa fermitate, vointa politica. Mai suntem citiva care strigam ca e periculos, ca stam ca frunza in vint. Altfel, dincolo de declaratii, suntem cam anesteziati. Asteptam ceva sa cada din cer, ca nu inteleg. Nu cred ca de la sine, se va produce, curind, ceva bun. Pina ne mai scarpinam mult, s-ar putea sa fie prea tirziu.

Vad foarte multa agitatie in spatiul public legat de subiectul sau de informatiile privind debransarea si rebransarea centralei la reteaua de energie electrica de la Zaporojie.

Aduc niste clarificari legate de situatia de acolo, de la centrala.
Indiferent ce se intimpla acolo, in urmatoarele 7 zile, Romania nu este afectata de nici un fel. In cazul unui accident unde ar rezulta un potential nor, particulele imprastiate nu ajung in Romania.
Unde ar putea ajunge mai mult si pe ce traiectorii, vedeti harta simularii alaturate. Pina pe 6 septembrie, indiferent ce nazdravenii se pot produce la centrala, Romania nu are motive de panica.
Nivelul radiatiilor masurate azi dimineata, in vecinatatea centralei, era de asemenea in limite normale.

Av. Prof. Univ. Dr. Gheorghe Piperea - Usere a scris o lege, parlamentul a votat-o, Iohannis a promulgat-o ca o floricică de ambrozie

Usere a scris o lege, parlamentul a votat-o, Iohannis a promulgat-o ca o floricică de ambrozie, care statuează că întreprinderile nu mai sunt obligate să arhiveze evidențele contabile relative la statele de salarii timp de 50 de ani, ci doar timp de 5 ani. După aceea, se pot distruge legal.

Dacă sunteți salariat, aveți minim 30 de ani și vă gândiți o să ieșiți la pensie peste 35 de ani (să zicem), nu veți fi avut un dosar complet de pensie, ci numai niște documente mai recente de 5 ani. Dacă acestea nu vor consemna vechimea, specificul muncii, dificultatea, sporurile, indemnizațiile (sarcină sau creșterea copiilor) concediile medicale, prelevarea pentru pilonul II, cass-ul etc., nu veți fi avut drepturi complete la pensie și acces gratuit la sistemul public de sănătate. Aviz credincioșilor în specialiști/experți/consultanți: dacă dosarul de pensie nu e complet, drepturile care vi se vor fi tulburat nu sunt doar cele din sistemul public, cu și cele din sistemul administrat privat.
Hai, să aveți spor la vot!