Sfânta Biserica Ortodoxă

duminică, 31 octombrie 2021

Avocat Gheorghe Piperea - Ipoteza care se poate citi azi printre rânduri, în presa ex-pro-Iohannis

 Ipoteza care se poate citi azi printre rânduri, în presa ex-pro-Iohannis

Ca să nu poată fi suspendat de parlament, Iohannis va dizolva parlamentul joi, după ce va fi respins guvernul Ciucă.
De altfel, ca să alimenteze și mai mult furia populară, herr prezident pleacă pentru 2 zile la Glasgow, Scoția, pentru încălzirea climatică. Ironie “fină”, în condițiile în care orășenii din România nu numai că nu au apă caldă și căldură în case, dar prețurile și tarifele au crescut cu scoruri aberante, mai ceva ca acțiunile fuhrerilor digitali la bursă - 3-500%. În doar 2 luni și în prag de iarnă. Deci, țara e în faliment, la propriu, iar herr prezident se plimbă prin Scoția (notă - Glasgow e oraș cam nașpa, dar Highland-ul scoțian este absolut de basm, deci nu m-aș mira să îl vedem pe herr prezident pozat în trenul Harry Potter).
Interesant e că povestea cu shut-down-ul electric european pe 2 săptămâni, vehiculată în presa austriacă, devine știre la televiziunile main-stream. Nici nu va mai fi nevoie de raționalizarea Ceaușescu - style, pentru că nu vom mai avea electricitate deloc. Să zicem că se va opri curentul nu 2 săptămâni, ci trei zile - să văd atunci cum se va mai putea verifica nazi-pass-ul ca să se permită accesul în spațiile comerciale, că fără electricitate nu există internet, deci nici digitalizare. Și cum va mai funcționa noua normalitate - cu home school, work-from-home, zoom meetings, mașini electrice eco-friendly, metavers etc.
PS Câți îl vor suspendat pe Iohannis azi? Circa 35%, conform curs. Asta în condițiile în care 85% dintre intervievați nu mai au încredere în el, punându-l pe primul loc la “vinovați” de nenorocirile plandemiei. Oricum, azi e vorba de o treime dintre votanți care îl vor suspendat, dar peste o săptămână poate fi vorba de 76%. Până și foștii lui aplaudaci îl gratulează cu cele mai dure epitete, principalul cuvânt utilizat fiind “prost”.

sâmbătă, 30 octombrie 2021

Avocat Elena Radu - Presa este cenzurata și umpluta de amenzi. Ne miram de ce tac și de ce vedem numai emisiuni de isterizat

Presa este cenzurata și umpluta de amenzi. Ne miram de ce tac și de ce vedem numai emisiuni de isterizat.
Simplu: pentru ca ii constrâng.
Si sa nu va aud ca daca ar avea coloana vertebrala... pentru ca aia fac și majoritatea cetatenilor: se supun și nu au coloana vertebrala, chiar dacă comentează in privat și nu le convine.
Răzvan Dumitrescu:
Nu obisnuiesc sa scriu texte lungi aici dar va rog sa suportati de aceasta data si asa ceva!
Traim vremuri complicate. Daca intr-o emisiune TV difuzezi materiale ,pasaje, secvente, dezbateri din Congresul SUA, posturi TV mainstream din Vest, CNBC, CNN, FOX , Canal 12 din Israel -ca sa dau doar cateva exemple- in care se vorbeste transant despre subiectele ZILEI, Pandemie, certificat verde , vaccin, in care se dezbat studii aparute in termenii si in felul in care nu se intampla in Romania, risti sa fi amendat si chiar esti amendat! In numele echilibrului. Aceasta este interpretarea.
Nu doar atat. Esti etichetat antivaccinist. Descurajezi prin informatii "false" vaccinarea- asa suna un argument! Adica, difuzand lucruri ce se discuta transant, public, in acele tari care au si un grad mare de vaccinare descurajezi vaccinarea in Romania, vaccinare care nu a fost descurajata fix in tarile in care se discuta transant despre asta si din care provin materialele difuzate, dovada gradul foarte ridicat de vaccinare din acele tari!!! Acolo, in acele tari, indiferent de decizia autoritatilor, se vorbeste in prime time despre subiecte pe marginea carora in Romania se tace asurzitor!
Cati dintre dumneavoastra ati urmarit felul in care decurg niste audieri in Congresul SUA de pilda? Vedeti asa ceva in Parlamentul nostru? Cum arata dezvaluirile de la Canal 12 din Israel si ce se intampla la noi? Credeti ca acel post Tv a fost amendat pentru secventele difuzate cu vicepresedintele Pfizer, Dormitzer, care vorbea despre Israel in termeni de laborator, fapt ce i-a consternat pe jurnalistii care urmareau inregistrarea? Nu! A fost amendata emisiunea SUBIECTIV care printre altele a difuzat si secventa aceea de la postul TV din Israel.
Am 30 de ani de presa dintre care vreo 24 de ani de televiziune pusi cap la cap. Nu am incasat in acesti ani cate amenzi am incasat in ultimile 2 luni, ca numar si cuantum! In numele echilibrului...De ce ceea ce se intampla la ei, se discuta la ei, nu trebuie vazut in Romania? Nu stiu sa raspund acum la aceasta intrebare! Aflu mai nou, dintr-un interviu acordat de un distins membru al unei institutii publice ca "nu poti sa dezbati ce scrie in prospectul vaccinului la televiziune". Nu am facut asta, probabil ca se referea la alta emisiune dar ma intreb daca ce scrie in prospect nu e o informatie de interes public, totusi? Ce scrie pe site-ul Agentiei Europene de Medicamente despre vaccinuri, nu e tot informatie publica?
Bun...Nu voi mai risca sa aflu ce se intampla daca prezinti astfel de informatii publice pentru ca risc in felul asta salariile colegilor si situatia financiara a postului. Repet, in 24 de ani de televiziune nu am incasat atatea amenzi in numar si cuantum , cate am incasat in utimele 2 luni! Colegii mei sunt minunati, noi toti am facut si facem tot posibilul sa fim normali intr-o lume ce pare din ce in ce mai putin normala...
(2) Cenzura de orice fel este interzisă."Asa...si? Pe 20 octombrie va semnalam aici pe Facebook faptul ca CCR a constatat ca Hotararea Parlementului de incuviintare a primei stari de alerta a fost neconstitutionala! Adaugati la asta si multele hotarari de instanta care au constatat inexistenta juridica a unor HG-uri din simplul fapt ca nu fusesera publicate in Monitorul Oficial! Nu poti decat sa constati ca Romania a fost condusa in aceasta perioada prin decizii neconstitutionale sau nelegale despre care aflam post factum, care si-au produs efectul desi aceleasi masuri puteau fi adooptate fix in aceeasi forma constitutional si legal!
Ce ar mai fi de spus in aceasta situatie si cat ar mai putea conta in acest context acel Articol 30 din Constitutie care spune ca cenzura de orice fel este interzisa?
Va multumesc mult pentru ca mi-ati fost alaturi in toti acesti ani. Eu am un mare defect. Nu pot sa ma schimb, nu ma pot da dupa cum bate vantul desi mi-ar fi mult mai bine daca as putea face asta. Nu pot din respect de sine in primul rand, notiune adanc sadita in mine de parintii si bunicii care m-au educat. Recunosc, sunt intr-un moment de rascruce: nu vreau sa le fac rau celor din jur si in acelasi timp nu pot sa nu imi fac meseria asa cum stiu ca trebuie facuta.
Rolul unui jurnalist nu este acela de agentie de PR. Rolul unui jurnalist este sa scotoceasca si sa prezinte in primul rand acele lucruri nestitute despre care nu se vorbeste. Asta ni se repreta cu obstinatie, in fiecare zi in 1999 , in SUA , cand participam la un program USAID despre rolul jurnalismului de investigatie! Se mai poate, nu se mai poate, mai e valabil?

Av.Prof.Univ.Dr.Gheorghe Piperea - Având în vedere perspectiva apropiată și reală a unor alegeri anticipate (unii politicieni ar numi spectru această perspectivă)Video

 
Având în vedere perspectiva apropiată și reală a unor alegeri anticipate (unii politicieni ar numi spectru această perspectivă), reapar temerile și opiniile - clișeu, de genul:

“ce facem până atunci, rămânem pe cont propriu?” sau
“pe cine punem în loc?” sau
“vine Kovesi și candidează contra unui iepure fără șanse, scos rapid din pălărie și pus pe fugă de toți vânătorii de pesediști”.
Hai să încercăm să gândim, totuși, în afara cutiei, liber de clișee.
Unu - noi suntem deja pe cont propriu de vreo 20 de luni. Suntem deja imunizați, ca să zic așa. De 20 de luni suntem ținuți la porțile spitalelor, deși plătim CASS ca și când nu am consuma decât medicamente și am locui toți cu chirie în spital; testele, măștile, analizele și procedurile stupide la care ne obligă statuile plandemice le plătim noi; în curând, la presiunea turmei “imunizate”, o să fim nevoiți să ne plătim spitalizarea, pe motiv că, cică, refuzăm minunea de ser “gratuit” (care nu e gratuit, ci e suportat mai ales din taxele și impozitele noastre, cei 70%.
Apropo de taxe și impozite: le vom mai plăti o vreme pentru ca_Cîțu și Arafat le arunce în masive ajutoare și comenzi de stat pentru multinaționale, pentru amici ș rețele de sens “saniyare”, pentru super-market-uri și pentru profitori de război; un picuț din acești bani ai noștri vor mai merge în susținerea unor imm-uri, inclusiv în horeca; un piculuț din acești bani ai noștri vor merge în ajutoare de șomaj; dar nu durează mult, pentru că vin falimentele - primele care țipă cu folos sunt mall-urile și lanțurile de hipermarketuri; toți acești bolnăviori sunt ne-imunizați; noi, suntem.
Doi - establishment înseamnă ceva decis dinainte, ceva planificat să rămână stabil, rezistent în timp; establishment-ul politic e planificat să conducă mereu, să rămână inevitabili, să se dea indispensabili, totul prin propagandă, sondaje prelucrate și alegeri controlate; aceiași actori, interșanjabili, stau infipți la putere prin efectul de persuasiune/disuasiune, pe baza convingerii populare că, oricum ai da-o, politic vorbind, tot la cîți, klauni și arahați ajungi; dar, azi, acest concept e tocit; multitudinea de mijloace de comunicare instant poate să facă rapid ridicole orice planuri și sondaje; 70% din electorat (procent egal, în mod ciudat, cu cel al persoanelor care nu s-au imunizat artificial) poate mobiliza câteva milioane de voturi în favoarea unor independenți, aleși din afara cercului vicios al politicii actuale; pot fi selectați astfel, lejer, 100 de parlamentari independenți, care vor putea să se opună oricărei legi cu dedicație, oricărei legi care permite furtul de resurse și valori naționale, oricărei politici totalitare, oricărei atitudini de dispreț față de Constituție, de lege, de statul de drept și de interesul individual și concret al cetățeanului; strângeți un minim de 15 mii de semnături pentru fiecare dintre cei 100 de candidați, aleși de voi, iar nu de partide, implicați-vă sau insinuați-vă în secțiile de vot, contestați judiciar orice listă de partid împănată cu bețivi, hoți, impostori și necuvântătoare, veniți la vot minim 3 milioane, și, ulterior, stați de capul lor, trageți-i la răspundere, produceți inițiative legislative pe care cei 100 să le susțină în parlament; înlocuiți-i, dacă trebuie, din 2 în doi ani; vreți democrație directă, desigur - acesta e modul cel mai simplu de implementare.
Trei - vreți un candidat patriot și cu șanse la prezidențiale, un om care să nu fie candidatul manciurian (al serviciilor secrete, al corporațiilor): strângeți, așadar, un minim de 3 milioane de semnături pentru el/ea, semnături reale și nefalsificate, contestați listele de semnături de partid (că multe sunt false), controlați modul în care sts prelucrează voturile și Kovesi nu va avea nicio șansă.
Abandonați clișeele. Implicați-vă. Nu vă blocați în poziția viteazului digital sau a blazatului care le știe pe toate, dar nu e de acord cu acțiunea, din lipsă de șanse.
PS A comparat cineva datele din valul I cu cele din valul IV? A sesizat cineva că, pe măsură ce tonul arahatian a devenit mai sumbru, iar comportamentul autorităților mai cinic și mai aplecat către bici și ciomag pe spinarea “needucaților” care refuză serul-minune, cazurile grave sau fatale au crescut? Înțelege cineva, în cadrul “inteligentelor” autorități, că psihicul negativ, încărcat, tensionat, lipsit de speranță, ucide, la propriu?
Foarte democratic și transparent, feisbuc a închis comentariile la live-ul de adineauri. Cel puțin eu nu le mai pot vedea/gestiona. Se prea poate să închidă și like-urile și share-urile. No pb, sunt deja 16 de mii de vizualizări, sigur o să apară și pe iutiub sau alte medii de stocare și vizualizare, ba chiar și (în pastile mici) pe tik tok.
Hai Liberare!

Omul Din Nord - Astãzi , am ajuns la o altã familie . ( vizitatã în trecut )

- Astãzi , am ajuns la o altã familie . ( vizitatã în trecut ) .
Ea , bolnava de diabet , crize de epilepsie , operatii...
Bãrbatul , cu tot ce se întâmplã acum , nu poate gãsi mai nicãieri nici mãcar cu ziua sã munceascã de'o pîine și'un blid de ciorbã .
Înainte sã locuiascã în acea casã pãrãgitã , au dormit în bãlãrii , multã vreme . Primãria , le " oferã " un ajutor de 250 lei lunar .
Vecini binevoitori , nu au . Din cînd în cînd , cîte un trecãtor , le mai lasã cîte cinci sau zece lei , de o îmbucãturã peste zi .
Dacã imaginile sînt grãitoare și puteți face ceva , la fel ca și celelalte anunțuri de ajutor de pînã acum , vã rog sã-mi scrieți în privat , atît pentru dialog , cît și pentru detalii .
Dacã nu , mãcar fii bun și preia printr-un Share .
Mulțumiri !
( maine,31.octombrie , voi merge sa le duc din daruintele unora ce-au consimtit )

- Kit de supraviețuire EMP -

 
- Kit de supraviețuire EMP -

Un EMP este unul dintre cele mai rele lucruri care ți se pot întâmpla tie , familiei tale , celor dragi-apropiati , tie ca țară . Trebuie să te pregătești pentru asta .
- Iată singurele elemente pe care trebuie să le adăugați la trusa personală de supraviețuire EMP , înainte de a-l închide în siguranță într-o cușcă Faraday :

1. Un set de walkie-talkie .
Cel mai bine este ca tu și familia ta să rămâneți împreună pentru a vă asigura securitatea .
Cu toate acestea , deoarece va trebui să găsiți resurse , un set de walkie-talkie va ușura comunicarea , oferindu-vă un avantaj tactic .
2. Un Telefon și un Radio .
Menținerea contactului cu știrile și cele mai recente actualizări vă poate salva viața .
Deoarece comunicarea obișnuită va fi grav afectată , puteți afla informații vitale , cum ar fi zonele pe care ar trebui să le evitați cu siguranță sau modalități de a ajunge la un loc sigur .

3. Un laptop de rezervă .
Utilizați un laptop vechi pentru a stoca informațiile pe care le găsiți utile în situații de urgență, cum ar fi cărți despre supraviețuire sau ghiduri pentru alimente sălbatice .
Cel mai bine este să le cumpărați în format fizic , totuși , cărțile stocate pe laptopul tău vor reprezenta un avantaj în plus .
Dacă aveți nevoie urgent de o anumită informație , puteți căuta pur și simplu cu un cuvânt cheie în loc să trebuiască să răsfoiți paginile .
4. Generator solar portabil .
Un mini generator vă va oferi puterea necesară pentru unele dispozitive .
Aș alege acest tip special de generator datorită dimensiunilor sale , astfel încât să se potrivească într-o cușcă Faraday simplă .
Dar , desigur , cu cit mai puternic , cu atit mai bine ! Generatorul solar are si marele avantaj de a fi destul de silentios .
5. Lanterne manuale sau cu energie solară .
Odată ce unda electromagnetică lovește și rețeaua electrică națională se prăbușește , lanternele vor deveni sursele de lumină de care vom depinde .
Sfatul meu pentru tine este să alegi o lanternă alimentată cu energie solară care vine cu o manivelă . Dacă nu ați încărcat lanterna cu suficientă energie solară , un minut de pornire ar putea genera energie pentru aproape o oră de utilizare .
Aș alege și o lanternă tactică . Este proiectat să reziste în condiții dificile și are o rază lungă de acțiune , unele dintre cele mai îndepărtate lanterne ajung până la 1.900 metri .
6. Vedere nocturnă și optică termică .
Deoarece rata criminalității va trece prin acoperiș , societatea așa cum o știm acum va fi complet destabilizată .
Acest dispozitiv poate fi de mare folos atunci cind jefuitorii vin pe proprietatea ta noaptea , oferindu-ți un avantaj tactic foarte necesar față de ei .
7. Echipamente medicale electronice pentru nevoile tale .
Am adăugat personal un glucometru , un tensiometru și un pulsioximetru , dar poate doriți să adăugați și alte lucruri mai potrivite nevoilor voastre .
Surse de aprindere ( foc ) apoi , cort usor si solid termic , kit alimente vid , butelie usoara de camping , mini sursa inflamabila , pentru vreme incetosata sau ploioasa , astfel incit un foc , sa se poata aprinde cu aceasta sursa .
Puteti adauga orice altceva in strictul necesar , in functie de citi mebri pregatesc atributiile . Conditiile fizice , sint absolut necesare !
Se prea poate ca banii sa nu va mai fie de niciun folos .

Arhimandrit Ilie Cleopa - Predică la Duminica a XXII-a după Rusalii ( Despre iad )

Predică la Duminica a XXII-a după Rusalii

( Despre iad )

Şi în iad, ridicîndu-şi ochii săi, fiind în munci,
el a văzut pe Avraam de departe şi pe Lazăr în sînul lui
 (Luca 16, 23)

Iubiţi credincioşi,

Sfînta Evanghelie de azi ne îndeamnă să vorbim despre iad. Astfel, vom arăta ce este iadul, care sînt mărturiile Sfintei Scripturi şi ale Sfinţilor Părinţi despre iad şi cîte sînt nesuferitele sale munci.

Mai întîi trebuie să ştim că iadul este loc de chin rînduit diavolilor şi celor ce le urmează lor (Matei 25, 41). Apoi să ştim că în iad suferă şi trupul şi sufletul (Matei 5, 29; 18, 9; Marcu 9, 43). "Iadul este ţara morţii, împărăţia diavolilor, a cărui poartă este deznădăjduirea, curte sînt legăturile; ferestre, întunericul; masă, reaua împuţiciune şi miros greu; mîncarea, foamea; băutura, setea; ceasornic, plînsul; aşternut, văpaia" (Uşa pocăinţei, Braşov, 1812, p. 183).

Despre iad, în Sfînta şi dumnezeiasca Scriptură au vorbit din cele mai vechi timpuri sfinţii patriarhi şi prooroci. Aşa auzim pe proorocul Isaia, zicînd despre iad: Care din noi poate să îndure focul cel mistuitor, care din noi poate să stea pe jarul de veci? (Isaia 33, 14) Marele prooroc şi împărat David zicea despre iad: Să vină moartea peste ei şi să se coboare în iad de vii (Psalm 54, 16; 30, 17). Despre întunericul iadului zice proorocul Isaia: Întuneric şi pipăire a fost deasupra peşterilor în veci. Dumnezeiescul Iov, cel mult răbdător, a proorocit despre iad, zicînd: Mă voi duce şi mă voi întoarce în pămîntul întunericului şi al umbrelor morţii, ţara de întuneric şi neorînduială, unde lumina e tot una cu bezna (Iov 10, 21-22).

Înţeleptul Solomon, arătînd că întunericul pipăit ce a venit pe vremea lui Moise peste egipteni (Ieşirea 10, 22) a fost din iad, zicea aşa: Noapte cu adevărat neputincioasă, care din fundurile neputinciosului iad a venit asupra a tot Egiptul. Iar Isaia proorocul zice despre întunericul iadului: Pipăi-vor ca orbii peretele şi ca unii ce sînt fără de ochi vor pipăi; cădea-vor întru amiazăzi ca întru miezul nopţii (Isaia 59, 10). Despre mirosul cel mare care este în iad, a zis proorocul Isaia: Ieşi-va rău miros din morţii lor (Isaia 34, 3). Şi va fi în loc de miresme, putreziciune (Isaia 3, 24).

Despre foamea cea mare care este în iad, a arătat mai înainte David, proorocul, zicînd: Şi vor flămînzi ca un cîine (Psalmi 58, 17). Şi va fi poporul ca cel ce este cu totul ars de foc, şi omului de fratele său nu-i va fi milă şi nu se va sătura omul mîncînd cărnurile braţului său (Isaia 9, 11). Despre viermele cel neadormit al iadului a zis: Osînda celui necredincios este focul şi viermele (Isus Sirah 7, 18). Despre focul şi mirosul greu de iad, a zis Sfînta Scriptură: Mînia Domnului este ca o vale de pucioasă ce arde. Despre veşnicia muncilor iadului zice proorocul Ieremia: Întru pierzare în veci vei fi (Ieremia 15, 6). Despre adîncul nemăsurat al iadului, zice proorocul David: Să nu mă înghită adîncul, nici să-şi închidă peste mine adîncul uşa lui (Psalm 68, 18).

Iubiţi credincioşi,

Am adus cîteva mărturii despre iad şi muncile iadului din dumnezeiasca Scriptură, anume de la sfinţii prooroci. Dar să ştiţi că nici unul din patriarhi şi prooroci nu au arătat aşa de luminat şi descoperit despre iad şi despre chinurile lui, ca Însuşi Domnul şi Mîntuitorul nostru Iisus Hristos în Sfînta Sa Evanghelie. În continuare, vom arăta, cu mărturii din Noul Testament, descoperirile despre iad şi felurimea chinurilor lui.

Mîntuitorul ne arată că iadul este loc de chin în care se munceşte şi trupul şi sufletul, zicînd: Dacă mîna sau piciorul tău te sminteşte, taie-l şi îl aruncă de la tine, că mai bine este pentru tine să intri în viaţă ciung sau şchiop, decît, avînd amîndouă mîinile sau picioarele, să fii aruncat în focul cel veşnic (Matei 18, 8). În iad este pedeapsă veşnică; aceasta o arată Mîntuitorul cînd zice: Şi vor merge aceştia la osîndă veşnică, iar drepţii la viaţă veşnică (Matei 25, 46). Şi tot Mîntuitorul ne arată că în iad este foc veşnic, zicînd: Atunci (adică în ziua judecăţii de apoi), va zice celor de-a stînga: "Duceţi-vă de la Mine, blestemaţilor, în focul cel veşnic, care este gătit diavolilor şi îngerilor lui" (Matei 25, 41).

În iad este foc nestins (Marcu 9, 43). În iad este vierme neadormit, căci, iată ce zice Domnul: Unde viermele lor nu doarme şi focul lor nu se stinge (Marcu 9, 44). În iad este gheena: Nu vă temeţi de cei ce ucid trupul, iar sufletul nu pot să-l ucidă. Temeţi-vă mai curînd de acela care poate şi sufletul şi trupul să le piardă în gheenă (Matei 10, 28). Mîntuitorul ne arată, că în iad este întuneric, plîngerea şi scrîşnirea dinţilor, căci zice: Iar fiii împărăţiei vor fi aruncaţi în întunericul cel mai din afară. Acolo va fi plîngerea şi scrîşnirea dinţilor (Matei 8, 12; 22, 13; 25, 30).

În iad este depărtarea de Dumnezeu, pentru care zice Domnul: Niciodată nu v-am cunoscut pe voi; depărtaţi-vă de la Mine cei ce lucraţi fărădelegea (Matei 7, 23). În iad este moartea cea de a doua şi iezerul cel de foc (Apocalipsa 20, 14). În iad este plîngerea şi tînguirea, după mărturia Domnului care zice: Vai vouă care rîdeţi acum, că veţi plînge şi vă veţi tîngui (Luca 6, 25). În iad este adînc nemăsurat. De acest adînc fără de fund şi diavolii se tem. De aceea ei Îl rugau pe Mîntuitorul să nu le poruncească să meargă în adînc (Luca 8, 31). Iadul este locul de chin al celor păcătoşi, care n-au ascultat de Evanghelia lui Hristos şi au trăit în tot felul de păcate şi nelegiuiri (Matei 25, 41).

Fraţii mei, după ce am ascultat cele spuse de Domnul despre iad în Sfînta Evanghelie, să auzim şi cele ce au spus despre iad sfinţii Săi ucenici şi apostoli. Iată ce spune dumnezeiescul Ioan Evanghelistul, despre cei păcătoşi care merg în iad: Iar partea celor fricoşi şi necredincioşi şi spurcaţi şi ucigaşi, desfrînaţi şi fermecători, şi închinători la idoli, şi a tuturor celor necredincioşi este iezerul care arde, cu foc şi cu pucioasă, şi care este moartea a doua (Apocalipsa 20, 10; 21, 8).

Acelaşi lucru, despre soarta celor răi şi păcătoşi îl arată şi Sfîntul Apostol Pavel, zicînd: Nu ştiţi oare, că nedrepţii nu vor moşteni împărăţia lui Dumnezeu? Nu vă amăgiţi: nici desfrînaţii, nici închinătorii la idoli, nici adulterii, nici malahienii, nici sodomiţii, nici furii, nici lacomii, nici beţivii, nici batjocoritorii, nici răpitorii nu vor moşteni împărăţia lui Dumnezeu (I Corinteni 6, 9-10). Şi în alt loc, acest mare Apostol arată osînda celor păcătoşi şi căderea lor din Împărăţia Cerurilor, zicînd: Iar faptele trupului sînt cunoscute ca unele ce sînt: adulter, desfrînare, necurăţie, destrăbălare, închinare la idoli, fermecătorie, vrajbe, certuri, zavistii, mînii, gîlcevi, dezbinări, eresuri, pizmuiri, ucideri, beţii, chefuri şi cele asemenea acestora... că cei ce fac unele ca acestea nu vor moşteni împărăţia lui Dumnezeu (Galateni 5, 19-21).

Sfîntul Apostol Petru, arătînd osînda sodomenilor, zice: Şi cetăţile Sodomei şi Gomorei, osîndindu-le la distrugere le-a prefăcut în cenuşă, dîndu-le ca pildă nelegiuiţilor în viitor (II Petru 2, 6). Acelaşi Apostol, arătînd că nici pe îngerii care au căzut din ascultare Dumnezeu nu i-a cruţat, ci i-a pedepsit veşnic în iad, zice: Că Dumnezeu nu a cruţat pe îngerii care au păcătuit ci, legîndu-i cu legăturile întunericului în iad, i-a dat să fie păziţi pînă la judecată (II Petru 2, 4).

Şi Sfîntul Ioan Evanghelistul, la Apocalipsă, vorbeşte de pedeapsa veşnică a lui Antihrist şi a proorocului mincinos care vor fi aruncaţi de vii în iad, zicînd: Şi fiara a fost răpusă şi cu ea proorocul cel mincinos, cel ce făcuse înaintea ei semne cu care amăgise pe cei ce au purtat semnul fiarei şi cei ce s-au închinat chipului ei. Amîndoi au fost aruncaţi de vii în iezerul cel de foc, unde arde pucioasă (Apocalipsa 19, 20). Apoi zice: Şi diavolul, care îl amăgise, a fost aruncat în iezerul cel de foc şi de pucioasă, unde este şi fiara şi proorocul mincinos, şi vor fi chinuiţi acolo, zi şi noapte, în vecii vecilor (Apocalipsa 20, 10).

Iată ce zic Sfinţii Părinţi despre iad. Sfîntul Macarie cel Mare, spune că lacrimile celor ce se muncesc în iad vor fi de foc şi cu totul se vor arde trupurile acelea peste care vor pica (Uşa pocăinţei, p. 187). Sfîntul Vasile cel Mare, arată că în iad sînt un fel de viermi otrăvitori şi mîncători de trupuri, care fără de săturare mănîncă şi niciodată nu-şi umplu pîntecele lor şi, mai ales cînd mănîncă, pricinuiesc omului dureri nesuferite (Tîlcuiri la Psalmul 33). Iar dumnezeiescul Părinte Ioan Gură de Aur, arătînd că cei din iad mai tare se chinuiesc cînd văd fericirea cea mare a drepţilor, zice: "Şi pe Adam, scoţîndu-l Dumnezeu din rai, l-a pus să locuiască în preajma lui, ca vederea cea deasă a raiului, mai lucrătoare şi mai puternică să-i facă lui simţirea căderii din bunătăţile acelea. Aşa şi pe bogatul cel nemilostiv, l-a sălăşluit mai departe de Lazăr, ca să vadă de cîte bunătăţi s-a lipsit pe sine. Ţi-am trimis, zice, pe săracul de Lazăr la uşă, ca să se facă ţie învăţător de faptă bună şi pricină de iubire de oameni. Ai trecut cu vederea folosul, nu ai voit să-l întrebuinţezi la ceea ce se cuvenea, în scopul mîntuirii. Întrebuinţează-l dar acum spre mai mare mustrare de pedeapsă şi muncă" (Puţul Sf. Ioan Gură de Aur, Buzău, 1833, p. 462).

Sfîntul Efrem Sirul, arătînd plîngerea celor din iad, zice: "Atunci cu amar plîngînd, lacrimi vărsînd şi văitîndu-se, vor zice: O, cum a trecut vremea noastră, cu lenevie şi cu trîndăvie! O, cum ne-am înşelat! O, cum, auzind noi dumnezeieştile Scripturi, rîdeam şi ne băteam joc. Acolo, atunci vorbea cu noi Dumnezeu prin Sfintele Scripturi şi noi nu luam aminte. Acum aici în munci, strigăm către Dînsul şi cu dreptate El Îşi întoarce faţa Sa de la noi. Ce ne-au folosit nouă dulceţile cele veselitoare ale lumii şi desfătările? Unde este acum tatăl care ne-a născut? Unde este maica care ne-a purtat în pîntece şi cu dureri şi cu chinuri ne-a născut? Unde sînt acum fiii noştri cei iubiţi? Unde, bogăţia? Unde, moşiile, averile şi agoniselile noastre? Unde adunarea, tovărăşia şi ospeţele? Unde călătoriile cele de multe feluri şi deşarte? Unde sînt împăraţii şi puternicii? O, cum acum nici unul din aceştia nu se află şi nici nu poate să ne ajute nouă sau să ne izbăvească. Ci cu totul şi de Dumnezeu şi de sfinţi, ne-am părăsit! Acestea vor fi cuvintele care cu jalnice tînguiri şi plîngeri se vor auzi de la cei ce în iad se muncesc " (Uşa pocăinţei, Cuvînt pentru iad, p. 188).

Sfinţii şi dumnezeieştii Părinţi în chip luminat ne arată ce se petrece în momentul cînd sufletul se desparte de trup. Îngerii buni şi răi se înfăţişează înaintea sufletului. Vederea celor din urmă, pricinuieşte sufletului mare tulburare şi frică, dar el găseşte totuşi o mîngîiere la vederea sfinţilor îngeri buni. Faptele bune ale omului şi conştiinţa lui curată, sînt în acest moment un mare ajutor şi o mare bucurie pentru suflet. Ascultarea, umilinţa, faptele bune şi răbdarea necazurilor, sînt atunci o mare sprijinire a sufletului, care se înalţă către Domnul într-o mare bucurie, însoţit de îngerii cei buni. În schimb, sufletul cel plin de patimi şi de păcate este condus de diavoli la iad, unde va suferi veşnic.

Într-o zi doi îngeri se arătară Sfîntului Macarie Alexandrinul şi îi spuneau: "Sufletul omului păcătos ca şi al celui drept, este cuprins de mare spaimă la vederea grozavilor şi răilor îngeri. El aude plîngerile şi suspinele celor ce îl înconjoară, dar nu poate nici vorbi nici scoate vreun glas. El este tulburat şi înspăimîntat, cugetînd la îndelungatul drum ce are să-l facă şi la noul fel de viaţă ce are să ducă după despărţirea sa de trup". Iar Sfîntul Chiril al Alexandriei arată ce groază şi spaimă are sufletul pînă ce se rosteşte asupra lui judecata definitivă şi zice că: "Puterile dumnezeieşti stau în faţa duhurilor necurate şi arată cugetările cele bune, vorbele şi faptele cele bune ce sînt ale sufletului, în timp ce acesta, plin de groază, stă în mijlocul îngerilor şi al demonilor şi aşteaptă îndreptăţirea şi scăparea sa, sau osîndirea şi pierderea sa în iad" (Viaţa repausaţilor noştri, Bucureşti, 1899, p. 19-20).

Muncile iadului încep, după învăţătura Bisericii Ortodoxe, la 40 de zile după moartea omului, cînd sufletul păcătos este aruncat în osîndă. Acesta este, însă, un iad provizoriu căci starea celor aruncaţi în iad patruzeci de zile după moarte, se poate schimba cu timpul prin rugăciunile Bisericii şi milosteniile urmaşilor, dacă, bineînţeles, cel ce a murit era în dreaptă credinţă şi mai ales dacă a fost mărturisit înainte de moarte la duhovnicul său de toate păcatele sale. Iar iadul definitiv sau starea de osîndă veşnică, urmează după judecata generală ce va fi la sfîrşitul lumii, cînd drepţii vor merge în Împărăţia Cerurilor pentru veşnicie, iar păcătoşii în focul nestins, iarăşi pentru veşnicie (Matei 25, 45-46).

Iubiţi credincioşi,

Iadul a fost creat de Dumnezeu pentru diavoli, dar nu pentru oameni, care sînt zidiţi după chipul şi asemănarea Sa. Dar prin căderea din rai, a primilor oameni, neamul omenesc a fost supus osîndei iadului pînă la venirea Fiului lui Dumnezeu pe pămînt. Numai prin moartea şi Învierea Domnului nostru Iisus Hristos, iadul a fost deschis, iar drepţii Vechiului Testament au fost eliberaţi şi primiţi în rai.

De la învierea şi înălţarea Mîntuitorului, de-a dreapta Tatălui, pînă la sfîrşitul veacurilor, toţi creştinii dreptcredincioşi care păzesc poruncile Lui, sînt mîntuiţi, adică sînt primiţi în odihna raiului. Numai creştinii necredincioşi, adică lepădaţii de Dumnezeu, sinucigaşii, sectanţii care s-au rupt de Biserica apostolică, şi cei ce mor nepocăiţi în păcate grele, precum ucigaşii, desfrînaţii, cei ce trăiesc în ură şi alte păcate asemenea, sînt osîndiţi după moarte în muncile iadului. O parte dintre ei, mai ales cei ce se căiesc de păcatele lor înainte de moarte, sînt scoşi din iad prin rugăciunile Bisericii şi prin fapte de milostenie. Tocmai de aceea noi facem rugăciune şi milostenie pentru răposaţii noştri ca parastase cu dezlegări, liturghii şi praznice la trei, la nouă şi la patruzeci de zile după mutarea lor din viaţă, ca Dumnezeu să-i ierte şi să le dea odihnă în rai.

Dacă vrem să ne mîntuim, adică să scăpăm de iad şi să fim primiţi în rai şi bucuria împărăţiei cereşti trebuie să facem următoarele lucruri: Mai întîi să păstrăm cu sfinţenie dreapta credinţă ortodoxă pe care o avem neschimbată de două mii de ani. Apoi să ascultăm de Biserica întemeiată de Hristos şi de păstorii ei - preoţi şi episcopi. Să păzim cu multă evlavie poruncile Sfintei Evanghelii şi mai ales, rugăciunea, milostenia, smerenia, iubirea creştină, naşterea şi creşterea de copii, participarea regulată la biserică, spovedania şi Sfînta Împărtăşanie.

Să cugetăm mult la Evanghelia care s-a citit astăzi. Vedeţi că săracul şi mult răbdătorul Lazăr a intrat în rai după moarte, iar zgîrcitul şi nepocăitul bogat a fost aruncat în iad cu diavolii? Vedeţi în ce fericire sînt cei drepţi şi în ce foc şi chinuri grele se află păcătoşii în iad? Vedeţi, de asemenea, că cei din iad văd atît pe cei fericiţi din rai, cît şi pe cei ce trăiesc în păcate pe pămînt? Zadarnic cere bogatul apă să-şi ude gura că nimeni nu are să-i dea. Zadarnic se roagă lui Avraam să trimită pe Lazăr pe pămînt ca să cheme la pocăinţă pe fraţii săi, că i se răspunde: Au pe Moise şi pe prooroci! (Luca 16, 29).

La fel ni se va răspunde şi nouă, dacă nu ne pocăim: Avem pe Hristos şi pe preoţi. Să-i ascultăm pe ei!

Deci, dacă vrem să scăpăm de iad, să ne pocăim şi noi, fraţii mei, pînă avem vreme şi să ne silim la toată fapta bună, mai ales la rugăciune, milostenie, iertare, viaţă curată şi spovedanie. Numai aşa vom fi iertaţi, miluiţi şi primiţi în sînul lui Avraam, adică în veşnica bucurie a raiului, împreună cu proorocii, cu apostolii, cu mucenicii şi cu toţi drepţii, împreună cu săracul Lazăr, împreună cu Hristos. Acolo şi numai acolo nu mai este durere, nici suspin, ci viaţă fără de sfîrşit. Amin.





vineri, 29 octombrie 2021

La 28 octombrie 1688: Urcarea în scaunul Ţării Româneşti a lui Constantin Brâncoveanu

 

La 28 octombrie 1688: Urcarea în scaunul Ţării Româneşti a lui Constantin Brâncoveanu. Constantin Brâncoveanu (n. 1654, Brâncoveni, judeţul Olt - d. 15 august 1714, Constantinopole, Turcia) a fost domn al Ţării Româneşti şi protector al artei şi culturii.

A fost urmaşul unei vechi familii boiereşti din Oltenia. Tatăl său, postelnicul Papa, a fost ucis în 1655 în timpul răscoalei seimenilor. Mama sa a fost Stanca Cantacuzino.
A crescut sub îngrijirea rudelor dinspre mamă şi mai ales a unchiului său, postelnicul Constantin. A primit educaţia corespunzătoare unui boier şi vorbea, pe lângă limba română, limbile greacă şi turcă. Şi-a desăvârşit cunoştinţele în timpul unor misiuni în Transilvania şi la Constantinopole (1681).
A fost căsătorit cu Marica, cu care a avut unsprezece copii, dintre care patru fii: Constantin, Ştefan, Radu şi Matei şi şapte fiice: Stanca, Maria, Ilinca, Safta, Anca, Bălaşa şi Smaranda.
Sub domnia unchiului său, Şerban Cantacuzino, a ajuns mare dregător, urcând treptele ierarhiei boiereşti până la demnităţile de mare logofăt şi ispravnic al scaunului ţării.A urcat pe tronul Ţării Româneşti la 28 octombrie 1688, sprijinit de unchii săi, stolnicul Constantin şi marele spătar Mihai Cantacuzino, fraţii răposatului domn al Munteniei. Aceştia l-au îndepărtat de la tron pe nepotul lor de frate, nevârstnicul Gheorghe, urmaş legitim la tron, optând pentru Constantin Brâncoveanu. Prin aceasta cei doi fraţi Cantacuzino şi-au asigurat influenţa în conducerea treburilor interne ale ţării, precum şi asupra politicii externe a Munteniei.Perioada în care a domnit Constantin Brâncoveanu s-a caracterizat prin îndelungi lupte pentru supremaţie a Imperiului austriac împotriva Imperiului otoman. Ambele imperii aveau interesul să atragă de partea lor Ţara Românească, din varii motive, ea situându-se la limita dintre cele două puteri. Mai târziu se va implica în luptele pentru dominaţie şi Rusia. Brâncoveanu a încercat să păstreze independenţa Munteniei, încercând să evite soarta Transilvaniei, cucerită şi ocupată de austrieci, acţionând împotriva acestora în alianţă cu turcii. Pe de altă parte, a încercat să limiteze influenţa turcilor în Muntenia, aliindu-se cu austriecii. Când a fost cazul s-a aliat cu curuţii (partida antihabsburgică transilvăneană) împotriva austriecilor. A căutat sprijinul Rusiei pentru a se menţine în acest joc, dar fără a primi ajutorul aşteptat. Întreaga lui domnie, de peste 25 ani, s-a caracterizat prin jocuri politice şi diplomatice cu cele trei mari puteri care se confruntau în această zonă a Europei.În anul 1706 l-a înlăturat pe Mihai Cantacuzino din dregătoria de mare spătar, atrăgându-şi ura acestei familii puternice şi influente, cu relaţii atât în Imperiul otoman, cât şi în Occident. Constantin şi Mihai Cantacuzino au început să uneltească împotriva lui Brâncoveanu din anul 1708, la Poarta otomană, încercând să îl discrediteze. Turcii ştiau ce jocuri diplomatice secrete desfăşoară Brâncoveanu, dar i le acceptau pentru că acesta, cu scopul de a adormi vigilenţa înalţilor dregători otomani, le trimitea importante sume de bani şi daruri. Cât timp turcii s-au aflat în inferioritate faţă de ruşi, ei au tolerat activitatea lui Brâncoveanu de a-şi căuta aliaţi între creştini. După ce au încheiat cu succes campania din anul 1711 împotriva ruşilor, pe care i-au înfrânt, turcii şi-au schimbat complet atitudinea faţă de Brâncoveanu. Nu i-au mai îngăduit nici o abatere, iar marile bogăţii ale lui Brâncoveanu, din importante sume de bani erau depuse la Braşov şi Veneţia, au fost un motiv în plus pentru a fi scos din domnie, iar averile confiscate de dregătorii turci. Un alt factor important au fost denigrările adversarilor lui Brâncoveanu, care acum au constituit motive suplimentare pentru a nu mai fi tolerat la domnia Munteniei.La 24 martie 1714 Constantin Brâncoveanu a fost arestat de Mustafa aga capigi-başa, care a fost trimis cu o escortă înarmată la Bucureşti. Domnitorul, arestat cu întreaga familie, a fost dus la Constantinopole, iar toată averea sa aflată în ţară (bunuri în valoare de 12.000 galbeni şi alte imense valori constând în vase de argint, bijuterii, haine scumpe şi blănuri) confiscată. În locul său a fost numit domnitor al Munteniei spătarul Ştefan Cantacuzino.Pentru a fi siguri că fostul domnitor nu va scăpa cu viaţă, adversarii şi-au trimis rudele la Constantinopole, pe banul Constantin Ştirbei şi logofătul Radu Dudescu, pentru a-l mitui pe vizir, cu scopul ca acesta să nu dea dovadă de clemenţă.Constantin Brânciveanu a fost întemniţat iniţial la Edi-kule, apoi la Bostangi. A fost torturat pentru a spune unde a depozitat banii în alte ţări, dar deşi fostul domnitor a cedat torturii şi a spus tot ce vroiau turcii să afle, aceştia nu au putut să pună mâna pe imensele sume.Constantin Brâncoveanu împreună cu cei patru fii ai săi şi clucerul Ianache Văcărescu au fost decapitaţi la 15/26 august 1714 în faţa sultanului Ahmed al III-lea. Trupurile celor ucişi au fost aruncate în mare.Văduvele celor ucişi şi singurul nepot de fiu al fostului domnitor au fost surghiunite în Asia Mică.După martiriu, trupul lui Brâncoveanu fusese aruncat în marea Marmara, fiind pescuit de niște greci care l-au îngropat pe o insulă din largul mării. În 1720, văduva Marica l-a adus în țară și l-a înmormântat la Biserica Sfântul Gheorghe Nou din București, ctitorie a domnului. Lespedea nu a fost inscripționată, pentru a nu a afla turcii că trupul a fost adus în țară, însă văduva domnului a inscripționat numele Constantin Brâncoveanu în caractere chirilice pe candela de argint, inscripție redescoperită în 1914.Osemintele lui Brâncoveanu au fost dezgropate în secolul al XX-lea în două rânduri, în 1932 și în 1985. În 1932, osemintele domnului au fost identificate cu prilejul unei cercetări arheologice desfășurate la biserică, în coordonarea lui Virgil Drăghiceanu, secretar al Comisiunii Monumentelor Istorice. În 1985 au avut loc lucrări de consolidare ale mormântului, conduse de arheologul Panait I. Panait. Datorită martiriului său, a numeroaselor sale ctitorii de lăcaşe de cult, a sprijinului acordat culturii şi Bisericii, Constantin Brâncoveanu a fost canonizat.În 12-15 mai 2014, cripta de la Biserica Sfântul Gheorghe Nou a fost deschisă din nou, fiind identificate trei sicrie; într-unul din ele erau rămășițele lui Constantin Brâncoveanu, un craniu cu urme corespunzând descrierii morții și celelalte oase dispuse sub formă de cruce (în alt sicriu erau oasele soției și ale unora dintre urmașii săi). Patriarhia Română a însărcinat cu această cercetare arheologică o echipă de la Muzeul Municipiului București, completată de două persoane de la Institutul de Antropologie „Francisc Rainer” al Academiei Române.Cu ocazia împlinirii a 300 de ani de la martiriul din Constantinopol, Biserica Ortodoxă Română a plasat rămășițele domnului într-o raclă. Constantin Brâncoveanu a fost un om politic iscusit, reuşind să asigure Munteniei o perioadă liniştită de un sfert de secol, cât a durat domnia sa, fapt rar întâlnit în acea perioadă. A fost protector al artelor şi culturii şi un mecena al Orientului ortodox.
Surse:
Cernovodeanu, Paul; Constantiniu, Florin (redactori coordonatori) - Constantin Brâncoveanu, Editura Academiei R.S.R, Bucureşti, 1989