Sfânta Biserica Ortodoxă

vineri, 9 septembrie 2022

Sfintele Mucenițe și surori: Minodora, Mitrodora şi Nimfodora din Bitinia, care au pătimit în timpul împăratului Maximian (+304)

 

Viaţa şi pătimirea Sfintelor Muceniţe

Minodora, Mitrodora şi Nimfodora
(10 septembrie)

Aceste trei fecioare, Minodora, Mitrodora şi Nimfodora, s-au adus pe sine în dar Sfintei Treimi. Alţii aduc lui Dumnezeu daruri din averile lor cele din afară, precum oarecînd cei trei împăraţi de la răsărit au adus aur, tămîie şi smirnă. Iar ele au adus daruri din visteriile cele din lăuntru; şi-au adus sufletele ca un aur, dar nu aur stricăcios răscumpărat, ci sînge cinstit, ca al unul miel fără de prihană. Au adus cugete curate drept tămîie, grăind cu apostolul: "A lui Hristos bună mireasmă sîntem" (II Cor.2,15), iar trupurile lor, neatinse de mînă bărbătească, spre bătăi dîndu-le pentru Hristos, le-au adus pe ele dar lui Dumnezeu ca smirnă ştiind bine că Domnul nu are trebuinţă de ale noastre bogăţii vremelnice, ci de noi înşine, după cuvîntul lui David: "Domnul meu eşti Tu, că bunătăţile mele nu-Ţi trebuiesc". Drept aceea singure pe sine s-au adus lui Dumnezeu, precum arată sfînta lor viaţă şi vitejeasca pă-timire.

Acestea s-au născut în Bitinia şi, după trup surori fiind, s-au făcut surori şi după duh; cu un suflet au ales a sluji lui Dumnezeu mai mult decît lumii şi deşertăciunilor ce sînt în lume. Şi, vrînd ca împreună cu sufletul să-şi ferească şi trupul neîntinat, ca prin cu-răţie să se unească cu curatul mire, Hristos Domnul lor, au ascultat glasul Lui ce zice: "Ieşiţi din mijlocul popoarelor şi vă deosebiţi, iar de necurăţia lor să nu vă atingeţi şi Eu vă voi primi pe voi" (II Cor. 6,17). Drept aceea, au ieşit de la petrecerea cea împreună cu oamenii, dorind şi hotărînd ca să petreacă în feciorie şi, înstră-inîndu-se de toată lumea, s-au sălăşluit la un loc singuratic, bine ştiind că nu se poate uşor să se păzească curăţia feciorească în mijlocul lumii, ce are ochi plini de răutate şi de desfrînare. Că precum apele de izvoare intrînd în mare îşi pierd dulceaţa şi cu apa mării împreunîndu-se se fac sărate, tot aşa şi curăţia, cînd s-ar sălăşlui prin mijlocul lumii ca prin mijlocul mării şi ar iubi-o pe ea, nu-i es-te cu putinţă ca din apele cele sărate ale iubirii de dulceaţă să nu bea. Fiica lui Iacov, Dina, pînă nu s-a dus ea la Sichem, cetatea limbilor, era fecioară curată, iar cînd a ieşit ca să cunoască pe fiicele cele ce locuiau acolo şi s-a împrietenit cu dînsele, îndată şi-a pierdut fecioria sa (Facere 34,2).

Ticălosul Sichem, adică lumea aceasta, cu cele trei fiice ale sale: "pofta trupului, pofta ochilor şi trufia vieţii" (I Ioan 2,16) nu ştie nimic altceva decît numai a vătăma pe cei ce se lipesc de dînsa. Precum funinginea înnegreşte pe cei ce se ating de dînsa, tot aşa şi pe cei ce-o îndrăgesc îi face negri, necuraţi şi spurcaţi. Fericit este cela ce fuge de lume, ca să nu se înnegrească de necurăţiile ei; fericite sînt aceste trei sfinte fecioare care au scăpat de lume şi de cele trei fiice ale acesteia de care am amintit, că nu s-au înnegrit cu spurcăciunile lor şi s-au făcut albe şi curate porumbiţe, care prin lucrare şi prin dumnezeiască vedenie, cu două aripi zburînd prin munţi şi prin pustietăţi, au dorit ca în dumnezeiasca dragoste, ca într-un cuib să se odihnească, "pentru că pustnicilor celor ce sînt afară de lumea cea deşartă" li se face neîncetată dorire dumnezeiască.

Petrecerea lor era pe un deal înalt şi pustiu, care era aproape de apele cele calde ale Pithiei ca la două stadii depărtare. Acolo, sălăşluindu-se, petreceau neîncetat în post şi în rugăciuni. Lină adăpostire şi odihnă bună şi-au aflat curăţiei lor celei fecioreşti care, ca să nu fie văzută de oameni, au ascuns-o în pustie, iar ca să nu fie văzută de îngeri, au suit-o pe ea pe dealul cel înalt. La înăl-ţimea muntelui s-au suit ca, praful cel pămîntesc de pe picioarele lor scuturîndu-l, spre cer să se apropie. Chiar din singurul loc în care petreceau viaţa lor cea îmbunătăţită se arată lepădarea de toa-te şi singurătatea, pentru că aceasta arată pustia. Zelul ce înari-pează dumnezeiasca lor gîndire, apele cele calde lîngă care petreceau, nu înseamnă oare căldura inimii lor, cea îndreptată către Dumnezeu? Că precum Israel scăpînd din robia Egiptului petrecea în pustie, aşa aceste sfinte fecioare, ieşind din lume, viaţa cea pustnicească au iubit-o. Şi precum Moise, suindu-se în munte, a văzut pe Dumnezeu, aşa acestea în zelul lor cel înalt fiind, ochii cei trupeşti i-au ridicat spre Dumnezeu, iar cu cei ai gîndului priveau spre dînsul luminos. Şi, precum acolo, prin lovirea în piatră au ieşit ape, aşa, în dînsele, din cea smerită lovire în piept, pîraie de lacrimi din ochii lor ieşeau şi cu atît mai calde erau izvoarele apelor, cu cît de calde erau lacrimile ochilor lor, pentru că acelea numai trupeasca tină puteau să o spele, iar acestea şi prihănirile cele sufleteşti le curăţeau şi le albeau mai mult decît zăpada.

Dar ce mai aveau lacrimile să curăţească din acelea care, curăţindu-se pe sine de toată spurcăciunea trupului şi a duhului, vieţuiau ca îngerii pe pămînt? În inima cuiva, din aducerea aminte a mulţimii păcatelor, se nasc umilinţa şi lacrimile; într-însele, ca în nişte curate fecioare, din dragostea cea către Dumnezeu izvor de lacrimi ieşeau, pentru că unde focul dumnezeieştii iubiri arde, acolo este cu neputinţă ca să nu fie ape de lacrimi. Că aşa este puterea focului aceluia care, cînd se aprinde, ca în cuptor arde în inima cuiva; pe cît este văpaia pe atît şi roua înmulţeşte; că pe cîtă dragoste este undeva, pe atîta este şi umilinţă. Din dragoste se nasc lacrimile şi Hristos cînd plîngea pe prietenul Său Lazăr, s-a zis despre Dînsul: "Vezi cum îl iubea pe el!" Plîngeau sfintele fecioare în rugăciuni şi în dumnezeieştile lor cugetări pentru că iubeau pe Domnul, de a cărui vedere dorind să se sature, cu lacrimi aşteptau vremea Lui, ca să vadă pe mirele ceresc cel iubit. Fiecare dintr-însele cu David grăia: "Cînd voi veni şi mă voi arăta feţei lui Dumnezeu, făcutu-s-au lacrimile mele mie pîine ziua şi noaptea"; ca şi cum ar zice: "De aceasta ziua şi noaptea lăcrămăm, că nu vine degrabă acea vreme în care am putea să venim şi să ne arătăm feţei prea dulcelui şi doritului nostru Iisus Hristos, de a cărui ve-dere dorim să ne săturăm, aşa cum doreşte cerbul izvoarele ape-lor".

Cu o viaţă aleasă ca aceasta, au fost miluite de Dumnezeu, cînd sfintele fecioare se depărtară din lume; pentru că după cum nu poate să se ascundă cetatea deasupra muntelui stînd, tot astfel tămăduirile neputincioşilor pe care, cu minune, dînsele le făceau, ca nişte trîmbiţe cu mare glas, prin toată partea aceea le-a vestit.

Într-acea vreme împărăţea Maximian păgînul, iar în partea aceea stăpînea Fronton, boierul, care, auzind de aceste sfinte fecioare, a poruncit să le prindă pe ele şi să le aducă înaintea sa. Mieluşelele lui Hristos, pe care nu le-au vătămat fiarele pustiei, oamenii cei cu chip de fiară şi cu nărav rău le-au prins şi le-au adus înaintea prigonitorului. Au stat la judecata pagînilor cele trei fecioare, ca trei îngeri înaintea lui Dumnezeu celui în Treime slăvit. Nu erau vrednici ochii oamenilor celor păcătoşi să privească la feţele lor cele cu sfîntă cuviinţă, care străluceau cu îngereasca frumuseţe şi cu darul Sfîntului Duh. Se mira prigonitorul de frumuseţea lor cea în pustie păzită, frumuseţe cum nici în casele împărăteşti n-au văzut vreodată. Că deşi trupurile lor de multele osteniri şi de postiri erau istovite, feţele lor nu-şi pierduseră frumuseţea cea feciorească deloc, ba încă o aflaseră pe ea pentru că unde era inima plină de duhovniceasca bucurie şi veselie acolo nu se putea veşteji floarea frumuseţii feţei, după cum scrie: "Inima veselindu-se, faţa înfloreşte". Înfrînarea are uneori oarecare dar de felul acesta, că în loc de întristare, cu podoabă înfrumuseţează feţele omeneşti, precum pe Daniil şi cu dînsul pe cei trei tineri; aceştia în post şi în înfrînare trupească petrecînd, frumuseţea lor întrecea pe a tuturor tinerilor celor împărăteşti din Babilon. Aceeaşi frumuseţe puteai să vezi şi la acele sfinte fecioare, încît se uimea mintea omenească văzînd pustiniceştile flori şi dum-nezeieştile fecioare că întreceau cu frumuseţea lor şi cu podoaba toate frumuseţile fiicelor omeneşti.

Deci, le-a întrebat pe ele mai marele, mai întîi de nume şi moşie. Iar ele i-au spus că după numele lui Hristos creştine se numesc, iar numele cele luate de la botez sînt: Minodora, Mitro-dora şi Nimfodora, născute într-acea ţară a Bithiniei de un tată şi de o mamă. Apoi, a tins mai marele către dînsele vorba sa prin îmbunări, trăgîndu-le pe ele spre păgînătatea sa şi zicîndu-le: "O, fecioarelor frumoase! pe voi marii noştri zei v-au iubit şi cu frumu-seţe ca aceasta v-au cinstit, iar încă şi cu mari bogăţii a vă cinsti pe voi sînt gata, numai voi să le daţi lor cinste şi cu noi să le aduceţi jertfă şi închinăciune. Iar eu înaintea împăratului vă voi lăuda pe voi şi cînd vă va vedea împăratul vă va iubi, şi cu multe daruri vă va cinsti şi după cei mai mari ai săi vă va căsători pe voi şi veţi fi mai mult decît alte femei cinstite, slăvite şi bogate. Atunci, Minodora, sora mai mare, şi-a deschis gura sa cea tăcută, zicînd: "Dumnezeu ne-a zidit pe noi şi cu chipul său ne-a înfrumuseţat, acestuia ne închinăm, iar de alt dumnezeu afară de dînsul nici nu vrem a auzi. Iar de darurile voastre şi de aşa cinste avem trebuinţă precum cineva are trebuinţă de gunoiul ce se calcă cu picioarele. Ba încă şi bărbaţi de bun neam de la împăratul tău ne făgăduieşti nouă? D-apoi cine poate să fie mai bun decît Domnul nostru, Iisus Hristos, căruia prin credinţă ne-am făcut mirese, prin curăţie ne-am însoţit, cu sufletul ne-am lipit, cu dragoste ne-am unit şi El este nouă cinste şi slavă şi bogăţie şi de Dînsul nu numai tu şi împăratul tău, ci nici toată lumea aceasta nu poate să ne despartă pe noi". Iar Mitrodora a zis: "Ce folos este omului de a dobîndi toată lumea şi şi-ar pierde sufletul". Pentru că ce ne este nouă lumea aceasta împotriva iubitului Mire şi Domnului nostru? Tina împotriva auru-lui, întuneric împotriva soarelui, fiere împotriva mierei. Deci, oare pentru lumea cea deşartă să cădem din dragostea Domnului şi să ne pierdem sufletele noastre?

Iar prigonitorul a zis: "Multe grăiţi că nu ştiţi chinurile, nici să luaţi bătăi, pe care, cînd le veţi şti, veţi zice altfel".

Atunci a răspuns cu rîvnă Nimfodora: "Oare cu munci şi cu bătăi cumplite voieşti să ne înfricoşezi pe noi? Adună aici din toată lumea uneltele cele de muncire, săbiile, grătarele, unghiile cele de fier. Cheamă pe toţi muncitorii din toată lumea. Strînge toate felurile de munci şi le întoarce pe ele spre trupul nostru cel slab şi vei vedea că mai întîi toate uneltele acelea se vor sfărîma, mîinile tuturor prigonitorilor vor obosi şi toate felurile de munci ale tale vor slăbi mai înainte de a ne lepăda noi de Hristos al nostru, pen-tru care muncile cele amare vor fi pentru noi rai dulce, iar vremelnica moarte, viaţă veşnică ne va fi nouă".

Iar mai marele a zis către dînsele: "Va sfătuiesc pe voi ca un tată; ascultaţi-mă pe mine, fiicelor, şi jertfiţi zeilor noştri. Sînteţi surori de un pîntece, deci să nu vreţi a vedea una pe alta plină de necinste şi de ruşine, suferind cumplite munci, nici să poftiţi ca să vedeţi veştedă floarea frumuseţii voastre. Oare nu vă zic bine, oare nu vă sînt vouă de folos cuvintele mele? Eu vă dau adevărat sfat părintesc, nevrînd ca să vă văd pe voi dezbrăcate, bătute, tăiate şi în bucăţi zdrobite. Deci, să vă supuneţi poruncii mele, că nu numai de la mine, ci şi de la împăratul să luaţi dar şi, toate bunătăţile luîndu-le, întru norocire să petreceţi zilele voastre, ascultîndu-mă pe mine acum. Iar de nu, apoi îndată primejdii amare şi dureri grele vă vor cuprinde pe voi şi va pieri frumuseţea feţii voastre".

La aceste cuvinte a răspuns Minodora: "Nouă, o, judecătorule, nici îmbunările tale nu ne sînt primite, nici îngrozirile înfricoşate! Pentru că ştim că a ne desfăta voi de bogăţii, de slavă şi de toate dulceţile cele vremelnice ne este nouă a ne găti veşnica amărăciune în iad. Iar a răbda pentru Hristos vremelnicile munci, este a ne mijloci nouă veşnica bucurie în ceruri. Şi acea nenorocire pe care o făgăduieşti nouă este nestatornică şi muncile cu care ne îngrozeşti pe noi sînt vremelnice. Iar ale Stăpînului nostru, atît muncile pe care le-a gătit celor ce-L urăsc pe el sînt veşnice, cît şi mulţimea bunătăţii pe care a ascuns-o celor ce-L iubesc pe El este nesfîrşită. Pentru aceea, nu vrem bunătăţile voastre, nici ne temem de munci că sînt trecătoare, ci ne temem de muncile iadului şi privim la bunătăţile cele cereşti, că sînt veşnice, dar mai ales iubim pe Hristos, Mirele nostru, pentru care chiar dorim a muri; ci a muri cu un suflet împreună, ca să ne arătăm că sîntem surori cu duhul, mai mult decît cu trupul. Şi, precum un pîntece ne-a născut pe noi în lume, tot aşa moartea cea mucenicească pentru Hristos deodată să ne scoată din lumea aceasta şi o cămară a Mîntuitorului să ne primească pe noi şi aşa nu ne vom despărţi în veci".

După aceasta, ridicîndu-şi ochii în sus a suspinat şi a zis: "O, Iisuse Hristoase, Dumnezeul nostru, nu ne vom lepăda de Tine înaintea oamenilor, nici Tu să nu Te lepezi de noi înaintea Tatălui Tău, care este în ceruri". Şi iar a zis către prigonitori: "Munceşte dar, o, judecătorule, acest trup al nostru care se vede, frumos răneşte-l pe el cu bătăile, că nici o înfrumuseţare nu poate să fie mai bună trupului nostru, nici aurul, nici mărgăritarele, nici hainele cele de mult preţ, precum sînt bătăile cele pentru Hristos al nostru, pe care demult dorim ca să le suferim".

Iar boierul a zis către dînsa: "Tu eşti mai mare şi cu anii şi cu înţelegerea, şi ar fi trebuit să înveţi şi pe celelalte să se supună poruncii împăratului; iar tu nu asculţi, răzvrătindu-te împreună cu dînsele. Deci, ascultă-mă pe mine, rogu-mă ţie, împlineşte porunca şi închină-te zeilor, aşa încît surorile tale, privind la tine, să facă tot aşa".

Iar Sfînta i-a răspuns: "În zadar te osteneşti îngrijindu-te ca să ne desparţi pe noi de Hristos şi să ne abaţi la închinăciunea idolilor pe care voi zei îi numiţi. Nici eu nu voi face aceasta, nici surorile mele cu care sînt, precum şi ele cu mine, un suflet, un gînd şi o inimă, iubind pe Hristos. Deci te sfătuiesc pe tine să nu te osteneşti mai mult cu cuvintele, ci cu un singur lucru să nu încetezi: bate, taie, arde, zdrobeşte mădularele, atunci vei vedea de ne vom supune neîndumnezeitei tale porunci. Ale lui Hristos sîntem şi sîntem gata a muri pentru Dînsul"!

Acestea auzindu-le Fronton, s-a umplut de mînie şi toată iuţimea sa spre Minodora a vărsat. Şi îndată a poruncit ca pe cele două surori mai mici depărtîndu-le, pe Minodora, sora lor, să o dezbrace şi patru speculatori (Cel ce retează capetele condamnaţilor) să o bată. Şi bătură pe sfînta în timp ce pristavul striga: "Cinsteşte pe zei şi laudă pe împăratul şi legile lui nu le defăima"! Şi o bătură pe ea două ceasuri. Iar cînd a zis chinuitorul către dînsa: "Jertfeşte idolilor!", ea a răspuns lui: "Nu fac altceva decît numai jertfă aduc. Au nu vezi că toată pe mine m-am adus jertfă Dumnezeului meu?" Iar prigonitorul porunci slugilor ca să o bată pe ea mai tare. Deci o bătură peste tot trupul fără milă, sfărîmîndu-i alcătuirile ei, frîngîndu-i oasele şi trupul zdrobindu-i. Iar ea, cuprinsă fiind de dragostea cea cu osîrdie a Mirelui sau Celui fără de moarte şi de dorire, cu vitejie răbda ca şi cum nu simţea durerile. Apoi, din adîncul inimii a strigat: "Doamne Iisuse Hristoase, veselia mea şi dragostea inimii mele, la Tine pun nădejdea mea şi mă rog, primeşte în pace sufletul meu". Şi acestea zicîndu-le şi-a dat duhul şi a mers la iubitul său Mire, înfrumuseţată cu rănile ca de nişte podoabe de mult preţ.

Iar după patru zile prigonitorul punînd pe Mitrofora şi pe Nimfodora înaintea sa la judecată, a adus lîngă picioarele lor trupul cel mort al surioarei lor cea mai mare. Şi zăcea acel trup cinstit al sfintei Minodora gol, neacoperit cu nimic, şi nu era pe dînsul nici un loc nerănit, toate mădularele sfărîmate de la picioare pînă la cap, nu era nimic întreg, şi era umilită privelişte pentru toţi. Aceasta a făcut-o prigonitorul, ca şi cum ar zice: "Oare vedeţi pe sora voastră? Aceeaşi soartă veţi avea şi voi!" Şi nădăjduind că acele două surori, văzînd trupul surorii lor muncit aşa de cumplit, se vor teme şi se vor supune voiei lui. Iar toţi cei ce erau de faţă, privind la trupul acela mort şi cumplit, erau biruiţi de firească jale şi umilindu-se, plîngeau; doar singur prigonitorul mai mult se întărea ca o piatră. Iar pe sfintele fecioare Mitrodora şi Nimfodora, deşi dragostea cea către soră le pleca spre lacrimile oprea pe ele dra-gostea cea mare a lui Hristos şi nădejdea cea încredinţată, că sora lor acum se veseleşte în cămara Mirelui său, şi pe dînsele le va aş-tepta la sine ca, de aceleaşi răni împodobindu-se, să se sîrguiască a veni şi a se arăta feţii Domnului celui prea dorit. Aceasta oprea la-crimile sfintelor fecioare care, privind sfîntul trup cel ce zăcea îna-intea lor, ziceau: "Fericită eşti tu, soro şi maica noastră, căci te-ai învrednicit a fi încoronată cu mucenicească cunună şi a intra în că-mara Mirelui tău! Deci roagă-te Domnului celui prea bun, pe care acum Il vezi, ca nezăbovind să ne poruncească şi nouă ca prin a ta cale să venim la Dînsul şi să ne închinăm măririi Lui, să ne îndul-cim de dragostea Lui şi să ne veselim cu dînsul în veci. O, prigo-nitorilor, de ce zăboviţi mult neucizîndu-ne pe noi? Pentru ce ne lipsiţi pe noi de partea iubitei surori? De ce nu ne daţi nouă de-grabă acest pahar al morţii, de care însetăm ca de o prea dulce băutură? Iată, gata sînt mădularele noastre spre zdrobire, gata coastele spre ardere, trupul spre rupere, capetele spre tăiere şi gata inima spre bărbăteasca răbdare. Deci, începeţi lucrul vostru şi să nu nădăjduiţi de la noi nimic, căci nu vom pleca genunchii la idolii cu nume mincinos. Ne vedeţi pe noi cu osîrdie dorind de moarte şi ce vreţi mai mult? Dorim a muri cu sora noastră pentru Hristos Domnul, Mirele nostru cel prea iubit!" Iar judecătorul, deşi vedea min-ţile lor cele nefricoase şi dorirea lor neschimbată pentru Hristos, le ispitea încă, cu momire, ca să se plece la gîndul său, şi le zicea oarecare lucru viclean.

Ele i-au răspuns: "Cît o să mai stăruieşti, ticălosule, a grăi ce-le potrivnice hotărîrii noastre celei tari? Dacă crezi că sîntem ra-muri ale unei rădăcini şi surori de un pîntece, apoi să ştii cu de-adinsul că şi un gînd avem, pe care de la sora noastră cea ucisă de tine să-l înţelegi: că dacă chipul ei nu arăta că va putea pătimi cu bărbăţie şi cu toate acestea atîta putere în răbdare a arătat, apoi ce crezi că vom face noi, privind la sora noastră care s-a dat pe sine pildă nouă? Au nu vezi cum aceasta, chiar şi zăcînd şi gura închisă avînd-o, ne învaţă pe noi şi ne sfătuieşte spre nevoinţa cea mucenicească? deci, nu ne vom despărţi de dînsa, nici nu vom rupe legăturile rudeniei noastre, ci vom muri, precum şi aceea a murit pentru Hristos. Ne lepădăm de bogăţiile tale făgăduite, ne lepădăm de slava şi de tot lucrul cel ce din pămînt este şi în pămînt iar se întoarce. Ne lepădăm de mirii cei stricăcioşi, avînd pe Cel nestri-căcios, pe carele Il iubim şi căruia în loc de zestrea noastră, Ii adu-cem moartea cea pentru Dînsul, ca să ne învrednicească de cămara Lui cea fără de moarte, veşnică şi sfîntă".

Atunci prigonitorul, deznădăjduindu-se de aşteptarea sa, s-a mîniat foarte şi a poruncit ca pe Nimfodora să o depărteze, iar pe Mitrodora spînzurînd-o, să-i ardă cu făclii trupul. Şi i-au ars tot tru-pul două ceasuri. Iar o muncă ca aceasta răbdînd, şi-a ridicat ochii săi către iubitul său Mire, pentru care pătimea, cerînd ajutor de la Dînsul. Iar arsă ca un cărbune luînd-o de pe lemn, a poruncit prigonitorul ca cu beţe de fier tare să o bată, sfărîmîndu-i toate mădularele ei şi într-acele munci Sfînta Mitrodora, strigînd către Domnul, şi-a dat în mîinile Lui sfîntul său suflet.

Deci, murind ea, adusă a fost a treia mieluşea a lui Hristos, Sfînta Nimfodora, ca să vadă trupurile cele moarte ale celor două surori ale sale şi de cea cumplită ucidere a acelora înfricoşîndu-se, să se lepede de Hristos. Şi a început către dînsa prigonitorul cu vicleşug a zice: "O, frumoasă fecioară, de a cărei podoabă eu mai mult decît de ale celorlalte mă minunez, şi de tinereţe mi-e milă! Zeii îmi sînt martori că nu te iubesc mai puţin decît pe fiica mea, numai apropie-te şi te închină zeilor şi îndată vei avea de la împă-ratul mare dar, că îţi va da ţie averi şi cinste. Iar ce este mai mult, multă trecere vei avea la dînsul. Iar de nu, vai mie, rău vei pieri, ca şi surorile tale, ale căror trupuri le vezi aici." Iar sfînta nu lua aminte la cuvintele lui, ci chiar împotrivă-i grăia, ocăra idolii şi pe închinătorii de idoli, ca David zicînd: "Idolii păgînilor, argint şi aur, lucruri de mîini omeneşti. Asemenea lor să fie cei ce îi fac pe ei şi toţi cei ce se nădăjduiesc spre dînşii." Iar văzînd nelegiuitul că nu sporeşte cu cuvintele nimic, a poruncit ca, dezbrăcînd-o, pe ea să o spînzure şi cu unghii de fier să-i strujească trupul. Iar ea în acele munci, nici a strigat, nici a suspinat, ci numai în sus ridicîndu-şi ochii, îşi mişca buzele, semn de rugăciune a ei către Dumnezeu.

Şi cînd a strigat pristavul, jertfeşte idolilor, şi te vei izbăvi de munci, a răspuns sfînta: "Eu m-am jertfit pe mine Dumnezeului meu pentru care şi a pătimi îmi este dulceaţă mie şi a muri do-bîndă".

La sfirşit, a poruncit ca prigonitorul să o bată cu beţe de fier pînă la moarte şi ucisă a fost sfînta pentru mărturisirea lui Iisus Hristos.

Aşa treimea aceasta de fecioare, pe Sfînta Treime a proslăvit cu moarte mucenicească. Iar prigonitorului nu i-a fost destul ca să le muncească vii, ci şi moarte fiind şi-a răzbunat asupra lor ura sa cea neîmblînzită. Pentru că a poruncit să aprindă un foc mare şi trupurile sfintelor muceniţe într-însul spre ardere să le arunce. Iar aceasta făcîndu-se, deodată alt foc cu tunet mare a căzut din cer şi îndată a ars pe Fronton şi pe toţi slujitorii lui, cei ce au muncit pe sfintele muceniţe. Iar peste focul cel aprins o ploaie mare s-a vărsat şi l-a stins. Atunci, credincioşii, luînd trupurile sfintelor de foc nevătămate, le-au îngropat pe ele cu cinste, aproape de apele cele calde într-un mormînt. Pe cele care un pîntece le-a născut, pe acelea şi un mormînt le-a primit, ca cele ce nedespărţite au fost în viaţa lor, nedespărţite să fie şi după moarte. Surori au fost pe pămînt, surori sînt la ceruri într-o cămară a Mirelui lor, surori şi în mormînt, deasupra căruia s-a zidit o biserică în numele lor. Şi curg dintr-însa rîuri de tămăduiri, întru slava lui Dumnezeu unuia în Treime şi întru pomenirea acestor trei sfinte fecioare, pentru ale căror rugăciuni să ne învrednicim a vedea pe Sfînta Treime, cea în Tatăl şi în Fiul şi în Sfîntul Duh, într-Unul Dumnezeu, căruia se cuvine slava în veci. Amin.

Vietile Sfintilor - Septembrie

joi, 8 septembrie 2022

Sfinții 200 de Părinţi de la Sinodul al III-lea Ecumenic de la Efes, adunat în zilele împăratului Teodosie cel Mic, care au caterisit pe ereticul Nestorie (431)

Pomenirea Sfinţilor 200 de Părinţi de la Sinodul al III-lea Ecumenic de la Efes, adunat în zilele împăratului Teodosie cel Mic, care au caterisit pe ereticul Nestorie (431)

Acest Sfânt şi a toată lumea Sinod s-a adunat pe vremea împăratului Teodosie cel mic, la anii de la Hristos 431, împotriva lui Nestorie patriarhul Constantinopolului, care despărţea în două pe unul Hristos, căci îl zicea că Hristos nu reuneşte în El însusi în mod desarvârşit firea umană şi firea dumnezeiască, şi îl vedea deci pe Hristos a fi un simplu om divinizat, şi nu Dumnezeu întrupat. Astfel, după învăţătura acestui Nestorie, Preasfânta Maria, Mama lui Iisus, nu poate fi numită Născătoare de Dumnezeu (Theotokos).

Mai ales datorită harului apostolic şi scrierilor inspirate de Duhul Sfânt ale sfântului Chiril de Alexandria (prăznuit la 9/22 iunie), Sfinţii Părinţi în număr de două sute, reuniţi în anul 431 la Niceea într-un Sinod a toată lumea (ecumenic) sub conducerea sfântului Chiril, au zdrobit erezia lui Nestorie şi au confirmat credinţa primelor două Sinoade Ecumenice, proclamând clar că Domnul Iisus Hristos a asumat firea omenească în intregime, ca să ne deschidă nouă posibilitatea unei adevarate uniri cu firea Sa divina (îndumnezeirea).

marți, 6 septembrie 2022

Av.Prof.Univ.Dr.Gheorghe Piperea - Luat de valul emoțiilor false afișate în “discursul” de ieri de la deschiderea anului școlar, premierul Ciucă ne-a mitraliat cu un mega-dubiu de interpretare și cu o precizare a scopului real al oug 119/2022 referitoare la noile prețuri și tarife compensate la gaz și energie electrică.

 

Luat de valul emoțiilor false afișate în “discursul” de ieri de la deschiderea anului școlar, premierul Ciucă ne-a mitraliat cu un mega-dubiu de interpretare și cu o precizare a scopului real al oug 119/2022 referitoare la noile prețuri și tarife compensate la gaz și energie electrică. Voila:

(i) consumul mai mic de 255 kwh va fi compensat, doar consumul care depășește 255 kwh urmând a fi facturat cu prețul pieței, PROBABIL;
[de aici concluzia că furnizorul poate interpreta că, după 256 kwh, toată factura e calculată la prețul pieței, inclusiv “regularizările”; factura la utilități e titlu executoriu, deci nu poate fi contestată decât în instanță sau reclamată ANPC - deci, alți bani, altă distracție; oricum e cool când premierul nu știe exact, ci doar probabil, ce conține un act normativ pe care îl semnează]
(ii) ordonanța e menită a preveni și combate risipa.
Deci, scopul ordonanței nu e nicidecum protecția populației sărăcite de plandemie, inflație și scăderea puterii de cumpărare ori de creșterea cheltuielilor bugetare cu înarmarea cu gioarse, cu dobânzile astronomice la împrumuturile dezastruoase și cu achiziția de chestii sanitare inutile, ci risipa.
Tre’ să combatem lăcomia, domne. Trebuie să milităm pentru înfrigurarea climatică. Cine nu se supune tre’ să facă cunoștință chiar de mâine cu sărăcirea și chiar cu înfometarea, dacă trebuie. Tre’ să umble pe stradă înfofolit și să stea în casă cu izmene groase, vătuite, și cu pulovere de lână, ca să îi salveze pe ceilalți și să îi dea o sfântă mamă de bătaie lui Poutine. Bunicii nu au nevoie de salvare, ei știu deja să rabde de frig și de foame.
Cei care consumă “prea multă” energie, vor fi sancționați de-o să le stea în gât consumul. Desigur că 256 de kwh consumați de o gospodărie normală dintr-un oraș din sec. XXI este risipă, chit că familia trebuie să reintre curând la zdupul sanitar sau eco-prietenesc și să lucreze sau să învețe “digital”, la 3-4 calculatoare, să spele, să calce, să mănânce și să se relaxeze acasă la tv, zgâindu-se la știri oficiale și la documentare și filme corecte politic care ne învață să devenim insectivori și neutri dpdv al genului sau al amprentei de carbon. Iar cei care consumă mai mult de 300 kwh pentru că, de exemplu, se spală mai mult de o dată pe săptămână (nu cu cârpa udă) și își încălzesc toate cele 4 camere, precum și bucătăria și vestibulul, sunt de-a dreptul putiniști, meritând să fie primiți la ATI, cu lumânări, și să fie puși să suporte cheltuielile de spitalizare, exact la fel cum meritau medievalii care nu credeau în știință și refuzau să devină fachiri ai seringilor în plandemie.
Putem să ne întrebăm cum vor arăta economia și bugetul când acești dușmani ai climatului nu vor mai cumpăra electrocasnice, device-uri IT, vacanțe, mașini, credite etc. Dar nu ne mai întrebăm, că se supără premierul și ne bagă în arest la garnizoană.
Oricum, consumatorii ăștia de chilovați și metri cubi sunt niște medievali, domne, care nu înțeleg cât de minunați sunt statul, birocrații, experții și stăpânii lor, care le vor numa’ binele.
Băăh, este pentru siguranța și protecția voastră, ce dracu’, nu înțelegeți?
Es ist für ihre Sicherheit!
Fapt divers: reducerea de la 300 la 255 kwh a plafonului până la care se aplică minunata compensare reprezintă fix 15%, adică procentul recomandat de Ursula von der Leyen ca măsură de “sobrietate” energetică. Procentul de 15% este și mai ușor vizibil în cazul “ajutorului” dat IMM-urilor: se plafonează la 1 leu/kwh numai 85% din consum. Recomandarea CE s-a transformat în pedeapsă pentru români și economia României. Vedeți! De aia e bine să ai ca premier un general. Și-o fi plagiat omul teza de doctorat (doar “umpic”), dar măcar știe că ordinele se execută, nu se discută.
Fapt divers și mai interesant: presupunând că economisim energia și gazul, care nu pot fi stocate prea mult timp, cine va consuma surplusul? Germania, Franța, Italia, cumva? Adică cei care i-au creat pe oligarhii energetici ai lui Poutine și care ne-au ținut pe noi la colțul mesei, pe un taburet mizer, timp de 15 ani de la aderarea la UE?
Hmmm.
Pentru că don general știe despre ce vorbesc: Hai Liberare, oricum.

luni, 5 septembrie 2022

Profesor.Univ.Dr.Silviu Gurlui - Astazi, pretul la energie, de aproape 20 de ori mai mare decit in anii 90!

Astea sunt preturile la energie electrica si la gaz. Se vede ca in Romania platim 530 Euro/MWh si suntem in top Europa!! Dar se mai vede ca pretul la gaz a ajuns la 300 Euro /MWh.

In anii 90, in Romania, pretul la MWh era de 20 de ori mai mic decit astazi! Sunt mai multe "scapari". Sunt mai multe greseli. Probabil, sunt mai multi milionari!
Cu siguranta, pretul la gaz va mai creste, posibil sa ajunga la cel al energiei electrice. De notat ca in Polonia si in tarile nordice, energia e asa scazuta, de cel putin 3 ori decit in Romania, Franta sau Italia.
Ce e de facut in conditiile sistarii gazului din Rusia? Sigur, pe multi i-ar fi luat pe nepregatite. Tarile puternic dependente, precum Germania, sunt in mare criza:
-40% din energia folosita la incalzirea locuintelor este pe baza de gaz.
-30% pe vaza de energie electrica si restul pe diverse (lemn, carbune, biogaz, etc).
Tari precum Romania ar trebui sa fie foarte atente. Au resurse, au ce trebuie insa sa nu le risipeasca, sa nu le consume fara noima!
In opinia mea, tarile care vor intra in criza mare, nu au alta solutie, nu pot cauta la nesfirsit gaz din alte colturi ale lumii, din China sau din America, pur si simplu nu se poate face atita risipa, sa se consume si sa se polueze atit de mult! Nu!
Singura solutie este sa se treaca urgent la infrastructura electrica si mai tirziu (peste zeci de ani) - la resursa de hidrogen.
Daca avem un volum de gaz, la nivel european si nu mai avem alte resurse, atunci trebuie oprit pentru acele sectoare nationale de maxima securitate: sanatate, armata, industrie. Guvernele trebuie da treaca urgent la o politica de intarire a infrastructurii de obtinere, transport si distributie a energiei electrice.
Energie care se poate obtine din multe surse, vechi, noi sau care se vor "naste". Cele vechi trebuie urgent retehnologizate (cele pe carbune, petrol, gaz, etc) pentru cresterea eficientei de conversie/combustie si pentru reducerea poluarii. Cele noi (solare) trebuie radical imbunatatite (sa fie mai eficiente). Randamentul actual al panourilor solare si al utilizarii lor in conditii de mediu variate, este inca redus. Pe de alta parte, radiatia solara poate fi stocata direct in resurse de hidrogen. Deci combustibil, foarte ieftin!
Guvernele tarilor aflate in dificultate trebuie sa subventioneze urmatoarele:
- centrale electrice pentru populatie (costul unei centrale electrice este de 1000 de euro/25-30 KW)
- subventionarea pretului energiei electrice pina la 150 Euto/MWh. Din cite vad, se poate sa avem asa preturi!!! Vedem Polonia si tarile nordice. Inseamna ca ce e in restul Europei este pret artificial!!
Daca energia electrica va fi suficienta si la pret de 2-3 ori mai mica decit pretul gazului, atunci va fi limpede ca terminam cu gazul, terminam cu poluarea, terminam cu criza, daca investim in tehnologie.
Este suficient ca guvernele sa verse ceva bani in infrastructura, in cercetare, in centrale noi- electrice, in alte tehnologii care sa ajute (pompe de caldura, etc).
Vom putea iesi din toate daca suntem cu picioarele pe pamint, suntem rationali, echilibrati si folosim eficient resursele naturale!

Av.Prof.Univ.Dr.Gheorghe Piperea - Ceea ce intuiam că se va întâmpla, se întâmplă deja

 
Ceea ce intuiam că se va întâmpla, se întâmplă deja

Întrucât statul nu a achitat compensațiile la facturile de energie (și nici nu le va achita), iar băncile nu mai finanțează furnizorii, facturile vor fi puse integral în sarcina consumatorilor. Nu plătim, în 30 de zile urmează debranșarea - timp de alte 30 de zile primim energie de la furnizorul de ultimă instanță, la tarife de 10 ori mai mari. După trecerea celor 30 de zile, ești pe cont propriu sau la mâna oricărui furnizor care e de acord să îți livreze energie în condițiile lui. Mai mult, dacă ai facturi scadente ne-achitate, poți fi executat silit: factura la utilități încă este titlu executoriu în sine, deși această enormitate ar fi trebuit să fie eliminată încă de acum un an, când am atras atenția asupra ei. Executarea silită poate duce și la evacuarea din locuința familială.
Cu IMM - urile, cu instituțiile publice și cu marile companii situația este și mai gravă, dar acesta este un subiect diferit. Cert este că vor rezulta mult șomaj suplimentar și severă o recesiune economică severă din această conjunctură oribilă.
Nu vreau să înspăimânt inutil populația, ci doar să atrag atenția.
Există mijloace juridice și administrative de luptă contra acestor nenorociri în curs de derulare - doar că trebuie mai întâi conștientizate.
În plus, există protestul - cehii, indienii, italienii au ieșit deja în stradă cu sutele de mii. O puteți face și voi.
Britanicii nu mai plătesc deloc factura sau o plătesc parțial, la prețurile normale - debranșarea, executarea silită sau evacuarea nu vor fi oprite total, dar vor fi îngreunate substanțial. Nimeni nu poate gestiona milioane de litigii și executări silite pentru fracțiuni de facturi. Nimeni nu poate face față unor amenzi de zeci de milioane, de la ANPC sau Consiliul Concurenței, pentru abuz sau practici comerciale incorecte. Doar că trebuie să luați toți atitudine. Oricum furnizorii sunt în pragul falimentului - nu își pot permite milioane de debitori “neperformanți”.
În primul comentariu aveți un comunicat public al Tinmar Energy, din care rezultă motivația trecerii la consumatori a poverii compensațiilor neachitate de stat. În rezumat, e vorba de falimentul iminent, care ar duce la blackout.
E foarte interesant că acest furnizor (care a făcut profituri uriașe până acum, dar s-a scufundat pentru că nu a încasat compensațiile de la stat) are curajul să preseze statul, asmuțind populația contra acestuia - fapta în sine e abuz de poziție dominantă, de competența Consiliului Concurenței, dar acesta e un alt subiect. Furnizorul spune că le-a cerut consumatorilor să depună o garanție de 9 mii de lei (ceea ce echivalează cu o plată în avans pe 6 luni de sezon rece) și să achite integral facturile viitoare, pentru că zisul furnizor nu mai are cum să pre-finanțeze statul cu compensațiile neacordate încă. În lipsă, energia nu va mai putea fi livrată. Deci, furnizorul se finanțează din garanția/avansul la care îi obligă pe consumatori. Este, evident, o practică incorectă, un abuz de putere economică, pe care ANPC trebuie să o sancționeze sever și imediat.
Sunt convins că toți traderii și furnizorii fac sau vor face curând la fel.
Totul se întâmplă pentru că niște idioți au impus “liberalizarea” pe o piață profund monopolistă, unde circulă produse de strictă necesitate. Pentru că niște infractori au pus această piață la dispoziția speculatorilor. Pentru că niște corupți au făcut afaceri cu Poutine, iar acum vor să îl bată cu suferința impusă propriilor popoare. Pentru că niște demenți care se cred profeți ai climatului au decis că trebuie să dispărem ca să se asigure biodiversitatea și înfrigurarea climatică.

duminică, 4 septembrie 2022

Profesor.Univ.Dr.Silviu Gurlui - Centrale nucleare "dulci" si centrale nucleare "sarate".

Centrale nucleare "dulci" si centrale nucleare "sarate"

Am inteles, eu, bine? E mai dulce "curentul" produs de centralele nucleare din Ucraina decit "curentul" produs de centralele nucleare din Germania?

Ucraina s-ar fi oferit sa dea Germaniei energie electrica din productia interna, de la centralele nucleare. Germania, dupa cum se stie, a eliminat centralele nucleare. Sigur, poti sa le elimini cind ai ceva pus in loc, alta tehnologie care sa produca resursa de combustibil in cantitati suficiente. Dar, cit timp nu ai asa ceva, ce-ti veni sa stai in copac pe creanga pe care ti-o retezi singur.

Sigur, Romania este pe acelasi concept. Renuntam la ce avem, la carbune, la resursele interne clasice ca sa visam verzi. Sigur, putem visa verzi, ei exista dar suntem departe sa-i aducem in case, in industrie, in transporturi pentru ca nu investim nimic in ce trebuie. Sa ne amintim cita atentiei se da bugetului cercetarii din Romania. Stiti? zero virgula...Atit dam, atit avem. Sigur, vom putea fi independenti de petrol, de gaze insa daca vom fi inteligenti. Altfel, fi-vom cu mina intinsa, ever, spre est, spre vest, oriunde.

sâmbătă, 3 septembrie 2022

Avocat Elena Radu - Legile justiției - un pericol pentru fiecare cetățean și un pericol pentru existenta statului roman


Legile justiției - un pericol pentru fiecare cetățean și un pericol pentru existenta statului roman

Ca justiția nu prea mai e am văzut cel mai bine în ultimul an. A facut Guvernul ce a vrut, ignorând Constitutia, dar l-a "apărat" ICCJ, validandu-i toate abuzurile.
Un exemplu pe înțelesul tuturor.
Sa zicem ca se da o lege în România, prin care se impune că dacă ai mai mult de o casa sau deții o suprafață de locuit mai mare decât o anumita limita, trebuie să o cedezi: migranților, refugiaților sau cui nu o avea.
Motivul invocat: poluarea, clima, proprietatea comuna, drepturile colective, binele comun sau ce aberații le-or mai trece prin cap.
Sa zice ca Guvernul sa un HG și o pune în aplicare. În baza HG iti ia casa sau parte din casa și i-o repartizează lui x roman sau străin, ca să ii fue și lui bine pe munca ta.
Tu revoltat pe situație te duci în instanta ataci actul administrativ, ataci și HG ul și invoci și neconstituționalitatea Legii care a stat la baza lui.
CCR analizând excepția ta de neconstituționalitate zice ca ai dreptate, ca zice Constitutia ca proprietatea privata este garantata în România și declara legea respectiva neconstitutionala.
Judecatorul care judeca acțiunea ta impotriva actului prin care ți s-a luat casa și HG ului zice ca puțin ii pasa lui de ce a zis CCR și de neconstituționalitatea Legii, ca invoca el o aberație de Regulament UE sau vreun articol din tratate și îl interpretează ca scopul lui a fost sa ii fie bine oricărui cetățean european indiferent de unde s-a luat ca să I se dea sa ii fie bine.
Si uite asa, ignorând judecatorul decizia CCR și Constitutia României da o hotarare definitiva prin care ramai fără casa sau te mai trezești cu un colocatar.
Ce poți sa faci?
Nimic pentru că în proiectul privind statutul judecătorilor și procurorilor propus de Guvern cu Predoiu în frunte, art 272 de la răspunderea judecătorilor și procurorilor s-a SCOS prevederea conform căreia constituie abatere disciplinara "nerespectarea deciziilor Curții Constituționale ori a deciziilor pronunțate de Înalta Curte de Casație și Justiție în soluționarea recursurilor în interesul legii".
Asa ca judecatorul ala care te-a lăsat fără casa sau te-a procopsit cu un colocatar sta liniștit ca nu ii poate face nimeni nimic ca nu a respectat el decizia Curții Constituționale (care era obligatorie pentru el conform art. 147 alin 4 din Constituție). Doar nu mai prevede noua lege ca ar avea vreo răspundere PROFESIONALA în sensul asta, iar Constitutia și deciziile CCR sunt opționale pentru el și doar s-a scris în mod expres în expunerea de motive a legii ca se elimina o asemenea răspundere.
Asa ca: liber la abuzuri din partea statului, cu Guvernul și judecătorii in frunte!
Dacă vrei sa mai ai o minima speranța legala ca poate prin tara asta cineva "iti va face totuși dreptate" este cazul sa te implici și sa te opui adoptării unor legi ale justiției care dau verde la abuzuri pe față și desființează implicit statul roman cu a lui Constituție.
Fotografia atașată este din Legea actuala, in vigoare (prevedere care nu mai exista on proiectul de lege).