Sfânta Biserica Ortodoxă

marți, 13 septembrie 2022

Av.Prof.Univ.Dr.Gheorghe Piperea - Nu știu câți dintre voi știu povestea localității Singureni, aflată la 30 de kilometri de București

 

Nu știu câți dintre voi știu povestea localității Singureni, aflată la 30 de kilometri de București, localitatea în care m-am născut, unde îmi sunt rădăcinile și rudele și de care sunt foarte atașat. Am făcut mereu tot ce a fost posibil să o promovez – am făcut un documentar care se găsește pe youtube din 2015, precum am organizat acolo și un Târg de Crăciun, în decembrie 2021. Chiar cred că datoria noastră este să păstrăm tradițiile vii și pline de culoare, pentru că atunci când ele dispar, dispare și identitatea noastră națională și se pierde personalitatea noastră individuală.

Singureni este o locație istorică, de numele căreia se leagă povești și legende nenumărate. De altfel, zona Călugăreni – Singureni – Comana are amprenta celor doi domnitori care au pus bazele politice și emoționale ale Țării Românești medievale. Totul, de la numele localităților, la toponimia cătunelor, pădurilor și pășunilor, amintește de Vlad Țepeș și de Mihai Viteazul, precum și de morile de apă care funcționau pe cursul Neajlovului.
Idilică, molcomă, tolerantă, zona Singurenilor este locul în care te retragi pentru a scăpa de zgomotul din oraș și pentru a te reconecta cu natura, tradiția, istoria, în timp ce savurezi „vinul de buturugă”, produs din soiurile hibride de la Singureni, sau o bere, la o partidă de pescuit cu prietenii...
Oamenii de aici sunt foarte liniștiți și păstrează specificul locului: un mix de tradițional cu modern, ce se regăsește în mai toate localitățile situate lângă metropole. Într-o curte vezi cum nea Vasile face mustul, alături de nepoții lui, după o ”rețetă” veche de sute de generații, în care DOAR anumiți struguri intră la presă. În altă curte, vezi o seră imensă, în care Grigore cultivă roșii, iar peste drum, o curte în care este un ATV. Asta este și frumusețea locului. Asta este ceea ce ne menține vii și ne face diferiți de ceilalți, dar la fel de umani. Și acesta este și motivul pentru care am ales să organizăm un festival aici, aproape de orașul lui Bucur, pentru toți cei care își aduc aminte zâmbind de toate amintirile dragi din copilărie, dar și pentru tinerii de azi. Asta face @Singfest, îi aduce pe toți și toate laolaltă, pentru eliberare.
PS: Aveți și concurs pe pagină, cu invitații la festival. Zic că e de interes.

luni, 12 septembrie 2022

Inginer Biolan Petre - Sa profitam de afine si catina!


Nu stiu ce nume sa-i dau.Am fiert piersici salbatice cu ceva Afine pe care le aveam prin casa.Nu am pus zahar.( in borcane)

Le voi pune in frigider .Sunt facute pentru a le consuma relativ repede.Nu acum ,cand sunt fructe crude .
In sticla este tuica ,alaturi de afine si cătină.
Sa profitam de afine si catina!
Iata ce spune f. f. foarte pe scurt Acad Ovidiu Bojor in cartea Ghidul Plantelor Medicinale
Antocianozidele ,componente principale ale fitocompusilor din afine SUNT ACTIVE ASUPRA BUNEI FUNCTIONARI A MICROCIRCULATIEI....
......
Administrarea produselor obținute din afine produce reactivarea micricirculatiei locale, ameliorand si fluxul venos,reduce edemele
Este antiseptica intestinala etc etc etc..
Ajuta la acuitatea vizuala
Fructele de cătină contin flavonoide ,polifenoli,ulei gras complex NUMEROASE MICROELEMENTE ( P, Ca,Mg,K,Na,Fe) vitamine liposolubile( A,E,F,D)
Vitamine hidrosolubile ( C,,P,K, complexul B)etc.etc etc.Catina constituie o valoriasa sursa de polivitamine

Av.Prof.Univ.Dr.Gheorghe Piperea - Promotorii de acum 40 de ani ai comunismului cu față umană și ai perestroicăi ajunseseră la concluzia că nu se mai poate trăi în frică și negarea realității (denial, pă holiud/netflix style) în favoarea credinței în știința și a ideologiei sovietice.


Promotorii de acum 40 de ani ai comunismului cu față umană și ai perestroicăi ajunseseră la concluzia că nu se mai poate trăi în frică și negarea realității (denial, pă holiud/netflix style) în favoarea credinței în știința și a ideologiei sovietice.

Dizidenții vorbeau și scriau, iar adversarii blocului sovietic îi publicau și îi premiau cu Nobel sau Oscar, într-un demers de demolare prezentat ca o victorie a libertății și a rațiunii.
Oamenii simpli ascultau cu emoție posturile de radio ale libertății. Aceea era libertatea autentică, libertatea dezirabilă, antidotul totalitarismului.
Nu mai există acel antidot. Fabricanții virusului nu au mai lucrat la anti-dot. Veninul totalitar e ubicuu azi. E peste tot. Unii s-au îndrăgostit de el ca de un drog.
Azi, nu mai ai unde să publici, că peste tot ești cenzurat. Fie brutal și direct, așa cum s-a întâmplat în plandemie cu oamenii de știință si de cultură “negaționiști”, fie insidios și indirect, prin limitarea accesului la main-stream media sau prin ștampilarea ca fake news a opiniei dizidente.
Nu mai există debușeul unei noi perestroika. Totul este sun control. Negarea realității nu a fost niciodată mai simplă: anihilarea oricărui dizident și neutralizarea oricărei idei critice sunt la un click distanță.
Oamenii simpli nu mai au radiouri ale libertății la dispoziție. Cărțile tipărite sunt dezavuate și chiar interzise.
Media de sorginte rusă ori chinezească sunt necredibile prin definiție, cele ale lumii “libere” se auto-cenzurează, ca să nu dispară economic.
Veți zice că cele de mai sus figurează, totuși, pe o pagină a unei rețele de socializare. Da, dar câți mai pot citi sau măcar accesa această pagină? Nici măcar 5% din cei peste 155 de mii de “urmăritori” nu mai pot vedea ceea ce scriu. Suntem făcuți insignifianți prin news feed: ce deranjează, e degradat și pus la coada cozilor, ce cadrează cu “valorile” comunității este împins în față, ca să sară în ochi și să nu poată fi ignorat. Curând, dizidenții vor fi debranșați de la tot ceea ce înseamnă traiul în sec. XXI, doar pentru că nu sunt cu turma și cu mulțimea de idioți utili. Pe de altă parte, cât timp credeți că voi mai fi lăsat să scriu aici, după ce se va fi aflat procentul meu real de încredere la vot pe care l-au descoperit deja sondorii opiniei publice și îl ocultează?
Oare cine a învins în 1989, securitatea & comunismul sau democrația de tip occidental?
Om fi, probabil, în post-democrație, cum spunea V. Orban, dar eu cred, mai degrabă, că suntem trăitori fără vrerea noastră într-o lume pervers întoarsă cu fundul în sus, unde capitalismul e spionaj permanent, elitele birocratice, nealese de nimeni, sunt mai centralist - sovietice decât comuniștii de vârf din vremea lui Gorbaciov, iar știința a devenit pretext ideologic al transformării omului într-o figurină de plastilină, ușor manipulabila digital.

Av.Prof.Univ.Dr.Gheorghe Piperea - În anul 2003, guvernul României decidea, prin ordonanță de urgență, să privatizeze Petrom!!

 

În anul 2003, guvernul României decidea, prin ordonanță de urgență, să privatizeze Petrom. Printre altele, actul normativ prevedea alocarea unui procent de 8% din acțiunile emise de societate către salariații Petrom. Era vorba arunci de cca 75 de mii de oameni. Mulți dintre ei sunt acum trecuți la cele sfinte.

Ordonanța a fost aprobată prin lege. Privatizarea s-a efectuat în favoarea “austriecilor” de la OMV, în fapt, un recipient al acțiunilor strategice ale Gazprom. Desigur, privatizarea s-a făcut pe doi lei. Drept condiții de aderare la UE, la fel s-au efectuat și privatizările unor bănci, tot cu austriecii.
OMW Petrom este acum a treia cea mai mare companie din România și, în plină criză sanitară și energetică, a doua cea mai profitabilă.
Alocarea celor 8% din acțiuni nu a avut loc niciodată.
Guvernul României trebuia să emită o hotărâre prin care să decidă criteriile și metodologia de alocare. Nu a făcut-o niciodată, deși au trecut 19 ani.
Important : această alocare de acțiuni nu era preăvăzută a fi cu titlu gratuit, ci pe bani, prețul fiind egal cu cel oferit Statului român de investitorul care, până la urmă, a dobândit pachetul majoritar de acțiuni.
Precizez, în plus, că acest pachet de acțiuni nealocate a determinat foarte multe incidente judiciare, lupte subterane de putere, trafic de influență nefinalizat, plus ani grei de închisare pentru unii lideri de sindicat și oameni de afaceri.
În luna mai a anului 2019, întrucât respectiva hotărâre de guvern nu fusese emisă, ÎCCJ a pronunțat o decizie definitivă prin care a obligat Starul român să o emită, sub sancțiunea unei penalități de întârziere de 1000 de lei pe zi în favoarea tuturor celor cca 16500 de reclamanți și intervenienți. Aceste penalități sunt, în prezent, obiectul unui mega-proces de executare silită, demarat atât în țară, cât și în strainătate. Până în prezent, aceste penalități nu au fost achitate, iar hotărârea ÎCCJ cu privire la acele acțiuni reprezentând 8% totalul acțiunilor emise de OMV Petrom nu a fost emisă (există o hotărâre care se preface că alocă 1%, în loc de 8%, dar amână procedura cu încă doi ani), deci penalitățile curg în continuare.
Cu titlu de fapt divers, vă invit să faceți un calcul al acestor penalități. Înmultiți 1000 de lei cu 16500 de reclamanți și cu 1000 de zile (3 ani) și vedeți cât vă dă. Vă va lua amețeala.
La aceste sume colosale se adaugă costurile de judecătă (💥👉cca 16.500 de reclamanți sunt implicați în minim 4 dosare de fiecare, căci statul contestă inutil executarea💥👈) și costurile finanțării colectării creanțelor.
Acești bani se vor achita, într-un fel sau altul. Desigur că acești bani se vor suporta din budget, deci din taxele și impozitele noastre.
Există însă și o răspundere a celor care nu au emis respectiva hotărâre nici după pronunțarea deciziei ÎCCJ. Există despăgubiri și amenzi pentru nerespectarea unor hotărâri judecătorești emise în contencios administrativ. E vorba de art.18 și, respectiv, art.24 din Legea contenciosului.
Așa cum rezultă din poză, Curtea de Apel București a decis să amendeze prim-miniștri României de după data de 8 mai 2019 (data emiterii deciziei ÎCCJ) cu suma de 20% din salariul net brut pe economie pe fiecare zi de întârziere în emiterea hotărârii de guvern de alocare a celor 8% din acțiunile OMV Petrom.
Așadar, Dăncilă, Orban, Câțu și Ciucă sunt obligați, fiecare, proportional cu zilele în care au fost/sunt premieri, să achite această amendă de cca 500 de lei pe zi.
În același timp, Curtea de Apel București a decis și plata unor noi penalități de 1000 de lei pe zi de întârziere, în favoarea reclamantei.
💥👉Imaginați-vă : în această speță sunt implicați deja cca 16.500 de reclamanți. Deci, amenda și penalitățile se pot multiplica de 16.500 de ori.💥👈
În final, țin să vă spun asta.
Omul obișnuit renunță la orice luptă judiciară chiar înainte de a o începe. Unii chiar inundă internetul cu îndemnuri „optimiste” de genul n-are rost, frate, nu sunt șanse, judecătorii sunt corupți/slabi, avocații scumpi, adversarii mult prea puternici etc.
👉Acest defetism este periculos pentru democrație și statul de drept.👈
De exemplu, Arafat & co au reușit să distrugă orice drepturi și libertăți și aproape orice intenție de luptă judiciară pentru apărarea acestora tocmai pentru că au știut exact cum stau lucrurile cu voința cvasi-inexitentă a cetățenilor români de a-și apăra drepturile în justiție, mai ales în formula procesului colectiv.
Au fost 23 de hotărâri de guvern de prelungire a sării de alrertă, toate anulate la cererea și prin insistența unor „conspiraționiști”, „negaționiști” sau „teroriști”. Nimeni și nimic, însă, nu i-a oprit pe Arahat & co să distrugă societatea, să o fure prin contracte cu deducație și achiziții inutile, să o îndatoreze aberant, să o sărăcească, să o înfometeze, să o îmbotnițeze, să o închidă în casă și să o priveze de drepturi și libertăți concrete, individuale. Pentru că nimeni nu a găsit de cuviință să citească și să ceară aplicarea art. 18 și art. 24 din Legea contenciosului administrativ, care prevede atât despăgubiri pentru emiterea unor acte normative ilegale, cât și amenzi pentru ne-emiterea altora, necesare și obligatorii. Iar acestea se pot cere individual, de la persoane concrete, adică de la (non)emitenții actelor normative, fie ei premieri, comandanți ai acțiunii sau simpli birocrați cu atribuții de scriere și fundamentare a actelor normative.
Aceasta postare este lungă, dar nu necesită mai mult de 7 minute de citire.
Dați share, vă rog.
Numai în acest fel puteți neutraliza mecanismul automat al feisbuc de limitare a postărilor care deranjează.

Sfânta Muceniță Ketevan, Împărăteasa Georgiei (1624)

Pomenirea Sfintei Mare Mucenițe Ketevan, regina Georgiei, care s-a săvârșit în chinuri cumplite (+ 1624)

Sfînta Mare muceniţă Ketevan era descendentă din familia imperială Bagration şi era strănepoata a împăratului Constantin din Kartalin (1469-1505). Devenită soţia lui David, urmaşul împăratului Alexandru al II lea din Kakheti (1577-1605), ea însăşi a condus imperiul. Pietatea profundă a împărătesei se manifesta în atenţia ei deosebită faţă de nevoile Bisericii Georgiene, în zidirea de biserici, adăposturi şi case pentru călători sau cei fără de acoperis. După moartea soţului său, Sfinta Ketevan s-a instalat în singurătate.

Constantin (numit Okayan), frate al soţului ei, a acceptat Islamul şi, urmând instrucţiunile sahului Abbas I, a trimis asasini să îl ucidă pe tatăl său care era pe moarte, împăratul Alexandru II, şi fratele său George. După ce crima a fost înfăptuită, Constantin a dat ordine să fie puse corpurile victimelor pe cămile şi să fie duse împărătesei Ketevan. îngrozită în faţa faptei de cruzime, împărăteasa i-a jelit pe nevinovaţii suferitori şi i-a îngropat la catedrală Alaverdsk. în plus, necredinciosul Constantin-Okayan a depăşit buna cuviinţă în faţa respectabilei ei văduvii şi i-a cerut mana, ameninţând cu forţa în caz de refuz.

Împărăteasa Ketevan şi-a adunat poporul din Kakheti şi a mers împotriva lui Constantin, învingând pe necuviinciosul apostat. El avu parte de o moarte lipsită de glorie împreună cu mulţi din armata persană. Sub conducerea înţeleaptă a împărătesei Ketevan, pacea şi dreptatea au fost restabilite în Kakheti. Sahul Abbas I i l-a înapoi pe fiul ei Teimuraz, care, desi trăise mai multi ani la curtea şeicului ca ostatic, îsi păstrase Credinta Ortodoxă neîntinată.

După aceea sahul Abbas, ameninţând Georgia cu distrugerea, a constrâns autorităţile feudale din Kakheti să predea o sumă de ostateci de seama. Printre ei, ca voluntar, se afla împărăteasa Ketevan. Vrând să prevină dezastrul pentru naţiunea georgiană şi Sfânta Biserică, ea a ajuns în Ispahan. Sahul Abbas a îndemnat-o pe împărăteasa să accepte credinţa mahomedană, dar a primit un refuz hotărât.

Apoi împărăteasa Ketevan a fost aruncată în închisoare, unde a petrecut zece ani, plini de suferinţele martiriului. Nici josnicia curtenilor perşi, nici propunerile viclene ale şahului de a o ridica la rangul de împărăteasă ţinutului pers, nici propunerile de mari bogăţii, nici implorările şi rugăminţile stăruitoare ale curtenilor şi nobililor perşi - nimic nu era în stare să o ademenească să pronunţe chiar şi o singură vorbă blasfemitoare împotriva lui Hristos. Nimic nu era în stare să o mişte pe cea care suferea întru Hristos.

Au atârnat-o răstignită pe un copac în formă de cruce şi au torturat-o cu cleşti încinşi. I-au pus pe cap un coif încălzit la roşu, a fost lovită cu vergi de otel şi i-au împuns trupul cu unghiile. Fumul gros din părul şi capul său arzând s-a ridicat în sus, şi binecuvintata martiră şi-a dat sufletul întru Dumnezeu în ziua de 13 septembrie 1624.

Trei coloane strălucitoare au coborât asupra trupului Sfintei Ketevan, semnificând izbânda ei spirituală. Osemintele sfintei împărătese au fost aduse la Roma la catedrala sfântului Apostol Petru, de către călugări ai ordinului Augustinilor care fuseseră martori la martiriul ei. O parte din moaşte (cinstitul cap şi mâna dreaptă a martirei) au fost date de către călugării Augustini împăratului Teimuraz I şi puse sub masa altarului din catedrala Alaverdi a sfântului Mare mucenic Gheorghe din Kakheti. Patriarhul-katolikos Zaharia (1613-1630) a numărat pe Marea Martiră Ketevan printre sfinţi şi i-a rânduit Sărbătoarea pentru 13 septembrie.

Sfântul Sfințit Mucenic Cornelie Sutaşul, episcop de Skepsis, care a fost convertit de către Sfântul Apostol Petru (I)


Troparul Sfântului Sfințit Mucenic Corneliu, glasul al 4-lea:

Și părtaș obiceiurilor, și următor scaunelor apostolilor fiind, lucrare ai aflat de Dumnezeu insuflate, spre suirea privirii la cele înalte. Pentru aceasta cuvântul adevărului drept învățând, și cu credință răbdând până la sânge, sfințite mucenice Corneliu, roagă-te lui Hristos Dumnezeu să mântuiască sufletele noastre.

Viaţa Sfîntului Sfinţit Mucenic Cornelie Sutaşul
(13 septembrie)

(Culegere de la Metafrast)

După patima cea de bună voie a Domnului nostru Iisus Hristos, după Învierea şi după Înălţarea Lui la ceruri, era în Cezareea Palestinei un sutaş, anume Cornelie, de neam din Tracia. Acesta fiind în întunericul necredinţei, avea lucrările luminii şi, deşi era păgîn, a vieţuit ca un creştin, şi pe Hristos, pe care nu-l ştia, prin milostenii îl cinstea. Vieţuind în mijlocul lumii celei rele, s-a făcut bun, precum mărturiseşte de dînsul Sfîntul Apostol şi Evanghelist Luca, în faptele Apostolilor, zicînd: "Un bărbat oarecare era în Ce-zareea, anume Cornelie, sutaş, din cetatea care se cheamă Italia; fiind cucernic şi temător de Dumnezeu, cu toată casa sa, făcea milostenii multe la săraci, şi se ruga lui Dumnezeu totdeauna" (Fapte 10,1-2). Deci, n-a trecut cu vederea Dumnezeu aceste fapte bune ale lui, ci a binevoit a-l lumina pe el cu lumina credinţei şi a-l aduce în cunoştinţa adevărului, ca lucrările lui cele bune să nu se acopere de întunericul necredinţei. Acest bărbat temător de Dumnezeu, rugîndu-se lui Dumnezeu în casa sa, într-una din zile, a văzut că i s-a arătat lui îngerul lui Dumnezeu, spunîndu-i că rugă-ciunile şi milosteniile lui au ajuns înaintea lui Dumnezeu şi poruncindu-i să trimită în Ioppi după Simon, care se chiamă Petru, şi de la dînsul ceea ce va auzi, aceea să facă. Iar el, îndată a trimis cu rugăminte să cheme pe Petru. Deci, mergînd trimişii la Ioppi, s-a suit Petru în casa de sus, ca să se roage în ceasul al şaselea din zi şi fiind foarte flămînd, a avut o vedenie care îl îndemna să nu se îngreţoşeze a merge la acel bărbat de alt neam din cei netăiaţi împrejur, pentru că nu se amestecau evreii cu alte neamuri, ci se îngreţoşau de dînşii. Vedenia lui Petru a fost astfel: Un vas oare-care ca o masă de pînză, legată în patru colţuri, se pogora de trei ori din cer, şi un glas îi poruncea lui Petru ca cele ce se află în vas, cele cu patru picioare de pe pămînt şi fiarele şi tîrîtoarele, precum şi păsările să le junghie şi să le mănînce. Lepădîndu-se Petru, a zis că niciodată n-a mîncat ce este necurat. Atunci, glasul din cer i-a zis: "Cele ce Dumnezeu le-a curăţit, tu nu le spurca" (Fapte 10,15). Această vedenie era semnul întoarcerii la Creştinism al lui Cornelie şi al celorlalte neamuri. Foamea lui Petru a însemnat foamea cea scrisă de Proorocul Amos: "Nu foame de pîine, nici sete de apă, ci foame de auzirea cuvîntului Domnului" (Amos 8,11). Şi o foame ca aceea era în casa lui Cornelie şi a tuturor limbilor. Că precum do-rea Petru acea pîine trupească, aşa doreau aceia pe cea sufletească. Vasul cel de patru colţuri legat închipuia biserica Lui care prin pa-tru Evanghelişti s-a întărit în credinţă. În vas erau felurite vieţu-itoare din cele necurate: fiarele, tîrîtoarele, păsările care înseamnă limbile cele ce, prin înţelegerea lor cea pămîntească, erau vieţu-itoare cu patru picioare, privind cu mintea în pămînt şi neînţelegînd cele de sus şi neştiind a cerceta cele din înălţime. Deci, fiare erau cu iuţimea şi jigănii otrăvitoare cu necurăţia cea vătămătoare de suflet, iar păsări zburătoare pe sus erau cu înălţarea minţii spre mîndrie. Dar i s-a poruncit a le junghia pe acelea şi a le mînca, adică: cu sabia cea ascuţită a cuvîntului lui Dumnezeu să ucidă patimile cele vechi păgîneşti, necuvîntătoare şi deprinderile cele de fiare, şi să facă sufletele şi trupurile lor, curăţite prin botez, jertfă vie, bine primită lui Dumnezeu. Pogorîrea cea de trei ori a vasului din cer a însemnat cea de trei ori afundare la sfîntul botez. Glasul cel ceresc i-a spus că erau curăţite acelea de Dumnezeu, adeverindu-l că nu numai pentru israiliteni, ci şi pentru alte neamuri şi-a vărsat Hristos sîngele cel ce spală spurcăciunile păcatelor.

Drept aceea, cugetînd Petru la acea vedenie şi nedumerindu-se, iată ajunseseră trimişii de la Cornelie şi întrebînd de dînsul. Iar Duhul i-a poruncit să meargă cu dînşii neîndoindu-se de nimic, ca pe cel dintîi om dintre păgîni să-l împreune cu trupul bisericii lui Hristos; iar după dînsul şi celelalte neamuri să vină la Hristos. Deci, intrînd Petru în casa lui Cornelie, l-a întîmpinat pe el Cornelie cu cinste, cu toate rudeniile sale şi cu prietenii cei iubiţi şi, căzînd la picioarele lui, i s-au închinat. Iar Petru l-a ridicat pe el, zicînd: "Voi ştiţi că nu se cade omului evreu a intra la cei de altă seminţie şi a avea împărtăşire cu dînşii; însă, mi-a descoperit mie Dumnezeu că nu se cuvine a numi spurcat sau necurat, pe nici un om. Deci, am venit la voi fără îndoire, şi vă întreb: cu ce gînd m-aţi chemat pe mine la voi ?" (Fapte 10, 28-29).

Iar Cornelie i-a răspuns lui cu de-amănuntul, cum a văzut pe înger şi ce a auzit de la dînsul şi l-a rugat pe Petru ca să-i spună lui cuvîntul cel de mîntuire, iar Petru, deschizîndu-şi gura, a în-ceput a-i propovădui lui pe Iisus, că Dumnezeu era în trup, cu oamenii, pe pămînt petrecînd, învăţînd şi povăţuind pe oameni la calea ce duce la cereasca Împărăţie, şi a făcut multe semne şi minuni, tămăduind toate bolile şi învăţînd cu cuvîntul. "Acela de voie a pătimit, a murit, şi a înviat, ca pe om să-l izbăvească din pa-timi şi să-l învieze din moarte, dăruindu-i lui viaţă veşnică; şi acela va judeca viii şi morţii, pentru care toţi proorocii mărturisesc, şi tot cel ce crede în numele Lui, iertare de păcate va lua" (Fapte 10,43). Acestea grăindu-le Petru şi Duhul Sfînt sălăşluind cuvintele lui în inimile celor ce ascultau, i-a adus pe ei la credinţă şi s-a botezat Cornelie cu toată casa sa.

Cornelie este cel dintîi din păgîni care a crezut în Domnul nostru Iisus Hristos; iar după botezul său a părăsit toate cele păgî-neşti şi a mers în urma lui Petru şi a fost pus episcop de dînsul.

Deci, înconjurînd cu dînsul şi cu mulţi alţii diferite ţări, se ostenea cu propovăduirea lui Hristos. Şi fiind Petru cu Timotei şi cu Cornelie în Efes, li s-a făcut lor ştire de cetatea Scipseos, cum că locuitorii ei se închină la idoli cu sîrguinţă. Şi se sfătuiau care dintre dînşii să meargă acolo la propovăduire. Şi aruncînd sorţii, a căzut soarta pe Cornelie care, chemînd pe Dumnezeu în ajutor, a mers la cetatea aceea degrabă.

Era acolo oarecare dregător, anume Dimitrie, filosof iscusit în înţelepciunea elinească, care ura foarte mult buna cinstire creş-tinească şi jertfea zeilor păgîni, mai ales lui Apolo şi Zeus. Fiind înştiinţat despre Cornelie, că intrase în cetate, îndată l-a chemat pe el înaintea sa şi l-a întrebat de unde şi pentru ce a venit. Iar Cornelie a răspuns: "Rob sînt al Dumnezeului celui viu şi, trimis fiind, am venit aici ca să te chem pe tine din întunericul cel adînc al ne-ştiinţei şi să te scot la lumina adevărului şi raza cea curată a cunoş-tinţei să lumineze sufletul tău". Iar el, neînţelegînd nimic din cele grăite, s-a mîniat şi cu iuţime i-a zis: "Eu altele te-am întrebat şi tu altele-mi răspunzi mie. Aşa, mă jur pe zei, că dacă nu-mi vei răspunde la fiecare întrebare, apoi nu voi cruţa bătrîneţele tale, nici mă voi ruşina de cărunteţele tale. Deci, spune-mi mie: la cine eşti ostaş şi pentru ce pricină ai venit aici ?" Iar Cornelie a zis: "De voieşti ca să ştii gradul meu, apoi să ştii că sînt sutaş cu dregătoria şi cînd am auzit de tine, că tu şi femeia ta şi toţi cei ce sînt sub stăpînirea ta aţi căzut în mare rătăcire, am venit ca să vă scap pe voi de idoleasca înşelăciune şi să vă povăţuiesc la calea cea adevă-rată şi să vă împac cu unul Dumnezeu cel viu, care a făcut cerul şi pămîntul şi toate cele ce sînt în dînsele". La acestea Dimitrie a zis: "Te văd pe tine ajuns la bătrîneţe şi mi-e milă pentru anii tăi cei mulţi; deci, încetează a-ţi lungi prin cuvinte minciuna ta, apropie-te la zeii noştri şi te închină lor, iar de nu vei voi ca să faci aceasta, apoi să ştii că la grele chinuri te voi da pe tine şi nici un Dumnezeu, afară de zeii mei, nu te va scoate pe tine din mîinile mele". Iar Cornelie a zis: "Puternic este Dumnezeul meu, nu numai să mă păzească pe mine de toate răutăţile tale întreg şi nevătămat şi să mă izbăvească din mîinile omeneşti, dar încă şi pe zeii tăi să-i zdro-bească şi să-i sfarme ca praful pe idolii lor şi pe tine, cel ce în de-şert nădăjduieşti spre dînşii să te aducă la a lor cunoştinţă. Iar eu, zeilor tăi, ca şi idolilor lor celor fără de suflet, niciodată nu mă voi închina. Pentru că scris este: zeii cei ce n-au făcut cerul şi pămîntul să piară; şi iarăşi: "Domnului Dumnezeului tău să te închini şi Lui unuia să-I slujeşti". Am venit aici pentru ca să vă povăţuiesc pe voi la pocăinţă, ca să ieşiţi din cursele diavolului, fiind de vii vînaţi de dînsul după voia lui".

Iar dregătorul a zis: "M-am jurat pe zeii mei că nu te voi cruţa pe tine ci la grele munci te voi da, de nu vei jertfi zeilor". Apoi, Cornelie l-a întrebat: "La care zei porunceşti să jertfesc ?" Şi i-a zis dregătorul: "Jertfeşte lui Apolin şi lui Die". Iar Cornelie a zis: "Deci, arată-mi mie pe acei zei ai tăi". Şi s-a bucurat dregătorul, socotind că vrea să se închine lor şi l-a dus pe el la capiştea lui Die. Şi le urma lor lume multă, vrînd să vadă pe Cornelie închi-nîndu-se la idoli. Şi sosind la capişte, au intrat într-însa dregătorul cu Cornelie şi cu toţi cei ce veniseră cu dînşii, între care era şi femeia boierului, anume Evantia, şi Dimitrie, fiul lui, că aşa se che-ma după numele tatălui său.

Deci, Sfîntul Cornelie, fiind în capiştea idolească, s-a întors spre răsărit şi, plecîndu-şi genunchele sale la pămînt, se ruga zicînd: "Dumnezeule, Cel ce ai cutremurat pămîntul şi prin el ai mutat munţii în inimile mărilor, Cel ce prin mîna lui Daniil ai sfărîmat pe Vil şi ai omorît pe balaur şi gurile leilor astupîndu-le ai păzit întreg pe robul tău, Tu şi acuma răstoarnă idolii aceştia şi dă cunoştinţă poporului tău, ca să ştie că braţul tău este puternic!". Aşa ru-gîndu-se sfîntul, a ieşit din capişte împreună cu Dimitrie dregătorul şi cu toată mulţimea poporului ce venise; iar Evantia cu Dimitrie, fiul său, rămăseseră încă înăuntrul capiştei şi deodată s-a făcut cutremur şi a căzut capiştea cu idolii, sfărîmîndu-se ca praful idolii lor spre care nădăjduiau; şi a fost apucată acolo femeia dregă-torului cu fiul lor, sub zidurile cele căzute. Şi toată mulţimea văzînd căderea capiştei, s-a spăimîntat. Iar boierul nu ştia că femeia şi fiul lui s-au astupat de ziduri. Cornelie însă, veselindu-se de puterea Dumnezeului Celui viu, a zis către boier: "Unde sînt acum, boierule, idolii tăi cei mari?" Iar el, umplîndu-se de mînie, a zis: "Spune nouă, fermecătorule, cu ce vrăji ai făcut să cadă capiştea cu idolii noştri?" Şi se sfătuia boierul cu ai săi cu ce fel de chinuri să-l piardă pe Cornelie. Dar, iată că aproape trecuse ziua şi soarele apunea; pentru aceea, nu era vreme ca să chinuiască pe Cornelie. Deci, a poruncit dregătorul ca să-l lege cu mîinile şi picioarele şi aşa să-l spînzure pe el în temniţă, ca toată noaptea, spînzurat, să pătimească pînă dimineaţa, iar a doua zi voia să-l chinuie pe el cumplit şi apoi să-l ucidă. Fiind dus sfîntul în temniţă cu mîinile şi picioarele legate şi spînzurîndu-l, precum a poruncit prigonitorul, îndată a alergat la dregătorul unul din slujitorii lui, anume Teleton, zicîndu-i: "Stăpîne, doamna ta şi unul născut, fiul tău, au pierit în capişte, sfărîmaţi fiind între ziduri de cutremur !" Auzind aceasta Dimitrie şi-a rupt hainele sale şi se văita cu amar, încă se tînguiau cu dînsul împreună şi mai marii cetăţii, în timp ce alţii îl mîngîiau. Dar cine putea să mîngîie o jale mare ca aceea care venise pe nesimţite, aducînd moartea cea neaşteptată a femeii şi a fiului său? Apoi, a zis către cei ce stăteau de faţă: "Mergeţi, aruncaţi pietrele capiştei celei căzute, pînă ce veţi afla oasele iubitei mele soţii şi ale dulcelui meu fiu şi, aflîndu-le, să mi le aduceţi aicea". Grăind acestea a ridicat glasul şi a plîns cu jale mare. Tînguindu-se el, a venit degrabă mai marele jertfitorilor, anume Varvat, zicînd: "Am auzit glasul femeii tale şi fiului tău, din mijlocul zidurilor celor căzute, strigînd aşa: "Mare este Dumnezeul creştinesc care ne-a scăpat pe noi vii de această cumplită moarte, prin robul său Cornelie. Deci, rugaţi pe acel sfînt bărbat ca să ne scoată pe noi de aici, ca să nu pierim desăvîrşit, pentru că vedem minunile cele de mirare ale Dumnezeului lui şi auzim glasul îngerilor celor ce cîntă: Slavă întru cei de sus lui Dumnezeu şi pe pămînt pace, întru oameni bună-voire".

Acestea auzindu-le boierul de la Varvat, îndată a alergat de grabă cu toţi ai săi la robul lui Dumnezeu în temniţă şi l-au aflat pe el umblînd, pentru că Îngerul Domnului îl dezlegase pe el din legături. Şi a căzut boierul la picioarele lui Cornelie, zicînd: "Mare este Dumnezeul tău, Cornelie, care păzeşte pe soţia mea şi pe fiul meu, încă vii, în capiştea cea căzută. Deci, ne rugăm ţie, robule al Dumnezeului celui preaînalt, vino şi îi scoate pe dînşii de acolo şi, iată, eu şi toţi cei cu mine credem în cel propovăduit de tine, Hristos cel răstignit".

Deci, mergînd Sfîntul Cornelie cu dînşii la capiştea idolească cea căzută şi ridicîndu-şi spre cer ochii săi, a zis: "Doamne, Dumnezeul puterilor! Cel ce cauţi pe pămînt şi îl faci pe el de se cutre-mură, de a cărui faţă se topesc munţii şi seacă adîncurile, Însuţi fiind Domn; ascultă suspinele celor legaţi şi scoate din pămînt pre Evantia, şi nu-Ţi întoarce faţa ta de la fiul ei şi ia aminte spre sufle-tele lor pentru numele Tău". Aşa rugîndu-se el, deodată s-a deschis locul unde era ţinută Evantia cu fiul său, între zidurile cele căzute şi au ieşit de acolo amîndoi sănătoşi, lăudînd pe Dumnezeu. Deci, toţi cei ce erau acolo, şi au văzut acea preaslăvită minune, strigau: "Mare este Dumnezeul creştinilor". Şi s-a botezat Dimitrie cu fe-meia, cu fiul său şi cu toată casa sa şi s-au botezat cu dînsul şi cei-lalţi oameni, la număr două sute şaptezeci şi şapte.

A petrecut Sfîntul Cornelie în acea cetate vreme îndelungată, dezrădăcinînd spinii necredinţei din inimile omeneşti şi semănînd sămînţa bunei credinţe. Şi, în scurtă vreme a adus la Hristos toată cetatea şi pe oarecare bărbat cinstit, anume Evnomie, pe care l-a făcut preot. Apoi, plin fiind de zile, a sosit la fericitul său sfîrşit, de care fiind înştiinţat mai înainte de vreme, se nevoia la rugăciune cu osîrdie, gătindu-se mai înainte spre calea pe care avea să meargă la Dumnezeul său.

Deci, adunînd pe toţi creştinii pe care îi întorsese de la ne-dumnezeire, îi învăţa pe dînşii ca să petreacă în credinţă, în dra-goste şi în toate faptele bune, să se ocîrmuiască pe sine, sporind în poruncile Domnului. Apoi, învăţîndu-i pe ei din destul, a auzit un glas din cer, zicînd către dînsul: "Cornelie, vino la mine, că iată s-a gătit ţie cununa dreptăţii!" Aceasta auzind-o Cornelie, îndată s-a întors la rugăciune şi plecîndu-şi genunchele a zis: "Doamne, Dumnezeul nostru, Cel ce m-ai învrednicit pe mine a păzi credinţa, a săvîrşi nevoinţa şi a birui pe cel potrivnic, mulţumesc Ţie de toate. Încă mă rog ţie Doamne, caută spre robii tăi din înălţimea cea sfîntă a Ta şi milostiv să fii lor. Întăreşte-i pe dînşii în credinţă, îm-puterniceşte-i în nevoinţă, sporeşte-le lor în păzirea sfintelor Tale porunci, ca neîncetat să slăvească Prea Sfînt Numele Tău, acum şi în vecii vecilor". Şi toţi zicînd: "Amin!" şi-a dat cu bucurie duhul său în mîinile Dumnezeului Celui ce la cer l-a chemat pe el. Iar dregătorul Dimitrie cu Evantia soţia sa, cu fiul Dimitrie, cu Evno-mie preotul şi cu toţi credincioşii, plîngînd mult deasupra părintelui şi învăţătorului lor şi aprinzînd lumînări şi cîntînd cîntări deasupra mormîntului, l-au îngropat pe el cu cinste aproape de capiştea cea căzută a lui Die. Şi în toate zilele credincioşii mergeau la mormîntul lui, cădelniţau cu tămîie şi se rugau şi multe tămăduiri se da bolnavilor de la mormîntul lui.

Trecînd mulţi ani şi ducîndu-se toţi la Domnul, a rămas neştiut urmaşilor lor locul acela unde au fost îngropate moaştele Sfîntului Cornelie, că crescuseră împrejurul lui rugi şi tufe multe şi nimeni nu ştia de comoara aceea de mult preţ.

S-a întîmplat oarecînd de a mers acolo episcopul Silvan de la cetatea care se numea Troia, căruia sfîntul Cornelie i-a zis: "De multă vreme petrec aici şi nimeni nu m-a cercetat". Iar episcopul, sculîndu-se din somn, se mira de acea vedenie, şi nu se pricepea cine i se arătase lui. Iar în noaptea viitoare iarăşi i s-a arătat sfîn-tul, zicîndu-i: "Eu sînt Cornelie sutaşul. Moaştele mele zac în rugii cei ce sînt aproape de locul acela unde era oarecînd capiştea lui Die. Drept aceea, tu să-mi zideşti mie biserică aproape de locul lui Dimitrie, iar locul acela se numeşte Pandohium şi multe trupuri ale credincioşilor şi sfinţilor fraţi sînt îngropate acolo. Dimineaţa, episcopul a spus vedenia aceea clerului său şi au mers cu toţii la rugii aceia pe care în vedenie îi arătase lui sfîntul şi, rugîndu-se cu dina-dinsul, începu a săpa; şi aflară racla care avea în ea moaştele sfîn-tului Cornelie, din care ieşeau negrăite, bune, miresme întregi şi nestricate. Şi s-au veselit foarte mult pentru aflarea unei astfel de mari vistierii.

Episcopul era în dificultate pentru biserica pe care sfîntul i-a poruncit să o zidească, pentru că n-avea atîta avere cît ar fi fost de trebuinţă spre zidirea bisericii. Însă şi în aceasta Sfîntul Cornelie nu a zăbovit a ajuta episcopului; pentru că, în viitoarea noapte, s-a arătat oarecăruia om, anume Evghenie, care era dreptcredincios şi foarte bogat. Aceluia i-a poruncit ca să dea averi episcopului Siluan cît va fi de-ajuns spre zidirea bisericii. Iar Evghenie a spus vedenia aceea episcopului şi i-a dat lui toate cele de trebuinţă. Şi începînd a zidi sfînta biserică, degrabă a săvîrşit-o pe ea şi a înfrumuseţat-o cu toată buna podoabă. Apoi, sosind vremea în care cinstitele moaşte ale sfîntului să fie aduse din rugi în acea biserică zidită din nou, s-a adunat mulţime de credincioşi, cu episcopul Siluan şi cu Evghenie, avînd în mîinile lor lumînări aprinse. Şi cînd a început episcopul cu clerul a cînta cîntarea cea întreit sfîntă, îndată singură de sine s-a mişcat racla şi se ducea cu nevăzute mîini la biserică şi nu îndrăznea nimeni din oameni a se atinge de dînsa.

Deci, văzînd toţi acea minune, cum merge racla singură de sine, se mirau cu frică şi ca printr-o gură strigau cu toţii: "Sfînt! Sfînt! Sfînt! Domnul Savaot, Cel ce ne-a arătat nouă puterile şi minunile sale, prin Cornelie, robul Său". Încă s-a întîmplat de erau acolo şi mulţi necredincioşi care, văzînd acea minune, au crezut în Domnul nostru Iisus Hristos. Iar cînd au ajuns la biserică şi au intrat într-însa, mulţi stau şi de-o parte şi de alta, privind unde va merge racla cu moaştele şi unde va sta. Deci, mergînd ea drept a stat aproape de altar, de partea dreaptă. Apoi, voia episcopul ca să-l pună pe el înlăuntrul altarului şi nimeni nu putea să mişte ra-cla din locul acela, în care singură a stat. Şi s-au făcut multe mi-nuni atunci şi după aceea de la sfintele şi făcătoarele de minuni moaşte ale plăcutului lui Dumnezeu.

Murind episcopul Siluan, s-a pus după dînsul episcop Filostorghie. Acela a îndemnat pe oarecare zugrav, anume Evcratie, ca toa-tă biserica să o înfrumuseţeze dar mai cu seamă icoana Sfîntului Cornelie să o împodobească frumos. Deci, zugravul, cînd începu să zugrăvească icoana Sfîntului Cornelie, nu putea ca să-i închipuiască bine faţa lui şi o ştergea şi iarăşi o zugrăvea şi iarăşi o ştergea, de multe ori, neputînd deodată să o zugrăvească cu bună podoabă.

S-a mîhnit Evcratie şi zicînd asupra sfîntului oarecare cuvinte de hulă i-a lăsat chipul lui aşa. Şi vrînd ca să zugrăvească altceva pe zidul bisericii, s-a suit pe o scară şi, alunecînd cu picioarele, a căzut de pe scară la pămînt şi atît de rău s-a lovit încît a rămas aproape mort. Apoi, luîndu-l pe el ceilalţi, care se întîmplaseră acolo, l-au dus la casa lui şi l-au pus pe pat abia viu, neputînd nici a grăi. Şi vedeau toţi că erau viermi împrejurul buzelor lui şi unii intrau, iar alţii ieşeau din gură. Aceasta era pedeapsa pentru că a îndrăznit, cu buzele lui, a zice cuvinte de hulă asupra sfîntului. Dar, precum singur Domnul, aşa şi sfinţii, robii lui, nu se mînie pînă la sfîrşit, nici nu ţin vrăjmăşie în veac, aşa a doua zi acela care pe fe-meia şi pe fiul lui Dimitrie din mijlocul zidurilor celor risipite i-au scos vii, acela şi lui Evcratie i s-a arătat şi, luîndu-l pe el de mînă, ca din somn l-a ridicat de pe pat şi apoi nevăzut a fost. Iar Evcra-tie, simţindu-se pe sine sănătos, a alergat la biserica sfîntului şi căzînd la cinstita raclă, în care zăceau tămăduitoarele moaşte ale lui Cornelie, cu lacrimi cerea iertăciune pentru greşeala sa şi mul-ţumea sfîntului că l-a miluit şi l-a tămăduit de durere pe el, cel ce era aproape de moarte. Deci, două folosuri a cîştigat zugravul ace-la, din arătarea sfîntului: tămăduire şi cunoştinţa feţei lui, adică ce fel fusese la chip. După însănătoşire, a zugrăvit pe Sfîntul Cornelie pe icoană, aşa precum l-a văzut pe el arătîndu-se lui. Şi preamărea pe Hristos Dumnezeu, Cel împreună cu Tatăl şi cu sfîntul Duh slăvit în veci. Amin.

În această zi facem şi pomenirea sfinţilor mucenici Ilie, Zotic, Luchian şi Valerian, care pe timpul împărăţiei lui Licinius (308- 321) au pătimit de la Macsim, prefectul lui, precum şi pomenirea cuviosului părintelui nostru Petru, celui din Atroi. Acesta se pare că ar fi acela ce mai înainte în luna aceasta, în luna a 5-a, a fost cel din Afira. Facem şi pomenirea Sfîntului Sfinţit Mucenic Iulian, prezviterul din Anghira Galatiei, care pe vremea împărăţiei lui Licinius a pătimit pentru Hristos, a Sfinţilor Mucenici Cronid, Leontie, Serapion care, în Egipt, după multe chinuri, s-au sfîrşit înecaţi în mare, şi a Sfinţilor Mucenici Selevchie, Macrovie şi Gordian, cei ce au fost în Galatia daţi la fiare. Şi aici mai pomeneşte Prologul sfinţi prăznuiţi de Sfînta noastră Biserică Creştină Ortodoxă de Răsărit.

Vietile Sfintilor - Septembrie

Sfântul Cuvios Ioan de la Prislop, nevoitor în secolul XVII

 

Și tot în această zi facem pomenirea Sfântului Cuvios Ioan de la Prislop, nevoitor în secolul al XVII-lea

Se spune ca un tânăr pe numele Ioan, din satul Silvasul de sus - în hotarul căruia se afla şi Sf. Locas - a părăsit casa părintească, s-a închinoviat în obştea călugărilor de le Prislop, ducând o viaţă aleasă de rugăciune, împletită cu munca şi săvârşirea de fapte bune. După un număr de ani, dorind să ducă o viată şi mai liniştită, retrasă cu totul de lume, a găsit un loc, ca la 500 metri de mănăstire, pe malul prăpăstios al râului Slivut (Silvut), unde şi-a săpat singur cu mari nevoinţe, o chilie de piatră, cunoscută până azi sub numele de "chilia" sau iarăşi "casa sfântului". Aici şi-a petrecut restul zilelor în neîncetate rugăciuni şi ajunări, întocmai ca marii nevoitori întru cele duhovniceşti din primele veacuri creştine. Dar a fost voia lui Dumnezeu ca viata lui îmbunătăţită să se sfârşească prea devreme. Spune tradiţia populară că pe când îsi facea o fereastră la chilia lui, doi vânători de pe versantul celalat al prăpastiei l-au împuşcat, fără să ştie cine era. Aşa s-a săvârşit din viaţă Cuviosul Sihastru sau Sfântul Ioan de la Prislop.

Nu ştim cu siguranţă când a trăit Cuviosul Ioan de la Prislop. Presupunem că în veacul al XV-lea sau în prima jumătate a celui următor... El a fost este şi va fi - pentru credincioşii din părţile Hategului şi Hunedoarei - o pildă vie de sfinţenie, iar "chilia" sau "casa" lui rămâne mereu un loc de pelerinaj şi de reculegere sufletească pentru toţi cei ce caută cuvânt de mângâiere şi de întărire în locurile de mare frumuseţe naturală ale Prislopului, în care au trăit atâţia cuvioşi călugări cu viaţa aleasă şi bineplacută lui Dumnezeu.

(Pr. prof. dr. Mircea Păcurariu: "Sfinţi Români", editia 1987)