Sfânta Biserica Ortodoxă

joi, 17 iulie 2025

Av.Prof.Univ.Dr.Gheorghe Piperea - Contra – revoluția bugetară a Ursulei von der Leyen

Contra – revoluția bugetară a Ursulei von der Leyen

După îndelungi amânări și cu un stil haotic și chiar rizibil pe alocuri, Comisia Europeană a lansat ieri, 16 iulie 2025, proiectul de buget multianual al UE, pe anii 2028 – 2034.
În mod intenționat, resursele oficiale de comunicare ale UE au concentrat discursul pe „revoluția” pe care ar aduce-o cu sine acest buget, în valoare de 2 mii de miliarde de euro.
Suma în sine, însă, a ridicat imediat obiecții – de la 1,2 trilioane, la 2 trilioane, este vorba de un surplus de 800 de miliarde de euro, care trebuie asigurat de statele membre, prin majorarea contribuției la UE. Germania a spus deja că această suplimentare a bugetului este inacceptabilă. Franța, confruntată cu propriul deficit bugetar excesiv, a respins implicit ideea. La fel au procedat statele net contributoare la buget – Olanda și țările nordice. O eventuală creștere a taxelor sau crearea de taxe noi, pe care să le colecteze direct UE*, ar putea stârni valuri de mânie în statele membre, în rândul întreprinderilor și, mai ales, la cetățeni. Presa europeană reflectă deja reacții dure, furioase chiar, ale Consiliului, ale Parlamentului European și ale statelor membre.
De altfel, acest surplus nu este nici măcar o evoluție. Este o stagnare sau chiar o involuție. Cu o inflație prognozată de 37% în 7 ani, suma de 800 de miliarde de euro nu înseamnă decât un maxim de 10% în plus, în termeni reali. Uniunea Europeană are de rambursat, începând cu 2028, cei 650 de miliarde de euro împrumutați pentru a finanța programul NewGenerationEU (mecanismul de redresare și reziliență, utilizat pentru acoperirea consecințelor negative ale pandemiei de covid). Deci, “surplusul” e, de fapt, deficit bugetar excesiv.
De fapt, acest buget este o contra-revoluție, este înscrierea UE pe un drum îngust, cu sens unic, care poate duce la faliment sau la totalitarism.
Iată de ce:
1. Socialiștii au condiționat votul lor contra moțiunii de cenzură de săptămâna trecută și, implicit, pentru menținea Ursulei la putere, de menținerea neatinsă a Fondului Social European. Proiectul de buget multi-anual l-a desființat. Banii alocați protecției sociale și luptei contra sărăciei vor fi plasați sub umbrela unui mega – fond, denumit National and Regional Partnership Plans (NRPP), care va conține și fondurile de coeziune regională, și fondurile pentru agricultură. Acest NRPP înseamnă 48% din buget, adică, 960 de miliarde de euro. Conform declarațiilor date ieri presei de doi comisari europeni (Christophe Hansen, agricultură, Rafaelle Fito, dezvoltare regională), minim 300 de miliarde de euro vor fi alocați plăților directe făcute fermierilor și minim 218 miliarde de euro vor fi alocați plății directe către regiuni, restul urmând a fi alocat agriculturii și dezvoltării regionale prin intermediul diverselor scheme de sprijin. Roxana Mânzatu, comisar european pentru protecție socială, a declarat că a obținut promisiuni de la Ursula că minim 14% din buget va merge în protecție socială. În teorie, ar urma ca minim 280 de miliarde de euro să fie alocate protecției sociale și luptei contra sărăciei. Socialiștii vor râmâne, însă, cu teoria și cu promisiunile: în realitate, dată fiind unificarea articială a celor trei domenii de acțiune și finanțare într-un singur „plan”, câștigătorii acestui joc al alocării vor fi fermierii și regiunile. Ca de obicei, o treime din banii europeni vor merge către agricultură și 20% vor merge către regiuni. Restul va râmâne de alocat protecției sociale și luptei contra sărăciei. Vorbim, deci, de cel mult 100 de miliarde de euro. Fondul Social European are azi valoarea de 147 de miliarde de euro...
În consecința, pentru a rămâne în funcție, Ursula le-a făcut o promisiune mincinoasă socialiștilor, pe care nu a onorat-o. Socialiștii au menținut-o în funcție degeaba. Urmează, deci, o nouă moțiune de cenzură, de data asta, de la socialiști.
2. În timp ce proiectul de buget tinde să văduvească agricultura și regiunile de aproape 200 de miliarde de euro, Ucrainei i se alocă un fond special, extrabilanțier, de 100 de miliarde de euro.
În timp ce protecția socială și lupta contra sărăciei sunt văduvite de aproape 50 de miliarde de euro, mai multe sute de miliarde de euro merg către înarmare.
3. Proiectul de buget conține și un Fond European al Competitivității, căruia i se va aloca un procent de 23% din buget, adică 460 de miliarde de euro.
Intersant este că, în cadrul acestui fond este ascuns bugetul pentru înarmare, unor state membre urmând a li se permite să utilizeze bani din acest fond cu titlu de cheltuieli militare. În plus, acestor state li se va permite să depășească deficitul bugetar maxim, de 3% din PIB, pentru a se putea încadra fără constrîngeri în trendul de creștere a cheltuielilor cu apartenența la NATO, de 5% din PIB. Precizez că România nu se află în rândul acestor stateme membre, ceea ce denotă incompetență și indolență ale decidenților politici actuali.
4. Problema enormă pe care o ridică acest proiect de budget este că, fără consultarea Parlamentului și fără acordul Consiliului, Ursula urmează a desființa sute de programe, unele dintre ele cu o anumită eficiență, altele cu o tradiție îndelungată și o experiență birocratică bogată (de exemplu, fondurile pentru agricultură).
Așadar, vorbim nu doar de concentrarea puterii, denumită și „comisionalizare” în presa europeană, ci și de evitarea mecanismelor democratice care implică Parlamentul și Consiliul în procesul decizional.
Aceasta este exact una dintre acuzațiile pe care le-am făcut cu ocazia moțiunii de cenzură de săptămâna trecută.
Presa oficială a aplaudat respingerea moțiunii, dar acum este plină de această acuză, care sună chiar mai rău decât formula din moțiunea de cenzură.
Majoritatea deputaților europeni care au luat atitudine în chestiunea proiectului de buget „s-au arătat deosebit de îngrijorați de propunerile care ar putea slăbi rolul autorităților regionale și locale în gestionarea fondurilor și care ar putea pune fermierii împotriva regiunilor sau regiunile împotriva guvernelor naționale” (apud euractiv**).
În lipsa unui control parlamentar și a participării la decizie a Consiliului și a autorităților naționale și regionale, suntem lăsați descoperiți față de trendul resimțit în ultimii 6 ani: un regres democratic foarte riscant și deranjant.
5. Proiectul de buget nu conține nimic liniștitor din perspectiva corupției, a deturnării de fonduri și a ineficienței cheltuirii banilor publici. Chiar și euractiv consideră că se fură***. Ceea ce zice și Curtea Europeană de Conturi. Ceea ce a zis și ex-ombudsman – ul european, Emilly O’Reilly, acum 2-3 ani.
Ceea ce ziceam și eu în moțiune.
6. Sumele alocate protecției sociale, agriculturii și coeziunii regionale vor fi partajate în 27 de pachete naționale, oarecum după principiul fondator al Mecanismului de redresare și Reziliență (PNRR). Precum se știe, accesul la acest gen de fonduri a fost condiționat de reforme și de respectarea statului de drept, unde “reforme” au însemnat tranziția climatică, net zero, digitalizarea și bancarizarea generalizate, prioritizarea drepturilor minorităților de gen și a migranților și alte nebunii ideologice, iar “statul de drept” a însemnat exact ceea ce a vrut Ursula să însemne. Ei bine, și aceste noi planuri de parteneriat național și regional (NRPP) vor fi gestionate după același tipar.
Nu știm care sunt valorile europene, dar știm sigur că un cerber al lor va putea decide oricând că un anume stat membru nu le respectă, și, deci, accesul la borcanul cu miere îi va fi fost interzis.
Nu mai știm exact nici ce anume înseamnă statul de drept, în accepțiunea Comisiei și a Ursulei. Nu de alta, dar Comisia și Ursula însăși au încălcat statul de drept, în varianta sa clasică, cea care presupune separația, echilibrul și distribuția puterii, drepturile individuale și libertățile cetățenești, libertatea de opinie și de consțiință, respectul tratatelor și al Constituției ...
Comisia Europeană este o instituție europeană care încalcă ea însăși statul de drept, ignorând cu grație rapoartele Curții de Conturi, disprețuind rolul Parlamentului și încălcând cu intenție decizii ale CJUE, așa cum am susținut în moțiunea de cenzură și cum probează documentele oficiale și faptele notorii.
Acești bani din noul buget european vor fi, precum se poate intui, la discreția Ursulei.
Nu ești suficient de incluziv cu minoritățile de gen și cu migranții, încalci. Ești prea incluziv cu săracii, antreprenorii, fermierii, încalci. Nu ești suficient de anti-climate change, încalci. Nu ești suficient de digitalizat și bancarizat, nu elimini suficient de rapid cash-ul, încalci. Nu te supui narativului oficial (minciuna bună, nobilă), încalci. Nu combați suficient de sever și prompt (în accepțiunea turnătorilor profesioniști și a ONG – urlor progresiste) conspiraționiștii, extremiștii și populiștii (termeni care înseamnă exact ceea ce Comisia Europeană vrea să însemne, iar nu ceea ce înseamnă etimologic și natural), încalci.
Notă: România este indexată ca statul membru UE cu cel mai mic nivel al democrației și al statului de drept din întreaga UE. Printre altele, calificativul a fost “meritat” din cauza anulării alegerilor, anulare fabricată de și de care au profit la maxim ... pro-europenii. Nu Ungaria și nici Slovacia vor fi oile negre ale fondurilor europene, ci România.
PS Ce vă spuneam despre Ursula? Că v-ați pus pe soclu un idol fals, cu ifose de țarină. Trebuie rapid forțată să coboare de acolo.

Deputat AUR.Profesor.Univ.Dr.Habil.Silviu Gurlui - Opinie despre un caz neobișnuit, despre un caz tehnic.

 

Astăzi am fost invitat la Prima TV sa exprim o opinie despre un caz neobișnuit, despre un caz tehnic. Eu nu ma refer la persoane, nu ma antepronunt și nu dau nici un verdict cit timp este o ancheta acolo ce urmează a elucida o situație. Nici nu sunt date clare.

Opinia mea este strict legata de partea tehnica, o ipoteza. Sa spunem ca într-o încăpere oarecare, dintr-un motiv fără importanta ar exista un dispozitiv portabil care emite un zgomot tipic pe o frecventa sau un cumul de frecvente, pe un semnal gsm sau wifi (internet) sau ambele care acoperă semnalul util și astfel se perturba comunicația. Probabil zgomotul poate fi de fond continuu sau pulsat, modulat. Dacă e portabil, ar trebui sa fie pe baterie. Probabil de dimensiuni comparabile cu un telefon, poate mai mari, cu mai multe antene calibrate pe frecvente caracteristice. Puterea generata nu poate fi mare pentru ca nu vad de unde resurse de energie sa acopere asa ceva. La puteri relativ mici, foarte probabil sa fie acoperita o raza de câțiva metri, cel mult zeci de metri, in aer deschis, fără obstacole. Dincolo de pereți, adică in exteriorul unei săli, semnalul scade drastic, se atenuează, cel mai probabil cu pina la 80 %. Așadar, dominant va fi semnalul GSM care va acoperi "rămășițele fondului din interior", adică comunicarea "își revine", măcar din perspectiva teoretica. Așadar, un bruiaj tipic ar funcționa mai degrabă într-o încăpere decât in vecinătatea ei, din cauza atenuarii puternice a peretilor.
V-am prezentat o situație ipotetica, poate a unui dispozitiv relativ miniaturizat care are o arie limitata de acțiune. Situația cu semnalul la 112 mi se pare cu multe intrebari pentru ca orice telefon comuta pe oricare rețea necesara, de intensitate mare, semnale gsm de la antene diferite, frecvente diferite, intensități diferite care e greu de înțeles cum toate sa fie posibil blocate, simultan, in afara încăperii. Vom vedea ce rezultate vor fi.
Totusi, orice student care are o problema medicala, se simte rău, etc solicita imediat ajutorul profesorului sau profesorilor din sala. Profesorul decide, poate anunța mai departe pe cei abilitati din facultate sa intervină medical sau sa acorde urgent ajutorul potrivit.
Deocamdată informațiile existente nu-mi sunt clare, nu sunt complete și așteptăm rezultatele anchetei.

miercuri, 16 iulie 2025

Institutul Național de Hidrologie și Gospodărire a Apelor - ❗⚠️Atenționare de Cod Galben pe râuri din mai multe județe, până la miezul nopții

 

ATENŢIONARE HIDROLOGICĂ NR. 50 DIN 16.07.2025

Atenționare de Cod Galben pe râuri din mai multe județe, până la miezul nopții
#INHGA a emis o Atenționare de
Cod Galben, valabilă începând de astăzi, 16 iulie de la ora 12:00, până la miezul nopții, pentru mai multe județe din țară.
În acest interval sunt posibile scurgeri importante pe versanți, torenți și pâraie, precum și viituri rapide pe râurile mici, care pot produce inundații locale și creșteri de debite și niveluri, cu posibile depășiri ale cotelor de atenție.
Atenționarea vizează anumite sectoare de râuri din județele: Maramureș, Satu Mare, Bistrița-Năsăud, Bihor, Cluj, Sălaj, Alba, Harghita, Mureș, Sibiu, Brașov, Hunedoara, Gorj, Covasna, Vâlcea, Dâmbovița, Prahova, Ilfov, Buzău, Suceava, Neamț, Bacău, Vrancea, Botoșani și Iași.
⚠️Aceste fenomene se pot produce cu probabilitate și intensitate mai mare pe unele râuri mici din județele Cluj, Sălaj, Prahova, Buzău și Bacău, unde se recomandă o atenție sporită în cazul desfășurării unor activități expuse la inundații.
În acest context, populația este sfătuită să urmărească în permanență informațiile oficiale transmise de autorități, să evite deplasările în apropierea râurilor sau în zonele predispuse la inundații și să nu traverseze drumuri acoperite de apă.
În funcție de evoluția fenomenelor hidrometeorologice vom reveni cu actualizarea prognozei hidrologice.

MPU.Prof.Univ.Dr.Tudor Ciuhodaru - 𝐌𝐢𝐜 𝐠𝐡𝐢𝐝 𝐝𝐞 𝐬𝐮𝐩𝐫𝐚𝐯𝐢𝐞ț𝐮𝐢𝐫𝐞 𝐭𝐫ă𝐬𝐧𝐞𝐭: 𝟑 𝐫𝐞𝐠𝐮𝐥𝐢 𝐝𝐞 𝐚𝐮𝐫.

 

𝐌𝐢𝐜 𝐠𝐡𝐢𝐝 𝐝𝐞 𝐬𝐮𝐩𝐫𝐚𝐯𝐢𝐞ț𝐮𝐢𝐫𝐞 𝐭𝐫ă𝐬𝐧𝐞𝐭: 𝟑 𝐫𝐞𝐠𝐮𝐥𝐢 𝐝𝐞 𝐚𝐮𝐫. Meteorologii au emis o avertizare Cod galben de ploi, descărcări electrice frecvente, vijelii și grindină pentru aproape toată țara.

!!!𝐑𝐨𝐦â𝐧𝐢𝐚 𝐚𝐫𝐞 𝐜𝐞𝐚 𝐦𝐚𝐢 𝐦𝐚𝐫𝐞 𝐫𝐚𝐭ă 𝐝𝐞 𝐝𝐞𝐜𝐞𝐬𝐞 𝐩𝐫𝐨𝐯𝐨𝐜𝐚𝐭𝐞 𝐝𝐞 𝐭𝐫ă𝐬𝐧𝐞𝐭𝐞 𝐝𝐢𝐧 𝐄𝐮𝐫𝐨𝐩𝐚.
Sunt 𝟑 𝐫𝐞𝐠𝐮𝐥𝐢 𝐝𝐞 𝐚𝐮𝐫:
1. 𝐍𝐔 vă adăpostiți sub pomi sau în zonele inalte in timpul unei furtuni cu descărcări electrice. E mai bine să te uzi decât să mori!
2. 𝐍𝐔 stați grupați sau la mai puțin de 3 metri de animalele mari sau grupuri de animale (trăsnetul care a lovit un animal sau om se poate va transmite rapid la cei din apropiere). Cele mai frecvente leziuni datorate fulgerelor laterale și a curentului din pământ, care împreună duc la mai mult de 80% dintre traume.
3. 𝐍𝐔 stați în apropierea unor obiecte care pot fi buni conductori (stâlpi, turnuri, bare, garduri și alte structuri metalice), nu atingeți peretii adăpostului cu mâna, capul sau umerii iar in locuințe deconectați aparatura electrocasnică, televizorul sau calculatorul.
𝐑𝐞ț𝐢𝐧𝐞ț𝐢:
1. În general efectul este instantaneu letal iar cei care supravițuiesc au adesea sechele grave sau traume psihice.
2. Cele mai multe victime se adăposteau de ploaie sub pomi, adesea în rural, dar sunt și cazuri în care pacienții au fost trazniți în mașină sau în apartament.
3. Recordul mondial pentru cele mai multe leziuni cauzate de trăsnet este deținut de Roy Sullivan, un gardian al Parcului Național Shenandoah, din SUA. Între 1942 și 1977, Sullivan a fost lovit de trăsnet de 7 ori iar 8 jucători de fotbal din Peru au fost secerați în 2024 în timpul unui meci.
4. Între 20 și 100 de persoane sunt afectate în fiecare an de trăsnet. Și poate ar fi fost evitatet dacă ar fi știut cateva reguli elementare.
5. Î𝐧 𝐒𝐭𝐚𝐭𝐞𝐥𝐞 𝐔𝐧𝐢𝐭𝐞 𝐦𝐨𝐫𝐭𝐚𝐥𝐢𝐭𝐚𝐭𝐞𝐚 𝐚 𝐬𝐜ă𝐳𝐮𝐭 𝐝𝐮𝐩ă 𝐚𝐩𝐥𝐢𝐜𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐮𝐧𝐨𝐫 𝐩𝐫𝐨𝐠𝐫𝐚𝐦𝐞 𝐝𝐞 𝐞𝐝𝐮𝐜𝐚ț𝐢𝐞!
6. Multe dintre aceste accidente puteau fi evitate și în România dacă persoanele în cauză ar fi cunoscut și respectat câteva reguli elementare de protecție în timpul furtunii predate chiar la orele de educație pentru sănătate de la școală (proiectul meu de lege e depus în parlament).
7.𝐃𝐚𝐜ă 𝐬𝐮𝐧𝐭𝐞ț𝐢 𝐚𝐟𝐚𝐫ă î𝐧 𝐭𝐢𝐦𝐩𝐮𝐥 𝐮𝐧𝐞𝐢 𝐟𝐮𝐫𝐭𝐮𝐧𝐢 𝐜ă𝐮𝐭𝐚ț𝐢 𝐫𝐚𝐩𝐢𝐝 𝐮𝐧 𝐬𝐩𝐚ț𝐢𝐮 𝐬𝐢𝐠𝐮𝐫. Ș𝐢 𝐧𝐮 𝐢𝐞ș𝐢ț𝐢 𝐩â𝐧ă 𝐜â𝐧𝐝 𝐧𝐮 𝐦𝐚𝐢 𝐬𝐮𝐧𝐭 𝐟𝐮𝐥𝐠𝐞𝐫𝐞 ș𝐢 𝐭𝐮𝐧𝐞𝐭𝐞 𝐭𝐢𝐦𝐩 𝐝𝐞 𝟑𝟎 𝐝𝐞 𝐦𝐢𝐧𝐮𝐭𝐞.