Sfânta Biserica Ortodoxă

duminică, 13 iulie 2025

MPU.Prof.Univ.Dr.Tudor Ciuhodaru - Oricine poate fi afectat. Nu neglijați aceste 3 pericole. Cum poate fi letală o bere rece pe caniculă

Oricine poate fi afectat. Nu neglijați aceste 3 pericole. Cum poate fi letală o bere rece pe caniculă

1. Te încălzeşte şi îţi afectează termoreglarea. Răcirea bruscă iniţială a organismului este urmată de generarea de căldură şi de vasodilataţie având drept consecinţă accentuarea senzaţiei de căldură şi perturbarea mecanismelor de termoreglare.
2. Te deshidratează. Efectul diuretic vulnerabilizează organismul şi îţi diminuează capacitatea de a compensa efectele căldurii.
3. Îţi alterează capacitatea de reacţie la pericol. Vederea, vorbirea, viteza de reacţie, reflexele şi echilibrul precum şi starea de conştienţă sunt afectate iar alterarea statusului neurologic predispune la expunerea prelungită la soare sau temperaturi crescute
Rețineți:
1. 𝐂𝐨𝐦𝐛𝐢𝐧𝐚ţ𝐢𝐚 𝐛𝐞𝐫𝐞 𝐫𝐞𝐜𝐞 ş𝐢 𝐜𝐚𝐧𝐢𝐜𝐮𝐥ă 𝐩𝐨𝐚𝐭𝐞 𝐟𝐢 𝐥𝐞𝐭𝐚𝐥ă.
2. Alcoolul este responsabil de 50% dintre decesele violente la adolescenți și adulţi din această perioadă.
3. Mulţi pacienţi ajunşi la urgenţe în aceste zile au refuzat să creadă că două-trei beri, uneori mai multe, pot avea consecinţe dramatice atunci când este foarte cald.
4. Nici aportul caloric şi de ftataţi nu e de neglijat. Berea blondă cu o concentraţie de 5% are în medie 42 kcal la 100 ml iar cea brună la aceeaşi concentraţie 37 kcal la 100ml, iar dacă e mai tare, de 7%, ajunge şi la 48 de kcal Extremele sunt reprezentate de berea nefiltrată cu 52 kcal la 100 ml şi cea fără alcool cu 26 kcal. Radlerul se situeză caloric între berea brună tare şi berea blondă cu cele 45 de kcal la 100 ml.
5. Țineţi cont că lumina şi radiaţiile ultraviolete degradează berea (se recomandă consumul celei îmbuteliate în sticle închise la culoare şi nu a celei din recipiente de plastic din care berea extrage mai uşor ftalaţii cu risc cancerigen.
Până când legea Ciuhodaru (ce prevede predarea educației pentru sănătate în toate școlile din România) va fi adoptată:
(!!!) 𝐍𝐮 𝐮𝐢𝐭𝐚ţ𝐢 recomandarea de a vă hidrata corect- un pahar de apă, limonadă, ceai sau sucuri de fructe, iaurt la 15-20 de minute- fâră a aştepta apariţia senzaţie de sete!!!

Deputat AUR.Profesor.Univ.Dr.Habil.Silviu Gurlui - Scad salariile profesorilor raportat la munca depusa


Guvernul ne spune că salariile profesorilor nu scad. De fapt, e fix ca la Radio Erevan:

– „E adevărat că profesorii primesc același salariu?”
– „Da, doar că muncesc mai mult, primesc mai puțin pe oră și pierd banii pentru orele suplimentare.”
Ne asigură că totul e în regulă. Dar cifrele, munca din clasă și fluturașul de salariu spun altceva. De fapt, avem de-a face cu o scădere mascată a veniturilor profesorilor, prin creșterea normei săptămânale de la 18 la 20 de ore. Mai multă muncă, același salariu, dar o valoare mai mică pe oră și eliminarea plăților suplimentare pentru orele „cu ora”.
Să luăm două exemple clare.
Un profesor debutant, fără funcții, are un salariu brut de aproximativ 4.200 de lei. Cu norma actuală de 18 ore pe săptămână, el lucrează 72 de ore pe lună. Asta înseamnă o valoare de 58,3 lei/oră. După așa-zisa „corectare” la 20 de ore săptămânale, va munci 80 de ore pe lună, dar cu același salariu. Astfel, valoarea unei ore scade la 52,5 lei. Pierderea este de aproximativ 464 de lei lunar în valoare reală a muncii, adică profesorul primește mai puțini bani pentru fiecare oră lucrată.
Situația e și mai revoltătoare în cazul unui profesor cu grad didactic I, doctorat și dirigenție, cu un salariu brut de aproximativ 6.500 de lei. În formula actuală, cu 72 de ore pe lună, valoarea unei ore este de 90,3 lei. După modificare, cu 80 de ore pe lună, valoarea unei ore scade la 81,25 lei. Diferența pare mică, dar înseamnă o pierdere de aproape 720 de lei pe lună în valoarea muncii sale.
Iar dacă acest profesor avea, cum e des întâlnit, două ore „cu plata suplimentară” pe săptămână, remunerate separat cu aproximativ 100 de lei pe oră, acești 200 de lei lunar dispar complet, pentru că orele intră acum în norma de bază și nu mai sunt plătite distinct.
Prin urmare, un profesor performant, cu doctorat, dirigenție și vechime, poate pierde peste 900 de lei lunar, în mod real. Nu pe hârtie. În buzunar. În viața de zi cu zi.
Aceasta nu este o simplă ajustare tehnică. Este un furt legalizat, o lovitură aplicată unui corp profesional și-așa suprasolicitat și ignorat. Se fură nu doar bani, ci respectul pentru muncă, valoarea orei de predare, demnitatea celor care formează viitorul.
Și atunci ne întrebăm: creșterea numărului de ore la un salariu mai mic va eficientiza sistemul de învățământ?
Se vrea performanță în educație, dar se cere mai mult de la oameni plătiți mai puțin. Așa se obține performanța? Profesorii vor fi tot mai obosiți, tot mai demoralizați. Vor avea din ce în ce mai puțin timp să se pregătească suplimentar, să inoveze, să pregătească experimente, lecții aplicative, activități creative. Se cere implicare, dar se taie exact timpul și energia necesare implicării.
Această măsură nu aduce echilibru. Din contră, va bloca sistemul. Profesorii nu vor mai susține sistemul – îl vor paraliza, involuntar, prin suprasolicitare și epuizare.
Fără respect, fără predictibilitate, fără motivare reală, sistemul nu poate produce performanță, ci colaps. Iar nota de plată o va plăti nu doar profesorul, ci întreaga societate.

sâmbătă, 12 iulie 2025

Av.Prof.Univ.Dr.Gheorghe Piperea - Administrația Trump a impus tarife comerciale de 30% pentru bunurile importate din UE, măsură efectivă din 1 august.


Administrația Trump a impus tarife comerciale de 30% pentru bunurile importate din UE, măsură efectivă din 1 august. Trump spune că, dacă UE va răspunde cu tarife și taxe sancționatorii proprii, va ridica tariful în așa fel încât să fie mereu cu 30 puncte procentuale mai mare decât taxa ueropeană.

Von der Leyen a declarat deja că va lua măsuri de “retaliere”. Deci, Ursula acceptă să intre în război comercial cu SUA.
În mod evident, acest tarif comercial ne afectează și pe noi. Deși nu pare, România are oareșce exporturi în SUA. Iar dacă UE va pune taxe pe serviciile digitale, asigurate aproape integral de Big Tech - ul american, costurile tututor bunurilor și serviciilor vor exploda, asta pentru că cineva, obsedată de ideile sale de construcție a unei colivii digitale “benefice” locatarilor, a decis să digitalizeze și bancarizeze generalizat.
Acea cineva se numește von der Leyen. Ursula von der Leyen.
Orice încercare de înțelegere cu Trump, de acum încolo, trebuie să pornească de la demisia/demiterea Ursulei.
În caz de refuz, falia cu America va deveni, curând, un fel de Grand Canyon.
Orice revenire la normal și natural presupune ca Ursula să plece acasă, la pensie, și să bucure de “beneficiile” plagiatului tezei sale de doctorat din 1991.
În caz de refuz, tot sistemul de comunicație, de transport și de plăți riscă să colapseze.

Deputat AUR.Profesor.Univ.Dr.Habil.Silviu Gurlui - Ce trafic maritim avem in Marea Neagră? Mai contează portul Constanța?

Imaginea are sursa Windy.com

Ce trafic maritim avem in Marea Neagră? Mai contează portul Constanța?

O imagine spune totul: rutele navale reale din Marea Neagră, vizibile prin urmele de trafic greu, prin urma poluării lăsate de vapoare. Această hartă nu provine de la nicio agenție militară. Este o simplă imagine satelitară cu concentrația de dioxid de azot, dar ea scoate la lumină o realitate geopolitică pe care puțini o spun pe față.

Se văd clar patru trasee majore care pleacă din Istanbul:
1. Istanbul – Constanța (România)
2. Istanbul – Odesa (Ucraina)
3. Istanbul – Kerci (Crimea)
4. Istanbul – Krasnodar / Novorossiysk (Rusia)
Ce e izbitor?
Traficul spre Rusia și Ucraina este masiv. România, stat membru UE și NATO, este vizibil marginalizată. Traficul spre Constanța este de câteva ori mai slab decât pe celelalte axe.
Și vorbim de o imagine din timp de război.
Aceste rute înseamnă:
– schimburi comerciale (petrol, cereale, containere)
– logistică militară sau duală
– rute energetice și de aprovizionare strategică
România, deși perfect poziționată, nu este tratată ca nod regional.
De ce?
💥Portul Constanța e subdezvoltat strategic și subutilizat logistic
💥Lipsa unui coridor multimodal coerent (port–cale ferată–A8–METRIS). Pentru că nu avem infrastructura necesară care să lege portul de restul țării și de regiune.
Fără o autostradă reală Est–Vest (A8) și fără un sistem regional modern de transport în Moldova (precum proiectul METRIS – metroul regional Iași), Constanța rămâne un capăt de linie, nu un nod regional.
💥Incapacitate cronică de a atrage marfă din Asia Centrală, Turcia sau China
💥Absența unui program real de repoziționare geo-economică în Marea Neagră
Această imagine nu este despre poluare. Desi putem discuta separat despre fenomenele meteorologice influențate de poluare!
Este despre realitatea geo-economică din teren. Nu documente militare, nu declarații oficiale, ci urmele lăsate de realitate – pe cer, pe apă, în tăcere. Dacă nu ne trezim acum, România va rămâne în continuare ocolită, chiar dacă este „în zonă”. Nu poziția geografică contează. Ci voința politică și infrastructura reală.

joi, 10 iulie 2025

Av.Prof.Univ.Dr.Gheorghe Piperea - „Atmosfera sfârșitului unei domnii”: moțiune de cenzură împotriva lui von der Leyen - INTERVIU, Epoch Times 10 iulie 2025


„Atmosfera sfârșitului unei domnii”: Gheorghe Piperea asupra moțiunii de cenzură împotriva lui von der Leyen

INTERVIU, Epoch Times – În această zi de joi, 10 iulie, Parlamentul European va examina o moțiune de cenzură ce o vizează pe Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen.
La originea aceste inițiative: eurodeputatul român, Gheorghe Piperea. În cadrul acestui interviu, acesta va expune motivele acțiunii sale, pe care le justifica raportate la lipsa de transparență a executivului și a subminării democrației în defavoarea tehnocrației.
Epoch Times: Este fără de tăgadă ideea conform căreia Comisia Ursulei von der Leyen va fi nevoită să supraviețuiască moțiunii de cenzură pe care ați depus-o. Două treimi din voturile exprimate sunt necesare. Cu toate acestea, credeți că va putea fi adoptată?
Gheorghe Piperea: Mă bucur că această moțiune de cenzură obligă anumite persoane să se privească-n oglindă și, cu puțină șansă, să observe că nu e nimic (onorabil) în reflexie.
Sunt, de asemenea, mulțumit că am putut contribui la devoalarea intențiilor câtorva persoane.
În mod cert, este puțin probabil să se atingă numărul suficient de voturi pentru a o putea destitui pe Ursula von der Leyen. Acesta lucru este clar. Totuși, nu picați în capcană: este începutul sfârșitului pentru ea. Luni, fața ei trăda sentimentul că, simbolic, am intrat în atmosfera unui sfârșit de epocă. Epoca sa.
Puteți să ne reamintiți motivele principale care justifică, în opinia dumneavoastră, această moțiune de cenzură?
În primul rând, scandalul Pfizergate. Printr-o decizie pronunțată în luna mai, Tribunalul Uniunii Europene a hotărât că refuzul Comisiei de a pune la dispoziție conținutul mesajelor transmise între Ursula von der Leyen și Președintele Pfizer, mesaje legate de negocierile contractelor privind vaccinurile Covid la suma de 35 de miliarde de euro, a fost neîntemeiat. În ciuda acestei decizii a Justiției, Comisia Europeana continuă să refuze să facă publice mesajele.
În al doilea rând, concluziile esențiale ale Curții europene de conturi au expus gestiunea defectuoasă a Comisiei Europene asupra fondurilor provenite din PNRR. Destinat să susțină Statele membre în fața consecințelor economice ale pandemiei, acest fond a suferit de o lipsă totală de gestiune din partea Comisiei, cu precădere în ceea ce privește buna folosință și alocarea eficientă a resurselor.
În al treilea rând, invocarea, de către Ursula von der Leyen, a articolului 122 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, utilizat pentru a eluda implicarea Parlamentului European, cu scopul de a crea un nou instrument financiar de 150 de miliarde de euro pentru noua sa inițiativă „Rearm Europe”.
Pentru prima data, Președinta Comisiai Europene s-a apărat public împotriva acuzațiilor privind lipsa transparenței mesajelor ce au stat la baza litigiului cu New York Times. Ce părere aveți despre explicațiile date în fața Parlamentului?
Mulți dintre noi au așteptat explicații clare: Ursula von der Leyen nu a dat niciuna. S-a mulțumit să afirme că a dialogat cu lideri ai industriei farmaceutice și că negocierile au fost transparente pentru că toate cele 27 de state membre au participat la acestea. Este, în mod faptic, fals. Până în ziua de astăzi nu avem, în continuare, nicio justificare, nicio transparență și nicio asumare de răspundere.
Cu toate acestea, ce conțin aceste mesaje de tot se persistă cu interdicția accesului la ele? Acestea sunt, în principiu, doar niște simple mesaje și, totuși, par să ascundă ceva complet compromițător.
Ceea ce este total ironic este că fix cei care, în numele interesului general, susțineau măsuri ce conduceau la o supraveghere din ce în ce mai dură a cetățenilor, acum se exonerează de orice exigență a transparenței.
Cândva Europa a fost un model de democrație, de libertate și de responsabilitate instituțională. Astăzi devenim o entitate tehnocrată, opacă, guvernată de o Președintă care calcă în picioare chiar principiile pe care pretinde că le respectă.
Moțiunea dumneavoastră de cenzură a fost descrisă de doamna von der Leyen drept „o nouă tentativă evidentă de a adânci discordia între instituții și forțele proeuropene”. Cum îi răspundeți la această afirmație?
Ursula von der Leyen nu a tratat fără respect doar opozanții săi, ci chiar și instituțiile. A adus în derâdere această moțiune de cenzură, minimizând-o la o simplă unealtă politică folosită de forțe „antieuropene”.
Altfel spus, mesajul lui von der Leyen este următortul: „Dacă sunteti împotriva mea, sunteți împotriva Uniunii Europene și, deci, în mod evident Putiniști. Este o retorică periculoasă ce corespunde unui dicton leninist – Cine nu e cu noi e împotriva noastră.”
Deși doamna von der Leyen vă acuză că ați fi „partizan Putinist”, ea a păstrat tăcerea în ceea ce îl privește pe Xi Jinping. A doua zi a ținut un discurs, în general elogios la adresa Chinei, salutând un mode economic care „în numai în 50 de ani a scos peste 800 de milioane de persoane din sărăcie”. A afirmat, de asemenea, că nu dorește o „separare”, ci, din contră, „o relație și mai stabilă”. Care e reacția dumneavoastră?
Foarte bine, să sărutăm bocancii lui Xi Jinping, căci, se pare, este un dictator respectabil. Ursula von der Leyen, prin maniera ei de luni de a acționa și de a reacționa, a adoptat un comportament care ne aduce aminte de liderul comunist chinez.
Ea a îndrăznit să ne acuze de a fi „marionete Putiniste”. Totodată, trebuie să ne reamintim situația de fapt: Gerhard Schroder și Angela Merkel în Germania, Nicolas Sarkozy și Emmanuel Macron în Franța, aceștia sunt cei care au susținut relații economice strânse cu Moscova pentru a garata țării lor un acces privilegiat la gazul rusesc la un preț redus.
În ceea ce mă privește, eu nu am avut niciodată nici cea mai mică legătură economică cu Putin și nici nu voi avea. Pentru că eu sunt un democrat și pentru că resping fundamental modelul său politic.
În luna iulie a anului trecut, avocatul New York Times, Bondine Kloostra, a obținut, pentru un alt client, o primă victorie judiciară în fața Tribunalului UE în ceea ce privește litigiul privind transparentizarea contractelor de cumpărare ale vaccinurilor contra Covid. În aceeași zi, o altă decizie favorabilă, obținută de avocatul Arnaud Durand, a obligat Comisia Europeană să publice clauzele privind răspunderea din aceste contracte. Deși această decizie este executorie de câteva luni, în ciuda recursului în fața Curții de Justiție a UE, executivul european continuă să se sustragă de la executarea acesteia. Ce părere aveți?
Evidențiez faptul că aceste spețe au fost judecate într-o perioadă de timp ce a permis Ursulei von der Leyen să obțină și un al doilea mandat. Speța pe care o evocați este un alt exemplu de dispreț flagrant pentru sistemul judiciar si pentru separația puterilor. Mesajul pe care aceasta îl transmite este profund prejudiciabil.
În momentul în care o instanță pronunță o hotărâre defavorabila unui cetățean sau unei întreprinderi, care este așteptarea logică? Că aceștia vor respecta Statul de drept. Că aceștia se vor conforma dispozitivului hotărârii. Că aceștia își vor asuma consecințele.
Ce constatăm, totuși, astăzi, în ceea ce privește Comisia condusă de Ursula von der Leyen? Tribunalul UE a hotărât. Și, cu toate acestea, nu observăm niciun respect pentru hotărârea pronunțată. Nimic.
Dacă pretindeți că apărați transparența și Statul de drept, atunci trebuie să fiți primii care aplică hotărârile Justiției, inclusiv cele care nu sunt, încă, definitive. Este o chestiune de principiu. Este o exigență a eticii. Și este, în special, o condiție esențială pentru încrederea în instituțiile noastre judiciare.
O reamintesc: Comisia se arată, adesea, contrariată când denunță încălcările privind Statul de drept în Ungaria, în Polonia, în Romania...dar, când îi vine rândul să fie un exemplu de urmat, aceasta eșuează.
Într-o democrație demnă de acest nume, acest comportament al Comisiei este pur și simplu inacceptabil. Nu putem perpetua dublul standard, două măsuri. Fie că suntem Președinte al Comisiei Europene sau simplu cetățean, nimeni nu poate fi mai sus de Statul de drept.
Pentru multe persoane, criza Covid nu este decât o amintire neplăcută ce se pierde cu timpul. De ce considerați că nu trebuie să trecem cu vederea prea rapid peste această perioadă?
În calitate de profesor de Drept, sunt profund preocupat de decăderea încrederii cetățenilor în democrație, nu din cauza respingerii principiilor democratice, dar din cauza unei neîncrederi în cei ce ar trebui să le aplice și care, de multe ori, le trădează.
Aceasta este concluzia evidentă pe care am observat-o după criza Covid și până în prezent. S-a dorit ca cetățenii să se obișnuiască cu ideea că, în perioada de criză, este „normal” să ne fie suspendare drepturile, libertățile fundamentale, stilul de viață, în numele unei pretinse „protecții”. Această protecție, în fapt, a părut mai degrabă o supunere față de autoritate decât o veritabilă măsură de precauție.
Or, pentru a prezenta autoritatea drept salvatoare trebuie să inventăm un inamic. Ieri, acesta a fost lupta contra virusului. Astăzi, acesta este, de exemplu, lupta împotriva schimbării climatice. Acest cadru permite instaurarea unui climat de urgență ce permite restrângerea libertăților.
În timpul crizei de Covid, acest mecanism a permis „îngroparea” libertății de exprimare. Cea mai mică voce disidentă era taxată și catalogată drept „dezinformare”. Opinia divergentă, asimilată unei amenințări pentru sănătatea publică.
Ce se întâmpla cu simpli oameni în această perioadă de timp. Îngenunchiați de lock-down-urile succesive, de închiderile instituțiilor administrative și de regulile incoerente impuse „de Sus”, aceștia își pierdeau locurile de muncă, afacerile, câteodată chiar propria demnitate.
Astăzi sechelele sunt vizibile. O parte a religios-credincioasă a populației nu mai are încredere în știință, nu din cauza ideologiei „antiștiință”, ci din cauza unui sentiment de trădare. Ni s-a promis rigurozitate. Am primit opacitate, aroganță, dogmă. Spitalele și-au închis porțile pentru pacienții non-Covid, au abandonat bolnavii cronici, pacienții oncologici, persoanele ce se aflau în suferințe psihice.
În ceea ce privește vaccinurile atât de promise de doamna von der Leyen, acesta au fost autorizate în timpi record, fără nicio perspectivă asupra riscurilor ce pot apărea pe o perioadă lungă de timp și cu o eficacitate ce nu corespundea celei inițial anunțate. Acest lucru nu a fost știință. A fost precipitare politică.
Astăzi, multe persoane nu se mai simt reprezentate de acești lideri politici închiși într-o logică a tehnocrației, ce se comportă ca o elită nealeasă, ferită de orice obligație de răspundere. În acest mod încrederea în democrație piere. Nu din cauza fundamentelor democrației, ci din cauza celor care le deturnează de la scopul lor. Pe de altă parte, eu vin dintr-o țară care a cunoscut 45 de ani de totalitarism. Știu ce înseamnă acest lucru. Nu am nicio intenție de a mă reîntoarce la el.

duminică, 6 iulie 2025

Apostolul şi Evanghelia Lecționar Săptămâna a IV-a după Rusalii


Săptămâna a IV-a după Rusalii

Luni: Rm 9, 18-33; Mt 11, 2-15.

Marți: Rm 10, 11-21; 11, 1-2; Mt 11, 16-20.

Miercuri: Rm 11, 2-12; Mt 11, 20-26.

Joi: Rm 11, 13-24; Mt 11, 27-30.

Vineri: Rm 11, 25-36; Mt 12, 1-8.

Sâmbătă: Rm 6, 11-17; Mt 8, 14-23.

Duminică: la Utrenie – Lc 24, 1-12, iar la Liturghie – Rm 6, 18-23; Mt 8, 5-13.

sâmbătă, 5 iulie 2025

MPU.Prof.Univ.Dr.Tudor Ciuhodaru - Nu neglijați înțepăturile de țânțari. Pot deveni letale. Primul caz de infecție cu virusul West Nile din România din vara lui 2025 a fost deja confirmat. Medicii de la infecțioase se așteaptă la o creștere a numărului de cazuri.

 

Nu neglijați înțepăturile de țânțari. Pot deveni letale. Primul caz de infecție cu virusul West Nile din România din vara lui 2025 a fost deja confirmat. Medicii de la infecțioase se așteaptă la o creștere a numărului de cazuri.

𝐈𝐦𝐩𝐨𝐫𝐭𝐚𝐧𝐭:
𝟏. 𝐒𝐮𝐧𝐭 𝟓 𝐬𝐞𝐦𝐧𝐞 𝐝𝐞 𝐚𝐥𝐚𝐫𝐦ă care impun prezentarea la urgență: febră ridicată însoțită de durere de cap intensă, vărsaturi, stare generală alterată, sensibilitate crescută la lumină apărute la 2-8 zile după înțepătura de țântar.
2. Este necesară spitalizarea pacientului și tratarea cu medicație intravenoasă.
𝟑. 𝐍𝐮 𝐞𝐱𝐢𝐬𝐭𝐚 𝐮𝐧 𝐭𝐫𝐚𝐭𝐚𝐦𝐞𝐧𝐭 𝐬𝐩𝐞𝐜𝐢𝐟𝐢𝐜 𝐩𝐞𝐧𝐭𝐫𝐮 𝐯𝐢𝐫𝐮𝐬𝐮𝐥 𝐖𝐞𝐬𝐭 𝐍𝐢𝐥𝐞.
4. În cazul fomelor de severitate medie (1 din 5 cazuri) ce evoluează cu febră, cefalee, grețuri, vărsături, dureri musculare și articulare, urticarie, rar limfadenopatie) starea pacientului se îmbunătățește cam după 7-10 zile.
𝟓. 𝐏𝐫𝐞𝐯𝐞𝐧ț𝐢𝐚 𝐫ă𝐦â𝐧𝐞 𝐜𝐞𝐚 𝐦𝐚𝐢 𝐛𝐮𝐧ă 𝐚𝐥𝐭𝐞𝐫𝐧𝐚𝐭𝐢𝐯ă:
a) Evitați înțepăturile de țânțar (chiar dacă ieșiți afară pentru scurt timp). Intervalul dintre apusul și răsăritul soarelui este perioada de activitate maximă pentru majoritatea speciilor de tânțari. Evitați activitățile în aer liber în această perioadă sau
b) Folosiți pe pielea expusă substanțe care resping insectele. Substanțele pe bază de permethrin nu se aplică direct pe piele.
c) Purtați haine cu mâneci lungi, pantaloni lungi și ciorapi. (!!!) Țânțarii pot înțepa și prin haine. Aplicarea de substanțe care resping țânțarii pe bază de pemethrin pe suprafața hainelor poate asigura un grad suplimentar de protecție.
d) Utilizați și verificați integritatea plaselor contra insectelor.
e) Puteți limita înmulțirea țânțarilor reducând locurile în care băltește apa (din jurul caselor și din subsolurile blocurilor).
𝐑𝐞ț𝐢𝐧𝐞ț𝐢:
1. Principala cale de transmitere la om este prin înțepătura țânțarilor.
𝟐. 𝐕𝐢𝐫𝐮𝐬𝐮𝐥 𝐧𝐮 𝐩𝐨𝐚𝐭𝐞 𝐟𝐢 𝐭𝐫𝐚𝐧𝐬𝐦𝐢𝐬 𝐩𝐫𝐢𝐧 𝐜𝐨𝐧𝐭𝐚𝐜𝐭 𝐟𝐢𝐳𝐢𝐜 (𝐚𝐭𝐢𝐧𝐠𝐞𝐫𝐞 𝐬𝐚𝐮 𝐬ă𝐫𝐮𝐭)!
3. Transfuziile pot fi o sursă de infecție.
4. Practic orice persoană (indiferent vârstă) înțepată de țânțari este predispusa la infectarea cu virusul West Nile însă
5. Probabilitatea ca o persoană să se îmbolnăveasca de la o singură înțepătură este totuși redusă.
𝟐. 𝟗𝟎% 𝐝𝐢𝐧𝐭𝐫𝐞 𝐜𝐞𝐢 𝐢𝐧𝐟𝐞𝐜𝐭𝐚ț𝐢 𝐧𝐮 𝐩𝐫𝐞𝐳𝐢𝐧𝐭ă 𝐬𝐢𝐦𝐩𝐭𝐨𝐦𝐞.
7. 𝐌𝐚𝐧𝐢𝐟𝐞𝐬𝐭ă𝐫𝐢𝐥𝐞 𝐩𝐨𝐭 𝐟𝐢 𝐝𝐢𝐯𝐞𝐫𝐬𝐞: de la cele asemănătoare unei simple răceli până la semne de meningo-encefalită.
8. 1 din 150 de persoane infectate cu virusul West Nile dezvoltă simptome severe de boală.
9. Riscul de îmbolnăvire severă și deces este mai mare pentru persoanele de peste 50 de ani sau cu deficiențe imune.
10. Simptomele pot persista pe perioada mai multor săptămâni iar efectele neurologice pot fi permanente.
(!!!) Pentru a fi eficiente aceste cunoștințe trebuie cunoscute precum alfabetul sau tabla înmulțirii. Legea Ciuhodaru ce prevede predarea educației pentru sănătate și a noțiunilor de prim ajutor în toate școlile din România a fost depusă în parlament. Sper să susțineți și acest demers.