Sfânta Biserica Ortodoxă

sâmbătă, 12 iulie 2025

Deputat AUR.Profesor.Univ.Dr.Habil.Silviu Gurlui - Ce trafic maritim avem in Marea Neagră? Mai contează portul Constanța?

Imaginea are sursa Windy.com

Ce trafic maritim avem in Marea Neagră? Mai contează portul Constanța?

O imagine spune totul: rutele navale reale din Marea Neagră, vizibile prin urmele de trafic greu, prin urma poluării lăsate de vapoare. Această hartă nu provine de la nicio agenție militară. Este o simplă imagine satelitară cu concentrația de dioxid de azot, dar ea scoate la lumină o realitate geopolitică pe care puțini o spun pe față.

Se văd clar patru trasee majore care pleacă din Istanbul:
1. Istanbul – Constanța (România)
2. Istanbul – Odesa (Ucraina)
3. Istanbul – Kerci (Crimea)
4. Istanbul – Krasnodar / Novorossiysk (Rusia)
Ce e izbitor?
Traficul spre Rusia și Ucraina este masiv. România, stat membru UE și NATO, este vizibil marginalizată. Traficul spre Constanța este de câteva ori mai slab decât pe celelalte axe.
Și vorbim de o imagine din timp de război.
Aceste rute înseamnă:
– schimburi comerciale (petrol, cereale, containere)
– logistică militară sau duală
– rute energetice și de aprovizionare strategică
România, deși perfect poziționată, nu este tratată ca nod regional.
De ce?
💥Portul Constanța e subdezvoltat strategic și subutilizat logistic
💥Lipsa unui coridor multimodal coerent (port–cale ferată–A8–METRIS). Pentru că nu avem infrastructura necesară care să lege portul de restul țării și de regiune.
Fără o autostradă reală Est–Vest (A8) și fără un sistem regional modern de transport în Moldova (precum proiectul METRIS – metroul regional Iași), Constanța rămâne un capăt de linie, nu un nod regional.
💥Incapacitate cronică de a atrage marfă din Asia Centrală, Turcia sau China
💥Absența unui program real de repoziționare geo-economică în Marea Neagră
Această imagine nu este despre poluare. Desi putem discuta separat despre fenomenele meteorologice influențate de poluare!
Este despre realitatea geo-economică din teren. Nu documente militare, nu declarații oficiale, ci urmele lăsate de realitate – pe cer, pe apă, în tăcere. Dacă nu ne trezim acum, România va rămâne în continuare ocolită, chiar dacă este „în zonă”. Nu poziția geografică contează. Ci voința politică și infrastructura reală.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu