Am estimat, in limita erorilor de observatie, vitezele din tragicul accident de la Suceava. Șoferul BMW-ului a depășit coloana de mașini apoi, la revenire, ar fi derapat spre contrasens, lovind cisterna. Asa se observa din filmare. Coloana de masini care a fost depasita se deplasa cu aproximativ 70 km/h, dupa estimarea mea. Cu câteva secunde inainte de tragedie, masina BMW ar fi avut aproximativ 140 km/h. Cisterna ar fi avut aproximativ tot 70 km/h.
Eu am calculat viteza plecând de la timpul parcurs de fiecare mașină pentru distantele echivalente spatiilor benzilor de pe axa drumului (am luat referinta/repere axa drumului) respectiv, pentru cisterna, timpul parcurs relativ la timpul scurs la miscarea pe o distanta comparabila cu cea dintre doi stilpi de iluminat. Dacă ținem seama de viteza de deplasare in sens invers, a cisternei care, in limita erorilor de citire ar putea sa fi fost de 70 km/h, ar rezulta o viteza medie de ciocnire a mașinii BMW de peste 200 km/h. Ne putem nici măcar imagina ce rezultată după ce o masina de proximativ 2 tone loveste un zid cu 200-210 km/h. Toata energia cibetica se vonsuma in contorsionarea fierului, in deformare, in rupere, in aruncarea bucatilor din masina. Daca BMW se lovea doar de un obstacol static, erau sanse mai mari ca nenorocirea sa nu aiba asa dimensiune.
Erorile de estimare pornind doar de la imagini si de la succesiunea lor, pot fi majore. Insa, macar calitativ, dinamica a fost una de o violenta extrema. Rezultatele s-au vazut. Masinile cu masa mare, de lungime mare, la viteze mari, nu pot fi controlate usor sau deloc in situatii limita de nimic electronic. Fortele de inertie, uriase, nu pot fi invinse cu actuala tehnologie si, in majoritatea cazurilor, nici prin intuitia umana. Sunt soferi exceptionali care, in conditii critice, in acea secunda, in situatii UNICE pentru ei, vor putea face diferenta. Daca stiu mecanica, stiu masina, inteleg inertia, simt asfaltul, au experienta, anticipeaza, adica STIU, SUNT PREGATITI. Si chiar si pentru ei, secunda poate "balansa" in orice directie. Chiar daca conduci corect, cu viteza mica, adaptat conditiilor.
💥PS.
👉1. Se stie ca in România, conform standardelor în vigoare (SR 1848-7:2011), lungimea liniilor discontinue este de 3 metri iar spațiul dintre linii (distanța dintre sfârșitul unei linii și începutul următoarei) este de 7 metri. Astfel, distanța totală între începutul unei linii și începutul următoarei este de 10 metri (3 metri linia + 7 metri spațiul).
👉2. Am luat referință o distanța dintre 2 stâlpi de iluminat de 30 m. Asa pare din suprapunerea segmentului dintre 2 stâlpi și 3 benzi din axa drumului (3x10 m)
👉3. Am luat ca referința directia razei de lumina de la farul dreapta al cisternei, care "mătură", in mișcare, primii doi stilpi de iluminare (numarati de la masina galbena statica, din imagine), succesivi, pe direcția de observație a camerei video.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu