Sfânta Biserica Ortodoxă

marți, 1 septembrie 2020

ENERGIA RAȚIONALĂ ȘI ENERGIA NOETICĂ ALE SUFLETULUI OMENESC

 

ENERGIA RAȚIONALĂ ȘI ENERGIA NOETICĂ ALE SUFLETULUI OMENESC

Sunt două funcții paralele ale personalității omenești - energia rațională și energia noetică. Un om poate, prin rațiunea lui, să fie un luminător, poate să fie, din punct de vedere rațional, un teolog de marcă, iar la minte să fie împietrit; mintea lui să fie în întuneric. Pe de altă parte, se poate să fie cineva complet analfabet din punct de vedere lumesc și totuși să aibă mintea luminată, și să știe cum să lumineze și mintea altor oameni; adică el, care este analfabet, să știe cum să-i călăuzească pe alții de la curățire la luminare. Va să zică din punct de vedere creștin, cine este "analfabetul"?

Dar "luminatul"? Unul care are multă știință de carte și habar n-are de luminarea inimii? Sau unul care are luminarea inimii și știe să-i călăuzească și pe ceilalți oameni la luminare? De aceea vedem fenomenul acesta paradoxal că, în Ortodoxie, de cele mai multe ori, cei mai luminați sunt cei care nu au studiat Teologia pe la universități. Astfel, avem două fenomene. Unul e analfabetul într-ale rațiunii și luminat la minte. Iar celălalt e luminatul într-ale rațiunii și întunecat la minte.

Apoi, mai sunt și alte exemple, când cineva e luminat și cu rațiunea, și cu mintea. Combinația aceasta ni i-a dat pe marii Părinți ai Bisericii. Când un Părinte al Bisericii are doar mintea luminată, îi avem pe marii Părinți nevoitori, care în cele duhovnicești sunt de neatins. Tot ce-au scris despre viața duhovnicească este de neegalat, însă nu ne-au lăsat scrieri, să zicem, ca ale lui Vasile cel Mare sau Grigorie de Nyssa, care au avut și o înaltă cultură profană. Apoi, mai avem și cealaltă categorie: omul care este și împietrit la inimă, și dobitoc într-ale rațiunii.

Părintele Ioannis Romanidis, în Dogmatica Empirică, vol. II, pp. 178-179

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu