Sfânta Biserica Ortodoxă

sâmbătă, 17 octombrie 2020

Viaţa Sfîntului Apostol şi Evanghelist Luca (18 octombrie)

 

Viaţa Sfîntului Apostol şi Evanghelist Luca

(18 octombrie)

Sfîntul evanghelist Luca era de neam din Antiohia Siriei şi din tinereţe a deprins înţelepciunea elinească şi meşteşugul doctoricesc, făcîndu-se doctor iscusit. Apoi a fost şi zugrav ales. Cunoştea bine limba egipteană şi greacă şi, deprinzîndu-se desăvîrşit şi cu învăţătura evreiască, a mers la Ierusalim.

În acea vreme Domnul nostru Iisus Hristos, petrecînd pe pămînt cu oamenii, semăna sămînţa cuvîntului mîntuirii, care, crescînd şi în inima lui Luca, fiind un pămînt bun şi răsărind, a adus rod însutit; căci Luca, auzind învăţătura înţelepciunii din gura lui Dumnezeu, mai multă ştiinţă a scos de acolo decît din şcolile elineşti şi egiptene, pentru că a învăţat a cunoaşte pe adevăratul Dumnezeu, a crede în El şi a învăţa şi pe alţii credinţa. El a fost unul din cei şaptezeci de apostoli, despre care chiar el pomeneşte în Evanghelia sa, zicînd: "A arătat Domnul şi pe mulţi alţii şaptezeci şi i-a trimis, cîte doi, înaintea feţii Sale, în toată cetatea şi locul". Fiind şi Luca din aceeaşi ceată apostolească, umbla înaintea feţii Domnului, prin propovăduirea cea sfîntă, gătind calea Lui şi încredinţînd popoarele că Mesia, Care era aşteptat, a venit în lume.

În vremea mîntuitoarelor patimi, cînd fiind bătut păstorul s-au risipit oile turmei, acest fericit Luca umbla tînguindu-se şi plîngînd pentru Domnul său, Care de voie a binevoit a pătimi. Şi precum a semănat cu lacrimi, cu bucurie a secerat răsplătire. Căci înviind Hristos, pe cînd Luca şi Cleopa mergeau în Emaus şi vorbeau între ei cu jale despre pătimirile iubitului lor învăţător, însuşi Domnul nostru Iisus Hristos, prin arătarea Sa, i-a mîngîiat şi a şters lacrimile de pe ochii lor, căci, apropiindu-se de dînşii, le-a zis: "Ce sînt cuvintele acestea de care vă întrebaţi între voi mergînd şi de ce sînteţi trişti?" Şi a fost atunci călător Sfîntul Luca împreună cu Acela Care a zis pentru Sine: "Eu sînt calea, adevărul şi viaţa". Deci, mergînd şi vorbind cu El, a rostit adînc negrăit de înţelepciune.

Cît de scumpă îi era Sfîntului Luca învăţătura Domnului nostru Iisus Hristos, cînd Iisus cu gura Sa cea preadulce povestea, începînd de la Moise şi de la toţi proorocii şi le tîlcuia lor toate Scripturile cele pentru Dînsul! De aceea Luca, bunul ucenic al lui Hristos, învăţînd tainele lui Dumnezeu, a adus şi el la sfînta credinţă toate cetăţile Beoţiei şi pe mulţi din cei ce erau în întunericul necunoştinţei de Dumnezeu i-a luminat cu lumina înţelegerii Sfintei Evanghelii. Mai întîi a şezut în Emaus cu Hristos la cină, urmînd să mănînce cu El prînz întru împărăţia lui Dumnezeu. Apoi a cunoscut în frîngerea pîinii pe Fiul lui Dumnezeu, pe Care Iuda, la Cina cea de Taină, nu a voit să-L cunoască.

Focul dragostei către Dumnezeu care se ascundea în inima Sfîntului Luca a ieşit la vedere prin aceste cuvinte: "Oare nu era inima noastră arzînd întru noi, cînd ne grăia nouă pe cale şi cînd ne tîlcuia Scripturile?" Şi ca să nu fie uitată pomenirea Domnului, pe care din toată inima Îl iubea, după cincisprezece ani de la Înălţarea Lui la cer, cu toată adeverirea i-a scris Evanghelia. Şi a scris nu numai cele ce singur a văzut şi le-a auzit, ci şi pe cele pe care le avea scrise în inima sa, nu din condei, ci din dragoste. De asemenea le-a povestit şi pe acelea pe care mai înainte el le-a văzut şi le-a auzit de la cei ce merseseră după Hristos. Iar mai pe urmă, aproape de patimile lui Hristos, a început a umbla după Dînsul, precum se scrie la începutul Evangheliei: "Ne-au dat nouă cei ce au fost din început, singuri văzători şi slujitori ai Cuvîntului".

Sfîntul Luca a fost părtaş durerilor şi ostenelilor lui Pavel întru bunăvestirea lui Hristos, pentru că îi urma lui propovăduindu-L pe Hristos nu numai Iudeilor, ci şi neamurilor. El a fost în Roma la dînsul, precum arată Faptele Apostolilor, pe care tot el le-a scris, şi era foarte iubit de Pavel. Scriind către Coloseni Apostolul Pavel, zice: "Închină-se vouă Luca, doctorul cel iubit". La fel, în Epistola către Corinteni, Pavel îl laudă pe Luca, zicînd: "Dar nu numai atît, ci este şi ales de către Biserici ca tovarăş al nostru de călătorie, avînd darul acesta, spre slava Domnului Însuşi şi spre osîrdia noastră" (II Corinteni 8, 19). Aici Sfîntul Ieronim înţelege că Apostolul Pavel îl laudă pe Luca.

Apoi Luca, plecînd din Roma, a mers spre răsărit, binevestind pe Hristos şi suferind dureri şi osteneli pentru sfînt numele Lui. Străbătînd toată Livia, a mers în Egipt unde a luminat Tivaida, cea de mai sus zisă, prin bunavestire şi în Tivele (cetăţile) Beoţiei a rînduit bisericile, hirotonind preoţi şi diaconi. Apoi pe cei bolnavi cu trupul şi cu sufletul i-a tămăduit şi, pătimind multe, s-a odihnit întru Domnul, avînd mai mult de optzeci de ani.

Pe locul unde s-a pus sfîntul lui trup, Dumnezeu, preamărind pe plăcutul Său, a plouat colirie (apă limpede) care tămăduieşte durerea de ochi, în semnul meşteşugului celui doctoricesc. Pentru aceasta era ştiut de credincioşi mormîntul lui, căci se vindecau de diferite boli, cu rugăciunile Sfîntului Apostol. Apoi aflînd Constantie, fiul lui Constantin cel Mare, de moaştele lui tămăduitoare, a trimis pe Artemie, cîrmuitorul Egiptului, care mai pe urmă a fost chinuit pentru Hristos de Iulian Paravatul, care a adus cu mare cinste în cetatea împărătească moaştele Sfîntului Apostol şi evanghelist Luca.

Cînd s-au adus cu cîntări şi cu laude în cetate sfintele moaşte, un famen al palatului împărătesc, anume Anatolie, zăcînd de multă vreme pe patul durerii şi cheltuind avere multă la doctori, căutînd tămăduirea pe care n-o putuse dobîndi de nicăieri, auzind că se aduc în cetate moaştele Sfîntului Apostol Luca s-a rugat cu toată osîrdia către sfîntul şi, pe cît îi era lui cu putinţă, s-a sculat de pe pat, poruncind să fie dus la tămăduitoarea raclă a apostolului. Cînd a ajuns şi s-a atins de ea cu credinţă, închinîndu-se moaştelor sfîntului, s-a vindecat îndată de boală şi, cîştigînd desăvîrşită sănătate şi tărie, a purtat pe umerii săi, împreună cu ceilalţi oameni, racla cu moaştele Sfîntului Apostol Luca în Biserica Sfinţilor Apostoli. Acolo, sub sfinţita masă, unde erau sfinţii Andrei şi Timotei, au pus sfinţitele moaşte ale sfîntului Luca.

Se spune despre dînsul că el a zugrăvit minunat chipul Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, purtînd în braţe pe Pruncul cel mai înainte de veci, pe Domnul nostru Iisus Hristos. Apoi a zugrăvit şi alte două icoane ale Preasfintei Născătoare de Dumnezeu şi le-a adus la Maica Domnului, spre a vedea dacă îi vor plăcea; iar ea, văzînd acele chipuri ale sale, a grăit astfel: "Darul Celui ce S-a născut din mine şi al meu să fie cu icoanele acestea". Sfîntul Apostol Luca a mai zugrăvit pe lemn şi chipurile sfinţilor şi marilor Apostoli Petru şi Pavel şi de la dînsul s-a început în toată lumea acel bun şi preacinstit lucru, adică zugrăvirea sfintelor icoane, întru slava lui Dumnezeu, a Maicii Lui şi a tuturor sfinţilor, pentru împodobirea Bisericii şi spre mîntuirea credincioşilor, celor ce cu dreaptă credinţă cinstesc sfintele icoane. Amin.

În această zi se prăznuieşte şi pomenirea Sfîntului Mucenic Marin bătrînul, cel din Anazarvi, cetatea Ciliciei, care a pătimit pentru Hristos pe vremea împăratului Diocleţian, de la Lisie ighemonul. Tot în această zi se mai face pomenirea cuviosului părintelui nostru Iulian Pustnicul, care a vieţuit în Mesopotamia, lîngă rîul Eufrat, şi a zidit biserică în Muntele Sinai, pe piatra pe care proorocul Moise a văzut pe Dumnezeu, care piatră există pînă acum. Acesta, în vremea prigoanei celei cumplite ce se făcea asupra Bisericii de către Iulian Paravatul, rugîndu-se către Dumnezeu, a auzit un glas de sus, zicîndu-i: "Nu numai pentru ale tale rugăciuni, ci şi pentru rugăciunile şi lacrimile celor mulţi, păgînul Iulian a fost ucis şi acum este mort, spurcatul şi nelegiuitul acela". Şi cu puterea lui Dumnezeu, făcînd multe minuni, cuviosul acesta, Iulian, s-a mutat către Domnul.

Vietile sfintilor - octombrie

vineri, 16 octombrie 2020

România, trezește-te! “Exercițiu de unitate prin credință”

 

România, trezește-te!

Pentru înmulțirea lucrării duhovnicești “Exercițiu de unitate prin credință”, vă rog  să vă alegeți 3 persoane, pe care să le conștientizați în fiecare seară să aprindă o lumânare la fereastră (ca și formă de catehizare). 

Și zi de zi, înainte de ora 21:00, trimiteți un mesaj text sau dați un bip  persoanei respective pentru a-i reaminti să aprindă lumânarea. 

Să umplem casele inimilor noastre de lumină și de rugăciune, căci "unde sunt doi sau trei adunaţi în numele Meu, acolo sunt şi Eu în mijlocul lor"! (Matei 18:20).

Să fiți binecuvântați!

Părintele Macarie - Mănăstirea Oituz

Pătimirea Sfinţilor fără de arginţi şi fraţi buni, Cosma şi Damian, şi a celor împreună cu dînşii (17 octombrie)

Pătimirea Sfinţilor fără de arginţi şi fraţi buni, Cosma şi Damian, şi a celor împreună cu dînşii

(17 octombrie)

Trei sînt perechile de sfinţi fără de arginţi, cu acelaşi nume Cosma şi Damian, avînd meşteşugul de doctori. Unii au fost fiii Teodotiei, femeia cea dreptcredincioasă, care cu pace au adormit şi au fost aşezaţi la locul Feriman; alţii petreceau în Roma, avînd un dascăl războinic, care cu vicleşug i-a suit în munte ca să adune ierburi şi i-a ucis cu pietre; apoi sînt aceştia a căror pomenire se cinsteşte astăzi. Ei erau din părţile Arabiei şi cunoşteau meşteşugul doctoricesc. Iar după ce au crezut în Hristos, tămăduiau fără plată mulţime de bolnavi, nu cu ierburi, nici cu doctorii, ci cu puterea lui Hristos. Trecînd prin cetăţi şi prin sate, propovăduiau pe Hristos şi în numele Lui dădeau tuturor tămăduiri.

După ce s-au preamărit prin învăţătura şi prin minunile lor pretutindeni, au fost prinşi de ighemonul din vremea împărăţiei lui Diocleţian şi Maximilian, împăraţi păgîni, chinuitorii şi prigonitorii creştinilor. Sfinţii mucenici doctori Cosma şi Damian, fiind duşi în cetatea Ciliciei, au stat înaintea ighemonului Lisie, care i-a întrebat pe ei ce nume au, ce patrie au şi de ce credinţă sînt. Aflîndu-le pe toate, i-a silit să aducă jertfă idolilor. Fiindcă ei nu au vrut şi au mărturisit cu îndrăzneală pe Hristos, judecătorul a poruncit mai întîi ca să-i bată fără milă, apoi i-a legat şi i-a aruncat în fundul mării. Iar ei, cu ajutorul puterii dumnezeieşti, au scăpat de la înec, pentru că îngerul Domnului a dezlegat legăturile lor şi i-a scos sănătoşi la uscat.

Văzînd judecătorul acest lucru, a poruncit să-i aducă la dînsul şi i-a întrebat, zicînd: "Spuneţi-mi mie care sînt acele farmece ale voastre cu care v-aţi mîntuit din mare, pentru că şi eu vreau să urmez învăţăturii voastre". Iar ei au răspuns: "Sîntem creştini şi nici un fel de farmece nu ştim şi nici nu ne trebuiesc acestea, pentru că avem puterea lui Hristos, Care ne izbăveşte pe noi din toate primejdiile şi mîntuieşte tot omul care cheamă numele Lui cel preasfînt". Şi au dus atunci pe sfinţi în temniţă, iar a doua zi, scoţîndu-i, chinuitorul a poruncit ca să-i arunce într-un foc mare. Dar şi din foc au ieşit întregi, căci focul şi-a pierdut puterea sa firească şi nu s-a atins de ei, nici nu i-a vătămat. Mîniindu-se foarte tare, ighemonul a poruncit să-i spînzure şi să-i chinuiască. Slujitorii, după porunca judecătorului, au aruncat cu pietre asupra lor ca să-i ucidă, dar pietrele, sărind de pe trupurile lor ca de pe nişte ziduri, zburau asupra celor ce le aruncau şi pe aceia îi ucideau. După aceasta au aruncat cu săgeţi asupra sfinţilor, dar şi săgeţile, la fel ca şi pietrele, nu au vătămat trupurile lor, ci îi răneau numai pe săgetători.

La sfîrşit, ighemonul văzîndu-i nebiruiţi pe pătimitori, i-a condamnat la tăiere de sabie. Au fost tăiaţi pentru Hristos Sfinţii fără de arginţi Cosma şi Damian, împreună cu alţi trei credincioşi: Leontie, Antim şi Eutropie şi i-au îngropat împreună. Dar nu numai în viaţa lor, ci şi după moarte li s-a dat lor darul de a face multe minuni, arătîndu-se bolnavilor şi dîndu-le tămăduire. Cu ale căror rugăciuni să cîştigăm şi noi tămăduirea de bolile noastre cele sufleteşti şi trupeşti. Amin.

În această zi mai pomenim şi mutarea cinstitelor moaşte ale Sfîntului şi dreptului Lazăr, prietenul lui Hristos, cel mort de patru zile şi înviat, episcopul Chitiei, ale cărui moaşte au fost mutate din insula Cipru în Constantinopol.

Vietile sfintilor - octombrie

joi, 15 octombrie 2020

Armata română în Al Doilea Război Mondial (1941-1945)

Armata română în Al Doilea Război Mondial (1941-1945).Dicţionar.
ARMATA 1 ROMÂNĂ (I).

ARMATA 1 ROMÂNĂ (I).

Comandanți: generalii Gheorghe Florescu (22 mart. 1939 – 5 iun. 1940), Grigore Cornicioiu (5 iun. – 10 sept. 1940), Gheorghe Leventi (11 sept. – 24 nov. 1940; provizoriu), Petre Dumitrescu (24 nov. 1940 – 25 mart. 1941), Dobre Paraschiv (25 mart. – 1 nov. 1941), Dumitru Popescu (1 – 8 nov. 1941), Nicolae Macici (8 nov. 1941 – 12 febr. 1945), Vasile Atanasiu (13 febr. 1945 – 20 mai 1946). 

Înființată la 22 martie 1939 prin transformarea Inspectoratului general de armată nr. 2. 

Dislocată în partea de V a teritoriului național a primit misiunea de a opri pătrunderea inamicului în „defileele ce conduceau în podişul transilvan”. 

• La 12 sept. 1939, când a fost înființată şi Armata 4, fâşia de acțiune a A. l a fost limitată, pentru puțin timp, între munții Rodnei şi munții Bihor, extinzându-se apoi, din nou, după deplasarea Armatei 4 în Moldova, în V-ul şi NV-ul României. 

• Hotărârea militarilor români de a apăra până la ultimul sacrificiu hotarele țării a fost exprimată astfel de generalul Grigore Comicioiu: „Crezul tuturor să fie: Nimănui vreo brazdă din pământul scumpei noastre Transilvanii. Murim mai bine decât să vedem ştirbită această scumpă moştenire plătită cu sângele înaintaşilor noştri”. 

În toamna anului 1940,  militarii Armatei 1 au fost nevoiți să se supună ordinelor şi să se retragă la S de linia de demarcație pe care au considerat-o vremelnică. 

• Hotărârea de a acționa la momentul potrivit pentru refacerea integrității teritoriale a țării a rămas neclintită, fiind exprimată în cuvinte emoționante de noul comandant al armatei, generalul Petre Dumitrescu, la 24 nov. 1940: „Acum mai mult ca oricând trebuie să fim stăpâni pe noi, să păstrăm încrederea în puterile noastre şi în virtuțile Neamului nostru, care în toate vremurile a ştiut să iasă biruitor din toate încercările grele prin care a trecut. Acum mai mult ca oricând suntem datori să ne încordăm cât mai mult mințile şi să ținem trează în sufletul nostru iubirea de Ţară şi Neam cu credința în Dumnezeu şi în steaua Neamului nostru, să muncim cu râvnă şi fără preget pe toate tărâmurile şi să fim una cu toți într-un singur cuget, o singură simțire şi o singură voință, în jurul conducătorilor noştri. Numai aşa vom putea birui şi vom putea reclădi România noastră Mare, scumpă tuturor”. 

In perioada următoare, A. 1 a preluat apărarea graniței de V a țării şi a liniei vremelnice de demarcație impusă prin dictatul de la Viena din 30 aug. 1940, paza şi siguranța întregului teritoriu de la N de munți, din Oltenia şi chiar din partea de E a Munteniei. 

La 23 aug. 1944 având în compunere corpurile 6, 7 teritoriale şi Corpul de munte, cu cinci divizii operative şi cinci divizii de instrucție, precum şi numeroase şcoli şi centre de instrucție, grănicerii din zonă şi alte formațiuni, totalizând 129 661 de militari, A. 1 a primit misiunea să lichideze prezența militară germană în S Transilvaniei, în Crişana şi Banat, şi să execute operația de acoperire a frontierei de stat şi a liniei de demarcație, barând direcțiile de pătrundere spre zonele Reşița, Deva şi Hațeg şi spre trecătorile Carpaților Meridionali şi Occidentali. • În acel moment, comandamentul armatei aprecia că inamicul dispunea de 50 – 52 de batalioane de infanterie, 18 – 21 baterii de artilerie, 70 – 80 de tancuri, la ultima categorie fiind mult superior. 

Intrând rapid în dispozitivul de luptă, unitățile şi marile unități din subordine şi-au îndeplinit misiunile încredințate, cele mai grele lupte desfăşurându-se în zonele Braşov, Arad, Orşova, Vârciorova, Baziaş etc. • O importanță strategică deosebită a avut şi păstrarea la N de Carpații Meridionali şi la V de cei Occidentali a unui important cap de pod la adăpostul căruia s-au putut concentra nestingherite armatele sovietice pentru a relua luptele la circa 900 km de unde se aflaseră la 23 aug. 1944. 

• Concomitent, comandamentul armatei a luat măsurile necesare şi pentru întărirea apărării pe linia Dunării, unde se aflau şapte divizii de instrucție, pentru a interzice eventualele atacuri ale trupelor germane din Bulgaria, şi a cerut controlarea, şi chiar închiderea dinspre S, acolo unde s-a putut, a defileelor Carpaților Meridionali spre a nu se periclita spatele unităților şi marilor unități române, care luptau la N de munți. 

La 30 aug. 1944, prin Directiva operativă nr. 51 emisă de Marele Stat Major român, A. 1 a primit ordin să-şi regrupeze forțele la V de linia Sibiu – Alba Iulia – Zalău – Săcuieni, să interzică „orice încercare de pătrundere spre trecătorile Carpaților Meridionali şi Apuseni”, să apere îndeosebi zonele Beiuş, Arad şi Timişoara, să execute „recunoaşteri ofensive şi acțiuni locale” pentru a culege informațiile necesare declanşării „acțiunilor ofensive mai importante” în vederea eliberării părții de V a țării. 

La 7 sept. 1944 a fost subordonată Frontului 2 ucrainean, constituind împreună cu Armata 53 sovietică, comandată de generalul I.M. Managarov, un grup de armate. Grupându-şi forțele pe direcțiile probabile de acțiune ale inamicului, unitățile şi marile unități din subordine au respins până la 12 sept. toate acțiunile ofensive locale executate de trupele germane şi ungare pe valea Arieşului şi în zona de frontieră, la Vărşand, Peregu Mare, Peregu Mic şi în alte locuri, la S de Timişoara, în S Banatului, după care, între 13 şi 18 sept., au oprit puternica ofensivă a trupelor germane şi ungare, declanşată cu forțe importante pe mai multe direcții, între Munții Bihor şi Dunăre, menținând frontul şi permițând altor forțe române şi celor sovietice să se concentreze fără efort în zona de luptă din V țării. 

•  Relevând modul în care acționase A. 1, generalul I.M. Managarov arăta, în ordinul de zi nr. 0346 din 23 sept. 1944 că unitățile române „au demonstrat în aceste lupte o bărbăție şi fermitate exemplară şi au îndeplinit cu cinste misiunea importantă ce le-a fost trasată”. 

Între 19 şi 23 oct. 1944, diviziile armatei au continuat să lupte, în cooperare cu armatele sovietice sosite în zonă. Corpul de cavalerie (două divizii) şi Divizia 3 munte au acționat pe văile Crişului Negru şi Crişului Alb, iar Corpul 7 armată (cu trei divizii) la S de Timişoara. 

•  La 24 oct. 1944, Divizia 1 infanterie-instrucție a depăşit pentru scurt timp frontiera româno-ungară. 

Desfăşurate pe un front de 350 km, operațiile duse de A. 1, între 1 sept. şi 12 oct. 1944 (când a fost eliberată Oradea), au avut o importanță deosebită, făcând să eşueze planurile comandamentului inamic de a împinge frontul pe Carpații Occidentali şi Meridionali. Ofensiva viguroasă declanşată în ultima decadă a lunii sept. 1944 a avut ca rezultat principal respingerea definitivă a trupelor germane şi ungare dincolo de frontieră şi slăbirea rezistenței opuse de inamic în podişul transilvan, în fața Armatei 4 române şi a trupelor sovietice. 

Pe larg: Alesandru Duţu, Florica Dobre, Leonida Loghin, Armata română în al doilea război mondial, 1941 – 1945, Editura Encicopedică, Bucureşti, 2017.

marți, 13 octombrie 2020

Părintele Macarie - Mănăstirea Oituz - Hristos a Înviat!

Hristos a Înviat!

Haideți să fim împreună, căci "unde sunt doi sau trei adunaţi în numele Meu, acolo sunt şi Eu în mijlocul lor"! (Matei 18:20).

Zilele trecute v-am îndemnat la un exercițiu de unitate prin credință: să aprindeți în fiecare seară o lumânare la fereastră, să așezați alături icoana Sfintei Cuvioase Parascheva și să vă rugați ei, pentru a mijloci pentru noi către Bunul Dumnezeu.

Dacă din motive binecuvântate nu puteți aprinde o lumânare în geam sau nu aveți icoana Sfintei Cuvioase Parascheva, vă îndemnăm la cel mai simplu și banal gest de comuniune: aprindeți la fereastră lanterna telefonului, însemnați-vă cu semnul Sfintei Cruci și rugați-vă!

De ce? Pentru că mii de oameni se adună în piețile marilor orașe cu lumânări sau lanterne aprinse pentru drepturi pământești, dar nu stau acasă pentru a aprinde lumânări sau lanternele telefoanelor la ferestre pentru libertatea spirituală. 

Ieșiți din temnița sufletului vostru, căci frica, panica, imaginația exagerată, egoismul, izolarea sunt zăbrele psihice mai crunte decât barele de fier ale temnițelor comuniste. E dreptul nostru de creștini ortodocși să fim liberi, să ne rugăm, să mergem să ne închinăm la Sfânta Cuvioasă Parascheva! 

Și nu uitați: “În lume necazuri veţi avea; dar îndrăzniţi. Eu am biruit lumea.” (Ioan 16:33)

Părintele Macarie - Mănăstirea Oituz


duminică, 11 octombrie 2020

Mutarea mainii Sfântului Ioan Botezatorul, din insula Malta In Gatchina (Rusia), împreuna cu o parte din lemnul Sfintei Cruci si cu Icoana „Filermian” a Maicii Domnului (1799)

 


Mutarea mainii Sfântului Ioan Botezatorul, din insula Malta In Gatchina (Rusia), împreuna cu o parte din lemnul Sfintei Cruci si cu Icoana „Filermian” a Maicii Domnului (1799)

 Sfintele moaste ale Sfantului Ioan s-au pastrat o vreme In Sevasta Samariei, In Intregime. Sfantul Evanghelist Luca a dorit sa le mute In Antiohia, locul unde mergea el sa predice. Cum localnicii nu s-au Invoit cu mutarea, i-au daruit Sfantului Luca mana dreapta a Sfantului Ioan. Aceasta a ramas In Antiohia pana In 959, cand zona a fost cucerita de musulmani. Diaconul Iov a mutat atunci relicva la Constantinopol, chiar In Ajunul Bobotezei.

   Periplul mainii Sfantului Ioan a continuat, de-a lungul timpului. Este confirmat faptul ca a stat In Constantinopol pana la caderea acestuia sub turci, prin consemnarile unor pelerini. Spre exemplu: episcopul Antonie de Novgorod (sec. XIII), Stefan Novgorodet, diaconul Ignatie, cantaretul Alexandru si diaconul Zosima (sec. XIV-XV) au sarutat mana Sfantului Ioan In Constantinopol.
 

   In momentul cuceririi Constantinopolului (1453), mana Sfantului Ioan Botezatorul, Impreuna cu alte obiecte sfinte, au fost confiscate de turci si pastrate In trezoreria imperiala. In 1484 mana a fost data de turci cavalerilor de pe insula Rhodos, pentru a le castiga bunavointa. Acestia au dus-o In insula Malta, unde si-au stabilit sediul.

   A urmat transferul mainii sfinte din insula Malta In Gatchina (Rusia), care s-a Intamplat In 1799, Impreuna cu o parte din lemnul Sfintei Cruci si cu Icoana „Filermian” a Maicii Domnului. Mutarea s-a datorat faptului ca Imparatul rus Paul I (1796-1801) devenise marele maestru al ordinului maltez In cinstea Sfantului Profet Ioan, dar si amenintarii razboiului lui Napoleon. Evenimentul e pomenit In sinaxarele ruse la 12/25 octombrie.

   Tot In anul 1799, sfintele relicve au fost amplasate In biserica Icoanei Mantuitorului cea nefacuta de mana omului, din cadrul Palatului de Iarna din St. Petersburg, unde se afla pana In prezent.



sâmbătă, 10 octombrie 2020

28 octombrie 1959 – decretul nr. 410 de desfiinţarea a mănăstirilor

 

28 octombrie 1959 – decretul nr. 410 de desfiinţarea a mănăstirilor

Dacă instituţia Bisericii a fost supusă tuturor restriştilor politice, au existat locuri în care spiritualitatea ortodoxă se păstra neatinsă: mănăstirile, schiturile şi refugiile schimnicilor.

Spre acestea şi-au îndreptat comuniştii cele mai furibunde atacuri.

Încă în 1956 Securitatea evacua prin forţa armelor mănăstirea Vladimireşti, iar la 28 octombrie 1959 autorităţile comuniste au emis decretul 410, realizat în baza unui raport al ministrului de interne Alexandru Drăghici, decret care ordona desfiinţarea a mai mult de două treimi din totalitatea mănăstirilor. Aplicat direct de Securitate, fără concursul Patriarhiei, Decretul a dus la închiderea manu militari a unor mănăstiri şi la alungarea a mai mult de jumătate din călugări.

Decretul a putut fi însă aplicat doar parţial datorită împotrivirii patriarhului şi spiritului de solidaritate al mărturisitorilor credinţei din lăcaşurile monahiceşti, care în felul acesta au salvat continuitatea şi demnitatea Bisericii.

Prezentăm un referat al Securităţii din 27 martie 1959, aprobat de minisitrul Alexandru Drăghici, având ca obiect preconizata desfiinţarea a mănăstirilor. Printre motivele invocate pentru desfiinţarea mănăstirilor „era şi activitatea contrarevoluţionară” desfăşurată în mediul monastic

www.memorialsighet.ro