Sfânta Biserica Ortodoxă

miercuri, 4 iunie 2025

Șef lucrări Dr. Ing. Cotuna Otilia - INFORMARE! ACUM VEDEM CONSECINȚELE ATACULUI GĂRGĂRIȚELOR TULPINILOR DE RAPIȚĂ

 INFORMARE!

ACUM VEDEM CONSECINȚELE ATACULUI GĂRGĂRIȚELOR TULPINILOR DE RAPIȚĂ
STIMAȚI FERMIERI!
În unele sole de rapiță din Timiș plantele au căzut în vetre, frângându-se sub acțiunea vânturilor puternice și a ploilor abundente. În urma observațiilor efectuate am constatat că plantele erau pline de orificii produse de larvele gărgărițelor tulpinilor. Pe zonele lezate erau pete specifice fungului Phoma lingam cu picnidii negricioase evidente. Gărgărițele și fungul au determinat putrezirea țesuturilor iar plantele s-au rupt foarte ușor. Cu siguranță, fermierul a ratat momentele optime de combatere gândindu-se că activitatea gărgărițelor a fost oprită de vremea rece. Din păcate nu a fost așa, gărgărițele și-au continuat dezvoltarea nestingherite.
Cunoaștem că gărgărițele tulpinilor au importanță economică deoarece pot distruge plantele prin reducerea creșterii lor, afectând în final producția de semințe. În principal, stadiul larvar este cel care produce daune rapiței dar și altor brassicaceae (varză, conopidă, ridichi, muștar). Din cauza atacului larvelor, tulpinile se deformează, crapă și se pot frânge foarte ușor. Zonele lezate sunt o poartă de intrare pentru agenții patogeni ai tulpinii dar și pentru alți fungi ce pot produce putrezirea. Uneori plantele ramifică excesiv, nu mai cresc și în cazurile grave chiar nu mai formează silicve [Roșca et al., 2011]. Pagubele pot ajunge uneori la 50% din producție și chiar mai mult.
Ce trebuie să facă un fermier care se confruntă cu o infestare masivă care i-a adus pagube? Ar trebui să izoleze cultura, să îndepărteze resturile de plante care rămân după recoltare (sunt sursă de patogeni pentru anul următor) și să efectueze o arătură adâncă după recoltare (mai ales atunci când infestarea a fost mare deoarece larvele se împupează în sol). Dacă arătura se execută mai tarziu, va fi ineficientă, deoarece adulții de Ceutorhynchus pallidactylus iernează în afara culturii infestate. NU la fel se întâmplă cu Ceutorhynchus napi care rămâne în sol până în toamnă.
Șef lucrări Dr. Ing. Cotuna Otilia
FACULTATEA DE AGRICULTURĂ - USV ”Regele Mihai I” din Timișoara
Departamentul de Biologie și Protecția Plantelor
Notă: Acest articol cât și fotografiile atașate nu pot fi utilizate/preluate fără acordul autorului (Cotuna Otilia). Materialul poate fi citit și distribuit de către cei direct interesați (fermieri, studenți etc) cu respectarea legislației în vigoare.
*O parte din acest material a fost susținută financiar de compania BAYER S. R. L. ROMÂNIA în cadrul proiectului nr. 7499/06.10.2023.

MPU.Prof.Univ.Dr.Tudor Ciuhodaru - Mic ghid de supravieţuire: 3 lucruri care vă pot salva viața.

 

Atenție, e prima zi de cod galben de caniculă. (Mic) ghid de supravieţuire: 3 lucruri care vă pot salva viața.

(!!!) Cei mai expuşi sunt cei ce petrec mult timp în spaţii deschise: în zone de agrement, pe litoral, la piscină sau la iarbă verde precum şi cei ce muncesc în soare.
𝐂𝐞 𝐭𝐫𝐞𝐛𝐮𝐢𝐞 𝐬ă (𝐍𝐔) 𝐟𝐚𝐜𝐞ț𝐢:
1.În spaţii inchise (acasă şi la birou):
a) evitaţi creşterea temperaturii având grijă să:
• Limitaţi utilizarea aparatelor electrocasnice, a luminii artificiale şi a surselor de căldură.
• Acoperiţi ferestrele expuse la soare.
• Mențineţi închise toate ferestrele când temperatura exterioară este mai mare decât cea din spaţiul închis.
• Nu utilizaţi ventilatoare dacă temperatura a depăşit 32 grade.
b) scădeţi temperatura având grijă să:
• aerisiţi dimineata devreme sau seara târziu utilizând curenţi de aer;
• reglaţi aerul condiţionat la 5 grade sub temperatura ambientală.
2. În spatii deschise (pe stradă şi la locul de muncă):
• Deplasările sunt recomandate în primele ore ale dimineţii sau seara, pe cât posibil prin zone umbrite, alternaţi deplasarea cu repausul în spaţii dotate cu aer condiţionat (magazine, spaţii publice) sau fără expunere directă la soare (corturi, umbrare).
• Purtaţi haine lejere, subţiri, deschise la culoare, pălării şi ochelari de soare.
• Beţi 1,5-2 litri de lichide pe zi, nu prea reci, apă sau sucuri naturale de fructe sau ceaiuri calduţe (soc, muşeţel, urzici), neaşteptând apariţia senzației de sete, adică un pahar la 15-20 minute.
• Mâncaţi fructe şi legume (pepene, prune, rosii) sau iaurt (echivalentul unui pahar de apă), mâncaţi echilibrat şi variat insistând pe produse cu valoare calorică mică.
• Menţineţi legătura cu persoanele în vârsta (rude, vecini, persoane cu dizabilităţi) interesându-vă de starea de sănătate a acestora şi oferiţi-le asistenţă ori de câte ori au nevoie.
• Evitaţi deplasările, aglomeraţiile, expunerea la soare, efortul fizic intens desfăşurat în exterior între orele 11-18.
• Evitaţi băuturile ce conţin cofeină (cafea, ceai, cola) sau zahăr (sucurile carbogazoase ) în cantitate mare întrucât sunt diuretice.
• Evitaţi alimentele cu un conţinut mare de grăsimi, în special de origine animală.
• Nu consumaţi alcool (inclusiv bere ) – vă deshidratează si vă transformă într-o potenţială victimă a caniculei.
• Nu lasaţi copilul singur în maşină chiar pe perioade scurte.
3. În caz de apariţie a manifestărilor legate de expunerea la căldură (crampele de caldură, insolaţia, epuizarea, şocul hipertermic):
• Odihnă în spatiu umbrit şi racoros;
• Consum de lichide (apă, sucuri de fructe, ceaiuri, iaurt);
• Scăderea temperaturii corpului (udat şi ventilat);
• Activitatea fizică se reia dupa câteva ore.
Dacă manifestările nu dispar rapid sau se agravează:
• sunaţi la 112;
• îndreptati-vă spre cea mai apropiată Unitate de Primire a Urgenţelor.
Până când legea Ciuhodaru privind predarea obigatorie a ,,Educație pentru sănătate” în toate şcolile din România va fi adoptată rețineți ce trebuie să știți șă faceți în astfel de situații.

Deputat AUR.Profesor.Univ.Dr.Habil.Silviu Gurlui - Salina Praid – Risc major. Acționăm sau pierdem tot. Apel pentru intervenție imediată!

 

Salina Praid – Risc major. Acționăm sau pierdem tot. Apel pentru intervenție imediată! La Salina Praid se desfășoară o criză cu potențial distructiv major pentru mediu, economie și siguranța populației. Peste 1 milion de metri cubi de apă sărată s-au infiltrat în galeriile saline, iar pericolul de contaminare a solului, apelor și ecosistemelor este real și urgent.

Dacă această apă pătrunde în pânza freatică sau în albiile naturale, impactul va fi dramatic:
-distrugerea faunei și florei acvatice sensibile la salinitate;
-compromiterea solurilor agricole și a echilibrului ecologic;
-afectarea resurselor de apă pentru populație;
-prăbușirea parțială sau extinsă a rețelei miniere și degradarea ireversibilă a unei resurse strategice.
Este absolut necesară activarea unui plan de intervenție națională, cu următoarele măsuri urgente:
- Securizarea galeriilor saline – lucrări de etanșare, baraje interne, izolare a zonelor de pătrundere a apei;
- Cartografiere 3D completă – pentru a înțelege rețeaua de galerii și traiectoria apei;
- Monitorizare continuă a calității apei – în subteran, în sol și în apele din zonă;
- Extracția controlată a apei sărate cu echipamente industriale de mare capacitate;
- Filtrarea și desalinizarea apei înainte de reintroducerea controlată în circuitul natural.
În prezent, există echipamente industriale performante, cum ar fi cele din tara sau cele utilizate în Israel (de foarte mare capacitate de desalinizare, ca exemplu), care pot desaliniza până la 670.000 metri cubi de apă pe zi. La o capacitate similară, întreaga cantitate de 1 milion de metri cubi de apă sărată ar putea fi evacuată și tratată în doar 1,5 zile.
Desigur, în practică, ritmul va depinde de topografie, acces, pompe auxiliare, dar acest benchmark tehnologic arată că soluția este fezabilă, nu teoretică.
Este nevoie urgentă de un fond de intervenție special, estimat la câteva zeci de milioane de euro, pentru:
-achiziția sau închirierea echipamentelor de pompaj și filtrare;
-instalarea de stații mobile de desalinizare;
-intervenții geotehnice și structurale pentru stabilizarea minei;
-protecția pe termen scurt și mediu a mediului și a comunităților din zonă.
Dupa estimarile mele, Salina Praid are o valoare economică de pina la 1 miliard de euro, dar importanța ei depășește orice evaluare contabilă:
-Este un patrimoniu istoric național;
-Susține turismul medical și balnear din întreaga zonă;
-Asigură locuri de muncă, venituri și supraviețuirea economică pentru mii de familii și IMM-uri locale;
-Este un simbol de identitate regională și resursă strategică pentru România.
A nu acționa acum înseamnă a accepta pierderea unui pilon de echilibru ecologic și economic.
Fac apel la Guvernul României, Ministerul Mediului, Ministerul Economiei, Apele Române și autoritățile locale: mobilizați resursele, aduceți tehnologia necesară, acționați. Salvarea Salinei Praid nu mai este o opțiune. Este o urgență.

Deputat AUR.Profesor.Univ.Dr.Habil.Silviu Gurlui - Un semnal de alarmă de o gravitate extremă

Asa cum am promis. Iata declaratia sustinuta in Parlamentul Romaniei ca reactie la versiunile vehiculate in public privind taierea finantarii cercetarii din Romania. A ajuns cercetarea o unealta de "prestari servicii"! Cercetarea fundamentala dar si cea aplicativa reprezinta ceva aparte. As sta mult sa explic dar as imbatrini devreme sa fiu inteles. Se pare ca decidentii nu pricep nimic din acest Univers. Pentru ei cercetarea e precum legumele din piata. Iar serviciile, precum cele de facut menaj.

----
Stimați colegi,
Vin astăzi în fața dumneavoastră pentru a trage un semnal de alarmă de o gravitate extremă: în spațiul public și chiar în interiorul acestui Parlament sunt vehiculate idei potrivit cărora tăierea finanțării pentru Programul Nucleu și pentru cercetarea națională ar reprezenta o „măsură de economie bugetară”. Această abordare, dacă se concretizează, ar însemna o decizie de autodistrugere strategică a României.
Programul Nucleu nu este un lux. Este plasa de siguranță a cercetării românești, deja aflate într-o stare critică. Laboratoare care nu mai pot plăti curentul, institute care funcționează prin împrumuturi, cercetători care lucrează pe salarii umilitoare. În lipsa finanțării de bază, România riscă să piardă capacitatea minimă de a produce cunoaștere proprie. Iar această cunoaștere este esențială pentru securitatea și viitorul nostru.
Cercetarea fundamentală și aplicată nu este un moft, nu este o piață liberă în care se vând produse la raft. Ea stă la baza sistemului medical, a infrastructurilor reziliente, a managementului dezastrelor și cutremurelor, a apărării naționale, a educației de calitate, a protecției mediului. Tăierea acestor fonduri înseamnă vulnerabilitate națională. Înseamnă să devenim complet dependenți de cunoașterea și tehnologia altora. Înseamnă capitulare științifică și tehnologică.
Și vă întreb: cum putem pretinde că dorim dezvoltare, dacă distrugem tocmai pilonul pe care se sprijină orice societate avansată?
În marile democrații ale lumii, cercetarea este componentă esențială a securității naționale:
- Franța alocă peste 20 miliarde de euro anual pentru cercetare, prin CNRS și universități. Finanțarea este garantată prin lege.
- Germania investește peste 110 miliarde de euro, susținând institutele Max Planck și Fraunhofer cu bugete multianuale.
- Statele Unite alocă peste 200 miliarde de dolari prin NSF, NIH, DARPA și alte agenții strategice.
- Elveția, Marea Britanie, Țările Nordice – toate înțeleg că fără cercetare națională nu există independență, nu există competitivitate, nu există viitor.
În schimb, România alocă sub 0,2% din PIB cercetării. Suntem în coada Europei. Iar în loc să corectăm această rușinoasă realitate, se propune să o înrăutățim? Se propune tăierea singurului mecanism de supraviețuire a cercetării publice?
Este o măsură halucinantă, periculoasă și profund iresponsabilă. Tăierea Programului Nucleu va însemna închiderea laboratoarelor, colapsul institutelor strategice, fuga definitivă a cercetătorilor și prăbușirea prestigiului academic românesc.
Ca parlamentar, mă opun categoric acestei direcții. Soluția nu este amputarea cercetării, ci reconstrucția sa pe baze moderne, predictibile și integrate într-o strategie națională clară. România are nevoie de o lege-cadru pentru cercetare, de stabilitate instituțională, de recunoașterea cercetării ca element de interes public vital.
Stimați colegi,
A cere cercetătorilor să se autofinanțeze din vânzarea „produselor” înseamnă să negăm însăși misiunea cercetării fundamentale. Înseamnă să pierdem zeci de ani de efort, formare, colaborări internaționale și speranțe. Și, mai grav, înseamnă să condamnăm viitorul României.
Haideți să nu fim Parlamentul care a asistat pasiv la falimentarea cunoașterii. Să fim Parlamentul care a înțeles că investiția în inteligență este singura care garantează suveranitate, siguranță și progres.

Av.Prof.Univ.Dr.Gheorghe Piperea - Pe partea economică, pentru establishment people, de la Dan & co

 

Pe partea economică, pentru establishment people, de la Dan & co

Pe surse, așa cum stă bine unui regim care prețuiește adevărul oficial, unilateral, și care combate la greu “dez-informarea”, apar știri din care rezultă că puterea nicușoristă urmează a înăspri fiscalitatea, prin creșteri de taxe și impozite.
Iată cinci dintre ele, toate cu potențial mare de creștere a evaziunii fiscale comise de cei care deja o practică și cu risc imens de faliment, șomaj și supra-îndatorare sau ruină a celor care nu ratează niciun leu din datoriile pe care le inventează statul “pro-european” pentru cârca lor (mă refer la noi, “pleava societății”):
1) creșterea de la 19 la 21% a tva-ului general și creșterea de la 5 sau 9 la 21% a tva - ului pentru anumite produse sau servicii (de ex., construcții noi, horeca, servicii medicale, alimente, băuturi); asta va aduce prejudicii tuturor, dar mai ales săracilor, sărăciților, pensionarilor, micilor antreprenori și … statului (care va încasa mai puțin tva, căci lumea nu va mai face încasări vizibile fiscal);
2) creșterea impozitului pe profit de la 16 la 19%; mult mai multe multinaționale vor declara profit zero, deci statul va lua praful de pe tobă, mai ales că și IMM - urile vor căuta și vor găsi portițe de scăpare, ca să supraviețuiască;
3) creșterea impozitului pe dividende de la 10 la 16%; mai nimeni nu va mai încasa dividende din 2026 încolo; până una - alta, în următoarele luni așteptați-vă la un val mare de dividende plătite în avans, pe situații financiare intermediare, pentru ca asociații să beneficieze pentru o ultimă oară de nivelul actual de impozit, de 10%; de aici și un val imens de controale fiscale, plus revenirea serviciilor secrete în justiția penală (deja anunțată de recentul CSAT condus de Dan Habarnam de Constituție);
4) introducerea unui impozit de solidaritate de 16% pentru veniturile care depășesc 10 mii lei/lună; asta lovește direct în votanții lui Dan Habarnam, căci corporatiștii, avocații, notarii, judecătorii, bancherii, asigurătorii, consultanții, funcționarii publici și oengiștii sunt singurii care fac mai mult de 10 mii/lună; și asta nu e tot, căci:
5) din 2026 se revine la impozitul progresiv, adică, 40% pe veniturile mari.
Nu uitați că deja sunt în vigoare contribuții de 5,5% pe venituri din dividende, depozite bancare, chirii, rente etc., adică pe mai tot ceea ce clasa de mijloc (câtă o mai fi) realizează ca venit, altul decât salariul… Clasă de mijloc care deja era decimată de falimente, datorii la bănci și alte servituți ale statului “pro-european”.
Nu uitați nici de impozitul de 70% pe veniturile din surse neidentificate. Oricare dintre noi și toți vom putea deveni ținte, căci serviciile secrete au acum la dispoziție toate informațiile despre noi, captivii închisorii digitale…
Așadar, hai Liberare?
Poate că nu…

Deputat AUR.Profesor.Univ.Dr.Habil.Silviu Gurlui - COMUNICAT DE PRESĂ Tăierea cercetării înseamnă tăierea viitorului. România nu poate supravieţui fără ştiinţă. Stop distrugerii Programului NUCLEU! Respect pentru inteligenţa României!


"COMUNICAT DE PRESĂ

primit de la domnul deputat Silviu-Octavian Gurlui (Grupul parlamentar AUR). Tăierea cercetării înseamnă tăierea viitorului. România nu poate supravieţui fără ştiinţă. Deputat AUR Silviu-Octavian Gurlui: Stop distrugerii Programului NUCLEU! Respect pentru inteligenţa României!
Deputatul Silviu-Octavian Gurlui reacţionează ferm faţă de o propunere atribuită deputatului USR Claudiu Năsui, care vizează tăierea finanţării Programelor NUCLEU şi a proiectelor de cercetare publică din România, însoţită de ideea ca institutele de cercetare să „se autofinanţeze din servicii prestate”.
„Când loveşti cercetarea, loveşti viitorul. Nu există nicio ţară care să fi progresat distrugându-şi ştiinţa.” – afirmă deputatul Gurlui, cercetător şi profesor universitar.
Programele NUCLEU nu sunt risipă bugetară – sunt firul de oxigen care ţine în viaţă laboratoarele, institutele şi mii de oameni de ştiinţă care încă mai luptă în România, deşi sunt printre cel mai prost plătiţi din Europa. Fără aceste programe, nu mai există nici cercetare fundamentală, nici generaţii noi de doctoranzi, nici infrastructură ştiinţifică funcţională.
Deputatul Gurlui atrage atenţia şi asupra demersului recent al Ministerului Educaţiei şi Cercetării de a evalua şi ierarhiza cercetarea românească, într-un context de subfinanţare cronică. Este un demers necesar, dar făcut într-un moment complet neproductiv şi profund nedrept. Majoritatea instituţiilor de cercetare din România au fost lăsate să supravieţuiască pe bugete de avarie, prin împrumuturi private, improvizaţie şi autofinanţare. În aceste condiţii, nu poţi vorbi de calitate reală şi competitivitate, pentru că nu ai avut niciodată condiţii normale. Să clasifici institutele după ani de austeritate înseamnă să pedepseşti victimele sistemului.
O evaluare naţională onestă poate fi realizată abia după ce România alocă cel puţin 1% din PIB pentru cercetare, asigură mentenanţa infrastructurii, salarii decente, formare continuă şi colaborare internaţională. Numai într-un climat de stabilitate pot fi măsurate performanţele reale.
De asemenea, trebuie subliniat că multe dintre infrastructurile de cercetare din România sunt acum la nivelul celor existente în state europene avansate, iar în unele cazuri chiar le depăşesc. În ultimii ani s-au făcut investiţii majore în echipamente, clădiri şi platforme tehnologice. Din păcate, în contrast cu aceste realizări materiale, investiţia în resursa umană şi în mentenanţa acestor echipamente a rămas precară. Nu există fonduri suficiente pentru operare, întreţinere sau formare continuă, iar lipsa unei finanţări predictibile face imposibilă dezvoltarea sustenabilă.
Tinerii cercetători sunt cei mai afectaţi: nu există programe reale de sprijin, accesul la proiecte naţionale este greoi şi incert, iar apelurile pentru finanţare apar haotic, fără termene clare, fără coerenţă de la un an la altul. Această lipsă de predictibilitate alungă generaţia tânără din cercetare, exact în momentul în care România are cea mai mare nevoie de ea.
În prezent, nu există niciun fel de motivaţie reală pentru tinerii cercetători, pentru asistenţi, pentru cei care aspiră la performanţă în România să rămână în această ţară. Sunt sufocaţi de un sistem birocratic, umiliţi în propria lor profesie, lipsiţi de predictibilitate şi de minimul sprijin instituţional. Nu există fonduri dedicate pentru dezvoltarea laboratoarelor, pentru mentenanţa echipamentelor, pentru participarea la conferinţe internaţionale, pentru publicarea rezultatelor sau pentru construirea unor infrastructuri de cercetare durabile. De la un an la altul, fiecare guvern vine cu propriile schimbări, dar bugetul cercetării rămâne plafonat. Această instabilitate face imposibilă orice strategie serioasă şi condamnă la stagnare întreaga cercetare românească.
De asemenea, parteneriatele internaţionale şi strategia României în aceste colaborări sunt profund afectate. Incertitudinea bugetară şi lipsa unui angajament real faţă de cercetare pun în pericol implicarea ţării noastre în marile proiecte ştiinţifice globale. România riscă să-şi piardă şi bruma de prestigiu şi credibilitate câştigată cu greu în cadrul reţelelor internaţionale de cercetare. Promisiunile făcute de guvernele succesive nu sunt onorate, iar imaginea cercetării româneşti este afectată ireparabil în ochii partenerilor externi.
Cum poate Ministerul Educaţiei şi Cercetării să pretindă cercetare de profunzime şi calitate în învăţământul superior sau în institutele de cercetare, când în învăţământul preuniversitar românesc noţiunea de laborator a fost aproape complet desfiinţată? În cele mai multe şcoli din România, laboratoarele de fizică, chimie, biologie sau ştiinţe aplicate au fost abandonate, sunt subdotate sau transformate în săli de clasă. Experimentele reale, observarea directă, manipularea, formarea gândirii critice şi a curiozităţii ştiinţifice – au fost eliminate din educaţia de bază. În locul lor, s-a introdus digitalizarea, informatica, codarea – domenii esenţiale, dar insuficiente dacă nu sunt completate de contactul direct cu realitatea fizică, cu fenomenele naturale, cu instrumentele ştiinţifice.
Fără laboratoare, nu ai cercetători. Fără experienţă practică în şcoală, nu poţi pretinde excelenţă în universitate. România nu va avea cercetare de vârf cât timp elevii cresc fără acces la infrastructura elementară a ştiinţei: bancuri de laborator, instrumente de măsură, materiale experimentale, ghidaj aplicat. Nu putem cere rezultate de top în cercetare, dacă sistemul nu investeşte în cultura experimentului încă de la clasele primare şi gimnaziale. Este nevoie de o revoluţie tăcută a educaţiei aplicate – o reinvestire serioasă în laboratoarele din şcoli, licee şi colegii. Este nevoie de politici clare, buget susţinut şi de respect real pentru profesori şi elevi.
Cu toţii suntem de acord că România are nevoie de rigoare, de cercetare de profunzime, de cercetare fundamentală şi aplicativă, de rezultate si de poziţii onorante in topuri valorice. Dar toate acestea nu pot exista fără implicarea directă a guvernelor, fără implicarea întregii societăţi în investiţia în oameni, în infrastructură, în proiecte de anvergură care pot ridica România pe harta ştiinţifică a lumii.
Este limpede că avem nevoie de un cadru legislativ adecvat, de o bugetare reală şi predictibilă, pentru că cercetătorii de vârf ai României aduc cinste acestei ţări şi sunt extrem de bine cotaţi în orice laborator internaţional. Asta înseamnă că nu oamenii din sistem sunt problema, ci modul în care statul îi tratează şi îi finanţează. Investind în cercetători, investim în demnitatea noastră naţională şi în viitorul nostru.
România are în prezent cel mai mic număr de cercetători la 100.000 de locuitori din Uniunea Europeană – o problemă gravă şi profundă, care nu poate fi ignorată. Dacă nu sunt luate măsuri urgente, clare şi consistente pentru a-i susţine, pentru a-i motiva să rămână, pentru a-i sprijini real, România îşi va pierde inteligenţa colectivă şi capacitatea de dezvoltare durabilă.
În marile democraţii, cercetarea este considerată un pilon strategic, protejat legislativ şi bugetat cu responsabilitate.
Franţa alocă anual peste 20 de miliarde de euro pentru cercetarea publică, prin CNRS, universităţi şi institute aplicative, cu finanţare garantată prin lege şi recunoscută ca fundament al suveranităţii naţionale. Fiecare tentativă de tăiere bugetară a fost întâmpinată cu proteste masive din partea mediului academic şi economic.
Germania investeşte peste 110 miliarde de euro anual în cercetare şi dezvoltare, cu finanţări multianuale acordate institutelor Max Planck, Fraunhofer şi universităţilor, inclusiv pentru proiecte fără aplicabilitate imediată.
Elveţia, prin Swiss National Science Foundation, oferă stabilitate pe cicluri de patru ani, considerând fiecare franc investit o garanţie de competitivitate şi prestigiu.
Statele Unite investesc anual peste 200 miliarde de dolari în cercetare prin agenţii federale precum NSF, NIH sau DARPA, tratând ştiinţa drept componentă esenţială a securităţii şi liderului global.
Marea Britanie, prin UKRI, asigură finanţări de bază consistente universităţilor şi institutelor strategice, dincolo de competiţiile de proiecte.
România, în schimb, alocă sub 0,2% din PIB cercetării publice şi menţine institutele într-un regim de improvizaţie şi incertitudine. O eventuală tăiere a Programelor NUCLEU ar însemna nu doar blocarea cercetării fundamentale, ci şi închiderea laboratoarelor, abandonarea tinerilor doctoranzi, pierderea capitalului uman şi colapsul colaborărilor internaţionale.