Sfânta Biserica Ortodoxă

marți, 13 iunie 2023

Profesor.Univ.Dr.Silviu Gurlui - Stibiul din pet-uri, ferodouri si placutele de frina.


Stibiul din pet-uri, ferodouri si placutele de frina.

Domnul Profesor Silviu Gurlui - la RealitateaTv. Am stat afara 40 minute, de la ora 22, sa pot intra video. Ploua si sunt 16 grade afara. Conditiile din studiou nu au facut posibila interventia skype, asa ca am intrat prin telefon. Am prezentat intr-un super rezumat subiectul poluantilor din pet-uri.

Ce am reusit sa spun:

- stibiul creste in apa din pet-uri cu pina la 10 ori in primele 2 luni daca temperatura de depozitare este de peste 40 de grade 

- stibiul creste mai mult in sticlele mici

- stibiul din apa creste mai mult in sticlele cu apa carbogazoasa sau in sucurile acidulate (carbogazoase)

- pet-urile pot contine microparticule, cam 10/ litru de apa. Asta inseamna ca, intr-o luna, am putea inghiti peste 500 de microparticule

- microparticulele se gasesc si in aer, citeva sute de kg peste marile aglomerari urbane, concentratia lor fiind dependenta de conditiile meteo, etc

- microparticulele din aer, din apa de consum sau din/ de pe alimente SE GASESC SI IN SINGE

- cercetarile arata ca singele le transporta spre varii organe

Ce nu am reusit sa spun:

- noi absorbim toxine atit din apa, din hrana dar si din aer. Adica, efectul asupra noastra este cumulativ. 

- stibiul produce afectiuni respiratorii, cardio, digestive, malformatii, modificari de natura celulara si, in conditii extreme, cancer.

- in aer, o sursa de stibiu provine de la sistemul de frinare al automobilelor, de la placutele de frina, de la ferodouri. Fiecare frinare contine, din totalul "prafului" rezultat, aproximativp 0.1% stibiu, adica, fiecare frinare, poate elibera in aer cam 30 micrograme stibiu!!! "Praful" rezultat e acel PM2.5 sau PM10 pe care il consideram praf obusnuit (asa il masuram, la un loc cu praful de pe strada, de pe cimp, din arderi, etc)

- pet-urile se descompun greu iar reciclarea lor se face cu mare atentie. 

- fiecare om "consuma" intr-o viata cam 1000 de kg  de pet-uri. Fiecare 1000 de kg de pet-uri reciclate salveaza 700 kg de petrol pentru a se folosi in alte pet-uri, etc

- 30% din totalul plasticilor la nivel mondial este dat de pet-uri

- subiectul este mult mai delicat decit o simpla masuratoare, in apa, in aer sau ale unor straturi de praf depuse pe legume sau fructe, daca se fac...

Trebuie atentie la compozitia chimica, la dispersia spatio-temporala, la temperatura, la expunerea noastra in raport cu alti compusi chimici cu care suntem bombardati, simultan. Peste toate astea, conditiile meteo care pot amplifica expunerea noastra. Inclusiv in timpul unor ploi torentiale cind o parte dintre acesti compusi sunt smulsi de la sol si reactivati in aer

Asta am dorit sa spun. Nu a fost timp. Nu am nici o inregistrare de la expunerea mea. Am dorit sa stiti, pentru cei care nu m-ati urmarit, ce am spus si cum se poate dezvolta subiectul, nai departe. Sunt inca foarte multe de spus. Poate la o alta emisiune.

Va multumesc.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu