Hoții de Adevăr și Ucigașii de Sănătate
O companie de medicamente, Purdue Pharmaceuticals, a vândut timp de decenii opioide, sub numele de Pain Killers, făcând profituri de zeci de miliarde de dolari.
În perioada 1999 – 2021, opioidele au ucis 645.000 de americani, conform datelor CDC înregistrate la nivelul lui august 2023. Numărul celor care au suferit traume, comorbidități și dependențe este cu mult mai mare. Este de ordinul milioanelor.
Opioidele comercializate de Purdue (cu acordul prealabil al Food and Drug Administration și cu sprijinul interesat al medicilor curanți care le prescriau făcând bani din comisioane și sponsorizări) erau menite, aparent, să calmeze suferințele. În realitate, efectul este similar drogurilor, iar dependența chiar mai gravă.
După multiple acțiuni în justiție în care a fost obligată să achite daune de zeci de miliarde, Purdue și-a declarat falimentul în statul Texas, unde a benficiat deja de o ștergere de datorie de peste 10 miliarde de dolari. Alte consecințe, patrimoniale sau penale, nu s-au întâmplat. S-a considerat că acest faliment este scuzabil și onest ...
Precizez, intermediar, că în România instanțele aplică un raționament cinic și contrar legii atunci când resping acțiunile în daune formulate de pacienți sau de moștenitorii lor contra producătorilor și comercianților de medicamente. Judecătorii furnizori de „dreptate” consideră că de vreme ce autoritățile în domeniu au autorizat prealabil medicamentul, onorabilul producător sau comerciant nu are nicio răspundere pentru daunele cauzate de medicament. Nenorocirea unui număr oarecare de oameni obișnuiți este un simplu accident. Dacă o majoritate a avut iluzia că a beneficiat de medicament e ochei, căci beneficiile sunt mai mari decât pierderile, case closed. Cu toate acestea, CJUE a decis contrariul în cauza M. contra Sanofi Pasteur din 2017, iar instanțele americane au o cu totul altă concepție, precum vedeți.
Recent s-a publicat o știre, neremarcată de presa din România, din care rezultă ceva uluitor: Publicis, o companie mutinațională de marketing de sorginte franceză, a căzut la înțelegere cu procurorul statului New York, fiind de acord să achite o amendă de 350 de milioane de dolari și o contribuție de 19 milioane de dolari către municipalitatea New York – ului (sumă care va fi orientată pentru tratamentul și reabilitarea dependenților de opioide). Așa au înțeles contractanții să acopere contribuția Publicis la cauzarea acelor milioane de decese, dependențe și co-morbidități mai sus enunțate, contabilizate în perioada 1999-2021.
Care a fost acuzația?
Publicis a fost principalul promotor al opioidelor, mesajul de marketing fiind atât de convingător încât a determinat milioane de oameni să apeleze la pastilele „ucigașe ale durerii”, pastile care, de fapt, erau ucigașe ale pacienților. Erau de altfel, și pastile ucigașe ale oamenilor sănătoși convinși prin reclamă falsă că sunt bolnavi și că au nevoie de opioide.
Publicis a fost plătit de Purdue cu sute de milioane de dolari pentru promova strategii false și mincinoase („to push false and deceptive strategies”) de vânzare a pastilelor ucigașe. Evident, nu numai că nu a avut nicio reținere morală – Publicis a deschis frecvent șampania corporatistă pentru rezultate financiare uluitoare.
Ce mi-a atras chiar mai mult atenția la aceste știri de peste ocean au fost două informații strecurate subliminal de jurnaliști:
(i) alături de Publicis, în lanțul criminal apare McKinsey; poate că nu știți, dar McKinsey este compania de consultanță care, practic, a preluat de la guvernul francez politicile publice în domeniul sanitar și financiar din plandemie; în plus, corporația americană a fost entitatea care a scris, pur și simplu, așa-zisa strategie de luptă contra plandemiei în nu mai puțin de 64 de țări ale lumii, inclusiv în Uniunea Europeană; fiți siguri că va veni un timp în care lumea va vrea să se răzbune pe acești nemernici pentru toate suferințele și decesele și abdicările de la democrație cauzate de plandemie; pe mulți o să îi poprească, în calitate de țapi ispășitori, dar păpușarii vor scăpa prin proceduri salvatoare de faliment, așa cum au făcut acționarii Purdue;
(ii) Publicis este una dintre primele entități care și-au asumat sarcina „nobilă” de a lupta contra dezinformării și a teoreticienilor conspirației; în 2018 Publicis devenea entitate fondatoare a NewsGuard, o alianță de fact checking, care a dus la moda „verificatorilor de adevăr”, unde adevărul este informația oficială, controlată de state și de stăpânii lor neo-feudali; tot NewsGuard a impus moda interzicerii opiniilor dizidente și a informațiilor factuale și științifice care contrazic știința canonică, precum și moda whistleblowersilor care raportează conținutul contrar „valorilor” și standardelor comunității online; iată în cine are încredere lumea actuală ...
Am putea zice că entități ca Publicis & McKinsey sunt hoți de Adevăr? Am putea zice că sunt și ucigași de sănătate și libertate? Am putea, dar nu ne aude nimeni.