Sfânta Biserica Ortodoxă

sâmbătă, 23 decembrie 2023

Apostolul şi Evanghelia de obşte - La mai mulţi mucenici: la Utrenie – Lc 21, 12-19, iar la Liturghie – Rm 8, 28-29; sau Evr 11, 33-40; Mt 10, 16-22.

Apostolul şi Evanghelia de obşte - La mai mulţi mucenici: la Utrenie – Lc 21, 12-19.

Noul Testament

Evanghelia după Luca

Cap. 21 Banul văduvei. Profeţia despre dărâmarea Ierusalimului. Sfârşitul lumii şi venirea Fiului Omului. Îndemn la priveghere.

12 Dar mai înainte de toate acestea îşi vor pune mâinile pe voi şi vă vor prigoni, predându-vă sinagogilor şi temniţelor, cu de-a sila ducându-vă la'mpăraţi şi la dregători din pricina numelui Meu.
Mt 10:17-18 Mt 24:3-14 Mc 13:3-13 Lc 12:11 In 15:20 In 16:2 FA 25:23

13 Şi fi-va pentru voi aceasta prilej de mărturisire;
Mt 10:17-18 Mt 24:3-14 Mc 13:3-13

14 puneţi deci în inimile voastre să nu vă gândiţi de mai'nainte ce veţi răspunde;
Mt 10:19-22 Mt 24:3-14 Mc 13:3-13 Lc 12:11-12 In 16:13

15 că Eu vă voi da gură, şi înţelepciune căreia toţi potrivnicii voştri nu-i vor putea sta'mpotrivă, nici să-i răspundă.
Ies 4:12 Is 54:17 Mt 10:19-22 Mt 24:3-14 Mc 13:3-13 Lc 12:11-12 In 16:13 FA 6:10

16 Şi veţi fi predaţi şi de părinţi şi de fraţi şi de rudenii şi de prieteni; şi vor ucide dintre voi,
Plg 1:20 Mi 7:6 Mt 10:19-22 Mt 10:21-22 Mt 24:3-14 Mc 13:3-13

17 şi de toţi veţi fi urâţi din pricina numelui Meu;
Mt 10:19-22 Mt 10:21-22 Mt 24:3-14 Mc 13:3-13

18 dar păr din capul vostru nu va pieri.
1Rg 14:45 Mt 10:21-22 Mt 10:30 Mt 24:3-14 Mc 13:3-13 Lc 12:7

19 Întru răbdarea voastră vă veţi dobândi sufletele.
Mt 10:22 Mt 24:3-14 Mc 13:3-13 Evr 10:36 Iac 5:8 Ap 3:10
Apostolul şi Evanghelia de obşte - La mai mulţi mucenici: la Liturghie – Rm 8, 28-29

Noul Testament

Epistola către Romani

Cap. 8 Viaţă întru Duhul. Slava ce va să fie. Iubirea lui Dumnezeu.

28 Şi ştim că celor ce-L iubesc pe Dumnezeu toate li se lucrează spre bine, celor ce sunt chemaţi potrivit planului Său;
Ef 1:11 Ef 3:11

29 că pe cei pe care mai dinainte i-a cunoscut, mai dinainte i-a şi rânduit să fie asemenea chipului Fiului Său, ca să fie El Întâi-născut între mulţi fraţi k.
In 20:17 1Co 15:49 Ef 1:4 Col 1:18 Evr 1:6
Apostolul şi Evanghelia de obşte - La mai mulţi mucenici: la Liturghie – Evr 11, 33-40;

Noul Testament

Epistola Sfântului Apostol Pavel către Evrei

Cap. 11 Credinţa.

33 care prin credinţă au biruit împărăţii, au făcut dreptate, au dobândit făgăduinţe, au astupat gurile leilor,
Jd 14:6-7 1Rg 17:34 Dn 6:23-24 Mt 5:12

34 au stins puterea focului, au scăpat de ascuţişul săbiei, s'au întărit din propria lor slăbiciune, s'au făcut puternici în războaie, năvălirile vrăjmaşilor le-au preschimbat în fugă,
Jd 16:28 1Rg 14:6 1Rg 19:11 Iov 41:10 Is 38:5 Dn 3:23-25 Dn 3:27 Mt 5:12

35 femei care şi-au luat morţii înviaţi; iar alţii au fost chinuiţi, nevrând să primească eliberarea, pentru a-şi dobândi una mai bună, învierea m;
3Rg 17:17-24 4Rg 4:25-37 2Mac 6:18-32 2Mac 7:1-42 Mt 5:12 Mt 21:35

36 iar alţii au suferit batjocoriri şi bice, şi chiar lanţuri şi'nchisoare,
Fc 39:20 Jd 16:25 3Rg 22:26-27 2Par 18:25-26 Ps 122:3-4 Ir 20:2 Mt 5:12

37 au fost ucişi cu pietre, sfârtecaţi, au murit ucişi cu sabia, au pribegit în piei de oaie şi'n piei de capră, strâmtoraţi, necăjiţi, înjosiţi,
2Par 24:21 Ps 106:4-5 Ir 26:23 Mt 5:12

38 – ei, de care lumea nu era vrednică! – rătăcind în pustiuri, în munţi, în peşteri şi'n crăpăturile pământului.
1Rg 22:1 Mt 5:12

39 Şi toţi aceştia, deşi primiseră bună mărturie pe temeiul credinţei lor, n'au primit roadele făgăduinţei n;
Lc 10:24

40 pentru că Dumnezeu prevăzuse pentru noi ceva mai bun, aşa ca ei să nu ajungă fără noi la desăvârşire o.
Apostolul şi Evanghelia de obşte - La mai mulţi mucenici: la Liturghie –  Mt 10, 16-22.

Noul Testament

Evanghelia după Matei

Cap. 10 Numele celor doisprezece apostoli; trimiterea lor la propovăduire. A-L mărturisi pe Hristos în faţa oamenilor.

16 Iată, Eu vă trimit ca pe nişte oi în mijlocul lupilor; fiţi dar înţelepţi ca şerpii şi blânzi ca porumbeii.
Mt 7:15 Lc 10:3 Lc 11:49 In 10:12 FA 20:29 Rm 16:19 Flp 2:15

17 Feriţi-vă de oameni, căci vă vor da pe mâna soboarelor, şi'n sinagogile lor vă vor biciui.
Mt 24:14 Mt 24:17 Mc 6:11 Mc 13:9 Lc 21:12-13 In 16:2 FA 5:40 FA 25:23

18 Din pricina Mea veţi fi duşi înaintea conducătorilor şi a regilor, ca să le fiţi mărturie lor şi păgânilor.
Mt 24:14 Mt 24:17 Mc 6:11 Mc 13:9 Lc 21:12-13 FA 5:40 FA 25:23

19 Iar când vă vor da în mâna lor, nu vă îngrijoraţi de cum sau ce veţi vorbi, că în ceasul acela vi se va da vouă ce să vorbiţi;
Ies 4:12 Ir 1:7 Mc 13:11-13 Lc 12:11 Lc 21:14-17 Lc 21:22 In 16:13 FA 4:8

20 fiindcă nu voi sunteţi cei ce vorbiţi, ci Duhul Tatălui vostru este Cel ce grăieşte întru voi.
2Rg 23:2 Is 4:12 Ir 1:7 Mc 13:11-13 Lc 12:12 Lc 12:11 Lc 21:14-17 Lc 21:22 In 16:13 FA 4:8

21 Şi va da frate pe frate la moarte şi tată pe fiu şi se vor scula copiii împotriva părinţilor şi-i vor ucide.
Mi 7:6 Mc 13:11-13 Mc 13:12 Lc 21:14-17 Lc 21:16-18 Lc 21:22 FA 4:8

22 Şi veţi fi urâţi de toţi din pricina numelui Meu; dar cel ce va răbda până la sfârşit, acela se va mântui.
Dn 12:12 Za 12:3 Sir 11:20 Mt 5:11 Mt 24:9 Mt 24:13 Mc 13:11-13 Lc 21:14-17 Lc 21:16-18 Lc 21:19 Lc 21:22 In 15:18 FA 4:8 :

Apostolul şi Evanghelia de obşte - La un mucenic: la Utrenie – Lc 21, 12-19, iar la Liturghie – 2 Tim 2, 1-10; In 15, 17-27; 16, 1-2

Apostolul şi Evanghelia de obşte - La un mucenic: la Utrenie – Lc 21, 12-19.

Noul Testament

Evanghelia după Luca

Cap. 21 Banul văduvei. Profeţia despre dărâmarea Ierusalimului. Sfârşitul lumii şi venirea Fiului Omului. Îndemn la priveghere.

12 Dar mai înainte de toate acestea îşi vor pune mâinile pe voi şi vă vor prigoni, predându-vă sinagogilor şi temniţelor, cu de-a sila ducându-vă la'mpăraţi şi la dregători din pricina numelui Meu.
Mt 10:17-18 Mt 24:3-14 Mc 13:3-13 Lc 12:11 In 15:20 In 16:2 FA 25:23

13 Şi fi-va pentru voi aceasta prilej de mărturisire;
Mt 10:17-18 Mt 24:3-14 Mc 13:3-13

14 puneţi deci în inimile voastre să nu vă gândiţi de mai'nainte ce veţi răspunde;
Mt 10:19-22 Mt 24:3-14 Mc 13:3-13 Lc 12:11-12 In 16:13

15 că Eu vă voi da gură, şi înţelepciune căreia toţi potrivnicii voştri nu-i vor putea sta'mpotrivă, nici să-i răspundă.
Ies 4:12 Is 54:17 Mt 10:19-22 Mt 24:3-14 Mc 13:3-13 Lc 12:11-12 In 16:13 FA 6:10

16 Şi veţi fi predaţi şi de părinţi şi de fraţi şi de rudenii şi de prieteni; şi vor ucide dintre voi,
Plg 1:20 Mi 7:6 Mt 10:19-22 Mt 10:21-22 Mt 24:3-14 Mc 13:3-13

17 şi de toţi veţi fi urâţi din pricina numelui Meu;
Mt 10:19-22 Mt 10:21-22 Mt 24:3-14 Mc 13:3-13

18 dar păr din capul vostru nu va pieri.
1Rg 14:45 Mt 10:21-22 Mt 10:30 Mt 24:3-14 Mc 13:3-13 Lc 12:7

19 Întru răbdarea voastră vă veţi dobândi sufletele.
Mt 10:22 Mt 24:3-14 Mc 13:3-13 Evr 10:36 Iac 5:8 Ap 3:10
Apostolul şi Evanghelia de obşte - La un mucenic: la Liturghie – 2 Tim 2, 1-10;

Noul Testament

Epistola Sfântului Apostol Pavel a doua către Timotei

Cap. 2 Ostaşul cel bun al lui Iisus Hristos. Lucrător cu faţa curată.

1 Tu deci, fiul meu, întăreşte-te în harul care este în Hristos Iisus;
Ef 6:10

2 şi cele ce-ai auzit de la mine în faţa multor martori, pe acestea încredinţează-le unor oameni credincioşi care vor fi destoinici să-i înveţe şi pe alţii.
Sir 39:9 2Tim 3:14

3 Ia-ţi partea ta de suferinţă, ca un bun ostaş al lui Hristos Iisus.
Sir 2:2

4 Nici un ostaş nu se încurcă cu treburile vieţii dacă vrea să-i placă celui ce l-a adus în oaste;
1Co 9:25

5 iar dacă cineva ia parte la luptele atletice, nu e încununat dacă nu s'a luptat după legile acestora.
1Co 9:25 1Tim 4:8

6 Plugarul care se osteneşte trebuie să fie cel dintâi care să mănânce din roade.
1Co 9:7 1Co 9:10

7 Înţelege ceea ce-ţi spun, căci Domnul îţi va da pricepere în toate.
Sir 39:5

8 Adu-ţi aminte de Iisus Hristos Cel înviat din morţi, din seminţia lui David, după Evanghelia mea a
Rm 1:3 Rm 2:16 1Co 15:4 1Co 15:20

9 pentru care sufăr până la a fi legat în lanţuri ca un făcător de rele; dar cuvântul lui Dumnezeu nu e legat.
Is 55:11 FA 21:11 1Co 4:9 Ef 3:1 Flp 1:12-14

10 De aceea pe toate le rabd de dragul celor aleşi, pentru ca şi ei să aibă parte de mântuirea cea întru Hristos Iisus, cu slava veşnică.
Ef 3:13 Col 1:24
Apostolul şi Evanghelia de obşte - La un mucenic: la Liturghie –  In 15, 17-27; 16, 1-2

Noul Testament

Evanghelia după Ioan

Cap. 15 Cuvântarea de despărţire (II): Iisus, viţa cea adevărată; porunca iubirii; ura lumii; Mângâietorul, Duhul Adevărului.

17 Aceasta vă poruncesc: să vă iubiţi unii pe alţii!
In 7:7 In 13:34 In 15:12 1In 3:11 1In 3:23 2In 1:5

18 De vă urăşte pe voi lumea, să ştiţi că pe Mine mai înainte de voi M'a urât.
Mt 10:22 Mt 24:9 Mc 13:9 Mc 13:13 Lc 6:22 In 7:7 In 17:14 1In 3:13

19 Dacă aţi fi din lume, lumea ar iubi ce este-al ei; dar pentru că nu sunteţi din lume, ci Eu v'am ales pe voi din lume, de aceea vă urăşte lumea.
Pr 29:28 Mc 13:13 In 17:14 Iac 4:4 1In 3:13 1In 4:5

20 Aduceţi-vă aminte de cuvântul pe care vi l-am spus: Nu este sluga mai mare decât stăpânul ei. Dacă M'au prigonit pe Mine, şi pe voi vă vor prigoni; dacă au păzit cuvântul Meu, şi pe al vostru îl vor păzi.
Mt 10:24 Mc 13:13 Lc 6:40 Lc 21:12 In 13:16 In 16:23 2Tim 3:12

21 Dar pe toate acestea vi le vor face din pricina numelui Meu, pentru că ei nu-L cunosc pe Cel ce M'a trimis.
Mt 5:11 Mc 13:13 In 16:3

22 De n'aş fi venit şi nu le-aş fi grăit, păcat n'ar avea; dar acum ei nu au cuvânt de dezvinovăţire pentru păcatul lor.
In 9:41 2Ptr 2:21

23 Cel ce Mă urăşte pe Mine Îl urăşte pe Tatăl Meu.
Lc 10:16 In 5:23 1In 2:23

24 De n'aş fi făcut între ei lucruri pe care nimeni altul nu le-a făcut, păcat n'ar avea; dar acum au şi văzut şi M'au urât – şi pe Mine, şi pe Tatăl Meu,
In 9:41 In 14:11

25 dar aceasta, pentru a se plini cuvântul scris în legea lor: M'au urât pe nedrept.
Ps 24:19 Ps 34:19 Ps 68:4

26 Iar când va veni Mângâietorul, pe Care Eu vi-L voi trimite de la Tatăl, Duhul Adevărului, Cel ce din Tatăl purcede a, Acela va mărturisi despre Mine.
Is 32:15 Is 48:16 Lc 24:49 In 5:32 In 14:16-17 In 14:26 In 16:7 In 16:13 FA 5:32 1In 5:7

27 Dar şi voi mărturisiţi, pentru că de la'nceput sunteţi cu Mine.
Lc 1:2 Lc 24:48 FA 1:8 FA 1:21-22 FA 5:32 1In 4:14

Noul Testament

Evanghelia după Ioan

Cap. 16 Cuvântarea de despărţire (III): prigonirile viitoare; ajutorul Mângâietorului; întristarea schimbată în bucurie; rugăciunea în numele lui Iisus; „Eu am biruit lumea“.

1 Pe acestea vi le-am grăit ca să nu vă poticniţi a.
Mt 11:6 Mt 24:10 Mt 26:31

2 Vă vor scoate din sinagogi; ba chiar vine ceasul când tot cel ce vă va ucide să creadă că-I aduce închinare lui Dumnezeu.
Mt 10:17 Mt 24:9 Mc 13:9 Lc 6:22 Lc 21:12 In 9:22 In 15:20

Apostolul şi Evanghelia de obşte - La mai mulţi ierarhi: la Utrenie – In 10, 9-16, iar la Liturghie – Evr 8, 17-21; Mt 5, 14-19.


Apostolul şi Evanghelia de obşte - La mai mulţi ierarhi: la Utrenie – In 10, 9-16.

Noul Testament

Evanghelia după Ioan

Cap. 10 Iisus, Păstorul cel bun. Iisus respins de Iudei.

9 Eu sunt uşa. De va intra cineva prin Mine, se va mântui; şi va intra şi va ieşi şi păşune va afla.

Ps 22:2 Ps 117:20 In 10:7 In 14:6

10 Furul nu vine decât să fure şi să'njunghie şi să piardă. Eu am venit ca viaţă să aibă, şi din belşug s'o aibă b.

11 Eu sunt Păstorul cel bun. Păstorul cel bun, sufletul său şi-l pune c pentru oi.

Ps 22:1 Ps 79:1 Is 40:11 Iz 34:12 Iz 34:15 Iz 34:23 Iz 34:31 Iz 37:24 Za 9:16 In 15:13 Evr 13:20 1Ptr 2:25 1Ptr 5:4 1In 3:16 Ap 7:17 :

12 Dar simbriaşul şi cel ce nu este păstor şi cel ce nu este stăpân al oilor vede lupul venind şi lasă oile şi fuge; şi lupul le răpeşte şi le risipeşte.

Ps 22:1 Za 11:16-17 Mt 7:15 Mt 10:16 FA 20:29 Tit 1:11

13 Iar simbriaşul fuge, fiindcă simbriaş este, şi nu de oi îi este lui aminte.

14 Eu sunt Păstorul cel bun, şi Mi le cunosc pe ale Mele şi ale Mele Mă cunosc pe Mine.

Ps 1:6 In 10:27 2Tim 2:19 Ap 7:17

15 Aşa cum Tatăl Mă cunoaşte pe Mine, tot aşa Îl cunosc Eu pe Tatăl. Şi viaţa Mea Mi-o pun pentru oi.

Mt 11:27 Lc 10:22 In 15:13 1In 3:16

16 Şi alte oi am, care nu sunt din staulul acesta. Şi pe acelea trebuie să le aduc; şi glasul Mi-l vor auzi, şi va fi o turmă şi un păstor.

Is 11:12 Is 56:8 Iz 34:23 Iz 37:22 Os 2:1 Mi 2:12 In 3:35 In 5:20 In 11:52 Rm 11:25 Ef 4:5 1Ptr 2:25 :

Apostolul şi Evanghelia de obşte - La mai mulţi ierarhi: la Liturghie – Evr 8, 17-21;

Noul Testament

Epistola Sfântului Apostol Pavel către Evrei

Cap. 8 Arhiereul unui testament nou şi mai bun.

7 Căci dacă acel prim [testament] ar fi fost fără cusur, nu s'ar fi căutat loc pentru un al doilea.

1 Dar lucrul cel mai de seamă'n cele spuse este acela că noi un astfel de Arhiereu avem, Care a şezut de-a dreapta tronului Slavei în ceruri,
Ps 46:8 Ps 109:1 Mt 22:44 Mc 16:19 FA 2:33 FA 2:34 FA 7:55 Ef 1:20 Col 3:1 Evr 1:3 Evr 3:1 Evr 4:14 Evr 6:20 Evr 7:26 Evr 9:11 Evr 10:12 Evr 12:2 :

2 slujitor al altarului şi al cortului celui adevărat a, pe care nu un om l-a ridicat, ci Dumnezeu.
Nm 24:6

1 Dar lucrul cel mai de seamă'n cele spuse este acela că noi un astfel de Arhiereu avem, Care a şezut de-a dreapta tronului Slavei în ceruri,
Ps 46:8 Ps 109:1 Mt 22:44 Mc 16:19 FA 2:33 FA 2:34 FA 7:55 Ef 1:20 Col 3:1 Evr 1:3 Evr 3:1 Evr 4:14 Evr 6:20 Evr 7:26 Evr 9:11 Evr 10:12 Evr 12:2 :
Apostolul şi Evanghelia de obşte - La mai mulţi ierarhi: la Liturghie – Mt 5, 14-19.

Noul Testament

Evanghelia după Matei

Cap. 15 Spălarea mâinilor. Ce-l spurcă pe om. Vindecarea fiicei canaaneencei. A doua înmulţire a pâinilor.

14 Lăsaţi-i; sunt călăuze oarbe orbilor; şi dacă orb pe orb va călăuzi, amândoi vor cădea în groapă“.
Is 42:19 Ir 5:31 Mt 23:16 Mt 23:24 Mc 7:14-23 Lc 6:39 In 1:40 Rm 2:19

15 Şi Petru, răspunzând, I-a zis: „Lămureşte-ne parabola aceasta“.
Ps 118:68 Mt 13:36 Mc 4:10 Mc 7:14-23 Lc 8:9

16 Iar El a zis: „Chiar şi voi sunteţi nepricepuţi?
Mt 16:9 Mc 7:14-23

17 Nu înţelegeţi că tot ce intră în gură se duce în pântece şi iese afară?
1Co 6:13 Mc 7:14-23

18 Dar cele ce ies din gură pornesc din inimă, şi acelea sunt cele ce-l spurcă pe om.
Mt 12:34 Iac 3:6 Mc 7:14-23

19 Că din inimă ies: gânduri rele, ucideri, adultere, desfrânări, hoţii, mărturii mincinoase, defăimări.
Fc 6:5 Pr 6:14 Pr 23:26 Rm 21:29-31 Mc 7:14-23 1Co 5:10-11 1Co 6:9-10 Ef 5:3-5 Col 3:5 Col 3:8 1Tim 1:9-10 2Tim 3:2-4 Iac 3:6 1Ptr 4:3 Ap 21:8 Ap 22:15 :

Apostolul şi Evanghelia de obşte la mai mulţi apostoli: la Utrenie – Lc 10, 1-15, iar la Liturghie – 1 Co 4, 9-16; Mt 9, 36-38; 10, 1-8.

Apostolul şi Evanghelia de obşte la  mai mulţi apostoli: la Utrenie – Lc 10, 1-15.

Noul Testament

Evanghelia după Luca

Cap. 10 Trimiterea celor şaptezeci. Vai de cetăţile nepocăite! Întoarcerea celor şaptezeci. Bucuria lui Iisus. Parabola samarineanului milostiv. Marta şi Maria.

1 Iar după acestea, Domnul a ales alţi şaptezeci a şi i-a trimis doi câte doi înaintea feţei Sale, în fiecare cetate şi loc unde El Însuşi avea să meargă b.
Mt 10:1 Mc 6:7

2 Şi le spunea: „Secerişul este mult, dar lucrătorii sunt puţini; aşadar, rugaţi-L pe Domnul secerişului să scoată lucrători la secerişul Său.
Mt 9:37-38 In 4:35

3 Mergeţi! Iată, Eu vă trimit ca pe nişte miei în mijlocul lupilor.
Mt 10:16

4 Nu purtaţi pungă, nici traistă, nici încălţăminte; şi nimănui să nu-i daţi bineţe pe cale.
4Rg 4:29 Mt 10:7-14 Mt 10:9-10 Mc 6:8-9 Mc 6:10 Lc 9:3 Lc 22:35

5 Iar în orice casă veţi intra, mai întâi ziceţi: Pace casei acesteia!
Mt 10:7-14 Mt 10:12-13 Mc 6:10 Lc 9:4

6 Şi de va fi acolo un fiu al păcii, pacea voastră se va odihni peste el; iar de nu, ea se va întoarce la voi.
Mt 10:7-14 Mt 10:12-13 Mc 6:10 Lc 9:4

7 Şi în această casă rămâneţi, mâncând şi bând ceea ce vă vor da, căci vrednic este lucrătorul de plata sa. Nu vă mutaţi din casă'n casă.
Nm 18:31 Mt 10:7-14 Mt 10:10 Mc 6:10 Lc 9:4 1Co 9:6-14 1Tim 5:18

8 Şi în oricare cetate veţi intra şi'n care vă vor primi, mâncaţi ceea ce vi se va pune înainte.
Mt 10:7-14 Mc 6:10 1Co 9:4 1Co 10:27

9 Şi vindecaţi-i pe bolnavii din ea, şi spuneţi-le: S'a apropiat de voi împărăţia lui Dumnezeu!
Mt 3:2 Mt 4:17 Mt 10:7 Mt 10:7-14 Mc 6:10 Lc 9:2 Lc 10:11

10 Şi în oricare cetate veţi intra şi'n care nu vă vor primi, ieşiţi în pieţele ei şi ziceţi:
Mt 10:7-14 Mt 10:14-15 Mc 6:10 Lc 9:5 FA 18:6

11 Din cetatea voastră, şi praful care s'a lipit de picioarele noastre vi-l scuturăm vouă. Dar pe aceasta s'o ştiţi: că s'a apropiat împărăţia lui Dumnezeu!
Mt 10:7 Mt 10:7-14 Mt 10:14-15 Mc 6:10 Mc 6:11 Lc 9:5 Lc 10:9 FA 13:51 FA 18:6

12 Vă spun Eu vouă că în ziua aceea mai uşor îi va fi Sodomei decât cetăţii aceleia.
Fc 19:24-25 Mt 10:14-15 Mt 10:15 Mt 11:24 Mc 6:11

13 Vai ţie, Horazine! Vai ţie, Betsaido! Că dacă în Tir şi în Sidon s'ar fi făcut minunile care s'au făcut la voi, de mult s'ar fi pocăit, stând în sac şi'n cenuşă.
Is 23:1 Iz 26:2 Am 1:9-10 Ioil 4:4-8 Za 9:2-4 Mt 11:21-23

14 Dar Tirului şi Sidonului mai uşor le va fi la judecată decât vouă.
Is 23:1 Am 1:9-10 Ioil 4:4-8 Za 9:2-4 Mt 11:21-23

15 Şi tu, Capernaume, nu pân'la cer ai fost înălţat?: Pân'la iad vei fi coborât!
Is 14:12-15 Ir 14:51-53 Mt 11:21-23
Apostolul şi Evanghelia de obşte la  mai mulţi apostoli: la Liturghie1 Co 4, 9-16;

Noul Testament

Epistola Întâi către Corinteni

Cap. 4 Slujba apostolilor.

9 Căci mi se pare că pe noi, apostolii, Dumnezeu ne-a arătat ca pe cei din urmă oameni, ca pe nişte osândiţi la moarte; fiindcă privelişte f lumii ne-am făcut, şi îngerilor, şi oamenilor.
Ps 43:22 Rm 8:36 2Co 4:11 2Tim 2:9 Evr 10:33

10 Noi suntem nebuni pentru Hristos, dar voi, înţelepţi întru Hristos; noi suntem slabi, dar voi, tari; voi sunteţi ţinuţi în slavă, dar noi în necinste!
1Co 3:18 1Co 15:31

11 Noi până'n ceasul de acum flămânzim şi însetăm, suntem goi şi suntem pălmuiţi şi pribegim
1Co 15:31 2Co 6:4 2Co 11:23-27

12 şi ne ostenim lucrând cu mâinile noastre. Ocărâţi fiind, binecuvântăm; prigoniţi fiind, răbdăm;
Ps 108:28 Mt 5:44 Lc 6:28 Lc 23:34 FA 7:60 FA 18:3 FA 20:34 Rm 12:14 1Co 9:14-15 1Tes 2:9 2Tes 3:8 :

13 defăimaţi fiind, mângâiem. Ca gunoiul lumii am ajuns, lepădătura tuturor pân'acum.
Ps 108:28 Ecc 8:14 Ecc 10:6 Plg 3:45

14 Nu ca să vă ruşinez vă scriu acestea, ci ca să vă dojenesc ca pe nişte copii ai mei iubiţi.
2Co 6:13

15 Că de-aţi avea zeci de mii de învăţători g în Hristos, totuşi nu aveţi mulţi părinţi; că pe voi eu v'am născut întru Hristos Iisus prin Evanghelie.
1Co 9:1 Ga 4:19 Flm 1:10

16 Aşadar, vă rog eu pe voi: călcaţi pe urmele mele h!
1Co 11:1 Flp 3:17 1Tes 1:6 2Tes 3:9 Evr 3:17
Apostolul şi Evanghelia de obşte la  mai mulţi apostoli: la LiturghieMt 9, 36-38; 10, 1-8.

Noul Testament

Evanghelia după Matei

Cap. 9 Vindecarea paraliticului din Capernaum. Chemarea lui Matei. Întrebarea despre post. Învierea fiicei lui Iair şi vindecarea femeii cu scurgere de sânge. Vindecarea a doi orbi şi a unui mut. Secerişul mult, secerători puţini.

36 Şi văzând El mulţimile, I S'a făcut milă de ele, că erau necăjite şi rătăcite ca nişte oi care n'au păstor.
Nm 27:17 3Rg 22:17 2Par 18:16 Is 53:6 Iz 34:5 Za 10:2 Idt 11:19 Mt 14:14 Mt 15:32 Mc 6:34 1Ptr 2:25 :

37 Atunci le-a zis ucenicilor Săi: „Secerişul este mult, dar lucrătorii sunt puţini.
Lc 10:2 In 4:35

38 Rugaţi-L deci pe Domnul secerişului să scoată lucrători la secerişul Său“.
Lc 10:2 In 4:35

Noul Testament

Evanghelia după Matei

Cap. 10 Numele celor doisprezece apostoli; trimiterea lor la propovăduire. A-L mărturisi pe Hristos în faţa oamenilor.

1 Şi chemându-i pe cei doisprezece ucenici ai Săi, le-a dat lor putere a asupra duhurilor necurate, ca să le scoată şi să tămăduiască toată boala şi toată neputinţa.
Mt 9:35 Mc 1:34 Mc 3:13-19 Mc 6:7 Lc 6:13-16 Lc 7:21 Lc 9:1 Lc 10:1 FA 8:7 FA 16:18

2 Iar numele celor doisprezece apostoli sunt acestea: Întâi Simon, cel numit Petru, apoi Andrei, fratele lui; Iacob al lui Zevedeu şi Ioan, fratele lui;
Mc 3:13-19 Mc 5:37 Mc 9:2 Mc 10:35 Lc 6:13-16 In 1:42 In 6:8 FA 10:5

3 Filip şi Bartolomeu, Toma şi Matei vameşul, Iacob al lui Alfeu şi Levi ce se zice Tadeu;
Mc 3:13-19 Lc 6:13-16

4 Simon Canaaneanul şi Iuda Iscarioteanul, cel ce L-a şi vândut.
Mt 26:14 Mt 26:25 Mt 27:3 Mc 3:13-19 Mc 14:44 Lc 6:13-16 In 6:64 In 12:4 In 13:11 In 18:2 In 18:5 :

5 Pe aceşti doisprezece i-a trimis Iisus, poruncindu-le acestea: „În calea păgânilor să nu mergeţi şi'n cetate de Samarineni să nu intraţi b;
Mc 6:7 Lc 9:1 In 4:4

6 ci mai degrabă mergeţi la oile cele pierdute ale casei lui Israel c.
Is 53:6 Ir 50:6 Iz 34:5 Iz 34:16 Mt 15:24

7 Şi mergând, propovăduiţi grăindu-le: S'a apropiat împărăţia cerurilor!
Mt 3:2 Mt 4:17 Lc 9:2 Lc 10:4-11

8 Pe cei bolnavi tămăduiţi-i; pe cei morţi înviaţi-i; pe cei leproşi curăţiţi-i; pe demoni scoateţi-i afară; în dar aţi primit, în dar să daţi.
Lc 9:2 Lc 10:4-11 FA 20:35

Arhimandrit Ilie Cleopa- Predică la Duminica dinaintea Naşterii Domnului ( Despre naşterea duhovnicească a creştinului )

 

Predică la Duminica dinaintea Naşterii Domnului
( Despre naşterea duhovnicească a creştinului )

Adevărat, adevărat zic ţie: De nu se va naşte cineva din apă şi din Duh,
nu va putea să intre în Împărăţia lui Dumnezeu
 (Ioan 3, 5)

Iubiţi credincioşi,

Întrucît cu mila lui Dumnezeu sîntem în ajunul prea luminatului praznic al Naşterii Domnului, ne-am gîndit să vorbim astăzi despre naşterea noastră cea duhovnicească. Fără de aceasta nici un creştin nu poate să se mîntuiască, după cuvîntul Mîntuitorului care zice: De nu se va naşte cineva din apă şi din Duh, nu va putea să intre în Împărăţia lui Dumnezeu (Ioan 3, 5). Fiindcă, ce este născut din trup, trup este, şi ce este născut din Duh, Duh este (Ioan 3, 6).

Dar, fraţii mei, cînd şi cum primim noi această duhovnicească naştere prin apă şi prin Duh? Negreşit, această naştere o primim toţi la Sfîntul Botez. Dar ce dobîndim noi creştinii ortodocşi prin această naştere de la Sfîntul Botez? Intîi, prin Sfîntul Botez sîntem iertaţi de păcatul strămoşesc şi ne facem fii ai Bisericii lui Hristos (Efeseni 5, 26). Prin Sfîntul Botez sîntem îmbrăcaţi împreună cu El la o viaţă nouă (Romani 6, 4). Prin Sfîntul Botez primim înaintea Sfîntului Duh înnoire (Tit 3, 5). Prin Sfîntul Botez primim libertatea de a trăi în comuniune cu Dumnezeu, odată ce am fost izbăviţi de păcat şi ne-am făcut robi ai lui Dumnezeu (Romani 6, 22).

Prin Sfîntul Botez ne-am lepădat de satana şi de toate lucrările lui, după rînduiala Sfîntului Botez; ne-am lepădat de omul vechi (Coloseni 3, 9), am făcut mărturisirea dreptei credinţe; ne-am făcut fii după dar ai lui Dumnezeu (Galateni 4, 5); ne-am îmbrăcat cu Hristos (Galateni 3, 27). Ştim cu toţii că există un singur Botez (Efeseni 4, 5). Cel ce botează a doua oară pe cel botezat în numele Preasfintei Treimi, acela a doua oară răstigneşte pe Hristos, după Sfîntul Ioan Damaschin. Au fost cazuri în Biserică, cînd, în vederea iconomiei, s-a primit botezul schismaticilor şi chiar al ereticilor (Canonul 2 al Soborului 6 Ecumenic).

Din cele spuse pînă aici am arătat despre naşterea duhovnicească a creştinului prin Sfîntul Botez şi că în Biserica lui Hristos este un singur Botez. Să vorbim acum şi despre alte naşteri duhovniceşti care sînt înainte şi după Botez, şi în ce condiţii se poate totuşi repeta Botezul.

Naşterile spirituale dinainte şi de după Sfîntul Botez se pot repeta ori de cîte ori este nevoie, spre folosul sufletelor omeneşti. Care sînt aceste naşteri spirituale care se pot repeta? Întîi este naşterea spirituală care se face prin cuvînt, prin care se trezeşte omul la o viaţă nouă în Hristos, spre a părăsi păcatele şi credinţa lui rătăcită. Cu acest botez al cuvîntului, Sfinţii Apostoli, mai înainte de a boteza pe catehumenii din păgîni, şi din iudei, îi trezeau la credinţa cea adevărată în Hristos prin predica cuvîntului lui Dumnezeu.

Aşa vedem că marele Apostol Petru, după pogorîrea Sfîntului Duh, a propovăduit Evanghelia în Ierusalim, adeverind despre Învierea Domnului şi pogorîrea Lui în iad. Prin această predică au crezut în Hristos în acea zi ca la trei mii de suflete (Fapte 2, 4). Vedeţi că şi aici credinţa a venit prin auz, iar auzul prin cuvîntul lui Dumnezeu? După aceasta a urmat şi Sfîntul Botez al celor ce au fost treziţi la credinţa în Hristos Iisus prin cuvîntul adevărului. Aceasta a fost o naştere duhovnicească înainte de primirea Sfîntului Botez. De această naştere duhovnicească prin auzirea cuvîntului lui Dumnezeu vorbeşte şi Sfîntul Apostol Pavel, zicînd: Căci de aţi avea zeci de mii de învăţători în Hristos, totuşi nu aveţi mulţi părinţi. Căci eu v-am născut prin Evanghelie în Iisus Hristos (I Corinteni 4, 15; 9, 1; Ioan 1, 4).

Dar şi în alt loc Sfîntul Apostol Pavel numeşte copii ai săi pe cei ce i-a născut prin cuvînt, zicînd: O, copiii mei, pentru care sufăr iarăşi durerile naşterii pînă ce Hristos va lua chip în voi (Galateni 4, 19). Mai arată că şi pe Onisim l-a născut prin cuvînt cînd era în temniţă şi în lanţuri şi zicea: Te rog pe tine pentru fiul meu pe care l-am născut fiind în lanţuri, Onisim (Filimon 1, 10). Din aceste mărturii ale Sfintei Scripturi şi din altele pe care nu le mai însemnăm aici pentru scurtime, să cunoaştem că este şi o naştere spirituală prin cuvîntul lui Dumnezeu.

Însă, fraţii mei, să ştim că mai este şi a doua naştere duhovnicească ce se face prin Taina Spovedaniei şi prin canon de pocăinţă, numită şi "al doilea botez", după rînduiala tainelor creştineşti.

Deci prin adevărata spovedanie şi pocăinţă cea cu lacrimi se face o naştere spirituală. Despre aceasta zice Sfîntul Grigorie Teologul: "Lacrimi de pocăinţă vărsîndu-se, este asemenea cu botezul" (Hexaimeron, op. cit., p. 156). De aceea şi Biserica Ortodoxă, avînd mărturiile Sfintei Scripturi şi ale dumnezeieştilor Părinţi, înţelege că "Spovedania curată este al doilea botez" (Molitfelnic, rînduiala Sfintei Spovedanii). Însă să nu uităm că naşterea duhovnicească de la Sfîntul Botez prin apă şi prin Duh nu se mai repetă, iar naşterea prin cuvînt, prin spovedanie şi pocăinţă cu lacrimi o putem face oricînd este nevoie, spre folosul sufletelor omeneşti, spre îndreptarea şi spre luminarea lor. Căci dacă Preabunul şi Preaînduratul Dumnezeu n-ar fi rînduit naşterea duhovnicească prin spovedanie şi pocăinţă, cu adevărat nimeni din noi nu ar putea să se mîntuiască. Căci nici un om nu este fără de păcat înaintea lui Dumnezeu. De aceea toţi avem nevoie de spovedanie şi pocăinţă şi facerea canonului.

Este încă şi altă naştere duhovnicească care tot prin spovedanie şi făgăduinţă de îndreptare se face. Este tunderea în monahism sau călugăria pe care Sfinţii Părinţi o înţeleg ca un al doilea Botez. Ultimul şi cel mai mare botez şi deci naştere duhovnicească este mucenicia, adică botezul sîngelui pe care l-au primit toţi martirii care au fost chinuiţi şi ucişi pentru credinţa cea dreaptă în Hristos. Prin aceste chipuri de naştere duhovnicească arătate pînă aici, şi mai ales prin Botez şi spovedanie Biserica lui Hristos aduce Mirelui ei mare şi nemăsurată mulţime de suflete, care prin darul şi mila lui Dumnezeu dobîndesc mîntuirea şi moştenesc împărăţia lui Dumnezeu.

Acest adevăr îl arată luminat dumnezeiescul părinte Efrem Sirul, zicînd: "Pocăinţa este dar de multă roadă aducător, căci în tot felul aduce lucru îmbunătăţit lui Dumnezeu. Pocăinţa este ţarină mult roditoare care în toată vremea se lucrează. Pom al vieţii este, că pe mulţi care au murit prin păcate îi înviază. Pocăinţa zice păcătoşilor: daţi-mi mie greutatea păcatelor. Aceasta îmi este mie dobîndă pentru faptă. Ai credinţă? Dă-mi dobînda credinţei, adică pocăinţă! Printr-însa se face credinţa ta lucrătoare. A văzut Dumnezeu că pe neamul omenesc îl tulbură vrăjmaşul diavol şi a pus împotriva lui pocăinţa spre curăţie. Acela îndeamnă să păcătuiască, iar pocăinţa este gata să primească pe cel ce păcătuieşte. Vrăjmaşul sileşte pe om să nelegiuiască, iar pocăinţa îl sfătuieşte să se întoarcă. Acela se sileşte să deznădăjduiască pe om, iar aceasta nădejde de mîntuire îi făgăduieşte..."

A zis Isaia Proorocul: Cînd te vei întoarce şi vei suspina, atunci te vei mîntui. Iată îţi aduce ţie mărturie, numai pocăieşte-te. De va suspina cel ce a păcătuit, îndată cu suspinul şi greutatea balaurului a ieşit. Pocăinţa îl povăţuieşte pe om spre mîntuire şi atunci nu numai că vei suspina, ci şi lacrimi vei vărsa cu multă durere. Căci sufletul văzînd ca pe un tată pe Dumnezeu, după o vreme se porneşte către lacrimi. Şi lacrimi varsă pentru două pricini: ca să plece pe Dumnezeu spre iubire ca pe un Părinte şi să se curăţească de răutatea şarpelui.

N-ai auzit ce zice David? Spăla-voi în toate nopţile patul meu. Însă întîi a suspinat şi apoi a lăcrimat. Îţi arăt ţie din firea cea prea mare că întîi se face vînt şi apoi vine ploaia. Întîi tunetul trăsneşte şi apoi norii pică ploaie. Acelaşi prooroc David zice: Ostenit-am întru suspinul meu (Psalm 6, 6). Iar osteneala suspinului este mulţimea lacrimilor de pocăinţă. Osteneala suspinului este durerea inimii. Drept aceea s-a dovedit că şi lacrimile se înmulţesc cînd suspinurile înainte povăţuiesc. Deci nu se cuvine să ne deznădăjduim de mîntuire, fraţilor, avînd maică pocăinţa" (Sfîntul Efrem Sirul, Cuvînt pentru pocăinţă, tomul III, 1823, p. 197- 207).

Iubiţi credincioşi,

Am socotit de cuviinţă să arăt din cuvintele Sfîntului Efrem Sirul cît de mare este Taina Pocăinţei şi a Spovedaniei şi cît de mare mulţime de suflete se apropie de Dumnezeu prin această naştere duhovnicească a adevăratei pocăinţe.

Dumnezeiasca Evanghelie ne spune că şi în cer va fi mai multă bucurie pentru un păcătos care se pocăieşte (Luca 15, 7). Şi dacă pentru unul care se pocăieşte se face atît de mare bucurie în cer, oare cîtă bucurie se face la Dumnezeu pentru nenumărate mulţimi de suflete care se întorc către El din toată inima lor? Ştim şi din altă mărturie a Sfintei Scripturi că Dumnezeu nu voieşte moartea păcătosului, ci să se întoarcă şi să fie viu (Iezechiel 18, 22-32).

Deci fericiţi şi de trei ori fericiţi sînt acei oameni care se întorc către Dumnezeu cu adevărată pocăinţă, părăsind păcatele. Că dacă Botezul este spălare de păcate şi sfinţire pentru om (I Corinteni 6, 11), tot aşa şi pocăinţa adevărată este curăţire şi spălare de păcate, care face pe om renăscut şi reînnoit înaintea lui Dumnezeu. Aceasta o spune şi Sfîntul Grigorie Teologul. "Ştiu încă şi al cincilea botez, al lacrimilor, dar este mai ostenicios" (Psalm 6, 6).

Mare este pocăinţa şi lui Dumnezeu foarte iubită, căci voia Lui cu adevărat o face. Aceasta este masa lui Dumnezeu că printr-însa vine mintea oamenilor. Zice şi Mîntuitorul: Mîncarea Mea este să fac voia Tatălui Meu celui din ceruri. Deci pocăinţa este pîinea lui Dumnezeu cea minunată. Iar bucatele cele de multe feluri ale lui Dumnezeu sînt înfrînarea, postul, privegherea, rugăciunea întinsă şi supunerea cu smerenie. Că de aceasta se îndulceşte Dumnezeu mai mult decît de celelalte jertfe. Zice şi Sfîntul Apostol Pavel că lucrarea faptelor bune este "pîinea Stăpînului". În continuare zice: "Drepţii prin mici fapte bune mai mult îmblînzesc pe Dumnezeu decît unii care lucrează multe. Că nu la faptă priveşte Dumnezeu, ci la punerea înainte şi la voinţă. El nu caută la ceea ce se face, ci la osîrdia cu care se săvîrşeşte. Văduva cu bănişorii, pe cei mulţi cu bani de aur i-a biruit". Zice iarăşi Sfîntul Efrem: "Mare topitoare este pocăinţa, fraţilor, căci primeşte aramă şi o schimbă în aur, plumb primeşte şi dă argint". Iarăşi zice: "Mare folos a adus oamenilor pocăinţa, că prin ea pe Dumnezeu Îl facem milostiv. Mare este pocăinţa pe pămînt. Că sufletelor se face scară către cer, ridicîndu-le acolo de unde au căzut prin păcat..." (Sfîntul Efrem Sirul, Cuvînt pentru pocăinţă, tomul III, 1823, p. 197- 207).

Iubiţi credincioşi,

Duminica de astăzi este numită "Duminica dinaintea Naşterii Domnului". Ea are rolul de a ne pregăti duhovniceşte pentru marele praznic al Intrupării Fiului lui Dumnezeu din Fecioara Maria, în peştera din Betleem, pentru mîntuirea lumii.

Cea mai bună pregătire a creştinilor şi a noastră pentru întîmpinarea Mîntuitorului este pocăinţa, mărturisirea cu căinţă a păcatelor şi începerea unei vieţi duhovniceşti noi în Iisus Hristos. Iată Mesia vine, Fiul lui Dumnezeu este trimis de Tatăl în lume, fecioara Maria cu bătrînul Iosif caută loc de naştere în Betleem dar nu găseşte. Steaua se pregăteşte să răsară pe cerul lumii. Arhanghelul Gavriil, care a slujit la taina Intrupării, se bucură. Lumea aşteaptă, diavolii se cutremură, iar lumea se pregăteşte sufleteşte să primească pe Pruncul Iisus.

Dar noi, fraţii mei, cum ne pregătim să primim pe Hristos? Vine în lume Domnul păcii, va afla El loc de odihnă în inimile noastre? Oare noi ne-am împăcat prin pocăinţă cu Dumnezeu şi fiecare unul cu altul prin iertare?

Vine la noi Mîntuitorul lumii, să împace popoarele, să liniştească minţile, să spele păcatele şi să mîntuiască sufletele noastre, dar noi oare ne-am pregătit să-L primim pe Hristos? Ne-am mărturisit păcatele la duhovnic? Am plîns pentru ele? Am făcut canonul cuvenit? Ne-am înnoit duhovniceşte prin rugăciune, prin milostenie şi împăcare? Ne-am unit cu Hristos prin Sfînta Împărtăşanie? Sau tot amînăm pocăinţa pînă va veni fără veste vremea sfîrşitului?

Fecioara Maria a găsit loc de naştere Fiului lui Dumnezeu, în peştera din Betleem, că nimeni n-a vrut s-o primească. Oare noi ne-am pregătit să-L găzduim pe Hristos în inimile noastre? Dar El nu intră să se sălăşluiască în inimile pline de ură, de răutate, de mîndrie şi desfrînare. Hristos nu intră în casele unde stăpîneşte beţia, uciderea de copii, desfrîul şi necredinţa. Hristos nu se naşte prin Duhul Sfînt în inimile robite de patimi şi mai ales de duhul mîndriei şi al deznădejdii.

Aşadar, fraţii mei, să ne pregătim că vine Hristos în lume s-o împace şi s-o înnoiască, căci lumea nu mai poate trăi fără El. Vine în casele şi inimile noastre să ne nască din nou, să ne ierte păcatele să ne dăruiască Trupul şi Sîngele Său, să ne prefacă inima împietrită în Biserică vie, în altar de rugăciune şi de jertfă. Deci, nimeni să nu fie trist şi tulburat! Nimeni să nu-I închidă uşa sufletului său. Nimeni să nu mai zacă în beţii şi desfrîu, în nepăsare şi necredinţă. Ci să ne curăţim şi să ne împăcăm, să ne înnoim duhovniceşte şi împăcîndu-ne unii cu alţii, împreună cu îngerii să cîntăm: "Hristos se naşte, slăviţi-L; Hristos din ceruri, întîmpinaţi-L; Hristos pe pămînt, înălţaţi-vă. Cîntaţi Domnului tot pămîntul!" Amin.