Sfânta Biserica Ortodoxă

luni, 24 noiembrie 2025

Iulian Nicolae ŞUCHEA Ofițer Port I Avertizor de Integritate 212/DAIP/2025 Gestionarea azotatului de amoniu în Portul Midia – clarificări, comparații și necesitatea unor reacții instituționale rapide


Gestionarea azotatului de amoniu în Portul Midia – clarificări, comparații și necesitatea unor reacții instituționale rapide

În calitate de ofițer port, încă din anul 2019, am redactat și transmis către autoritatea portuară zeci de rapoarte oficiale privind modul de manipulare și depozitare a azotatului de amoniu din porturile maritime.

Deși aceste documente au semnalat în mod constant neconformități și riscuri, intervențiile instituționale concrete au apărut abia începând cu luna iunie 2025, ca urmare a sesizărilor mele repetate și a semnalării publice a situației.

Pentru corecta informare a publicului, sintetizez mai jos datele oficiale și contextul național.

1. Confirmarea DSU – 627 tone depozitate în aer liber

Prin adresa transmisă la 31.07.2025, Departamentul pentru Situații de Urgență (DSU) a confirmat:

existența unei cantități de 627 tone de azotat de amoniu, depozitate în aer liber la temperaturi foarte ridicate;

efectuarea de controale la nivelul IGSU, ISU Dobrogea, Prefecturii Constanța și Gărzii de Mediu;

dispunerea măsurilor imediate de evacuare, aplicate începând cu luna iulie 2025;

necesitatea verificării autorizațiilor și documentațiilor tehnice ale operatorului economic.

Este important de menționat că aceste acțiuni au avut loc după sesizările mele repetate din iunie 2025, în contextul în care semnalasem aceeași problemă încă din 2019 prin rapoartele profesionale interne.

2. Volumele operate în Portul Midia (2018–iunie 2025)

Conform adreselor oficiale ale CN APMC, în terminalul Midia Internațional au fost manipulate:

344.443 tone de azotat de amoniu în 7 ani, astfel:

2018 – 1.000 tone

2019 – 48.308 tone

2020 – 40.211 tone

2021 – 77.360 tone

2022 – 27.231 tone

2023 – 32.880 tone

2024 – 77.653 tone

01.01–30.06.2025 – 39.830 tone

Este vorba despre volume foarte mari, care justifică o atenție crescută din partea structurilor cu atribuții în domeniu.

Ca urmare a sesizărilor mele oficiale din iunie 2025:

Serviciul Arme, Explozivi și Substanțe Periculoase (SAESP) Constanța a deschis un dosar penal, am fost audiat în calitate de martor, cercetările vizează modul în care au fost respectate procedurile privind substanțele periculoase.

Acesta este un demers necesar și firesc, raportat la natura materialului depozitat și la cantitățile implicate.

Pentru a înțelege contextul, este util să vedem cum au procedat SAESP-urile din țară atunci când au descoperit depozitări neconforme de azotat de amoniu:

🔹 Brăila – 29 tone

– depozitare în aer liber → dosar penal

🔹 Galați – 35 tone

– depozitare improprie → dosar penal

🔹 Ilfov – 127 tone

– depozitare lângă produse petroliere → dosar penal + confiscare

🔹 Sălaj – 35 tone

– depozitare necorespunzătoare → dosar penal + indisponibilizare

🔹 Caraș-Severin – 200–368 tone

– depozitare neconformă, inclusiv în aer liber → dosar penal

🔹 Arad – 30.000 kg

– depozitare neconformă pe paleți, pe drum public → dosar penal

🔹 Constanța Sud (2020) – 4.908 tone

– manipulare/depozitare fără autorizare → dosar penal instrumentat chiar de SAESP Constanța

În toate aceste cazuri, chiar și pentru cantități relativ mici (29, 35, 127 tone), reacția SAESP a fost imediată și fermă: dosare penale, confiscări, indisponibilizări.

Prin comparație, în Portul Midia: s-au manipulat 344.443 tone în 7 ani, au existat 627 tone depozitate în aer liber în 20.06 2025, iar reacția autorităților a venit abia după sesizările repetate.

Salut faptul că instituțiile statului au acționat în cele din urmă, că:

DSU a confirmat situația și a dispus măsuri imediate,

627 tone au fost relocate,

SAESP a demarat o anchetă penală,

iar operatorul este supus verificărilor prevăzute de lege.

În același timp, consider important ca:

rapoartele tehnice întocmite de personalul de specialitate (inclusiv cele transmise de mine începând cu 2019) să fie luate în considerare de la momentul semnalării, intervențiile instituționale să fie prompte, regimul substanțelor periculoase să fie aplicat unifom în toată țara, porturile maritime să fie tratate cu maximă atenție, având în vedere cantitățile mari manipulate.

Voi continua să colaborez responsabil cu toate instituțiile competente, în interesul siguranței portuare și al comunității.

Iulian Nicolae ŞUCHEA 

Ofițer Port I

Avertizor de Integritate 212/DAIP/2025

#PortulConstanta #Responsabilitate #azotatdeamoniu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu