Sfânta Biserica Ortodoxă

joi, 31 iulie 2025

Deputat AUR.Profesor.Univ.Dr.Habil.Silviu Gurlui - Legea DUK – Decontul Unitar Kilometric


Am reușit să trimit în Parlament, o nouă initiativă legislativă, Legea DUK – Decontul Unitar Kilometric. Un cadru corect pentru toți: persoane fizice și instituții. Legea s-a nascut de la problemele ivite în sistem de care m-am lovit, care mi-au fost semnalate și de care se bat cap in cap multe instituții.

Astăzi am fost toată ziua pe teren, la Broșteni, cu lopata, cu mâinile goale sau la roabă, să eliberăm casele oamenilor de mâlul de peste 1 metru la nivelul ferestrelor, de lemnele care au strapuns casele sau au blocat usile si geamurile, etc, într-o zonă grav afectată. De multe ori am intrat in case pe geam. Pe usa nu se mai poate.
Printre picaturi, am reușit să transmit pentru evaluare în Comisiile AUR din Parlament si Legea DUK – Decontul Unitar Kilometric, un proiect la care lucrez de multă vreme, iar astă noapte l-am terminat, și care răspunde unei nevoi reale și ignorate până acum.
Este vorba despre o inițiativă legislativă care reglementează corect și echitabil sistemul de decontare a deplasărilor în interes de serviciu, atât pentru persoanele fizice (angajați, colaboratori, liber-profesioniști), cât și pentru instituțiile publice și personalul acestora.
Situația actuală este dezechilibrată și discriminatorie:
– Nu există nicio reglementare clară pentru decontarea vehiculelor electrice, GPL, hibride sau motociclete – nici pentru angajați, nici pentru mașinile instituțiilor.
– Se aplică o normă unică și nerealistă de 7,5 l/100 km, ceea ce generează deconturi de aproximativ 0,50 lei/km, mult sub costurile reale.
– Iar angajații care încarcă acasă o mașină electrică de serviciu nu pot primi în prezent nicio compensație legală.
În alte țări europene, decontarea este clar reglementată și predictibilă: – Germania: 0,30 €/km (~1,5 lei/km);
– Franța: tarif diferențiat și bonus pentru vehicule electrice;
– Danemarca și Elveția: între 2,6 și 3,9 lei/km.
În România, pentru aceeași distanță de 1.000 km, decontul este de ~525 lei, față de peste 1.500–2.600 lei în alte state europene.
Legea DUK propune: – Tarife diferențiate/km, în funcție de clasa autovehiculului:
• 1 leu/km pentru clasa mică (<1.500 cm³ sau <100 kW);
• 1,5 lei/km pentru clasa medie;
• 2 lei/km pentru clasa mare/SUV;
– Bonus de 10% pentru electrice și hibride plug-in;
– Reglementare clară pentru motociclete, GPL, hidrogen și alte forme de transport alternativ;
– Pentru instituții, norme unitare de consum și compensare lunară pentru încărcarea la domiciliu a vehiculelor electrice (ex. 150 lei/lună, model german).
Legea DUK repară o nedreptate sistemică, încurajează mobilitatea sustenabilă și aduce România în rând cu Europa – fără birocrație și fără discriminare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu