Sfânta Biserica Ortodoxă

joi, 24 februarie 2022

Av.Prof.Univ.Dr.Gheorghe Piperea - Decizie a Curții Internaționale de Justiție de la Haga

 

Sursa poza moise.ro

Avem o decizie a Curții Internaționale de Justiție de la Haga care ne conferă drepturi asupra unui mare perimetru din largul Insulei Șerpilor, plin de rezerve foarte, foarte mari de gaz.

Prin recunoașterea independenței “republicilor” Donețk și Lugansk și prin ocuparea Crimeii (în 2014), Rusia a închis Ucrainei ieșirea la Marea Neagră. La rigoare, drepturile asupra zonei economice exclusive, în care se află și zăcămintele de gaze, nu mai aparțin Ucrainei, ci noilor “republici”, recunoscute oficial de Rusia. Nu cumva cele două “republici” vor spune curând că hotărârea de la Haga, favorabilă României, le este inopozabilă? Nu cumva și acel gaz va merge … la ruși?
Dacă va fi așa, de ce naiba sunt atât de încântați analiștii militari de acest răzbel și de minunata apărare asigurată de NATO? Ce ne oprește pentru a ne da seama că războiul adevărat e unul economic, iar răzbelul militar este camuflajul? Prostia analiștilor? Luminile stroboscopice ale spectacolului de la tv?
Profesor și Avocat Gheorghe Piperea

Patriarhul Daniel: Apel la încetarea războiului în Ucraina şi rugăciune pentru pace

 „Biserica Ortodoxă Română, ca și celelalte instituții importante din România și Uniunea Europeană, a luat act cu maximă îngrijorare de începerea războiului din Ucraina, război declanșat de Rusia împotriva unui stat suveran şi independent.


Ne exprimăm pe această cale speranța că forțele politice euro-atlantice mai pot găsi calea unui dialog pacificator spre binele Ucrainei și al întregii Europe.

Totodată, ne exprimăm deplina solidaritate cu creștinii români ortodocși care trăiesc în Ucraina, precum și disponibilitatea de a-i ajuta după propriile noastre puteri.

Ne rugăm Milostivului Dumnezeu, Domnul păcii, al dreptății și al iubirii, să dăruiască ocrotire poporului ucrainean și înțelepciune făcătoare de pace tuturor conducătorilor politici responsabili.

† Daniel
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române”

miercuri, 2 februarie 2022

Sfântul Ierarh Ansgar, episcop de Hamburg în Germania și luminătorul Scandinaviei (Danemarcei şi al Suediei) (+865)

 Pomenirea Sfântului Ierarh Ansgar, episcop de Hamburg în Germania și luminătorul Scandinaviei (+ 865)

Ansgar a fost tipul călugărului ideal al epocii carolingiene, atunci când Carol cel Mare încredinţa mănăstirilor nu numai misiunea de reevanghelizare şi de reorganizare a Europei, răvăşite de precedentele migraţii ale popoarelor din nord şi din est, dar de convertirea tuturor acelor regiuni care, încetul cu încetul, treceau sub influenţa Sfântului Imperiu Roman. Despre Ansgar se spune că a fost „călugăr în interior şi apostol în afară”, căci a făcut să strălucească în viaţa sa carisma monastică a sfântului Benedict şi cea apostolică a sfântului Patriciu.

Sfântul Ansgar, Apostolul Nordului şi Luminătorul Danemarcei, numit şi Anskar sau Oscar (8 septembrie (?), 801 - 3 februarie, 865) a fost Arhiepiscop de Hamburg-Bremen. Prăznuirea sa se face în ziua adormirii în ziua de 3 februarie.

S-a născut la Corbie, în Piccardia, în Franţa septentrională, în 801, la un an după încoronarea imperială a lui Carol cel Mare, dintr-o familie de emigranţi saxoni. Încă de copil şi-a pierdut mama şi a fost educat de călugării de la abaţia din Corbie, unde învăţatul abate Adelard, vărul împăratului, avea misiunea de a pregăti tinerii saxoni pentru evanghelizarea conaţionalilor lor.

Ansgar reuşea foarte bine în studii şi practica cu mult zel disciplina monastică. Dacă nu se va face monah, – se gândeau aceşti călugări – va putea face carieră alături de legaţii imperiali, oameni de încredere ai împăratului, care controlau activitatea episcopilor şi a principilor din diferitele provincii.

Pe când părăsea adolescenţa, a avut loc un fapt neaşteptat, care l-a făcut să reflecteze îndelung. Biograful său, Rimberto, povestea că moartea neprevăzută a lui Carol cel Mare l-a bulversat pe Ansgar. Împăratul era cunoscut ca „cel mai strălucit dintre toţi domnii” şi Ansgar însuşi îl văzuse în „splendoarea puterii sale” şi „auzise despre el că ţinuse sceptrul regatului cu multă înţelepciune şi cu mare faimă. Moartea unui asemenea domn i-a provocat teamă şi consternare”.

În faţa morţii, într-adevăr, chiar şi cele mai importante personaje se întorc spre a fi din nou ceea ce sunt în mod real: fiinţe muritoare. Merită oare să-şi consume viaţa în serviciul lor, sau este mai bine să ţintească mai sus? Ansgar avea doar 13 ani, dar, din acel moment, „a început să aspire la totala dăruire lui Dumnezeu” şi o dată ajuns adult, s-a făcut călugăr.

Pentru un timp, a fost maestru în şcoala mănăstirii din Corbie, apoi, în 823, a devenit predicator în Noul Corbie, la Korvey pe Weser, în Germania nord-occidentală.

În locul lui Carol cel Mare, după dureroase şi sângeroase dispute în familia regală, a venit Ludovic cel Pios, care şi-a asumat cu hotărâre programul de lărgire şi consolidare a hotarelor imperiului. Acest lucru, pentru mentalitatea timpului, însemna chiar şi botezarea popoarelor supuse.

În 826, regele Harald al danezilor vine să ceară ajutor împăratului pentru a pune capăt luptelor interne ce împiedicau guvernarea paşnică a poporului. Cererea a fost primită cu condiţia ca regele să primească creştinismul.

Harald s-a botezat cu alţi 400 de bărbaţi la Sant-Albano, aproape de Meinz şi a cerut un grup de misionari, alături de care s-au întors în ţara lor.

Danezii erau recunoscuţi pentru modul în care îşi preţuiau independenţa. Şi alţi misionari încercaseră mai înainte să-i evanghelizeze, dar au trebuit să abandoneze. Merita oare să se încerce din nou?

Împăratul i-a cerut abatelui Wala din Korvey „un bărbat consacrat lui Dumnezeu, care să fie gata să înfrunte pentru Hristos o călătorie aşa de periculoasă” şi abatele i l-a oferit pe Ansgar, care în mai multe rânduri îşi manifestase dorinţa de a fi misionar. Abatele ar fi voit să trimită împreună cu el un grup de călugări, dar unul singur, Autbert, a avut curajul să-l urmeze pe Ansgar.

Au intrat în Danemarca şi au început să-l predice pe Hristos, dar după un an, regele Harald a murit şi cei doi misionari au fost izgoniţi.

Fără să se piardă cu firea, doi ani mai târziu, Ansgar a încercat pe un alt drum, acceptând invitaţia regelui Björn al Suediei şi luându-l cu sine pe Witmar, în locul lui Autbert care murise. În 830, se năştea, la Birka, la vest de Stockholm, prima Biserică creştină. Evanghelizarea devenea tot mai fecundă şi el s-a gândit la un proiect mai articulat, pe care l-a prezentat curţii imperiale.

După părerea sa, dacă se voia implantarea creştinismului în ţinuturile scandinave, nu era suficient să fie trimişi la derută câţiva misionari, ci era necesar să li se dea o bază de sprijin în interiorul teritoriului imperiului, la hotarul cu acele ţinuturi.

Propunerea a fost primită şi el a fost desemnat episcop misionar cu sediul la Hamburg. Ansgar, „pentru a nu alerga în zadar”..., s-a dus la Roma pentru a avea aprobarea papei. Grigore al IV-lea nu numai că a confirmat alegerea, dar l-a făcut arhiepiscop şi legat al său personal pentru toate ţările scandinave.Sediul episcopal din Hamburg a înfiinţat „Misiunea pentru Creştinarea Nordului” şi astfel Sfântul Ansgar a devenit cunoscut ca Apostolul Nordului.

Întors la Hamburg, s-a pus imediat pe treabă, organizând baza misionară, trimiţând în Suedia un alt monah, Gautbert, după ce l-a consacrat episcop, în timp ce el urma să se dedice misiunii celei mai dificile, cea daneză.

Totul mergea cu pânzele întinse şi cu ajutorul confraţilor săi, a putut să creeze o mănăstire pentru formarea tinerilor din aceste noi ţinuturi, când invazia normanzilor, în 845, a distrus toate operele sale din Hamburg, danezii s-au revoltat şi suedezii l-au expulzat pe Gautbert.

Şi de această dată, chiar dacă este abandonat până şi de călugării săi, nu-şi pierde cumpătul. A continuat să-i susţină pe creştinii danezi şi suedezi şi a acceptat invitaţia regelui Olaf, ducându-se la Sigtuna. Aici l-a lăsat ca episcop pe prietenul şi discipolul său, Rimbert şi el s-a dus la Bremen, ca arhiepiscop de Bremen-Hamburg, pentru a reorganiza o nouă bază misionară.

Rimbert îl cunoştea îndeaproape pe maestrul său şi astfel, a scos în evidenţă unele caracteristici foarte interesante. Ansgar, profund cunoscător al timpului său, a ştiut să se mişte cu abilitate înăuntrul politicii imperiale, fără să renunţe vreodată la libertatea omului Bisericii. Astfel, el a lucrat întotdeauna în simfonie, mai întâi cu papa Grigore al IV-lea şi apoi cu papa Nicolae I.

În planurile sale pastorale folosea prudenţa...: „El avea timp - scrie Rimbert - pentru toate deciziile importante; nu dispunea nimic fără să fi meditat îndelung, fără să ştie dinainte, luminat de harul lui Dumnezeu, ceea ce era drept să facă. Când îşi dădea seama de valoarea supranaturală a cauzei sale, dispunea fără ezitare ceea ce trebuia făcut”.

Nu rar misionarii îşi aflau martiriul în mijlocul acestor noi popoare. Ansgar niciodată nu a renunţat la predică din cauza fricii de moarte, ba chiar aspira mereu la martiriu. Rimbert, în relatarea sa, observa: „E cunoscut că există două tipuri de martiriu: acela ascuns, în timpurile pacifice ale Bisericii şi acela manifest, în timpurile de persecuţie; totuşi, el a fost pregătit pentru amândouă, l-a atins însă numai pe primul. Dar la un om care era consumat de slujirea Domnului prin atâtea grave suferinţe fizice şi tulburări sufleteşti, nu se poate în nici un mod nega dreptul la onoarea martiriului”.

Papa Nicolae I, care îl făcuse arhiepiscop de Bremen, a avut şi bucuria de a-l canoniza ca apostol al Nordului.

Sfântul Ansgar (Oscar) a murit la 3 februarie 865 în Bremen, după o viaţă dăruită cu totul vestirii Sfintei Evanghelii. A trăit 64 de ani, între care, 34 de ani ca misionar.

Viaţasa a fost scrisă de succesorul săuArhiepiscopul Rimbert, în lucrarea Vita Ansgari„Prin vestirea cuvântului lui Dumnezeu, a căutat cu toate puterile sale să vină în ajutorul oamenilor. Din când în când, totuşi, el a preferat singurătatea, pentru a se dedica studiului Înţelepciunii divine, dar niciodată propria comoditate şi dragostea pentru singurătate nu a însemnat pentru el mai mult decât binele turmei ce i-a fost încredinţată. A voit astfel să fie ochi pentru cei orbi, picior pentru cei şchiopi, adevărat părinte al săracilor” (fragment din Vita Ansgari”, de Arhiepiscopul Rimbert).

 O statuie dedicată lui se găseşte în Hamburg iar o cruce de piatră în Birka.

joi, 13 ianuarie 2022

Av.Prof.Univ.Dr.Gheorghe Piperea - In dubio pro homine

In dubio pro homine

În mass media apar din ce în ce mai des cazuri de persoane care ies „pozitiv” la testele rapide și „negativ” la testele de tip RT-PCR. În ciuda acestei inadvertențe, DSP trimite omului decizie de carantinare. În plus, numărul de infectări zilnice se „completează” cu aceste teste pozitiv-negative. Culmea ironiei este că ministrul sănătății apare pe la tv și spune că testul RT-PCR este „standardul de aur” în domeniu* și că, de aceea, ar trebuie ca DSP să nu înregistreze omul ca pozitiv și nici să nu îl trimită în carantină – nimeni nu îi atrage, însă, atenția că domnia sa nu e un simplu comentator sau analist, ci chiar șeful ierarhic al șefilor DSP, putând corecta această anomalie printr-o simplă circulară internă, emisă pe loc.
Poziția autorităților române este dominată de preceptul sovietic al vinovăției implicite: nu există oameni inocenți, ci numai oameni pe care nu i-am anchetat încă (NKVD, URSS, 1930 și ceva ...), astfel că nu există oameni sănătoși, ci numai oameni pe care nu i-am testat încă (DSP, România, 2020-2022).
Cam în aceeași zonă de comportament encavedist se situează și excesul de zel al aceluiași DSP de a da amenzi de 3000 de lei persoanelor care călătoresc peste graniță și uită să completeze sau completează cu greșeli minore formularele de localizare a călătorilor (sunt deja 50 de mii de amenzi aplicate până acum, inclusiv ... personalului navigant de pe aeronave).
De asemenea, pe acelați plan se situează ultra-excesul de zel al polițiștilor care aplică amenzi pentru purtarea unor măști textile, în loc de măști chirurgicale, mult mai scumpe. De precizat aici că, până la 1 ianuarie 2022, măștile, textile sau chirurgicale, erau un adevărat Sfânt Graal al plandemiei, fiind recomandate chiar trei, în același timp. În plus, se pare că poliția „nostră” are tot timpul din lume pentru a ne verifica dacă ne-am spălat pe mâini, interlopii și alți infractori periculoși fiind „rezolvați” de mult.
Pentru (ne)cunoscători, reamintesc că, legal și moral, atunci când există dubii, întotdeauna se dă interpretarea/soluția care este cea mai favorabilă subiectului individual.
- În dreptul civil, funcționează de când lumea principiul in dubio pro reo – în caz de neclaritate a contractului, se dă mereu acea interpretare care este mai favorabilă debitorului; în dreptul penal, in dubio pro reo înseamnă că, în caz de neclaritate a legii, se dă acea interpretare care este cea mai favorabilă suspectului; mutatis mutandis, întrucât contravenționalul este asimilat penalului, in dubio pro reo înseamnă că se dă acea interpretare care este mai favorabilă presupusului contravenient;
- În legislația protecției consumatorilor, în caz de dubiu rezultat din contract, din lege sau din situația faptică, se dă interpretarea care este în favoarea consumatorului;
- În procedura fiscală, în caz de dubiu care rezultă din lege sau din deciziile fiscului, se dă acea interpretare care este mai favorabilă contribuabilului (in dubio contra fiscum).
Culmea este că, în Codul civil sunt inserate textele legale, preluate din convenții, tratate și pacte internaționale privind drepturile omului, prin care se stabilește chiar principiul in dubio pro homine.
Fără exagerare, s-ar putea susține că în Codul civil se stabilește o adevărată prezumție de sănătate a omului normal.
Starea de pacient (inclusiv starea de „pacient” supus unor măsuri de prevenție a bolii, iar nu uneia de tratament) este excepția de la regulă. În drept, prezumția nu poate fi răsturnată decât prin proba contrară - cel prezumat sănătos nu poate fi obligat să probeze că este sănătos.
Astfel, potrivit art. 61-69 Cciv, interesul și binele ființei umane trebuie să primeze asupra interesului unic al societății și al științei; nimeni nu poate aduce atingere speciei umane; sunt interzise intervențiile asupra caracterelor genetice; orice persoană are dreptul la integritatea fizică și psihică – orice act sau fapt care poate aduce atingere acesteia este interzis, în afara cazurilor expres și limitativ prevăzute de lege; nicio persoană nu poate fi supusă unor experimente, teste, prelevări, tratamente, tehnici eugenice sau altor intervenții în scop terapeutic sau de cercetare științifică, cu excepția unor situații prevăzute limitativ și expres în lege - de exemplu, boală sau teste clinice**.
Nu mai percepem aceste lucruri simple. Sunt convins, de altfel, că cititorii le vor considera bizarerii - asta dacă nu cumva vor cere un „link”, ca să se asigure că nu inventez sau, după caz, să se asigure că nu se complică mai mult decât ar face-o citind un titlu și o explicație de 30 de secudente, de tip tik tok.
Complexitatea, bombardamentul informațional, reglementările, regulile și cutumele contorsionate, fărădelegile suprapuse pe multiple niveluri – toate acestea, adunate la un loc într-o scurtă perioadă de timp, reprezintă ceva foarte pervers, care obligă omul normal să se închidă în cocon, să se apere prin diverse scuturi mentale sau comportamentale. În aceste situații, pentru economie de efort de gândire, omul obișnuit apelează la judecăți prescurtate (oligo-rațiuni) și la acțiuni stereotipice, (semi)automatice. Dacă există o autoritate vizibilă, omul bombardat emoțional și informațional va urma autoritatea, agățându-se afectiv de credința că acea autoritate îi vrea binele. Dacă o minoritate gălăgioasă va clama că soluția crizei este supunerea față de autoritate, majoritatea oamenilor vor sfârși prin a se supune autorității, în ciuda fracturilor de logică, a incoerențelor, a dublului standard, a improvizațiilor, a prostiei și imposturii autorității. Este o eroare de previziune afectivă, dar este exact mecanismul care conduce lumea aflată sub imperiul fricii și al complexității haotice, multistratificate. La fel cum lumina se curbează sub impactul gravitației unei găuri negre, rațiunea și libertatea se pot stinge în hăul care se cască odată cu deschiderea acestor uși nebănuite, care zac ascunse în subconștientul nostru colectiv.
Din când în când, însă, lumea are nevoie ca cineva să o tragă de mânecă, pentru a-i atrage atenția că împăratul este gol, că nu are haine noi și neasemuit de frumoase, că din supunere față de autoritate, omul este capabil de atrocități (David Milgram) și că, atunci când toată lumea gândește la fel, nimeni nu se mai obosește cu gânditul (Walter Lippman).
*las la o parte că testul RT-PCR este pus la rândul său serios în dubiu chiar de autoritățile americane (pe dublul motiv că nu ar putea face diferența între o gripă obișnuită și boala plandemiei actuale și nu ar putea face diferența între resturile curente de virus și cele remanente, de lungă durată
**acestea sunt, în mare, drepturile pe care le vom invoca în procesul colectiv ce se va declanșa curând contra Statului român pentru stoparea experimentului genetic și sociologic căruia îi suntem victime azi și îi vom fi multă vreme de acum încolo

miercuri, 12 ianuarie 2022

Av.Prof.Univ.Dr.Gheorghe Piperea - Agenția Europeană a Medicamentului anunță finalul rapid al plandemiei prin … imunizare naturală!

 

Agenția Europeană a Medicamentului anunță finalul rapid al plandemiei prin … imunizare naturală!

În plus, Agenția atrage atenția asupra nebuniei dozei a patra, urmată, în planurile scelerate ale “specialiștilor”, de un fel de abonament lunar/anual la injectare.
“Cu ajutorul creșterii numărului persoanelor imunizate natural, inclusiv odată cu infectarea cu omicron, va exista destulă inunitate naturală, alături de cea dobândită prin vakseenare. Vom avansa rapid către un scenariu care va fi mai degrabă pandemic”.
“Dacă adoptăm o strategie în care oamenii să fie vakseeinați la fiecare patru luni, vom sfârși, probabil, prin a avea probleme cu răspunsul imunitar al organismelor. Și, în al doilea rând, desigur, există riscul ajungerii la o stare de oboseală din partea populației”.
În afară de o oarecare satisfacție că se vorbește de lumina de la capătul tunelului, am o singură întrebare pentru “experții” vieții, hai trei:
Unde ați fost bă până acum? Nu era clar eșecul vakseenării încă de la apariția ideii dozei a treia? Nu puteați reduce plandemia cu cel puțin un an prin refuzul punerii pe piață a acestor seruri experimentale?

Av.Prof.Univ.Dr.Gheorghe Piperea - România are doi producători de gaze naturale - Romgaz și OMV Petrom

 

România are doi producători de gaze naturale - Romgaz și OMV Petrom. Dacă tot e criză energetică și dacă o tot ținem landra cu stările de alertă, exportul de gaze ar trebui interzis, până la calmarea prețurilor pe piața internă sau până la trecerea unei perioade de 18 luni de la ieșirea din starea de alertă. În acest fel, dependența de ruși se va putea reduce/neutraliza.

România are toate tipurile de producție de energie electrică posibile. Nu ar trebui să fie nevoită să importe nici măcar un watt de energie electrică. Dacă tot e criză energetică, cel puțin până la finalul unei perioade de 18 luni de la terminarea stării de alertă ar trebui ca traderii și speculanții de pe piață să fie opriți de la practica acestui joc la bursa de energie. Taxele și tarifele impuse monopolist de toți intermediarii care s-au intercalat între producător și consumator ar trebui eliminate sau reduse. De asemenea, costurile cu tot felul de programe nerealiste de reducere a poluării ar trebui eliminate - de exemplu, toți producătorii de energie electrică, beneficiari ai bonusului de co-generare, ar trebui să înceteze să îl mai perceapă, măcar pentru faptul că niciodată nu au utilizat acest bonus conform destinației legale - adică, tehnologizarea în vederea înlocuirii, până în 2021, a centralelor pe combustibili fosili. Pentru exemplificare, vă invit să verificați situația producătorului de energie electrică și termică Dacă tot e stare de excepționalism economic și juridic, atunci, pentru consumatorii casnici, prețurile ar trebui plafonate la un maxim calculat în raport de coșul minim de consum (stabilit de INS ș ANPC), iar agenții economici care s-au trezit, în plină criză sanitară, cu profituri extraordinare în conturi, ar trebui să achite impozite de 80% pe aceste profituri, bani din care statul să poată suporta compensațiile financiare pentru familiile sărace. Legislația ipocrită adoptată în toamnă, care teoretic permite acest gen de compensare, este un eșec al efortului de protecție a consumatorilor. În plus, în lipsa plafonării prețurilor la niveluri decente și a impozitării suplimentare a profiturilor excesive ale agenților economici din domeniu, compensarea este încă un cadou făcut speculaților, fiind nimic altceva decât o modalitate de cimentare a acestor profituri excesive, precum și o bună cale de stabilizarea la niveluri maximale a costurilor energetice, lucru care va duce nu numai la sărăcie energetică a populației, ci și la falimente. Vremea promisiunilor ipocrite a trecut.
Consumatorii nu ar trebui să aștepte soluții de la puterea politică (fie incapabilă, fie nedornică de soluții favorabile populației), ci să acționeze, individual, colectiv sau prin asociații pentru protecția consumatorilor, în vederea reducerii poverii facturilor la utilități, prin eliminarea practicilor comerciale incorecte și a clauzelor abuzive care au determinat creșterea explozivă a prețurilor și tarifelor. În afară de calea administrativă (plângeri și petiții la ANPC și la Consiliul Concurenței), există și calea judiciară. Demersurile sunt oarecum complicate, destul de îndelungate și costisitoare, dar lipsa oricărui demers nu face decât să agraveze situația în care toți ne aflăm, fără vină. Acționați - dacă sunteți mulți, nici nu costă prea mult, nici nu e extrem de greu, iar la final veți putea avea un câștig, măcar la nivel de principiu. Nu acționați - iar companiile și speculanții din domeniu vor face exces de putere și abuz de joc cu cifre și hârtii, din care vor câștiga enorm, pe seama sărăcirii și suferințelor voastre, la fel cum fac dintotdeauna băncile, asigurătorii și companiile farma.

Av.Prof.Univ.Dr.Gheorghe Piperea - Contestaţi facturile mari la ANPC sau în justiţie, nu aşteptaţi statul să rezolve problema

 



În chestiunea gravă a facturilor la utilități: nu acționați și veți fi tratați cu același cinism ca și până acum; acționați și veți avea o șansă de a fi tratați omenește.
PS Textul legal care instituie caracterul de titlu executoriu al facturii la utilități trebuie urgent abrogat - art.42 alin. 6-1 din Legea nr.51/2006.
AGERPRESConsumatorii care consideră că facturile la electricitate şi gaze sunt prea mari ar trebui să le conteste la ANPC, la Consiliul Concurenţei sau în instanţă, nu să aştepte ca statul să le rezolve problema, a afirmat, miercuri, Gheorghe Piperea, preşedintele Asociaţiei Parakletos privind protecţia consumatorilor, într-o conferinţă de presă. Potrivit acestuia, compensarea oferită de la bugetul de stat pentru facturile la energie şi gaze este nesemnificativă. El a dat exemplu de trei tipuri de clauze care pot fi considerate abuzive: actele adiţionale care intră automat în vigoare dacă utilizatorul nu trimite un răspuns, debranşarea în 30 de zile şi facturile de regularizare.