În luna iulie 2019 s-au elaborat, sub egida Asociației Parakletos, 4 proiecte de legi esențiale pentru populației, intitulate jurnalistic “Legile anti-cămătărie”. Retrospectiv privite, aceste proiecte au fost intuiția a ceea ce s-a întâmplat în și după pandemie și ar fi putut fi azi, când le rediscutăm, un scut favorabil consumatorilor și un mecanism legal de natură a atenua șocul poverii datoriilor și al sărăcirii accentuate a maselor de oameni obișnuiți și normali, care nu merită să fie, în același timp, victime ale politicilor publice greșite și nocive și ale abuzului de putere economică și ale practicilor comerciale incorecte ale comercianților și bancherilor.
În ciuda necesității lor stringente, aceste inițiative au rămas la stadiul de proiect, fiind și acum pe rolul Parlamentului, dar într-o formă ciuntită, lipsită de vigoare, cu mult diferită de cea inițială. Motivul acestei stagnări și al acestei degradări este opoziția acerbă a mediului de afaceri (total nereprezentativ pentru cele 1,2 milioane de societăți și cei 450 de întreprinzători individuali sau familiali, dar cu o mare forță de lobby politic) și bancar, săracofobia și flămândofobia politicienilor - brokeri de putere și a birocraților impuși de corporațiile multinaționale în aparatul statului adânc, securist, precum și poziția obtuză a Curții Constituționale. Mediul de afaceri încă nu a înțeles un adevăr esențial și vădit: protecția consumatorilor înseamnă protecția comerțului și a afacerilor, în general, prin păstrarea încrederii publicului și a intenției de consum. Fără consum voluntar nu există economie de piață, nu există afaceri, nu există taxe, impozite și contribuții la bugetele publice. Există economie de subzistență sau de război. Există comunism sau fascism sau o combinație malefică a acestora, așa cum am fost nevoiți să experimentăm în ultimele 30 de luni de pandemie, criză energetică și război.
Întrucât încă nu este târziu pentru ca aceste proiecte să devină legi, iar războiul prelungit artificial adâncește dezastrul cauzat de pandemia prelungită artificial, mai jos este redată esența acestor 4 proiecte.
1. Plafonarea dobânzilor la credite la un nivel acceptabil, decent, atât pentru creditor, cât si pentru împrumutat;
2. Protecția împrumutatului, a consumatorului de utilități și a chiriașului împotriva executărilor silite abuzive, prin eliminarea caracterului de titlu executoriu al contractului de credit sau de leasing ori al facturii de utilități; un element esențial al legii va fi protecția locuinței familiale contra evacuărilor abuzive sau intempestive;
3. Protecția împrumutatului și a consumatorului de utilități împotriva cesiunii speculative a creanțelor, prin reglementarea retractului litigios;
4. Protecția împrumutatului și a consumatorului de utilități și de carburanți în cazul creșterii excesive a cursului valutar.
Notă: organizarea inițiativei legislative cetățenești de susținere a acestor 4 proiecte este posibilă, cel puțin teoretic, dar este foarte formalistă, întrucât presupune constituirea unui Comitet de inițiativă, asigurarea unei reprezentativități pe un teritoriu extins, implicarea organelor administrației locale, respectarea unor termene si proceduri stricte. Parcurgerea acestei proceduri se justifica numai dupa popularizarea proiectelor de lege si dacă acestea se va bucura de susținere.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu