La 27 mai 1977 a vut loc ceremonia de lansare la apă a navei ”Independența”, cel mai mare supertanc petrolier românesc, construit la Șantierul naval Constanța.
Nava era un colos, prima dintr-o serie de cinci petroliere de mare tonaj comandate de Ceaușescu, cu scopul de a asigura independența de petrolul rusesc.
Cu o capacitate de încărcare de 150.000 tdw, ”Independența” a fost primul petrolier din această serie și clasă și era cea mai mare navă construită vreodată în România, fiind considerată nava amiral a flotei comerciale românești, un Titanic al flotei românesti, având o tehnologie de ultimă generație. Măsura 303 m lungime, 46 m lățime iar înălțimea maximă era de 61 m.
În dimineața zilei de 15 noiembrie 1979, în timp ce revenea din al nouăsprezecelea voiaj, ”Independența” se afla în Marea Marmara, pentru a tranzita Bosforul spre Marea Neagră. La ora 04:35 (ora locală), petrolierul românesc a fost lovit în dreptul tancurilor 3-4 babord, de nava grecească Evriali. Abordajul a provocat spargerea tancurilor de marfă ale petrolierului și deversarea unei mari cantități de țiței în mare.
Datorită scânteilor produse, s-au declanșat puternice explozii, care au facut ca nava să ia foc și să eșueze arzând. Din echipajul de 45 de marinari, au murit 42, dintre care 11 au fost dați dispăruți. Numai trei marinari au reușit să se salveze. Incendiul a durat 29 de zile, fiind stins în dimineața zilei de 14 decembrie 1979.
Dosarul a fost clasat ”strict secret”. ”Vinovat” de producerea accidentului a fost declarat comandantul grec al cargoului Evriali, Alekos Adamopulos, care a fost condamnat la 20 de luni de închisoare. Perioada de detenție rămasă de executat a fost transformată în cauțiune de numai 850 dolari.
Din cauza stării grave în care se afla, petrolierul Independența nu a mai putut fi recuperat pentru reparații.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu